Är verkstäder seriösa? (Honda)

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Dina verkstadserfarenheter

Fungerat problemfritt
3
33%
Fungerat okej, inte bättre än vad de behövt vara
2
22%
Halvdant och osmidigt
4
44%

Antal röster: 9

GasresarN
Svårstartad skrothög

Är verkstäder seriösa? (Honda)

Inlägg av GasresarN »

Tjenare! :)

Då jag är meck-trött just nu så vore det smutt att lämna in xr125an hos Honda så att dom får kolla vad felet med tomgången är. Har åkt till Honda och dom är hur trevliga som helst! Jag sa att jag hade en budget på 2-3000kr och då sa han att det lär nog räcka utan problem oavsett vad felet är, då en 125a inte får kosta hur mycket som helst att reparera hos dem, men frågan är då som lyder: Efter massa skräckhistorier samt sett privatägda verkstäder och hur dom hanterar olika fordon så har jag fobi mot att lämna in mina saker i andras händer... Det ligger ju inte i deras intresse att det blir ''top notch'' utan enbart att det funkar... eller är jag naiv då? Honda är trottsallt omtyckt och antagligen av en anledning. Plus att just den här verkstan har nominerats till Hondas bästa, så det lär väll inte gå åt pipan? :) Hur är era erfarenheter och uppfattningar kring verkstäder? Är jag bara töntig?

Tack på förhand! :D
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Är jag bara töntig?
Nej, du är absolut inte töntig och jag förstår din skräck, dock har alla verkstäder, bilsäljare och så vidare sina fula sidor, folk som har dåliga erfarenheter, för att dra en kort historia så har vi köpt våra tre senaste beg-bilar hos bilförsäljare som folk jätte gärna kastar skit på på olika diskussionsforum, även om det har gått 100% smärtfritt, bilen krånglar inte, de håller vad de lovar osv, och då är det inte en eller två personer som varit missnöjda, utan snarare ett tiotal!

"Honda är trottsallt omtyckt och antagligen av en anledning."
Beror nog snarare på fordonen de tillverkar och inte deras verkstäder.

Hur är era erfarenheter och uppfattningar kring verkstäder?
Erfarenheterna jag själv har personligen är bara mycket goda.
Har egentligen bara haft kontakt med två butiker som har verkstad, MÖR-racing(KTM) i Södertälje, och Honda MC Center Södertälje, bäst erfarenhet har jag av Honda MC Center Södertälje där jag ALLTID möts av ett leende och ett välkomnande, trevlig och kunnig personal som gärna tar sig tid att hjälpa mig, förklarar saker och ting på ett bra sätt utan att dumförklara mig, vilket jag självklart uppskattar och skulle mer än gärna lämna in min MC ifall den skulle strula, funderar faktiskt på det för att bänka den och få dom att justera förgasaren till 100% samt ställa in fjädringen efter mitt användningsområde samt min vikt.

Kort och gott, känner du tillit till personalen så säger jag kör på det, men våga ifrågasätta och ställ frågor!
Blir de otrevliga så kan du tacka för dig då de antagligen inte är speciellt trevlgia och seriösa som de vill framstå som.

Edit :
Sen så är MC-butikerna och verkstäderna beroende av att vara trevliga, ha god service och göra korrekt utförande, då det blir allt fler MC-intresserade som gärna vill meka själv och pilla än att bara köra och lämna in, rätt vanligt att MC-affärerna konkar/läggs ner då man inte tjänar tillräckligt mycket på det, så skulle de fuska så skulle de vara över inom ett år eller två, då de som sagt är beroende av alla konsumenter, jämfört med bilverkstäder där bilarna rullar in på löpande band för sin service och kanske felsökning, så du borde inte behöva vara orolig.

Du borde ha köpt min DT125a som du var inne på ett tag ;)
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Hade känslan av att det var dom som skulle svara! ;) Och lika bra det! :D Tack för snabbt och fint svar 8)

Jo som sagt så har dom varit trevliga båda gångerna jag varit dit, var där första gången för 3 veckor sedan samt idag, pratade med samma snubbe och han kom ihåg hela rasket med min hoj som om jag pratade med honom för 5 minuter sen, inte en detalj hade han glömt bort! Så på lördag blir det att åka dit med hojjen så att dom får klämma och höra själva, och om dom går med på ett tak på max 3000kr så tänker jag nog våga släppa iväg den... ^^

Beror ju helt och hållet på vad felet är, men hur lång tid brukar det ta från och med att den är inlämnad och behandlas? Bör väll inte ta allt för lång tid? Det är väll just väntetiden tills dom hanterar min som tar tid?

