bensinskalle skrev:Belastningen på kilen är nästan obefintlig.
Så länge konan på axeln och i svänghjulet passar perfekt på varann fastnar svänghjulet på axeln och kilen tar ingen belastning - konan i svänghjulet "töjs ut" över konan på axeln när muttern dras åt och det sitter jäkligt stabilt. Men är ytan skadad på någon av som så dom inte passar ihop perfekt fastnar det inte alls på det viset, och när svänghjulet försöker snurra på axeln klipper det av krysskilen som du har märkt.
Du behöver ordna så dom passar perfekt igen, mest troligt är att kilspåret har blivit lite skadat så kanterna sticker upp, lite försiktigt filande just där kan antagligen ordna det. Rekommenderar att du även slipar in svänghjulet på vevaxeln med ventilslippasta, alltså ha ventilslippasta mellan dom och vrida svänghjulet fram och tillbaka medan axeln är stilla (utan kil) så att småskador som sticker upp slipas bort. Gör så en stund, torka rent och se om det mesta av konan blivit ganska jämnt slipad av pastan, då är det bra. Om det däremot är stora områden som inte blivit slipade är det något som sticker upp relativt mycket (kanske nån tiondels millimeter), du ser att det slipats just på det som sticker upp men inte runt omkring - då kan man fila bort det som sticker upp försiktigt med en fil, och köra slippasta en gång till för att se om det blev bra.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... ov-191383/
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.