Aerox startar inte med ny förgasare

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
TrueBorn
Kinaraket

Aerox startar inte med ny förgasare

Inlägg av TrueBorn »

Halloo ! :) nu är det så att jag testade att starta min moppe med min nya 19mm dollerto black racing, Och den startade inte, Den startade bara lite med startgas, Och nu testade jag orginal förgasaren (12mm) och den startade på första kicken !

Sen kom jag hem efter 2 dagar och skulle testa om den startade och då startade den på 1 kick igen ! fast med gamla förgasaren, Så något är fel på den nya, Och den är helt ny!

Någon som vet vad jag kan göra ? :) MvH Tbaaaay
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd

Inlägg av TechnoMen »

Setup? På moppen? Och vad har du för munstycke i nya förgasaren?
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
TrueBorn
Kinaraket

Inlägg av TrueBorn »

TechnoMen skrev:Setup? På moppen? Och vad har du för munstycke i nya förgasaren?
Polini 70cc
Malossi fly clutch
och 19mm antagligen ;)

Testade testade med 70 i 19mm och 92 men ingen skillnad :/
juckeyy
Avstängd

Inlägg av juckeyy »

Du har inte satt vacuum och bensinslangen fel då? ;)
Användarens profilbild
TrueBorn
Kinaraket

Inlägg av TrueBorn »

juckeyy skrev:Du har inte satt vacuum och bensinslangen fel då? ;)

Nej :P
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

nej det är inget fel på din nya förgasare. kommer det ner soppa i flotören? om inte blås i soppaslangen och vänd förgasaren rätt väg och sen fel väg. går det inte att blåsa i soppaslangen när förgasaren är rätt väg.

får du inte soppa till flottörhuset och det går inte att blåsa i förgasaren när den är rätt väg så har du satt slangarna fel.

edit: byt till manuell soppakran på moppen då vacumkranen ´har en tendens och fittas...
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
TrueBorn
Kinaraket

Inlägg av TrueBorn »

saile96 skrev:nej det är inget fel på din nya förgasare. kommer det ner soppa i flotören? om inte blås i soppaslangen och vänd förgasaren rätt väg och sen fel väg. går det inte att blåsa i soppaslangen när förgasaren är rätt väg.

får du inte soppa till flottörhuset och det går inte att blåsa i förgasaren när den är rätt väg så har du satt slangarna fel.

edit: byt till manuell soppakran på moppen då vacumkranen ´har en tendens och fittas...
Det kommer bensin till flotören ! :/
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

TrueBorn skrev:
saile96 skrev:nej det är inget fel på din nya förgasare. kommer det ner soppa i flotören? om inte blås i soppaslangen och vänd förgasaren rätt väg och sen fel väg. går det inte att blåsa i soppaslangen när förgasaren är rätt väg.

kommer det soppa till cylindern?
avverkade fordon:
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
TrueBorn
Kinaraket

Inlägg av TrueBorn »

saile96 skrev:
TrueBorn skrev:

kommer det soppa till cylindern?
Tror det, för stiftet är blött, men kan även vara startgas !
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd

Inlägg av TechnoMen »

Hade samma problem när jag gjorde rent min förgasare för första gånger.. den gick igång på startgasen i 1-2 sek sen starta den inte förän man använde startgasen men den dog igen efter 1-2 men jag höll på med startgasen hela tiden tills de funka. men annars pröva med ett munstycke runt 80 borde ju ändå gå dåligt med någon av dom munstyckena men pröva med lite andra.. :)
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
robb4n
Farsans gamla zündapp

Inlägg av robb4n »

Bytte mot min 12mm till en dellerto 17.5mm och den starta efter några kickar. Var ute och körde en sväng och den var pissigt inställd så tänkte dra till garaget och ställa in den bättre. Gick in och käkade och sen gick jag ut utan att jag gjort något och den starta inte. :roll:

Imorgon ska det fixas :)

ont. Det är inte så att den är så dåligt inställd så den inte startar? Testat att göra grundinställning?

