Sida 1 av 1

Försäkrings regler

Postat: 7 mars 2013, 17:12
av Linusen
Tja har en drd med spruckna kåpor som jag vill ha ut försäkringspengar på.
Men saken är den att det var förra ägaren som krachade och hade sönder allt. Jag vet inte om han redan fått ut pengar för den, men om han har fått det kan jag bli åtalad för bedrägeri då för att jag försöker få ut pengar för samma skada?

Och så finns det ett problem till. Pluggen var dragen när jag köpte den, så jag har gjort en ny. Den är dock inte fast svetsad, och jag vet inte om den går exakt som den ska. Kollar polisen/försäkringsbolaget om den har för många hk också? Jag har en kompis som har en Senda, om jag har hans rör på när dom tar in mopeden så den blir helt original finns det någon märkning på det då så dom vet att det inte ska sitta på min moppe?

Och så är det ju vinter, och jag har sm däck. Man får väl köra med det väl?

Postat: 7 mars 2013, 17:31
av Tuta
Man behöver inte vinterdäck på tvåhjuliga fordon så det är lugnt :)

Dom kan neka dig ersättning om dom ser att den är trimmad. Dom kollar inte alltid dock. Finns ingen märkning eller något så din kompis rör ska funka skitbra.

Tror inte du kan bli åtalad för bedrägeri.. du kanske ramlade igen?

Postat: 7 mars 2013, 17:40
av Linusen
Tuta skrev:Man behöver inte vinterdäck på tvåhjuliga fordon så det är lugnt :)

Dom kan neka dig ersättning om dom ser att den är trimmad. Dom kollar inte alltid dock. Finns ingen märkning eller något så din kompis rör ska funka skitbra.

Tror inte du kan bli åtalad för bedrägeri.. du kanske ramlade igen?
Men om dom kollar efter trimm, kommer dom bara starta den å lyssna + köra, eller kommer dom kontrollera kw å skruva isär skiten? :/

Postat: 7 mars 2013, 17:47
av juckeyy
Du kan ju säga att den välte i garaget, aldrig varit startad?

Postat: 7 mars 2013, 18:01
av p0d1
Varför ska du ha ut försäkringspengar på något du köpte som var i dåligt skick? Tvivlar på att du får ut något om du säger "Jag köpte mopeden och då hade den redan spruckna kåpor", det är snarare om det sker i din ägo, och antagligen lär du ljuga ihop något att det skadades i din ägo, vilket i mina ögon är bedrägeri.

Ut och kör så ser du hur snabbt den går, 52 km/h är väl max vad en moped får gå?
Och nej, det finns ingen märkning på röret som säger att den ska sitta på moppene med ramnr : ********** eller motornr : *********

Postat: 7 mars 2013, 18:44
av Linusen
p0d1 skrev:Varför ska du ha ut försäkringspengar på något du köpte som var i dåligt skick? Tvivlar på att du får ut något om du säger "Jag köpte mopeden och då hade den redan spruckna kåpor", det är snarare om det sker i din ägo, och antagligen lär du ljuga ihop något att det skadades i din ägo, vilket i mina ögon är bedrägeri.

Ut och kör så ser du hur snabbt den går, 52 km/h är väl max vad en moped får gå?
Och nej, det finns ingen märkning på röret som säger att den ska sitta på moppene med ramnr : ********** eller motornr : *********
Den e cp så den går olika bra varje gång jag kör... Ibland 55 ibland 50. Enligt mätaren...

Postat: 7 mars 2013, 20:31
av Pumpa_TedZa
Vaddå kan man ens få ut pengar på sånt av försäkringsbolaget?

Jag menar om man ramlar eller om motorn skär så betalar försäkrings bolaget en del av det exkl själv risk?

Postat: 7 mars 2013, 20:36
av bensinskalle
Pumpa_TedZa skrev:Vaddå kan man ens få ut pengar på sånt av försäkringsbolaget?

Jag menar om man ramlar eller om motorn skär så betalar försäkrings bolaget en del av det exkl själv risk?
Ja om man har helförsäkring och klotar så är det väl självklart att man får ersättning.

Man kan inte begära ut ersättning för något som man köper trasigt.

Motordelar ersätts inte vid haveri, ingår i princip aldrig i helförsäkring.

I det här fallet är det nog dock meningslöst med försäkring oavsett för självrisken ligger troligen inte långt ifrån vad kåporna kostar.

Postat: 7 mars 2013, 22:38
av G-son
Försäkringsbolag vill inte betala ut pengar kontant till mopedägaren, så det är bara att glömma. Dom vill betala en verkstad för att reparera mopeden. Du lämnar in mopeden på en verkstad f-bolaget accepterar, dom beräknar vad det kostar att laga skadorna (och ett gäng kåpor, diverse andra skrapade grejer och arbetstid blir dyrt), och om reparationskostnaden inte är för hög i förhållande till mopedens värde repareras den. Blir det för dyrt löser dom in den istället - alltså "köper" den av dig för den summa dom anser den var värd före olyckan, minus självrisk.

Gjorde en beräkning på en rätt ny CPI supermotard som blivit stulen och vurpad för ett par år sedan, den behövde tändningslås, ett par kåpor, blinkers, baklykta och lite småplock. Låter inte så allvarligt, va? har för mig att totalsumman jag räknade ihop var över 12000kr, mer än försäkringsbolaget var beredda att lägga på den moppen så den blev inlöst och skrotad.
Anledningen till att jag nämner det? Din moped kan gå samma väg om försäkringsbolaget inte tycker den är värd att reparera, och det är inte alla gånger dom värderar fordon så högt att ägaren blir nöjd med vad han får - tvärt om, ju mindre pengar dom behöver skiljas från, desto gladare blir dom.