Återigen, tack för snabbt svar! :D

EDIT: Jo det skulle inte suttit fel faktiskt... Slutar ju upp i samma peng ändå ^^ Det var mer min bror och far som fick in mig på en 4taktare då dom övertygade mig att bränslekonsumtionen måste matcha budgeten (min är väldigt tajt just nu) och låta pengarna rulla in över sommaren och köpa DT nästa sommar då jag har råd med 2takt... Men som sagt... Ingen har sagt att stackars jag är ångestfri... ^^ :( :P
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Haha, de gånger man kan bidra med ett vettigt svar så gör jag gärna det! ;)

Bara att köra på, tror inget kan gå fel egentligen, om du känner fört så kan du dra dit några dagar senare och strosa runt i butiken(antar de har butik) och fråga hur det går med hojen och kolla på kläder om du inte har det, tror rean fortfarande håller i lite.

Hur lång tid det tar.. Jadu ingen aning faktiskt, det är nu deras säsong är som bäst, vintertiden när folk inte åker MC så de kan ha mycket att göra, men eftersom du troligen har ett pissenkelt fel(för den erfarne) så kan de priotera den först eftersom det kanske handlar om ett par timmars arbetstid bara.

Haha ;) Fick faktiskt ge iväg den för 13,500 bara för jag hade spikat ett köp fem dagar senare nere på Öland, hade gärna sålt den senare för ett högre pris men men!
Tvåtaktare drar inte så himla mycket som folk tror, kör man den på rätt sätt så drar den lite, dvs ligger jag där avgasporten öppnar sig 6-8.000 RPM om jag minns rätt så drar den som allra minst, läste en "studie" på Fjollhoj.se där en medlem som tidigare hade en DT125a som han utförde och fick fram att den drog som minst då, 0,4 drog den då ungefär, likvärdigt med kompisen som har en Aprilia RS fullpower, den drar 0,45 när han varvar ur den friskt på krokiga vägar.

Köp ingen DT nästa år, blir bara en minusaffär för dig om du ska byta, ha din hoj du har nu, vårda den och ta hand om den så den är i fint skick, lägg inte allt för mycket pengar på den och köp större hoj när du är 18 år, winwin!

Edit : Sen eftersom din XRa inte är den mest optimala hojen att köra aktiv körning med så rekommenderar jag dig att utforska stadens trappor och lära dig köra på bakhjulet så kommer det bara bli roligare!
Skaffa barkbuster ifrån Biltema och kraschpuckar på sving och framgaffel så skadar du inte så mycket om du ramlar.
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Det lutar helt klart åt det hållet också, att överleva på den här samt för smilbandetsskull leka med brorsans XR650 till jag fyller 18, då har jag fått in pengar över 3 sommrar (då jag fyller år så sent) och har en budget på 40-50k till enbart hoj. Så blir det en ktm 660/690 (lutar mest åt 690) Eller en XR650. Var först inne på en DR650 då jag skulle slippa allt krångel med att strypa och kunna köra original, men tror nästan att det är värt att köpa den hojjen man vill ha även sen som tung hoj, och helt enkelt strypa av (om man inte redan gjort det... ;) )
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

GasresarN skrev:Det lutar helt klart åt det hållet också, att överleva på den här samt för smilbandetsskull leka med brorsans XR650 till jag fyller 18, då har jag fått in pengar över 3 sommrar (då jag fyller år så sent) och har en budget på 40-50k till enbart hoj. Så blir det en ktm 660/690 (lutar mest åt 690) Eller en XR650. Var först inne på en DR650 då jag skulle slippa allt krångel med att strypa och kunna köra original, men tror nästan att det är värt att köpa den hojjen man vill ha även sen som tung hoj, och helt enkelt strypa av (om man inte redan gjort det... ;) )
För din egna skull så låt bli XR650n, du kommer nog hata din hoj när du sätter den på dig hahah ;)
Provkörde en 640 efter en knix-kurs, åkte kanske 2-3 km rakt fram då, men satan vilket monster även om 640n är den sämre av 6-serien p.g.a. fuggen och lite andra grejer, hände INGET när jag gav fullgas på DTn på ettan jämfört med Kåtten som bara plöjde sig fram likt ett ånglok ;)

Ska du köpa en LC4 om 3 år så lär den kosta 25-30.000 maxmax bara så du vet, om ens det, dels för att de börjar bli så pass gamla samt att miltalet bara ökar, sen är det sjukt lätt att återställa milmätaren med ett par knapptryck och knappa in valfritt miltal, så hade satsat på en 690 då om du hittar en med vettigt miltal för en fin peng.

