Sida 1 av 1
Vad finns det för strypningar på Derbi ?
Postat: 28 december 2007, 17:34
av m4rt1n
Tjena alla!! Nu har jag hört rätt mkt om vad man kan strypa av på olika derbis. Så därför tänkte jag fråga alla er här på forumuet , Vad finns det för strypningar på en Derbi Senda r1 -02 ?? Det jag själv kör med förtillfället är grovkrök(avstrypkrök) och jag undrar vad fnns det mer jag kan göra för o få den o gå fortare utan o köpa effektrör lr liknande?
Tack på förhand !!
// MVH martin
Postat: 28 december 2007, 17:41
av DracPojken
Dreva?
Postat: 28 december 2007, 17:50
av bensinskalle
de fins inte så mycke att göra utan att byta till annat rör.......
Derbi är ganska slöa me orignalavgasröret om du inte typ kapar sönder de helt o rensar...
Postat: 28 december 2007, 18:15
av m4rt1n
ok

?? dreva vad ska jag ta för drev då ;P?? idioten innan har satt på 12/48 drev på så det e det jag kör omkring på nu...vad tycker ni jag ska ha?? men va fan kan ni inte säga alla strypningar som finns?? CDI?? förgasare/insug?? avgasröret ??
//MVH martin
Postat: 28 december 2007, 18:29
av bensinskalle
ok, ja utgår från en 05 x-treme, för ja vet inte om du har samma grejjer på din -02
Avgassystem: plugg kan finnas ( brukar inte sitta i x-treme iaf ) blindtarm, pluggi ljuddämpare ( om man kan räkna de som strypning ), "avgaskanal till luftburk".
strypt cdi, 8 eller 10.000 varv. Strypt luftburk med litet luftintag, "avgaskanal" som luftersättare, mindre munstycke än vad som går att sätta, sitter förgasarbricka på drd som stryper luft, litet insug/ strypt insug.
tror de va allt..... Sen vet ja inte om de sitter katalysator i avgassystemet också :/ , nån som vet???

Postat: 28 december 2007, 18:47
av DracPojken
de var lite svårt att veta att du åkte omkring med 12 o 48 när du inte sa det.
Postat: 28 december 2007, 19:36
av Henry
Strypningarna som finns på Derbi.
Plugg.
Katalysator.
EGR.
Blindtarm.
Sugrörskrök.
Drevningen.
CDI strypt @ 10k RPM.
Skorsten på luftburk.
Litet munstycke org.
Postat: 28 december 2007, 19:48
av bensinskalle
Henry skrev:Strypningarna som finns på Derbi.
Plugg.
Katalysator.
EGR.
Blindtarm.
Sugrörskrök.
Drevningen.
CDI strypt @ 10k RPM.
Skorsten på luftburk.
Litet munstycke org.
vet du vart katalysatorn sitter???, och va ä EGR??
Postat: 28 december 2007, 19:54
av Henry
bensinskalle skrev:Henry skrev:Strypningarna som finns på Derbi.
Plugg.
Katalysator.
EGR.
Blindtarm.
Sugrörskrök.
Drevningen.
CDI strypt @ 10k RPM.
Skorsten på luftburk.
Litet munstycke org.
vet du vart katalysatorn sitter???, och va ä EGR??
Mitt i expansions kammaren, det ser ut som en skarv.
EGR är det lilla röret som går från kröken, det första.
Postat: 28 december 2007, 19:56
av bensinskalle
Henry skrev:bensinskalle skrev:Henry skrev:Strypningarna som finns på Derbi.
Plugg.
Katalysator.
EGR.
Blindtarm.
Sugrörskrök.
Drevningen.
CDI strypt @ 10k RPM.
Skorsten på luftburk.
Litet munstycke org.
vet du vart katalysatorn sitter???, och va ä EGR??
Mitt i expansions kammaren, det ser ut som en skarv.
EGR är det lilla röret som går från kröken, det första.
aha ok...
egr, de ja kalla för luftersättare xD, de funkar ju som en sån iaf
tackar för infon

