tjena som rubriken lyder så undrar jag bara hur många km (mil) man ska köra in en aluminium cylinder. vissa säger att man kan köra cirka 2timmar sen är cylindern inkörd. så jag vill helst ha ett vettigt svar
Vettigt svar:
Starta upp den, kolla så inget läcker etc. Kolla så den går bra. Låt den gå på låga varv, gärna tomgång o strax över, tills den blir varm.
Låt kallna.
Varmkör den försiktigt igen, dra sen ut o kör på varierande varvtal. Fullgas är absolut inte farligt, bara du inte ligger o pressar en halvtimme.
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Låt den gå varm ordentligt på tomgången, torrvarva den lugnt på tomgången då och då, kör iväg lite lugnt i ett par minuter sen kör du som du har snott den, helst i stadstrafik där det blir naturligt att varva ur tvåan - trean, bromsa ner och repetera.
Bäst är att inte ligga på tomgång när man värmer upp motorn. Ligg och torrgasa lite försiktigt hela tiden, då smörjs motorn bättre än om den bara står och puttrar på tomgång. Har man riktig otur kan de nypa om den bara står och går när delarna är helt nya.
Sedan som sagt, låt den gå varm en gång, stäng av, låt svalna, sen värm på igen likadant, när motorn är varm ut och kör. Inge fullgas den första minuten, men ligg INTE och bara puttra på lågvarv utan gasa och låt motorn flåsa på högre varv.
Observera, absolut ingen segdragning när du kör de första milen. Segdragning = dra i hög växel och hålla fullgas utan att motorn accelererar.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
potog skrev:Alla ger så fina svar men vilka här vet varför man kör in cylindern?
Frågan är inte varför han skulle köra in den. Utan bara hur.
men till din fråga så ska man köra in den så att kolv och cylinder blir mer exakta med varandra då dom är fabriktillverkade Och kan inte då vara helt exakt med varandra, vilket lär sänka kompet.
Senast redigerad av Macko96 den 7 mars 2013, 08:52, redigerad totalt 2 gång.
potog skrev:Alla ger så fina svar men vilka här vet varför man kör in cylindern?
För att kolvringarna ska nötas in och hålla så tätt som möjligt. Fiskör man dom första milen så läker kolvarna lite komp = sämre hållbarhet och går sämre.