StigrareN^ skrev:Börniee skrev:StigrareN^ skrev:
Leovince ZX din moppe kmr flyga fram, byter du vikter och koppling så kommer den gå ännu bättre!
Min ludix med ZX rör bytade vikter och dragen v-ring drar min kompis cross med 70cc och alla andra! Med andra ord du kommer få sjuuuuuuuuuk axx. Dessutom toppar den 85 då

, med GPS!
Filmbevis?
Sålde den :/
Känns inte helt 100 att du drar en crossmoped som har 70 cc och effektrör osv, om du bara hade zx rör? Isåfall måste hans / hennes / deras mopeder gått riktigt kasst.

Crossmoppar går så mycket bättre än vad en scooter gör, om man gämför om båda bara har effektrör, om båda har effektrör och 70 cc etc så brukar det vara crossen som vinner utan tvekan.. Scootrar behövs i vanliga fall trimmas mer för att kunna gå bättre än vad en crossmoped gör, men när den väl är redig trimmad så går dom som fan.
Min Aerox som hade 50 sport och Leovince TT rör, koppling, fjädrar, munstycke, ostrypt cdi etc hade inte en chans mot min kompis Derbi som bara hade ett Metrakit Thrower rör, mot förmodan så kanske aerox väger mer än en Ludix, men enligt mig låter det iallafall inte vettigt.
On topic: Hur som helst så kommer du att behöva byta kopplingsfjädrar, munstycke, vikter samt (alt. tryckfjäder vid behov) hur du än gör. Hade köpt ett Stage 6 Pro Replica rör, men såg att det ej fanns till Blaster?
Hade annars köpt antingen Laser (Xpro) eller ett Gianelli Reverse.
http://www.twostroke.se/product.asp?product=19209
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12097
När det gäller vad för munstycke storlek du skall ha, så tar du reda på vad för storlek som sitter original, antingen via google, men för att vara helt säker så rekommenderar jag dig att titta vad som sitter i just nu. Köp ett munstyckes sats, blir så mycket billigare i slutändan än att behöva köpa munstycke för munstycke, blir alltid såhär: "Nej jag behöver en storlek större, eller en storlek mindre", eller om du helt enkelt ska utöka ditt trimm framöver, då är det alltid lönt med en munstyckes sats direkt. Gå upp cirka 5-10 storlekar än vad som sitter original, sen så går du ner steg för steg om du känner att den blöddrar / fyrtaktar.
http://www.twostroke.se/product.asp?product=7543
När det gäller vikterna så även här tar du reda på vad dom väger, antingen via google eller väga dom som sitter i. När du fått reda på vad dom väger, som ett exempel säger vi att du har 8 gram i nu, testa då med t.ex. 7,5, sen 7, 6,5 och anteckna och gämför vad som gick bäst! Allt handlar om motor till motor, men även hur mycket föraren väger och, många faktorer spelar roll. Gör dig inte blind nu på all info, är mycket lättare än vad det låter.
http://www.twostroke.se/product.asp?product=9810
Nu till kopplingsfjädrarna, efter all om och slit så spelar kopplingsfjädrarna en väldigt stor roll. Eftersom du nu antagligen har ett trimmrör på så innebär det att effekten kommer på lite högre varv än vad ditt original rör jobbar på, det innebär i sin tur att kopplingen skall greppa senare. Då är det så att man sätter i hårdare kopplingsfjädrar.
Man kan därför inte ha ett par mjuka fjädrar. Varför? Jo eftersom att trimmröret nu jobbar på ett högre varvtal, måste kopplingen greppas senare, det går alltså inte att ha sina original fjädrar som greppar på tidigare varv, då blir "symptomen" att mopeden drar väldig slött till cirka 10-25 km/h innan mopeden accelerar iväg som den skall. Du märker detta väldigt lätt som jag beskrev.
I vissa fall funkar original kopplingsfjädrarna till trimmrör, men i de
FLESTA fallen så brukar man behöva byta till ett par hårdare fjädrar.
(Kan ha förklarat ganska rörigt) - Isåfall ber jag dig kontakta mig via pm så kan jag ge dig ett mer utförligt och nogrannare svar.
Lycka till nu.
