Sida 1 av 1
Hur trimmar jag en Goped?
Postat: 22 mars 2013, 19:58
av Huntelaar
Tjenare!
Köpte mig precis en Motovox mvs10 goped som jag tänkte ha på cykelvägarna i stan, men iallfall, hur trimmar jag den lämpligast?
http://www.motovox.com/product.php?prod_id=MVS10
Mvh
Postat: 22 mars 2013, 20:05
av MisterDT50R
Leta efter strypningar, borde inte finnas men vem vet, sportluft, porta cylinder, jacka kolv kanske, ta bort onödig vikt

Postat: 22 mars 2013, 20:07
av Huntelaar
Vad kan man förvänta sig av av porta tex? Till skillnad från att byta cylinder osv?

Postat: 22 mars 2013, 20:10
av Persson97
Lite skillnad blir det om du gör det rätt, vet inte cc på den men större cylinder gör mycket

Edit: såg att det var 43cc, testa 70cc
Postat: 22 mars 2013, 20:15
av Huntelaar
Gör de ej själv isåfall, har en kontakt som sysslar med sånt. Vart får man tag i större cylinder? Vilka säljer som passar en sån liten? Behöver man något mer tex större förgasare?
Postat: 22 mars 2013, 22:18
av LillaNissen
Jag hade ju personligen inte direkt velat köra särkilt snabbt på en sådan...
hade nog inte velat köra sån från första början så...

Postat: 22 mars 2013, 22:38
av Huntelaar
Jag är rätt gammal, så jag har redan bil och tung mckort etc men jag ska bara ha den inne i stan, smidig leksak

Postat: 23 mars 2013, 01:05
av G-son
2hk ur 43cc, verkar bara ha slungkoppling så motorn behöver hyfsad styrka på alla varvtal, har ett passivt avgasrör/ljuddämpare, och förmodligen ingen stor potential till förbättringar på insugssidan...
Det GÅR trimma allt, men vissa gånger är det mer jobb med det än resultatet är värt. Om det finns någon större cylinder att köpa till den kan det vara ett bra sätt att få mer effekt utan att samtidigt försämra något annat, men nästan all annan trimning kommer förmodligen försämra effekten på lågvarv som behövs för att man ska komma iväg bra från stillastående. Det är säkert inga problem att höja toppfarten rejält, men är det värt det om det innebär att du måste springa iväg med den varje gång du stått stilla för att den inte längre har tillräcklig ork på lågvarv?
Postat: 23 mars 2013, 12:22
av Huntelaar
Bättre acc och högre toppfart är väl de jag är ute efter. Men hellre bra acc och lite mindre toppfart än tvärtom.
Postat: 23 mars 2013, 12:36
av Pumpa_TedZa
Jag och en kompis hade en exakt lika dan och vi fick upp den i 65km/h (mätt med laser) vi byttade upp till sport förgasare och sport filter samt bytte till rör med stor förbränningskammare skit kul när man kom förbi i byn och den varvade ur.
Postat: 23 mars 2013, 20:41
av Huntelaar
Pumpa_TedZa skrev:Jag och en kompis hade en exakt lika dan och vi fick upp den i 65km/h (mätt med laser) vi byttade upp till sport förgasare och sport filter samt bytte till rör med stor förbränningskammare skit kul när man kom förbi i byn och den varvade ur.
Nice!
Vart fick ni tag i grejorna?
Postat: 23 mars 2013, 21:13
av Pumpa_TedZa
Det var ju ett tag sedan men tror det var Motorhandeln och motorsweden

Postat: 23 mars 2013, 21:19
av Huntelaar
NIce ska skriva till dom båda
Men jag som inte fattar, vad är större rör i förbränningskammaren?
Postat: 23 mars 2013, 21:22
av Pumpa_TedZa
Kanske jag som uttryckte mig fel! Jag menar expansions kammaren på avgasröret alltså en större:D
Postat: 23 mars 2013, 21:26
av Huntelaar
Pumpa_TedZa skrev:Kanske jag som uttryckte mig fel! Jag menar expansions kammaren på avgasröret alltså en större:D
Okej, tittar på de sidorna men jag vet inte vad jag ska leta..
Rådgivning om du vet hade smakat snus

