nu är det så att min dt50mx baktänder och vill inte starta längre. Allt hände efter jag var på väg hem från en kompis och så skulle jag ner för en brant backe så jag lägger den på högsta växeln men jag varvar den hårt för efter backen så kommer det lika brant backe fast uppåt. Den kommer upp för backen men ca 10 m efter backen så dör den. trodde först det var bensin stop så ryckte av slangen men det flöda fint. så jag ledde den hem.
Men jag har inte fått igång den än! jag har bytt tändspole, tändstift och rensat förgasarn. Den får en mycket fin gnista men den vill inte starta! den bara baktänder så det smäller högt! tändplattan går inte att flytta på så det är inte att den står fel. Förgasarn är rätt instäld och stiftet var oboy brunt innan.
Har du kollat reeds:en? dom går ofta av när den baktänder. Testat med startgas, alltså tvingat han att starta. Min MT baktände och ville inte starta, så kolla reeds:en och dom var hela så då tog jag startgas nu går han
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
SNODDAS15 skrev:Har du kollat reeds:en? dom går ofta av när den baktänder. Testat med startgas, alltså tvingat han att starta. Min MT baktände och ville inte starta, så kolla reeds:en och dom var hela så då tog jag startgas nu går han
reeds har jag inte tittat så det får jag göra! tack för tipset! japp stargas har testats även att springa igång den men den bara smäller till och vill inte starta
softis: Ja stiftet blir blött. cylindern har jag tagit isär tittat på och den ser bra ut. inga repor eller märken. kolv och ringar ser lika fina ut dom.
SNODDAS: JA jag växlade upp men jag tokvarvade på högsta växeln. kan det vara cdi boxen som göra att den tänder vid fel tillfäle?
Knepigt att den beter sig så med fin gnista å bara la av när du körde. Jag har en DT som står i garaget som har fin gnista som inte startar men den har en packbox gått sönder som sitter på veven så den tappar vevhuskompen helt det kan inte va nått liknande på din? Jag märkte detta genom att jag fick bensin på fingret när jag kände på insidan av svänghjulet
Softis skrev:Knepigt att den beter sig så med fin gnista å bara la av när du körde. Jag har en DT som står i garaget som har fin gnista som inte startar men den har en packbox gått sönder som sitter på veven så den tappar vevhuskompen helt det kan inte va nått liknande på din? Jag märkte detta genom att jag fick bensin på fingret när jag kände på insidan av svänghjulet
jag har fin komp för att var en dt jag märkte inte av någon bensin när jag tog av svänghjulet för kolla till tändplattan så tror inte det kan vara felet jag är så jävla trött på den moppen nu
Förgasarn är i fint skick precis som throtteln. Throtteln ligger i tätt position. Förgasarn har har varit isär tagen och tvättade noggrant!
trotteln går upp och ner vid rätt tillfälle? Hur är bestyckningen sedan du tog isär den?
ja throtteln går upp och ner rätt ja. bestyckning är samma som den alltid varit innan. då var bestyckningen perfekt men vet inte nu då jag inte får igång den så jag kan få reda på det.
Testa ny CDI box då om du har tillgång till någon sådan.
Tråkigt att du har problem med den min DT krånglar typ aldrig har lite problem med att den läcker några droppar olja det är allt annars har den fan alltid gått hoppas du får ordning på den
Softis skrev:Testa ny CDI box då om du har tillgång till någon sådan.
Tråkigt att du har problem med den min DT krånglar typ aldrig har lite problem med att den läcker några droppar olja det är allt annars har den fan alltid gått hoppas du får ordning på den
har inte tillgång till någon ny men kan kanske få låna min kompis sådan och se om det är problemet ja det är jävligt synd att den inte fungerar men annars brukar den gå riktigt bra i alla förhållande
Softis skrev:Testa ny CDI box då om du har tillgång till någon sådan.
har inte tillgång till någon ny men kan kanske få låna min kompis sådan och se om det är problemet ja det är jävligt synd att den inte fungerar men annars brukar den gå riktigt bra i alla förhållande
Kan se om jag hittar en i garaget annars hör av mig om jag hittar den vet att jag har en liggande
Okej, har du bytt tändhatt?
