Sida 1 av 1
Lätt mc på trimmad moppe?
Postat: 4 mars 2013, 18:50
av Pelsnernels
Hej, har hört att om man blir tagen på en trimmad moppe så åker man fast för att köra lätt mc olagligt, så undrar helt enkelt om man får köra en trimmad moppe lagligt med lätt mc kort?

Postat: 4 mars 2013, 18:53
av k-skåpet
Nej du får olovlig körning för att du kör oregistrerad lätt mc, skaffar du a1 kort så kommer du ändå få olovlig körning för att du kör oregistrerad lätt mc och nej, tekniskt sett kanske det går men i praktiken kan du inte registrera in din trimmade moped som en lätt mc.
Postat: 4 mars 2013, 18:54
av dt60mxxxx
nej man måste registreringsbesigtiga (STAVNING) om mopeden till lätt mc och då blir det billigare att köpa en lätt mc!

Postat: 4 mars 2013, 18:58
av Dillpojken
dt60mxxxx skrev:nej man måste registreringsbesigtiga (STAVNING) om mopeden till lätt mc och då blir det billigare att köpa en lätt mc!

dom allra flästa mopeder är inte byggda för den hastigheten 60 och uppått bla bromsarna ramen osv. och man får ju häller inte svetsa eget och bygga om. så nej.
Postat: 4 mars 2013, 19:14
av Jolly
k-skåpet skrev:Nej du får olovlig körning för att du kör oregistrerad lätt mc, skaffar du a1 kort så kommer du ändå få olovlig körning för att du kör oregistrerad lätt mc och nej, tekniskt sett kanske det går men i praktiken kan du inte registrera in din trimmade moped som en lätt mc.
Läs på innan du uttalar dig. Olovlig körning får man då man framför ett fordon man inte har behörighet för. Har man behörighet A1 har man således rätt att framföra fordon med MAX 11 kW och 125cc.
Om mopeden understiger dessa siffror kommer du bara åka på "Framförande av oregistrerat fordon" samt även (med största sannolikhet) "Framförande av oförsäkrat fordon" (Du har försäkrat din moped inte en lätt mc).
Tack och hej för mig, tycker folk på detta forum bör sluta gissa sig fram.
Postat: 4 mars 2013, 19:16
av CaToXXo
Dillpojken skrev:dt60mxxxx skrev:nej man måste registreringsbesigtiga (STAVNING) om mopeden till lätt mc och då blir det billigare att köpa en lätt mc!

dom allra flästa mopeder är inte byggda för den hastigheten 60 och uppått bla bromsarna ramen osv. och man får ju häller inte svetsa eget och bygga om. så nej.
Förklara för mig varför mopederna då får gå i 80 km/h i vissa länder. Därav att dom stryps ner när dom kommer till EU/Norden/Sverige eller vad det nu är.
Jolly skrev:k-skåpet skrev:Nej du får olovlig körning för att du kör oregistrerad lätt mc, skaffar du a1 kort så kommer du ändå få olovlig körning för att du kör oregistrerad lätt mc och nej, tekniskt sett kanske det går men i praktiken kan du inte registrera in din trimmade moped som en lätt mc.
Läs på innan du uttalar dig. Olovlig körning får man då man framför ett fordon man inte har behörighet för. Har man behörighet A1 har man således rätt att framföra fordon med MAX 11 kW och 125cc.
Om mopeden understiger dessa siffror kommer du bara åka på "Framförande av oregistrerat fordon" samt även (med största sannolikhet) "Framförande av oförsäkrat fordon" (Du har försäkrat din moped inte en lätt mc).
Tack och hej för mig, tycker folk på detta forum bör sluta gissa sig fram.
Tänkte precis rätta skåpet, men nu slapp jag det. Tack
Postat: 4 mars 2013, 19:47
av Dillpojken
CaToXXo skrev:Dillpojken skrev:dt60mxxxx skrev:nej man måste registreringsbesigtiga (STAVNING) om mopeden till lätt mc och då blir det billigare att köpa en lätt mc!

