Trimmad men ändå inte snabb

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
magellan
Elmoped

Trimmad men ändå inte snabb

Inlägg av magellan »

Hejsan, mitt första inlägg här :)

Skaffade mig en ny Peugeot Speedfight2 Evo2 06, efter 5 mils orginalkörning tröttnade jag och skaffade mig lite trim, nämligen:
Avgasrör Yasuni R,
Cylinder Malossi MHR Replica 70cc,
Förgasare Arreche 19mm,
Insug Motoforce,
Koppling Malossi Fly-Clutch,
Variator Hebo Next Generation,

Med Förgasaren följde det med 2 munstycken, ett 60 och ett 90, provade med 90 först med då fyrtaktade den hela tiden, med 60 munstycket blev det alldeles för snålt så jag köpte mig ett 75 och har nu skruven utskruvad 1.75 varv, nålens bricka sitter längst ner på nålen. på variatorn har jag satt i 4.9 grams vikter, på den gamla variatorn var det 8 grams vikter orginal, den varvar ganska bra innan den drar iväg.

Har efter ca 20 mils inkörning börjat dra fullt vad den går för och tycker inte att den presterar som den borde med denna setup, enligt mätaren så kommer den upp i mellan 80-90, den accar oxå lite dåligt, det tar ett tag att komma upp i 80-90.

Jag följde en setuplista från ett annat forum när jag beställde grejerna, jag klistrar in den jag följde här:
"Upper sport / midrace" Nu måste du kunna förgasar inställningar, hur du byter vikter och känner hur den går
Cylinder: "Polini corsa", "malossi mhr replica", "italkit alu"
Rör: Dkulle tagit ett "yasuni R" eller ett "polini forrace", enligt rykten är ett malossi mhr replica rör bara skit, även om man tror att det går bra till just den cylindern
Förgasare: Minst en 17.5mm, högst en 22mm skulle jag nog säga, orginal kan få den att gå för tunt och skära till slut
Variator: skulle inte använt orginal variatorn, utan då köpt en trim variatorn som står i "sport" setupen.
Koppling: "rms racing pro" är min personliga favorit, annars är malossis "fly clutch" en riktig höjdare då den håller väldigt bra
Andra saker: Hårdare tryckfjäder, ungefär 15% eller 20-25% testa dig fram
Värt att tänka på: Bra olja nu när grejjerna börjar röra på sig snabbare, har din scoot gått långt och du märker att den är lite sliten motor messigt, då är det nog dax att byta vevstaken till en trim vev som är förstärkt, t.ex en rms vev

Uppskattad max effekt och hastighet med tur:
Allt från 9-13hästar 100+, men tippar på aldra max 115km/h beroende på drev och omständigheter
Egna erfarenheter
Med denna setup på min zip (liknande), drog jag 10:18sekunder strippat på 201meter. en moped med detta trim går som fan
Har jag gjort något fel eller ska jag köpa någon annan del som behövs, såsom tryckfjädrar eller liknande? eller den ska helt enkelt inte prestera bättre än så?

Tack på förhand, all hjälp kommer att upskattas mycket.
/Jocke

Källa för quoten: http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=179
Peugeot Speedfight 2 EVO2 Silver Sport -06. Malossi MHR Replica 70cc, Förg S6 24mm, S6 insugsset, Avgasrör Yasuni R, Koppling Malossi Fly-Clutch. S6 R/T klocka, Variator Hebo Next Generation 5g vikter, Boost bottle, Polini sekundär drev, S6 primär drev.
Användarens profilbild
P0JKEN
F.D Moderator

Inlägg av P0JKEN »

Tykcer farten ser ganska vanlig ut.
Du kanske inte ställt in det helt.
Min med Polini 70cc och masas kolla projektet :wink:
gjorde 90 km/h med GPS.

Men jag har inte monterat drev än då jag tog ut dom för behöver nya lager.
Men du måste montera nya sekundär och premiärdrev.
Då Peugoet´s drevning är alldeles för dålig.
Drevning monterar du när du trimmar hårt med 70cc annars så orkar inte motorn dra runt. Men din setup är perfekt. bara köpa på Twostroke.

En guide om scooter drevning kommer i natt.

//Alex på redaktionen.
Senast redigerad av P0JKEN den 28 december 2007, 21:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

AC eller LC?
Användarens profilbild
magellan
Elmoped

Inlägg av magellan »

Henry skrev:AC eller LC?
Det är en luftkyld modell.

Guiden till drevning kommer att bli mycket intressant läsning! :)
Peugeot Speedfight 2 EVO2 Silver Sport -06. Malossi MHR Replica 70cc, Förg S6 24mm, S6 insugsset, Avgasrör Yasuni R, Koppling Malossi Fly-Clutch. S6 R/T klocka, Variator Hebo Next Generation 5g vikter, Boost bottle, Polini sekundär drev, S6 primär drev.
thule_92
Elmoped

Inlägg av thule_92 »

är den luftkyld kommer den inte prestera bättre kanske något om du kör in cylinder väldigt lungt
En Rieju drac nu igen ;)
Användarens profilbild
magellan
Elmoped

Inlägg av magellan »

Jag har inte varvat ut den än, den kommer inte till det stadiet, kan bero på drevningen som "POJKEN" säger.

Och jag har kört in den lugnt under ca 20 mil.

Kanske skulle skaffa en ny kopplingsklocka oxå typ: Stage6 WingCooler Kopplingsskål (107mm)
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

magellan skrev:
Henry skrev:AC eller LC?
Det är en luftkyld modell.

Guiden till drevning kommer att bli mycket intressant läsning! :)

Då kommer den nog inte gå så mycket snabbare, tyvär.
Användarens profilbild
P0JKEN
F.D Moderator

Inlägg av P0JKEN »

Visst kommer den gå snabbare med drevning.
Men som dom andra säger så presterar en LC mer än en AC tyvärr.

Kopplingskloka är för att kyla kopllingen.
Och är inte så där jätte vitkigt så länge du inte känner själv att "gearbox" delarna blir för varma och hackar och slirar.

Men testa köra in den mera, Ställ in den optimalt med förgasare kopplingsfjädrar, Vikter och tryckfjäder, Efter det om du suktar på ännu mera. Så testa att köpa Polinis drevning eller liknande och byt.
Användarens profilbild
magellan
Elmoped

Inlägg av magellan »

Beställde lite nya saker till den för ett tag sedan, kommer nog att få dem nu i veckan.
1 st Malossi Torsion Controller
1 st "Malossi Box Racingluftfilter
1 st. Polini Sekundärdrev 16/44 (1:2,75)
1 st. TNT Gaz Box Karbon
Fjäder kopplingsbacke 15% Racing
Fjäder kopplingsbacke 25% Racing
Kopplingstryckfjäder 30 kg, Vision
Kopplingstryckfjäder 35 kg

Beställde bara sekundärdreven, och när jag läste guiden om drevningen så skulle man byta både sekundär och primär. går det att bara sätta på sekundärdreven?

Vilken skulle ni tro att jag skulle behöva av fjädrarna? 15% eller 25%? 30kg eller 35 kg?

Tack på förhand!
Låst