Sida 1 av 1

kan man svetsa variatormuttern?

Postat: 10 mars 2013, 20:12
av rego
mina gängor är helt paj och har inte råd att byta vev. kan jag svetsa fast muttern så att det funkar?

Postat: 10 mars 2013, 20:13
av simonbunthon
ja det går ju säkert men en dum ide.

Postat: 10 mars 2013, 20:14
av TheGrimReaper
Ja det går! :)

Postat: 10 mars 2013, 20:18
av rego
simonbunthon skrev:ja det går ju säkert men en dum ide.


varför är det en dum ide?

Postat: 10 mars 2013, 20:18
av rego
TheGrimReaper skrev:Ja det går! :)
är du säker? (har du erfaranhet om det)

Postat: 10 mars 2013, 20:20
av Thoz3
rego skrev:
simonbunthon skrev:ja det går ju säkert men en dum ide.


varför är det en dum ide?
hur ska du få av den när du vill byta vikter när den blivit kassa
eller om du nåste byta vev?
och det kostar inte så mycket :P

Postat: 10 mars 2013, 20:20
av rexzo
Dålig ide, du kommer ju inte kunna ta lös variatorn efter att du svetsat...

Postat: 10 mars 2013, 20:20
av juckeyy
Gör ju annars att köpa gängtapp?

Postat: 10 mars 2013, 20:22
av rego
Thoz3 skrev:
rego skrev:
simonbunthon skrev:ja det går ju säkert men en dum ide.


varför är det en dum ide?
hur ska du få av den när du vill byta vikter när den blivit kassa
eller om du nåste byta vev?
och det kostar inte så mycket :P
jag ska inte ha den så länge, jag ska svetsa för att inte byta vev så varför skulle jag göra det i framtiden? :roll:

Postat: 10 mars 2013, 20:23
av rego
rexzo skrev:Dålig ide, du kommer ju inte kunna ta lös variatorn efter att du svetsat...

jag ska inte ta av den igen.

Postat: 10 mars 2013, 20:23
av Törnan
Dum ide!
ta och gänga om veven istället! :)

Postat: 10 mars 2013, 20:24
av rego
juckeyy skrev:Gör ju annars att köpa gängtapp?
jag har hört att det inte ofta funkar att gänga om :)

Postat: 10 mars 2013, 20:25
av rego
jag har även läst att man kan skada packningarna genom att svetsa.

Postat: 10 mars 2013, 20:27
av DiNozzan
Det är ju vanlig metall så jag ser det inte så svårt att svetsa det?

Postat: 10 mars 2013, 20:30
av rego
DiNozzan skrev:Det är ju vanlig metall så jag ser det inte så svårt att svetsa det?
är det inte härdat? och kan något ta skada av värmen?

Postat: 10 mars 2013, 20:33
av rexzo
Vi har svetsat fast ett svänghjul på en am6a utan problem så nog går det bra att svetsa om man vill det :/

Postat: 10 mars 2013, 20:35
av PK
klart det går! har själv köpt en motor med en ihopsvetsad variator :)

du kommer ALDRIG få loss det sen dock. det är bara att kapa och byta vev sen. och det är svårt att kapa skiten med :)

Postat: 10 mars 2013, 20:38
av simonbunthon
rego skrev:
simonbunthon skrev:ja det går ju säkert men en dum ide.


varför är det en dum ide?
vikterna slits efter ett tag då kommer ju moppen går dåligt, ifall du svtsa det kommer du ju inte kunna byta vikter, eller om drivremen är slitet eller något.
du ska inte svesta variator för det är viktigt del av en scooter.

Postat: 10 mars 2013, 21:22
av gilerahjärnan
försök få tag på en "griskuk"

Postat: 10 mars 2013, 21:42
av bensinskalle
gilerahjärnan skrev:försök få tag på en "griskuk"
Fast de är ju inte riktigt de som problemet handlar om.

