Håller på att lackera mitt motorblock på roxxen. Har rengjort blocket ett bra tag nu och har kommit till punkten lackering. Innan jag gör något dumt måste jag därför fråga er mopperaggare om det är viktigt att använda primer då jag lackar den, eller kommer lacken flagna och lossna för minsta lilla annars? Använder biltemas motorlack, mattsvart färg om nu det spelar någon roll.
Tack på förhud!
Desto mer jag lär mig om tjejer, desto mer älskar jag min moppe!
Underarbetet är det absolut viktigaste i lackeringen. Utan ett bra underarbete så kommer det se ut som skit...
Gör underarbetet NOGA och använd primer.
Det har du rätt i.. Men om jag nu köper en alu primer å lackar med den sen, kommer primern att sitta kvar? För blocket blir ju gode varmt, och då måste ju primern tåla lite värme också.
jag lackade mitt motorblock med värmebeständig färg(hagmans) lät det torka ett dygn och satte sedan ugnen på den värmen det stod att färgen härdade och la in blockhalvorna i ugnen i 20 min, blev jättebra resultat och håller fortfarande!
[spoiler]ett tips om du ska lägga in blocket är att ha det så rent som möjlit från andra oljor och skit och vara själv hemma för det kan bli rätt otrevlig lukt i huset enligt egna erfarenheter [/spoiler]
Demuz, ska rensa den på växellådsoljan så den blir tom på allt flytande. Tror du/ni att motorn tål 200C? har inte skruvat bort cylinder, tändning osv, utan bara lackat motorblocket rakt av