Speedfight vobblar när jag skjutsar.

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
phla
Elmoped

Speedfight vobblar när jag skjutsar.

Inlägg av phla »

Har en -02 peugeot speedfight 2, när jag skjussar en person som väger mer än 70kg så vobblar framhjulet ... vad kan problemet vara? Har kollat styret ordentligt men det kan inte vara det?

mvh

Edit : Ändrade din rubrik
p0d1
p0d1
F.D Crew

Re: orolig speedfight

Inlägg av p0d1 »

phla skrev:Har en -02 peugeot speedfight 2, när jag skjussar en person som väger mer än 70kg så vobblar framhjulet ... vad kan problemet vara? Har kollat styret ordentligt men det kan inte vara det?

mmvh
Sluta skjutsa säger jag, tråkigt, men ja, hellre det än att du är köttfärs på vägen för du ville vara schysst o skjutsa din polare.

En GISSNING ifrån min sida är att det blir för lite vikt på framhjulet som bidrar till det.
Användarens profilbild
streamjr
epa-raggaren

Inlägg av streamjr »

när du skjutsar blir det mer vikt på bakhjulet så det blir som om att framhjulet är pytte lite i luften och det är sjukt lätt att tappa kontrollen, antingen får du sluta skjutsa eller så får ni luta er mer framåt (bättre om den som blir skjutsad håller dig runt midjan istället för handtagen)
har ni funderingar runt a-/epa-traktorer är det bara att pm'a :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43481
daniel.sjöman
Svårstartad skrothög

Inlägg av daniel.sjöman »

Däcktryck? glapp i framgaffeln?
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

streamjr skrev:när du skjutsar blir det mer vikt på bakhjulet så det blir som om att framhjulet är pytte lite i luften och det är sjukt lätt att tappa kontrollen, antingen får du sluta skjutsa eller så får ni luta er mer framåt (bättre om den som blir skjutsad håller dig runt midjan istället för handtagen)
På körskolan har jag fått lära mig att man ska ha sina händer på sina egna lår, sen får man köra ordentligt, dvs inte köra plötsliga eller hastig accerlationer och inte tvärnita helt plötsligt.

Sett filmer på folk som bombar 200 km/h++ på bana med passagerare, passageraren håller sig i på förarens lår för att i kurvor kunna hjälpa till och luta.
Senast redigerad av p0d1 den 9 mars 2013, 19:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
YamahaMarcus
Traktor pöjken

Inlägg av YamahaMarcus »

Framdämparn dålig? Kollat luft i däcket? Hjullager kanske?
phla
Elmoped

Inlägg av phla »

haha tack, självklart är det att tyngden åker bakom, vad dum jag är...! Men om jag säger nej till at skjussa blir man anklagad för snål -.- Man kan ju lixom inte säga bara : kan inte skjussa på min moppe o.o

tack för svar!!!!!!
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Å andra sidan ska man kunna skjutsa en person på en moped med plats för två.
Jag tycker du ska felsöka kring framhjulet. Hjullager, styrlager, däcktrycket och sånt. Man kan ju inte säga att det är normalt att det inte går att skjutsa på en moppe utan att den börjar hoppa i sidled.
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
Användarens profilbild
hardukollatförgasarn?
Extra Avstängd

Inlägg av hardukollatförgasarn? »

har du kollat förgasaren? rökte du på innan du åkte, det kan vara felet.
kan allt om förgasaren?
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

-ReM- skrev: Man kan ju inte säga att det är normalt att det inte går att skjutsa på en moppe utan att den börjar hoppa i sidled.
Klart man kan säga det.
På motorcyklar så brukar man lösa det genom att sänka den fram så det blir mer vikt där, oftast gör folk som kör touring mycket och har tung last bakom bakaxeln.

Samma sak på motarder och Sporthojar, försöker lägga sig och flytta fram vikten så mycket som möjligt.
Skriv svar