Puckelderbi startar inte på kick vid kallstart

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Puckelbruden
Elmoped

Puckelderbi startar inte på kick vid kallstart

Inlägg av Puckelbruden »

Hejsan!

Har en puckelderbi R- 99. Det är så att den startar inte när man kickar vid kallstart, så man måste springa igång den. Har man sprungit igång den och sedan kört en bit, så startar den på första kicken... Så vad kan vara för fel?

Kan det vara växellådsoljan som behöver bytas? Borde inte vara fel på kompet då den startar på första kicken såfort den blivit lite varm? Kan även säga det att den varvar ostoppligt på tomgång, särskilt när den blivit varm, troligen gashäng :S Det är inte tjuvluft vid insuget i alla fall! ( Jag köpte nyligen moppen så har inte stenkoll på den) Tack i förhand! :)
Användarens profilbild
byYn
Farsans gamla zündapp

Re: Puckelderbi startar inte på kick vid kallstart

Inlägg av byYn »

Puckelbruden skrev:Hejsan!

Har en puckelderbi R- 99. Det är så att den startar inte när man kickar vid kallstart, så man måste springa igång den. Har man sprungit igång den och sedan kört en bit, så startar den på första kicken... Så vad kan vara för fel?

Kan det vara växellådsoljan som behöver bytas? Borde inte vara fel på kompet då den startar på första kicken såfort den blivit lite varm? Kan även säga det att den varvar ostoppligt på tomgång, särskilt när den blivit varm, troligen gashäng :S Det är inte tjuvluft vid insuget i alla fall! ( Jag köpte nyligen moppen så har inte stenkoll på den) Tack i förhand! :)
provat skruva på tomgångsskruven? låter som att den är helt inskruvad :P
Bild
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Hänger oftast på förgasarinställningar, testa att skruva in luftskruven/flytta upp trottelnålen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Asddfgf4
Motorsmurfen

Inlägg av Asddfgf4 »

Har du testat att choka den vid kallstart? MIn puckelsenda startar inte när jag kickar om jag låter den stå ett par dagar, då måste jag rula igång den eller choka den och kicka ett par gånger :) Men sen som sagt, när man kört en stund så funkar den fin fint :D
Bild
Puckelbruden
Elmoped

Inlägg av Puckelbruden »

Asddfgf4 skrev:Har du testat att choka den vid kallstart? MIn puckelsenda startar inte när jag kickar om jag låter den stå ett par dagar, då måste jag rula igång den eller choka den och kicka ett par gånger :) Men sen som sagt, när man kört en stund så funkar den fin fint :D

Ja, jag har testat choka med, men den vill inte då heller :( Har dock snackat med en verkstad nu, och dem tycker det låter som en packbox i motorn är kass :/ Då den varvar satan såfort jag drar i kopplingen eller om den står på tomgång. Så den tar troligtvis tjuvluft + har gashäng. Hehe kan köra långa bitar utan att behöva röra gasen :P
Användarens profilbild
floydei
Varnad

Inlägg av floydei »

Dock inte bra att köra om den varvar faan konstant.
Söker Yamaha slider billigt eller byte omkring göteborg!!
PMA mig!
Användarens profilbild
hardukollatförgasarn?
Extra Avstängd

Inlägg av hardukollatförgasarn? »

har du kollat förgasaren?
kan allt om förgasaren?
Puckelbruden
Elmoped

Inlägg av Puckelbruden »

Tack alla för svaren, felen är fixade och de går som en klocka och startar på första kicken igen =) Det var lite justeringar, byta gaswire och byte av olja som behövdes =)
Användarens profilbild
Törnan
Kinaraket

Inlägg av Törnan »

men vafan är det -10 ute så är det såklart den inte startar på första kicken. Ja måste alltid springa igång min när det är kallt ute om den inte har stått varmt innan
Always Törnan ;)

Avslutade projekt :)
Andra Dt50x:en ;)
740-traktorn ;)

Bild
Skriv svar