Helt in på luft och tomgång. 1½ varv ut på båda, för dom kan ju vara helt inskruvade nu.
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
Användarens profilbild
TrueBorn
Kinaraket

Inlägg av TrueBorn »

ROBBAN_Derbi skrev:Bytte mot min 12mm till en dellerto 17.5mm och den starta efter några kickar. Var ute och körde en sväng och den var pissigt inställd så tänkte dra till garaget och ställa in den bättre. Gick in och käkade och sen gick jag ut utan att jag gjort något och den starta inte. :roll:

ont. Det är inte så att den är så dåligt inställd så den inte startar? Testat att göra grundinställning?

Helt in på luft och tomgång. 1½ varv ut på båda, för dom kan ju vara helt inskruvade nu.
Jag har gjort allt det ! Och den borde ändå starta på tomgång med dåligt munstycke för det gjorde den med 12mm :/
Användarens profilbild
robb4n
Farsans gamla zündapp

Inlägg av robb4n »

TrueBorn skrev:
ROBBAN_Derbi skrev:Bytte mot min 12mm till en dellerto 17.5mm och den starta efter några kickar. Var ute och körde en sväng och den var pissigt inställd så tänkte dra till garaget och ställa in den bättre. Gick in och käkade och sen gick jag ut utan att jag gjort något och den starta inte. :roll:

Jag har gjort allt det ! Och den borde ändå starta på tomgång med dåligt munstycke för det gjorde den med 12mm :/
Testa och sätta clipset på nålen längst ner och choke'a den. Hjälper det inte vet jag faktist inte varför :roll:
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010

Inlägg av HasSse666 »

Tror inte heller att den är trasig :/

Kanske satt någon slang fel..

Bild

1 : Gasvajeranslutning
2 : Vajerchokeanslutning
3 : Flottörventilation / Överflödninganslutning
4 : Tomgångsskruv
5 : Luftskruv
6 : Täckmutter för snabbaccess till huvudmunstycke

Bild

7 : Flottörventilation / Överflödningsanslutning
8 : Vakuumanslutning
9 : Bränsle / bensinanslutning
10 : Oljeanslutning

Kolla så att 3 och 7 EJ har någon slang på sig som är igentäppt
en kort öppen slang är OK
Kolla att 8 sitter ansluten på bensinkranen
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Pumpa_TedZa
Elmoped

Inlägg av Pumpa_TedZa »

Eftersom den får soppa, och startar med 12mm alltså gnista då måste det vara syre!

Skruva på luftskruven så den får mer! :D

Btw du kör med "öppet filter" va?
TTT = Ted Tha Tuner!

Tveka inte med att ställa frågor angående allt möjligt kan förhoppningsvis svara!
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

TechnoMen skrev:Hade samma problem när jag gjorde rent min förgasare för första gånger.. den gick igång på startgasen i 1-2 sek sen starta den inte förän man använde startgasen men den dog igen efter 1-2 men jag höll på med startgasen hela tiden tills de funka. men annars pröva med ett munstycke runt 80 borde ju ändå gå dåligt med någon av dom munstyckena men pröva med lite andra.. :)

munstycket jobbar BARA på full gas och har inge med starten att göra.
avverkade fordon:
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
TrueBorn
Kinaraket

Inlägg av TrueBorn »

Nu startar den med 19mm! :) men den går inte i utväxlingen/ orkar inte, för den går bättre om man håller för förgasaren :)
Användarens profilbild
AndreWidestedt
If you're not first, you're last

Inlägg av AndreWidestedt »

TrueBorn skrev:Nu startar den med 19mm! :) men den går inte i utväxlingen/ orkar inte, för den går bättre om man håller för förgasaren :)
Mer bensin behövs då!
Helt Räser
Skriv svar