Postat: 23 mars 2013, 21:27
av Pumpa_TedZa
Förgasaren:
http://www.motorhandel.se/sv/trim/trimf ... 3949cc.php
Röret hittade jag inte men med detta och röret gjorde den 65km/h men det tyckte vi var för lite så vi köpte en värre cylinder då gjorde den 80km/h mätt med laser den med:D
Cylindern:
http://www.motorhandel.se/sv/trim/trimk ... lv-mm).php
Postat: 23 mars 2013, 21:31
av Huntelaar
Haha härligt!
Perfekt hjälp
Uppskattas enormt!
Passar det bra? Mycket meck? Så ni hade alltså 49cc cylindern och sedan trimförgasaren och luftfiltret och större rör?
Vad händer om man skippar röret och kör resten som rekommenderat?
Postat: 23 mars 2013, 21:50
av Huntelaar
Postat: 23 mars 2013, 22:15
av -ReM-
Pumpa_TedZa skrev:Jag och en kompis hade en exakt lika dan och vi fick upp den i 65km/h (mätt med laser) vi byttade upp till sport förgasare och sport filter samt bytte till rör med stor förbränningskammare skit kul när man kom förbi i byn och den varvade ur.
Byttade ni till rör med stor förbränningskammare?..
Jag tror ärligt talar inte en sekund på att det där är en 43cc motor.
Ta kolvens radie multiplicerat med 3,14 så får du en ungefärlig area på kolven.
Sen multiplicerar du det med hur lång slaglängd veven har. Då får du se hur stor cylindern egentligen är, jämfört med vad det står.
Jag har en liknande maskin, men något äldre då förstås.
Jag gjorde likadant med den, att jag beräknade cylindervolymen på den. 22cc fick jag ut, och det är ju inte riktigt 43.. Den avrundningen förstår jag inte riktigt i så fall
Nä men för att svara på frågan då.
Det här är en maskin som byggts med en motor från en motorsåg.
Antagligen har en väldigt liten cylindervolym men klarar ett högt och ständigt varvtal.
Du skulle kunna bygga ett eget avgassystem till den, eller köpa ett och modifiera tills dess att det passar bra på din goped.
Större förgasare är alltid bra. Original sitter väl en liten 8mm förgasare har jag för mig, med sån där "prime" bubbla och hela skiten

En riktig förgasare vore att föredra.
Sen kan du nog fixa ett par bränslefönster på kolven, kanske matchporta cylindern eller liknande.
Det finns ju en massa skrot man kan hitta på för att få den att gå lite bättre, men vill du få upp hastigheten så kommer du utöver detta bli tvungen att byta något i transmissionen, tror jag. Något större eller mindre drev kanske, för bara varvtalet gör nog inte att den går från 30 till 65 inte

Postat: 23 mars 2013, 22:29
av Huntelaar
-ReM- skrev:Pumpa_TedZa skrev:Jag och en kompis hade en exakt lika dan och vi fick upp den i 65km/h (mätt med laser) vi byttade upp till sport förgasare och sport filter samt bytte till rör med stor förbränningskammare skit kul när man kom förbi i byn och den varvade ur.
Byttade ni till rör med stor förbränningskammare?..
Jag tror ärligt talar inte en sekund på att det där är en 43cc motor.
Ta kolvens radie multiplicerat med 3,14 så får du en ungefärlig area på kolven.
Sen multiplicerar du det med hur lång slaglängd veven har. Då får du se hur stor cylindern egentligen är, jämfört med vad det står.
Jag har en liknande maskin, men något äldre då förstås.
Jag gjorde likadant med den, att jag beräknade cylindervolymen på den. 22cc fick jag ut, och det är ju inte riktigt 43.. Den avrundningen förstår jag inte riktigt i så fall
Nä men för att svara på frågan då.
Det här är en maskin som byggts med en motor från en motorsåg.
Antagligen har en väldigt liten cylindervolym men klarar ett högt och ständigt varvtal.
Du skulle kunna bygga ett eget avgassystem till den, eller köpa ett och modifiera tills dess att det passar bra på din goped.
Större förgasare är alltid bra. Original sitter väl en liten 8mm förgasare har jag för mig, med sån där "prime" bubbla och hela skiten

En riktig förgasare vore att föredra.
Sen kan du nog fixa ett par bränslefönster på kolven, kanske matchporta cylindern eller liknande.
Det finns ju en massa skrot man kan hitta på för att få den att gå lite bättre, men vill du få upp hastigheten så kommer du utöver detta bli tvungen att byta något i transmissionen, tror jag. Något större eller mindre drev kanske, för bara varvtalet gör nog inte att den går från 30 till 65 inte

Menar du att de inte räcker att byta till en 49cc cylinder med tillhörande förgasare 14mm och luftfilter?

Postat: 24 mars 2013, 14:31
av Huntelaar
Hade av förgasaren lite snabbt, den som sitter i är redan 14mm..
Vad är skillnad mellan original och trimförgasaren?
Postat: 28 mars 2013, 23:20
av Huntelaar
Pumpa_TedZa: Fick hem prylarna du länkade, tyvärr stämde inte en siffra av de du skrev.