Postat: 28 december 2007, 21:13
av Henry
bensinskalle skrev:Henry skrev:bensinskalle skrev:
vet du vart katalysatorn sitter???, och va ä EGR??
Mitt i expansions kammaren, det ser ut som en skarv.
EGR är det lilla röret som går från kröken, det första.
aha ok...
egr, de ja kalla för luftersättare xD, de funkar ju som en sån iaf
tackar för infon

Den funkar så att du förbränner avgaserna 1 gång till.
Eftersom dom går från kröken till luftburken, helt onödigt.
Postat: 28 december 2007, 21:18
av bensinskalle
de ä ju så ( enligt min teori ), att de från avgasröret går avgaser till luftburken ( genom luftfiltret!!! ), och genom burken till förgasare och motor igen. Detta för att ersätta den luft som egentligen krävs för att motorn ska gå ok (allså, man ersätter helt enkelt en del av luften med avgaser för att strypa :/ )
eftersom avgaserna går igenom filtret så lortar de ju dessutom ner där :S
Postat: 28 december 2007, 21:34
av Henry
bensinskalle skrev:de ä ju så ( enligt min teori ), att de från avgasröret går avgaser till luftburken ( genom luftfiltret!!! ), och genom burken till förgasare och motor igen. Detta för att ersätta den luft som egentligen krävs för att motorn ska gå ok (allså, man ersätter helt enkelt en del av luften med avgaser för att strypa :/ )
eftersom avgaserna går igenom filtret så lortar de ju dessutom ner där :S
Nepp så är det inte.
Miljökrav.
Pröva att plugga den med en skruv eller något, du märker ingen skillnad.
Postat: 28 december 2007, 21:38
av bensinskalle
Henry skrev:bensinskalle skrev:de ä ju så ( enligt min teori ), att de från avgasröret går avgaser till luftburken ( genom luftfiltret!!! ), och genom burken till förgasare och motor igen. Detta för att ersätta den luft som egentligen krävs för att motorn ska gå ok (allså, man ersätter helt enkelt en del av luften med avgaser för att strypa :/ )
eftersom avgaserna går igenom filtret så lortar de ju dessutom ner där :S
Nepp så är det inte.
Miljökrav.
Pröva att plugga den med en skruv eller något, du märker ingen skillnad.
ok, men med den lilla slangen så kan de ju knappast ha någon "renande/förbrännande" effekt som minskar utsläppen :/ ........
och för att märka skillnad så måste man ju strypa av luftburken i de läget, för att den "luftmängd" som kommer via slangen ska ersättas
Postat: 28 december 2007, 21:50
av Henry
bensinskalle skrev:Henry skrev:bensinskalle skrev:de ä ju så ( enligt min teori ), att de från avgasröret går avgaser till luftburken ( genom luftfiltret!!! ), och genom burken till förgasare och motor igen. Detta för att ersätta den luft som egentligen krävs för att motorn ska gå ok (allså, man ersätter helt enkelt en del av luften med avgaser för att strypa :/ )
eftersom avgaserna går igenom filtret så lortar de ju dessutom ner där :S
Nepp så är det inte.
Miljökrav.
Pröva att plugga den med en skruv eller något, du märker ingen skillnad.
ok, men med den lilla slangen så kan de ju knappast ha någon "renande/förbrännande" effekt som minskar utsläppen :/ ........
och för att märka skillnad så måste man ju strypa av luftburken i de läget, för att den "luftmängd" som kommer via slangen ska ersättas
Nej som sagt man märker ingen skillnad.
Postat: 28 december 2007, 21:51
av bensinskalle
Henry skrev:bensinskalle skrev:Henry skrev:
Nepp så är det inte.
Miljökrav.
Pröva att plugga den med en skruv eller något, du märker ingen skillnad.
ok, men med den lilla slangen så kan de ju knappast ha någon "renande/förbrännande" effekt som minskar utsläppen :/ ........
och för att märka skillnad så måste man ju strypa av luftburken i de läget, för att den "luftmängd" som kommer via slangen ska ersättas
Nej som sagt man märker ingen skillnad.
nee ok