OnT: Ja du "kan" svetsa, men det är världens sämst skitidé och det finns ingen anledning till att du ska göra det förutom att förvärra situationen och skjuta upp ett oundviktigt vevbyte.

Det går inge vidare att gänga om nej. Har man dragit sönder gängorna brukar de inte bli något vidare om man försöker gänga nya i samma dimension, om man nu lyckas för veven är härdad/ gjord av ganska hårt material ja.

Postat: 10 mars 2013, 21:55
av G-son
gilerahjärnan skrev:försök få tag på en "griskuk"
juckeyy skrev:Gör ju annars att köpa gängtapp?
Vad har man för nytta av såna grejer på en gänglös vevaxel?

Postat: 11 mars 2013, 00:19
av illegalJocke
går att gänga till en dimension mindre! gänga om och sen drog ja till mekonomen och köpte rätt mutter för några kronor ! btw fick ja hjälp av min fordons lärare hur ja skulle göra! han kollade vilken storlek de va och vilken gängsnitt de va mindre! så fick de i tum eller något ! kommer ej ihåg exakt hur de va, för de va ca 2 år sen ja fixade de ! men de funkade efteråt iaf! :D

Postat: 11 mars 2013, 09:49
av -ReM-
juckeyy skrev:Gör ju annars att köpa gängtapp?
Här har du det smartaste svaret i tråden.
Gängsnitt från Biltema eller Jula kostar några kronor.
Välj en gänga med en väldigt vanlig storlek och stigning, så hittar du en mutter på Bauhaus som kostar under 1:-.
Mycket billigare än att köpa ny vev om du nu ville slippa detta.

Sen kan du ju börja fundera på varför dina gängor gått sönder från början.
Jag tror inte att det är vevens fel. Det beror sannolikt på att någon misshandlat gängorna med mutterknackaren eller liknande. Fortsätter du/den som gjort detta likadant så kommer de nya gängorna/den nya veven strax att se likadan ut igen. Tyvärr.

EDIT:
Svara på frågan ska man ju göra också :P Jag tycker det verkar dumt att permanent fästa något som kommer att behöva lossas förr eller senare.
Dessutom, för att svetsa fast muttern måste du redan ha allting monterat i motorblocken och så, vilket kan ge dig svåra problem.
Svetsen utvecklar så mycket värme att den smälter metall. Hur tänkte du att dina packboxar runt veven ska klara dessa temperaturer?
Samma sak gäller för variatorremmen, vikterna m.m.

OCH, skulle det droppa något från ditt svetsande, eller om det skulle flyga gnistor som träffar motorblocket så riskerar du betydligt dyrare reparationkostnader när du har hål rätt igenom motorblocket.

Postat: 11 mars 2013, 10:47
av rego
-ReM- skrev:
juckeyy skrev:Gör ju annars att köpa gängtapp?
Här har du det smartaste svaret i tråden.
Gängsnitt från Biltema eller Jula kostar några kronor.
Välj en gänga med en väldigt vanlig storlek och stigning, så hittar du en mutter på Bauhaus som kostar under 1:-.
Mycket billigare än att köpa ny vev om du nu ville slippa detta.

Sen kan du ju börja fundera på varför dina gängor gått sönder från början.
Jag tror inte att det är vevens fel. Det beror sannolikt på att någon misshandlat gängorna med mutterknackaren eller liknande. Fortsätter du/den som gjort detta likadant så kommer de nya gängorna/den nya veven strax att se likadan ut igen. Tyvärr.

EDIT:
Svara på frågan ska man ju göra också :P Jag tycker det verkar dumt att permanent fästa något som kommer att behöva lossas förr eller senare.
Dessutom, för att svetsa fast muttern måste du redan ha allting monterat i motorblocken och så, vilket kan ge dig svåra problem.
Svetsen utvecklar så mycket värme att den smälter metall. Hur tänkte du att dina packboxar runt veven ska klara dessa temperaturer?
Samma sak gäller för variatorremmen, vikterna m.m.