Postat: 28 mars 2013, 23:33
av vicke1112
-ReM- skrev:Pumpa_TedZa skrev:Jag och en kompis hade en exakt lika dan och vi fick upp den i 65km/h (mätt med laser) vi byttade upp till sport förgasare och sport filter samt bytte till rör med stor förbränningskammare skit kul när man kom förbi i byn och den varvade ur.
Byttade ni till rör med stor förbränningskammare?..
Jag tror ärligt talar inte en sekund på att det där är en 43cc motor.
Ta kolvens radie multiplicerat med 3,14 så får du en ungefärlig area på kolven.
Sen multiplicerar du det med hur lång slaglängd veven har. Då får du se hur stor cylindern egentligen är, jämfört med vad det står.
Jag har en liknande maskin, men något äldre då förstås.
Jag gjorde likadant med den, att jag beräknade cylindervolymen på den. 22cc fick jag ut, och det är ju inte riktigt 43.. Den avrundningen förstår jag inte riktigt i så fall
Nä men för att svara på frågan då.
Det här är en maskin som byggts med en motor från en motorsåg.
Antagligen har en väldigt liten cylindervolym men klarar ett högt och ständigt varvtal.
Du skulle kunna bygga ett eget avgassystem till den, eller köpa ett och modifiera tills dess att det passar bra på din goped.
Större förgasare är alltid bra. Original sitter väl en liten 8mm förgasare har jag för mig, med sån där "prime" bubbla och hela skiten

En riktig förgasare vore att föredra.
Sen kan du nog fixa ett par bränslefönster på kolven, kanske matchporta cylindern eller liknande.
Det finns ju en massa skrot man kan hitta på för att få den att gå lite bättre, men vill du få upp hastigheten så kommer du utöver detta bli tvungen att byta något i transmissionen, tror jag. Något större eller mindre drev kanske, för bara varvtalet gör nog inte att den går från 30 till 65 inte

inte ifrån motorsåg. finns i mins 35cc. i så fall en grästrimmer. men du har rätt att det inte är 43 cc
Postat: 29 mars 2013, 00:24
av Pumpa_TedZa
jag vägde då 45kg

Och den gick som ett ös! Men vad fick du den till då?
Postat: 29 mars 2013, 10:05
av Huntelaar
Trollar du ted? Cylindern, vart får du in bränslet? Har grejorna i min hand, det är fel.
Postat: 29 mars 2013, 13:23
av -ReM-
vicke1112 skrev:-ReM- skrev:Pumpa_TedZa skrev:Jag och en kompis hade en exakt lika dan och vi fick upp den i 65km/h (mätt med laser) vi byttade upp till sport förgasare och sport filter samt bytte till rör med stor förbränningskammare skit kul när man kom förbi i byn och den varvade ur.
Byttade ni till rör med stor förbränningskammare?..
Jag tror ärligt talar inte en sekund på att det där är en 43cc motor.
Ta kolvens radie multiplicerat med 3,14 så får du en ungefärlig area på kolven.
Sen multiplicerar du det med hur lång slaglängd veven har. Då får du se hur stor cylindern egentligen är, jämfört med vad det står.
Jag har en liknande maskin, men något äldre då förstås.
Jag gjorde likadant med den, att jag beräknade cylindervolymen på den. 22cc fick jag ut, och det är ju inte riktigt 43.. Den avrundningen förstår jag inte riktigt i så fall
Nä men för att svara på frågan då.
Det här är en maskin som byggts med en motor från en motorsåg.
Antagligen har en väldigt liten cylindervolym men klarar ett högt och ständigt varvtal.
Du skulle kunna bygga ett eget avgassystem till den, eller köpa ett och modifiera tills dess att det passar bra på din goped.
Större förgasare är alltid bra. Original sitter väl en liten 8mm förgasare har jag för mig, med sån där "prime" bubbla och hela skiten

En riktig förgasare vore att föredra.
Sen kan du nog fixa ett par bränslefönster på kolven, kanske matchporta cylindern eller liknande.
Det finns ju en massa skrot man kan hitta på för att få den att gå lite bättre, men vill du få upp hastigheten så kommer du utöver detta bli tvungen att byta något i transmissionen, tror jag. Något större eller mindre drev kanske, för bara varvtalet gör nog inte att den går från 30 till 65 inte

inte ifrån motorsåg. finns i mins 35cc. i så fall en grästrimmer. men du har rätt att det inte är 43 cc
Okej, du kan säkert det där bättre (jag är inte insatt i trädgårdsredskap), så det kan mycket väl vara en grästrimmer den kommer från.
22cc är min lilla goped på, och den motorn ser likadan ut som de man ser på nätet, som sägs vara "49cc". Folk gör allt för att sälja sina produkter.
Postat: 1 maj 2016, 08:37
av Huntelaar
Bumpar min gamla tråd!
Jag har köpt tillbaka gopeden igen då jag nu kan förvara den lite smidigare än sist.
Löste aldrig trimbiten, kom fram till att 43cc inte kunde stämma.
Nu finns däremot riktiga cylindrar att köpa som ligger på 49cc.
Detta borde ju däremot stämma.
http://www.ebay.com/itm/MOTOVOX-MVS10-4 ... 1001855630