dom allra flästa mopeder är inte byggda för den hastigheten 60 och uppått bla bromsarna ramen osv. och man får ju häller inte svetsa eget och bygga om. så nej.
Förklara för mig varför mopederna då får gå i 80 km/h i vissa länder. Därav att dom stryps ner när dom kommer till EU/Norden/Sverige eller vad det nu är.
Jolly skrev:k-skåpet skrev:Nej du får olovlig körning för att du kör oregistrerad lätt mc, skaffar du a1 kort så kommer du ändå få olovlig körning för att du kör oregistrerad lätt mc och nej, tekniskt sett kanske det går men i praktiken kan du inte registrera in din trimmade moped som en lätt mc.
Läs på innan du uttalar dig. Olovlig körning får man då man framför ett fordon man inte har behörighet för. Har man behörighet A1 har man således rätt att framföra fordon med MAX 11 kW och 125cc.
Om mopeden understiger dessa siffror kommer du bara åka på "Framförande av oregistrerat fordon" samt även (med största sannolikhet) "Framförande av oförsäkrat fordon" (Du har försäkrat din moped inte en lätt mc).
Tack och hej för mig, tycker folk på detta forum bör sluta gissa sig fram.
Tänkte precis rätta skåpet, men nu slapp jag det. Tack
det visste jag inget om men ja vet att vi fick lära oss det på körkortssklan att bromssträckan förlängs och bromsarna hänger inte med. och har läst en massa om att mt5:ans ram är väldit klen och kan lätt böjas mm.
Postat: 4 mars 2013, 19:51
av p0d1
Dillpojken skrev: det visste jag inget om men ja vet att vi fick lära oss det på körkortssklan att bromssträckan förlängs och bromsarna hänger inte med. och har läst en massa om att mt5:ans ram är väldit klen och kan lätt böjas mm.
Klart att bromssträckan förlängs om man ökar farten på ett fordon.
Det är säkertspropaganda de kör med princip, trimmar du så dör du direkt för bromsen går sönder och ramen kommer bli till molekyler och försvinna!

Postat: 4 mars 2013, 19:53
av streamjr
spelar ingen roll vilket fordon du kör, bromsträckan ökar ju fortare du kör ändå.
och vart fick du ifrån att han skulle åka mt?
Postat: 4 mars 2013, 19:58
av Dillpojken
p0d1 skrev:Dillpojken skrev: det visste jag inget om men ja vet att vi fick lära oss det på körkortssklan att bromssträckan förlängs och bromsarna hänger inte med. och har läst en massa om att mt5:ans ram är väldit klen och kan lätt böjas mm.
Klart att bromssträckan förlängs om man ökar farten på ett fordon.
Det är säkertspropaganda de kör med princip, trimmar du så dör du direkt för bromsen går sönder och ramen kommer bli till molekyler och försvinna!

man måste inte dö och bromsarna kanske är frächa och funkar skit bra men det blir ju större risk att sånt inte funkar lika bra när man trimmar. sen är det ju från moped till moped med sånt.
Postat: 4 mars 2013, 20:01
av Dillpojken
streamjr skrev:spelar ingen roll vilket fordon du kör, bromsträckan ökar ju fortare du kör ändå.
och vart fick du ifrån att han skulle åka mt?
tog ett exempel bara. han kanske lika väl ska köra mt

Postat: 4 mars 2013, 20:01
av CaToXXo
p0d1 skrev:Dillpojken skrev: det visste jag inget om men ja vet att vi fick lära oss det på körkortssklan att bromssträckan förlängs och bromsarna hänger inte med. och har läst en massa om att mt5:ans ram är väldit klen och kan lätt böjas mm.
Klart att bromssträckan förlängs om man ökar farten på ett fordon.
Det är säkertspropaganda de kör med princip, trimmar du så dör du direkt för bromsen går sönder och ramen kommer bli till molekyler och försvinna!

Precis så lär dom ut på körskolan ja, jag försökte förklara för kärringen att många mopeder var byggda för att gå i 80km/h och därmed skulle hålla för trimning i praktiken.
Efter ett par minuters högljudd diskussion inför hela klassen vann jag, hon erkände till slut att det var så.
Hon ville väl inte att icke-vetande personer skulle veta om att det är så.
Postat: 4 mars 2013, 20:04
av Dillpojken
CaToXXo skrev:p0d1 skrev:Dillpojken skrev: det visste jag inget om men ja vet att vi fick lära oss det på körkortssklan att bromssträckan förlängs och bromsarna hänger inte med. och har läst en massa om att mt5:ans ram är väldit klen och kan lätt böjas mm.
Klart att bromssträckan förlängs om man ökar farten på ett fordon.
Det är säkertspropaganda de kör med princip, trimmar du så dör du direkt för bromsen går sönder och ramen kommer bli till molekyler och försvinna!