Fördelen dock med 660n är att den är strypt på pappret till 24 kw/114 km/h, vetefan om 690n är det på pappret dock.
Lite smått OT även om jag tycker det är sjukt roligt att få diskutera motorcyklar med någon annan på en lagom nivå för mig.
Men du har ett par år kvar, därmed tänke tid samt att nya hojar kan hinna släppas, in på Sporthoj.com och plöj igenom de modellspecifika trådarna som finns för hojarna, har läst igenom cirka 8000 svar i 660-tråden på tre veckor :roll:
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Haha, sporthoj resten av natten it is! ;)
Aja, tackar ödmjukast för fina svar och pratstunden! Fyller givetvis i tråden sen om hur det gick med verkstan! ;) :)
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

GasresarN skrev:Haha, sporthoj resten av natten it is! ;)
Aja, tackar ödmjukast för fina svar och pratstunden! Fyller givetvis i tråden sen om hur det gick med verkstan! ;) :)
Haha, du kommer tröttna på att läsa, mycket kärleksprat i alla trådar, men släng iväg ett meddelande sen om du registrerar dig där, tips är att inte ha något moppefucko-namn/bete dig som ett så slipper folk hata dig så fort du skriver något :lol:
Varsågod! Håller tummarna för att det går bra och priset inte blir allt för högt! :)

Edit :[/b
Läste för något år sen i någon tidning att om du och säljaren kommer överens om ett tak för kostnaden så får det inte brytas utan att han kontaktar dig om det, och att du godkänner det, lättast är om det skulle komma överens över mail(bevis) eller om du spelar in det i smyg så han inte helt plötsligt står där och säger att det ska kosta 6.500 kronor utan att ha meddelat dig tidigare.

Du får gärna forska mer omkring det så du ar kött på benen, inte för jag tror det, MEN man vet aldrig!
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Priset får öka 15% från verkstadens offert, om jag minns rätt, det anses vara en så liten skillnad att dom inte ska behöva lägga tid på att jaga ägaren och få bekräftat att det får kosta några kronor extra.

Vissa verkstäder kan vara dåliga på att kontakta ägaren och få klartecken till att jobba vidare när det drar iväg mer pengar än så, många gånger verkar dom ha tur och folk betalar ändå men råkar dom på någon som kan lagen och inte tänker backa brukar det sluta med att verkstaden får offererat pris +15%, resten har dom jobbat gratis.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Så det skenar alltså inte iväg emot 6-8-10tusen kronor bakom ryggen på mig? Om det är sjuka kostnader som man inte gått med på, så går det alltså att vägra att betala det utöver offert +15%? Hade en kompis som lämnade in sin Baotian pga okänt fel. Dom på verkstaden sa att det skulle ta ca 5 arb.dagar och kosta runt 1500kr, glad och nöjd över att få det problemet ur världen så lämnade han in den (privat firma med dåligt ryckte) och 3 veckor senare kom han tillbaks och frågade varför dom inte hört av sig. Då visade det sig att felet dom trodde att det var inte var det felande, så då fortsatte dom att söka igenom och byta ut saker, utan hans tillstånd och när han knallade in 3veckor efter inlämning så var priset uppe i 7500, och då var den fortfarande på arbetsbänken... Han vägrade såklart att betala, så dom vägrade att fortsätta arbeta på den. Det slutade upp med att han fick köpa ut sin nu i nerplockat skick Baotian för 7500kronor... Fast den firman har jag även sett välta scootrar som står på släp i kurvor, då dom bara är uppstälda på centralstödet. Muppar finns det allt gott om i gamla Åkersberga... ^^
Senast redigerad av GasresarN den 1 mars 2013, 02:01, redigerad totalt 2 gång.
p0d1
F.D Crew

Inlägg av p0d1 »

Erik_ skrev:Priset får öka 15% från verkstadens offert, om jag minns rätt, det anses vara en så liten skillnad att dom inte ska behöva lägga tid på att jaga ägaren och få bekräftat att det får kosta några kronor extra.