Det finns inga vita spår riktade neråt på det vita porslinet på stiftet?
Kan tyvärr inte så mycket om DT's elsystem, så är osäker om jag kan hjälpa dig här... Rensat luftfiltret, alternativt testat utan?
japp tändhatten bytes samtidigt som tändspolen nepp inga vita spår på poslinet.
okej. ja har testat både med och utan luftfilter. även tvättat luft filtret. Men den vill ändå inte.
Flubba jag leta efter en CDI men hitta ingen förutom en som har klippta kablar jag vet att den fungerar men som sagt kablarna är klippta på den tyvärr.
CaToXXo skrev:
Okej, har du bytt tändhatt?
Det finns inga vita spår riktade neråt på det vita porslinet på stiftet?
Kan tyvärr inte så mycket om DT's elsystem, så är osäker om jag kan hjälpa dig här... Rensat luftfiltret, alternativt testat utan?
okej. ja har testat både med och utan luftfilter. även tvättat luft filtret. Men den vill ändå inte.
Flubba jag leta efter en CDI men hitta ingen förutom en som har klippta kablar jag vet att den fungerar men som sagt kablarna är klippta på den tyvärr.
okej men har fixat en av en kompis som jag ska testa nu någon dag om det är problemet. Men tack så mycket för att du la ner tid på att både hjälpa mig med problemet och leta efter en cdi! Skönt att det finns folk som lägger ner sin tid på att hjälpa hjälplösa stackare som mig
FLUBBA skrev:
okej men har fixat en av en kompis som jag ska testa nu någon dag om det är problemet. Men tack så mycket för att du la ner tid på att både hjälpa mig med problemet och leta efter en cdi! Skönt att det finns folk som lägger ner sin tid på att hjälpa hjälplösa stackare som mig
Självklart försöker man hjälpa till, men knepigt att den inte vill starta du är säker på att reedventilen är som den ska? har du någon annan du kan testa så är det ju värt det. Tycker iofs att den skall gå med sliten reedventil. Skulle ju kunna testa annan förgasare med bara för att se om det blir någon skillnad om du nu har någon du kan testa.
Softis skrev:
Självklart försöker man hjälpa till, men knepigt att den inte vill starta du är säker på att reedventilen är som den ska? har du någon annan du kan testa så är det ju värt det. Tycker iofs att den skall gå med sliten reedventil. Skulle ju kunna testa annan förgasare med bara för att se om det blir någon skillnad om du nu har någon du kan testa.
hittade problemet. tog av cylindern igen och kollade ner i vevhuset denna gång och det såg väldigt blött ut. Så torkade bort så mycket som gick sen satte jag en varmlufts pistol över natten så det skulle torka. satte sedan ihop det och den starta o gick hyfsat. Men efter 30 min så dör den igen. Tar av cylindern och ser att det är motorolja i vevhuset. så den har dränkt sig själv med motoroljan. så antagligen läcker den in olja från växellådan mellan blocken in i vevhuset. så snart blir det att klyva motorn och lägga på ny packnings massa och hoppas det fungerar
Tänkte precis fråga dig om vevhuset hade precis samma symtom på min i helgen då den tagit in kylarvatten i vevhuset. Synd att du måste klyva motor och så bara
Rieju RR -03
Yasuni cross ml
Luftburk
12/48
92 munstycke
Högsta läget på nålen
90km/h topp
jack.lofgren skrev:Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Softis skrev:Säker på att det inte är packboxen som sitter bakom kopplingskorgen som inte gått? jag skulle mer tro att det är den kolla det innan du river den