Precis så lär dom ut på körskolan ja, jag försökte förklara för kärringen att många mopeder var byggda för att gå i 80km/h och därmed skulle hålla för trimning i praktiken.
Efter ett par minuters högljudd diskussion inför hela klassen vann jag, hon erkände till slut att det var så.
Hon ville väl inte att icke-vetande personer skulle veta om att det är så.
okej det visste jag tyvärr inte om. jag ber om ursäkt för detta!
Postat: 4 mars 2013, 20:22
av -ReM-
Dillpojken skrev:man måste inte dö och bromsarna kanske är frächa och funkar skit bra men det blir ju större risk att sånt inte funkar lika bra när man trimmar. sen är det ju från moped till moped med sånt.
Ledsen att behöva säga det, men bromsarna löper ingen större risk att gå sönder för att motorn har värre komponenter monterade. Sen finns det också sätt att förbättra bromsarna på en moped. Oversize bromsskivor är betydligt mer effektiva än original (om original inte redan är "oversize", men det finns också andra bromsok som klarar tuffare tag.
Klarar frambromsen av att bromsa så pass hårt att bakpartiet lättar från marken så skulle jag påstå att bromsarna är fullt dugliga. Men det är ju bara en åsikt i sig

Postat: 4 mars 2013, 20:28
av Dillpojken
-ReM- skrev:Dillpojken skrev:man måste inte dö och bromsarna kanske är frächa och funkar skit bra men det blir ju större risk att sånt inte funkar lika bra när man trimmar. sen är det ju från moped till moped med sånt.
Ledsen att behöva säga det, men bromsarna löper ingen större risk att gå sönder för att motorn har värre komponenter monterade. Sen finns det också sätt att förbättra bromsarna på en moped. Oversize bromsskivor är betydligt mer effektiva än original (om original inte redan är "oversize", men det finns också andra bromsok som klarar tuffare tag.
Klarar frambromsen av att bromsa så pass hårt att bakpartiet lättar från marken så skulle jag påstå att bromsarna är fullt dugliga. Men det är ju bara en åsikt i sig

syftar mest på att bromsarna tar dåligare osv men aja
Postat: 4 mars 2013, 20:33
av PK
någon som sett frågan? ni snackar ju om något helt annat...
Nej, det kan du inte. jag tycker dock att det skulle vara en väldigt bra idé att göra det men det skulle aldrig bli av av uppenbara skäl.
du kommer bara få för att du kört en "lätt mc" som är oreggad och oförsäkrad. du har kort för den, men den är inte laglig!

Postat: 4 mars 2013, 22:02
av Macko96
CaToXXo skrev:p0d1 skrev:Dillpojken skrev: det visste jag inget om men ja vet att vi fick lära oss det på körkortssklan att bromssträckan förlängs och bromsarna hänger inte med. och har läst en massa om att mt5:ans ram är väldit klen och kan lätt böjas mm.
Klart att bromssträckan förlängs om man ökar farten på ett fordon.
Det är säkertspropaganda de kör med princip, trimmar du så dör du direkt för bromsen går sönder och ramen kommer bli till molekyler och försvinna!

Precis så lär dom ut på körskolan ja, jag försökte förklara för kärringen att många mopeder var byggda för att gå i 80km/h och därmed skulle hålla för trimning i praktiken.
Efter ett par minuters högljudd diskussion inför hela klassen vann jag, hon erkände till slut att det var så.
Hon ville väl inte att icke-vetande personer skulle veta om att det är så.
Haha! Den tanten va en rolig filur! Hon hotade med att uinderkänna hela kursen då jag sa att jag hade kört på gatan utan kortet (vi gick samma ja och erik)
men ont: Då du har en moped som har mer effekt än vad maxgränsen för en moped är så går den automatiskt upp till lätt mc. Du kommer dock att få böter för oreggat fordon, obesiktigat samt oförsäkrat fordon.
Men dom kan inte plocka trimmet om man blir tagen på moped med mc-kort

Postat: 5 mars 2013, 16:21
av Pelsnernels
okej, tack för alla snabba svar:)