Vissa verkstäder kan vara dåliga på att kontakta ägaren och få klartecken till att jobba vidare när det drar iväg mer pengar än så, många gånger verkar dom ha tur och folk betalar ändå men råkar dom på någon som kan lagen och inte tänker backa brukar det sluta med att verkstaden får offererat pris +15%, resten har dom jobbat gratis.
Super bra svar! :)
Skulle man hamna i en sån tvist är det bara att rådfråga juridisk kunniga personer eller ha det i huvudet, tror många backar när de hör att man har lite koll på hur det ligger till.
GasresarN skrev:Så det skenar alltså inte iväg emot 6-8-10tusen kronor bakom ryggen på mig? Om det är sjuka kostnader som man inte gått med på, så går det alltså att vägra att betala det utöver offert +15%? Hade en kompis som lämnade in sin Baotian pga okänt fel. Dom på verkstaden sa att det skulle ta ca 5 arb.dagar och kosta runt 1500kr, glad och nöjd över att få det problemet ur världen så lämnade han in den (privat firma med dåligt ryckte) och 3 veckor senare kom han tillbaks och frågade varför dom inte hört av sig. Då visade det sig att felet dom trodde att det var inte var det felande, så då fortsatte dom att söka igenom och byta ut saker, utan hans tillstånd och när han knallade in 3veckor efter inlämning så var priset uppe i 7500, och då var den fortfarande på arbetsbänken... Han vägrade såklart att betala, så dom vägrade att fortsätta arbeta på den. Det slutade upp med att han fick köpa ut sin nu i nerplockat skick Baotian för 7500kronor... Fast den firman har jag även sett välta scootrar som står på släp i kurvor, då dom bara är uppstälda på centralstödet. Muppar finns det allt gott om i gamla Åkersberga... ^^
Nej, ser det som en självklarhet att verkstaden ska kontakta en ifall de måste göra något arbete som får priset att stiga med minst en hundring..

Inte för att vara sådan men jag hade låtit Baotian varit kvar där, en Baotian är inte värd mycket mer faktiskt, har själv haft en Baotian med goda erfarenheter så är inget försök till att kasta bajs som alla moppefuckon gör grundat på vad de läst om kompisens polares morsa som har en syster och hennes son moppe gick sönder i tusen bitar när han kick..

Skulle en tvist uppstå för dig så är det http://www.konsumentverket.se/ du ska vända dig, tror jag :roll:
GasresarN
Svårstartad skrothög

Inlägg av GasresarN »

Perfekt! Är till största del därför jag har varit såpass rädd för att lämna in saker, då jag alltid trott att dom har massa fackförbund osv som är på deras sida, och att det bara är att betala eller bli hojlös.
Ibland passar det minsan fint med lagar och bestämmelser! :D
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

GasresarN skrev:Så det skenar alltså inte iväg emot 6-8-10tusen kronor bakom ryggen på mig? Om det är sjuka kostnader som man inte gått med på, så går det alltså att vägra att betala det utöver offert +15%?
Har du skriftligt på att det är max 3000kr som gäller så kan du ta det lugnt. Det värsta som kan hända bör väl i stort sett vara om det tar tid för dom att acceptera att dom gjort bort sig... :roll:
Har dom monterat nya grejer kan det vara bra att försöka få till en deal där man betalar för delarna men inte arbetet - det brukar ändå vara arbetstiden som är det dyra så den lösningen bör de flesta bli nöjda med.
GasresarN skrev:Perfekt! Är till största del därför jag har varit såpass rädd för att lämna in saker, då jag alltid trott att dom har massa fackförbund osv som är på deras sida, och att det bara är att betala eller bli hojlös.
Ibland passar det minsan fint med lagar och bestämmelser! :D
De lagar som gäller för affärer mellan företag och privatpersoner ger privatpersonerna ganska stora fördelar faktiskt. Men visst har det sina gränser.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Lillapojkens
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Lillapojkens »

jag lämnade in min hoj (moppe) på verkstad för att dom skulle fixa växellådan men när jag fick tillbaka den så funka den i 1vecka å sen så hackar det till när man lägger i 1:an å sen dog den. lämnade in den igen å då fixade dom den igen å sen skulle dom koppla in hastighetsmätarn och då visade den att den går i 154km/h och den är helt otrimmad. så det skiftar lite på seriösheten elr va man nu ska säga
Skriv svar