Lacka motorblock?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
Hildor
Elmoped

Lacka motorblock?

Inlägg av Hildor »

Hejsan, ny på forumet. Håller på och renoverar/fixar upp en aerox. Tänkte montera ner motorblocket, högtryckstvätta det och sedan lacka det. Vad för lack ska man använda för detta? Behövs det någon bearbetning innan?
Har typ 650 gradig färg för avgasrör egentligen, kanske kan det funka?
Användarens profilbild
Omar59
Elmoped

Inlägg av Omar59 »

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-o ... ck-367409/ Den här lacken borde funka. Det är bara o göra rent ,slipa lite om de behövs och lacka. :D
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem

Inlägg av david96 »

Omar59 skrev:http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-o ... ck-367409/ Den här lacken borde funka. Det är bara o göra rent ,slipa lite om de behövs och lacka. :D
ser inte vf hans värmetåliga färg till avgasröret inte skulle funka?
S
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Hildor
Elmoped

Inlägg av Hildor »

Omar59 skrev:http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-o ... ck-367409/ Den här lacken borde funka. Det är bara o göra rent ,slipa lite om de behövs och lacka. :D
Den färgen såg bra ut, väldigt lik egenskaperna hos min färg för avgasröret dock!
Om jag ska tvätta rent, vad bör jag tänka på då? Vill helst inte montera birt kolv och liknande. Kan man låta dom sakerna sitta på?
Felix mårtensson
Elmoped

Inlägg av Felix mårtensson »

david96 skrev:
S
Det kan bli problem då den värnetåliga färgen härdar vid 400 grader. Alltså förlorar han tåligheten på färgen, bättre att göra det ordentligt!
drac
Användarens profilbild
alj0h
Svårstartad skrothög

Inlägg av alj0h »

Skaffar du biltemas motorlack så kom ihåg att skaffa alu primer också, står på burken att man ska ha det, men inte på sidan ;)
Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Användarens profilbild
Hildor
Elmoped

Inlägg av Hildor »

alj0h skrev:Skaffar du biltemas motorlack så kom ihåg att skaffa alu primer också, står på burken att man ska ha det, men inte på sidan ;)

Okej. Om jag anväder min 650 graders färg, behöver jag primer då?
Min sådan färg härdar nämnligen vid 20 grader tydligen!

När jag ska spola rent blocket, vad måste nödvändningsvis bort? Vad tål kraftig rengöring?
Användarens profilbild
åj
Elmoped

Inlägg av åj »

är de mycket skit o sånt på motorn? för skulle väl inte rekommendera att köra högtrycks på motorn då den kan komma in i packningar o lager osv,
ett block till aerox är ju inte så svåråtkomlig på några ställen om den är bortplockad så du skulle kunna ta nån borste o ta bort de värsta sen ta svamp o vatten + nåt medel o gnugga bort resten.
Felix mårtensson
Elmoped

Inlägg av Felix mårtensson »

Hildor skrev:
alj0h skrev:Skaffar du biltemas motorlack så kom ihåg att skaffa alu primer också, står på burken att man ska ha det, men inte på sidan ;)

Okej. Om jag anväder min 650 graders färg, behöver jag primer då?
Min sådan färg härdar nämnligen vid 20 grader tydligen!

När jag ska spola rent blocket, vad måste nödvändningsvis bort? Vad tål kraftig rengöring?
låter konstigt att den härdar vid 2o grader men om den gör de så fungerar de fint, ingen primer under sådan färg:)
drac
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

Felix mårtensson skrev:
david96 skrev:
S
Det kan bli problem då den värnetåliga färgen härdar vid 400 grader. Alltså förlorar han tåligheten på färgen, bättre att göra det ordentligt!

källa på att det härdar först vid 400 grader?

låter lite skumt då man brukar härda färgen på avgasröret genom att låta moppen stå och puttra på tomgång eller lägga delarna man lackat i ugnen.
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Hildor
Elmoped

Inlägg av Hildor »

Blocket är sjukt smutsigt och smutsen sitter sjukt... Funderar på att blästra om det. Måste man ta bort allt då?
Skriv svar