OCH, skulle det droppa något från ditt svetsande, eller om det skulle flyga gnistor som träffar motorblocket så riskerar du betydligt dyrare reparationkostnader när du har hål rätt igenom motorblocket.
tror du att packboxarna mm inte kommer klara av temperaturen? finns det inget sätt att undvika detta när man svetsar?.

ALLA säger olika

Postat: 11 mars 2013, 11:08
av rego
många säger olika! kan man svetsa muttern utan att skada motorn eller kan man inte?!

Postat: 11 mars 2013, 11:28
av Demuz
ja man kan svetsa fast muttern, men om du säljer den sen. nämn för guds skull att den är fastsvetsad och att ett vevbyte krävs..

en polare till mig köpte en aerox helt ovetandes om att just muttern var fastsvetsad.. blev kanska mycket extra jobb och kostnader än vad han hade räknat med och då han ej var så kunnig så fick jag ju hjälpa honom.
bara elakt att lura personer på det sättet..

men som sagt, det kommer nog fungera utan problem men kommande ägare lär få ett helvete..

Postat: 11 mars 2013, 12:11
av Macko96
Om du bara ska ha svar på din fråga så ja man kan ju svetsa den, dock är det inget att rekommendera då om du svetsar fel eller ska byta något bakom din alterativa lagning så lär du ha ett helvete.

Du kan ju gänga om den till en storlek mindre i gänga och köpa ny mutter. Skuller säga att det är det bästa du kan göra om du inte vill köpa ny axel.

Re: ALLA säger olika

Postat: 11 mars 2013, 12:12
av G-son
rego skrev:många säger olika! kan man svetsa muttern utan att skada motorn eller kan man inte?!
Man kan utan tvekan svetsa den, men om man lyckades göra det utan att skada något vet man först när man provat. Man får inga garantier när man försöker använda sånt apmeck.

Sedan går man tänka på att muttrar vanligtvis ska klämma fast grejer, att bara svetsa fast muttern låter antagligen grejerna innanför röra sig lite och det kan leda till att dom skadas/förstörs.

Postat: 11 mars 2013, 13:05
av rego
Macko96 skrev:Om du bara ska ha svar på din fråga så ja man kan ju svetsa den, dock är det inget att rekommendera då om du svetsar fel eller ska byta något bakom din alterativa lagning så lär du ha ett helvete.

Du kan ju gänga om den till en storlek mindre i gänga och köpa ny mutter. Skuller säga att det är det bästa du kan göra om du inte vill köpa ny axel.
hur stor är chansen att det går att gänga om

Postat: 11 mars 2013, 16:07
av -ReM-
rego skrev:hur stor är chansen att det går att gänga om
Ungefär 100% om du gör det rätt.

Postat: 11 mars 2013, 20:39
av Peugeotmaster
Det är ju bara att svetsa! . Om man vill ha bort variatorn kan man slipa bort svetsen ;)

Postat: 11 mars 2013, 21:36
av Macko96
rego skrev:
Macko96 skrev:Om du bara ska ha svar på din fråga så ja man kan ju svetsa den, dock är det inget att rekommendera då om du svetsar fel eller ska byta något bakom din alterativa lagning så lär du ha ett helvete.

Du kan ju gänga om den till en storlek mindre i gänga och köpa ny mutter. Skuller säga att det är det bästa du kan göra om du inte vill köpa ny axel.
hur stor är chansen att det går att gänga om
om du gör rätt så cirkus prikus 100%...

Postat: 11 mars 2013, 21:47
av bonnaracing
punkta dit den, så slipar du bort svetsen sen när du ska ha av den

Postat: 11 mars 2013, 22:17
av PK
du kan kanske på något sätt svarva ner gängorna och sen göra nya spår? borde väll inte vara omöjligt men väldigt mycket jobb med det :/

Postat: 11 mars 2013, 22:22
av bonnaracing
Har han möjligheten till svarv kan han ju lika gärna svetsa på matrial å svarva ner å gänga om.