Derbi DRD bygga om ifrån vaccumklocka till kran

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
CPICharlie
Elmoped

Derbi DRD bygga om ifrån vaccumklocka till kran

Inlägg av CPICharlie »

hallå, har lite problem med derbin, den får inte soppa, och de sitter ju inte kran på dessa utan en sån vaccumklocka.

så jag undrar om man kan bygga om de?
så de ser ut som tex på en Rieju?
så att man använder kran istället..
försök inte rätta mig, för allt jag säger är rätt!

Bild
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Kan kan man. Dock är de lite lurigt eftersom tanken är utformad efter vacuumklockan. Jag tror inte att det finns någon manuell kran som passar i hålet på tanken. Det är runt 20mm om jag inte minns helt helt fel, vilket jag säkert gör eftersom det var över 5 år sedan jag pillade på det.

De man kan göra är att svarva till en adapter som man kan sätta i tanken och som man sedan kan koppla på soppaslang i andra änden och sedan koppla på kran på slangen.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

En vanlig Senda har "standardanslutning" iallafall, så en vanlig manuell kran passar i tanken. Eftersom du inte skrivit din exakta moppemodell så kan jag inte ge dig ett bättre svar.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
CPICharlie
Elmoped

Inlägg av CPICharlie »

CaToXXo skrev:En vanlig Senda har "standardanslutning" iallafall, så en vanlig manuell kran passar i tanken. Eftersom du inte skrivit din exakta moppemodell så kan jag inte ge dig ett bättre svar.
jag ursäktar för de!
en Derbi Senda DRD årsm 2003!

Bild
Användarens profilbild
CPICharlie
Elmoped

Re: Derbi DRD bygga om ifrån vaccumklocka till kran

Inlägg av CPICharlie »

CPICharlie skrev:hallå, har lite problem med derbin, den får inte soppa, och de sitter ju inte kran på dessa utan en sån vaccumklocka.

så jag undrar om man kan bygga om de?
så de ser ut som tex på en Rieju?
så att man använder kran istället..
Derbi Senda DRD 2003

Bild
Användarens profilbild
CPICharlie
Elmoped

Inlägg av CPICharlie »

bensinskalle skrev:Kan kan man. Dock är de lite lurigt eftersom tanken är utformad efter vacuumklockan. Jag tror inte att det finns någon manuell kran som passar i hålet på tanken. Det är runt 20mm om jag inte minns helt helt fel, vilket jag säkert gör eftersom det var över 5 år sedan jag pillade på det.

De man kan göra är att svarva till en adapter som man kan sätta i tanken och som man sedan kan koppla på soppaslang i andra änden och sedan koppla på kran på slangen.
ah okej, har Rieju kran som bara ligger så är bara ut och kolla, förstår mig inte riktigt på hur de fungerar med vaccum, för de kommer ingen soppa ifrån tanken ner till den vaccumklockan..

Bild
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

CPICharlie skrev:
CaToXXo skrev:En vanlig Senda har "standardanslutning" iallafall, så en vanlig manuell kran passar i tanken. Eftersom du inte skrivit din exakta moppemodell så kan jag inte ge dig ett bättre svar.
jag ursäktar för de!
Då är det med andra ord en vanlig Senda-tank på den. Då passar en sån här http://twostroke.se/product.asp?product=19590 , skruvas fast på samma sätt som originalen, mha en slangklämma. Vilken sorts kran du vill ha väljer du själv, alla 3 på den länken passar.

Tänk på att tömma tanken innan du river loss kranen spontant ;)

Mycket möjligt att en Rieju-kran passar, värt att testa innan du beställer en.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
CPICharlie
Elmoped

Inlägg av CPICharlie »

CaToXXo skrev:
CPICharlie skrev:
jag ursäktar för de!
Då är det med andra ord en vanlig Senda-tank på den. Då passar en sån här http://twostroke.se/product.asp?product=19590 , skruvas fast på samma sätt som originalen, mha en slangklämma. Vilken sorts kran du vill ha väljer du själv, alla 3 på den länken passar.

hur gör jag med den andra slangen ifrån vaccumklockan som går ner i förgasaren?

Övrigt: tackar så jätte mycket för hjälpen :)

Bild
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

CPICharlie skrev: hur gör jag med den andra slangen ifrån vaccumklockan som går ner i förgasaren?

Den får du plugga igen. tex sätta en slang på den från förgasaren/insuget och dra i en skruv i slangen eller liknande, limma igen nippeln om det är så, bara det blir tätt.

Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

CaToXXo skrev:
CPICharlie skrev:
jag ursäktar för de!

Ja finns de sådana så är de ju bara att trycka in. På "min tid" fanns de inga sådana utan bara slang in/ slang ut kranar att köpa.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

bensinskalle skrev:
CaToXXo skrev:
CPICharlie skrev: jag ursäktar för de!

Ja finns de sådana så är de ju bara att trycka in. På "min tid" fanns de inga sådana utan bara slang in/ slang ut kranar att köpa.
Då jag har en sån kran som på länken på min Senda, och har monterat den på det sätt som jag beskrev, så är jag ganska så säker på det.

Användarens profilbild
CPICharlie
Elmoped

Inlägg av CPICharlie »

CaToXXo skrev:
CPICharlie skrev: hur gör jag med den andra slangen ifrån vaccumklockan som går ner i förgasaren?

Den får du plugga igen. tex sätta en slang på den från förgasaren/insuget och dra i en skruv i slangen eller liknande, limma igen nippeln om det är så, bara det blir tätt.
aa då va jag inte helt ute på fel bana haha:P

Bild
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

Testa suga i slangen som inte är till bensinen så ska du se att det kommer bensin, hade själv behållt vacumkranen då jag tycker den är rätt smidig.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Axel
Knatonymous

Inlägg av Axel »

k-skåpet skrev:Testa suga i slangen som inte är till bensinen så ska du se att det kommer bensin, hade själv behållt vacumkranen då jag tycker den är rätt smidig.
Håller med här, mycket smidigt med vacuumkran
bibapeolola
Skriv svar