Sida 1 av 1

El krångel DT50R 96

Postat: 12 mars 2013, 19:49
av Solobaric
Hej det är så att jag köpt på mej en DT50R 96a med 12v system.
Det är så att det ej fanns något batteri i den så när man kickar igång den så lyser bakljus, framlampa, blinkers, gröna neutralen mm..
Men nu köpte jag hem ett batteri o kopplade in det med ny säkring (även testat flera )och vrider om nycklen men inget lyser varken neutralen el blinkers men kickar jag igång den så lyser allt vad kan detta vara för fel är det likriktaren el vad ?

Vad tror ni ?

Postat: 12 mars 2013, 19:54
av Älg
Så det finns alltså inte något batteri original?
isåfall, hur har du kopplat?

Postat: 12 mars 2013, 21:07
av Solobaric
Jo det ska finnas ett, killen innan hade inte haft något där bara kört ändå så därför köpte jag ett o satte dit på sin orginalplats

Postat: 12 mars 2013, 21:09
av saile96
va sä länge sen jag körde en moppe me instrumentpanel och blinkers mm men har för mig att det skall vara så? eller e jag ute och cyklar?

Postat: 12 mars 2013, 22:03
av G-son
Bromsljus, tuta, neutrallägeslampa m.m. ska fungera utan att motorn är igång.

Verkar ju som att du har nått fel i kabelhärvan så strömmen från batteriet inte kommer fram dit den ska. Du kan ju börja med att koppla förbi olika delar av härvan, enklast är att dra en separat jordkabel från batteriets minuspol till ramen för att se om felet ligger där så det är en bra start. Sedan får man gå på plussidan som är mer avancerad, så är ett elschema bra att ha.

Postat: 13 mars 2013, 06:44
av Solobaric
Tackar Erik, Jag behövde bara lägga på en extra jordkabel på batteriet så funkar allt trodde det var nåt allvarligare.

Sen nu till fråga 2 som är nåt helt annat eftersom jag ej fick till nån manual el så, så undrar jag om frambromsen så är ju det med skiva på denna model,så uppe vid gashandtaget finns det ju en behållare med bromsolja och man ser oljan via ett litet öga men hur ska oljan vara där ska ögat vara fullt el halva för som min är nu så är det nog ca 45-50%av ögat med olja ? och vilken olja ska det vara dot ?

Postat: 13 mars 2013, 08:40
av G-son
Nivån ändras lite efterhans som bromsklossarna slits och kolven/kolvarna i bromsoket kommer längre ut. Ofta finns det max/min-märkning vid fönstret, gör det inte det lär halvvägs upp på fönstret vara helt okej - antagligen har dom tänkt sig att nivån är okej så länge den inte är över eller under fönstret.

Dot 4 brukar det vara i de flesta (alla?) moppebromssystem jag sett (eller på riktigt gamla grejer, dot 3 som man ändå kan ersätta med 4). Brukar stå på locket vad det ska vara.

Postat: 24 mars 2013, 22:01
av Solobaric
Nu till nästa problem Den jag köpte den av har bara använt blinkers fram vilka funkade, sen köpte jag till nya o kopplade in vänstersida funkar med blink fast i snabbare tempo höger verkar den inte orka då det låter som relät får jobba men det lyser knappt, har kollat lamporna alla är på 12v 10w är det relät som börjat ge upp tro ?

Sen upptäckte jag att orginalförgasaren dellorto 14mm läcker rätt mycket har inte haft denna förr utan alltid kört med mikuni, så det är en påväg hem nu som skall dit i stället..

Postat: 24 mars 2013, 22:54
av G-son
Ska det vara 10W blinkerslampor på den moppen? Med fel effekt blir det problem med blinkhastigheten.

Postat: 25 mars 2013, 09:04
av Solobaric
Fick ju ingen manual till den men det satt i dom främmre 10w och det är ju 12v system i den..

Postat: 25 mars 2013, 10:59
av HyperOlsson
Du få koppla till batteriet sen jorda från batteriet i ramens.ex ve cdin

Postat: 25 mars 2013, 15:55
av Solobaric
Nu e jag inte med redigt....

Postat: 1 april 2013, 17:33
av Solobaric
Var o köpte en blinkrelä på biltema för volvo amason mm funkade kanon o är mycket tystare och blinkar som det ska 39.90kr...
Nu är det bara ett problem kvar har märkt att det läcker olja vid växelaxlen frågan är ju vad man ska göra där el om man ska lämna in den och få det fixat...