Sida 1 av 1
Dör på tomgång
Postat: 3 februari 2013, 11:01
av Krille_9
Tja! min moppe är lite svårstartad samt att den dör när den står på tomgång. när den är kall så tar de lite tid o starta, den går bra i början men när den blir varm så minskar varvtalet drastiskt och den bara dör. den kör dock bra så länge man ger den lite gas... Någon som har ngn idé? Det är en peugeot trekker och jag har 17,5mm förgasare.
Postat: 3 februari 2013, 11:10
av winblasers
Har du testat att skruva på tomgångsskruven som sitter på förgasaren?
Postat: 3 februari 2013, 11:17
av Krille_9
winblasers skrev:Har du testat att skruva på tomgångsskruven som sitter på förgasaren?
Ja, ja har försökt men det gör ingen skillnad

Ja tänkte att det kanske är för stort eller litet munstycke kanske? skruvar ja på tomgångskruven vägrar den gå upp i varv. Borde ja kanske skruva in både luft- och tomgångskruven o justera utifrån de??
Postat: 3 februari 2013, 11:20
av winblasers
Är du säker på att det är tomgångsskruven du skruvar på ?
Postat: 3 februari 2013, 11:25
av Krille_9
winblasers skrev:Är du säker på att det är tomgångsskruven du skruvar på ?
Jaa eftersom att det bara finns två skruvar och den ena är luft skruven så måste den andra vara tomgång. Men tror du det kan hjälpa om jag skruvar in båda så långt de går och försöker justera därifrån?
Postat: 3 februari 2013, 11:28
av winblasers
Var noga med att räkna hur många varv det är in,
1,5 varv eller 2,5 brukar vara fabriksinställning så du kan testa därifrån när du skruvat in skruven
Postat: 3 februari 2013, 11:30
av Krille_9
winblasers skrev:Var noga med att räkna hur många varv det är in,
1,5 varv eller 2,5 brukar vara fabriksinställning så du kan testa därifrån när du skruvat in skruven
Okej tack, ska prova
Postat: 3 februari 2013, 11:53
av saile96
först skall du varmköra, sen justera tomgångsskruven tills den hålls igång. händer det inget när du skruvar får di riva isär och kolla va som e fel.
nej det är inte mnstycke. det jobbar bara på fullgas INTE tomgången
Postat: 3 februari 2013, 13:06
av CaToXXo
Tomgångsskruven sitter rakt under trotteln, luftskruven sitter nära luftintaget, dvs bakdelen på förgasaren.
Grundinställning för luftskruv är 1,5varv ut.
Grundinställning för tomgångsskruv finns ingen, iom att du helt enkelt reglerar trotteln med den skruven.
Huvudmunstycket jobbar inget på tomgång.
Postat: 3 februari 2013, 14:21
av Krille_9
CaToXXo skrev:Tomgångsskruven sitter rakt under trotteln, luftskruven sitter nära luftintaget, dvs bakdelen på förgasaren.
Grundinställning för luftskruv är 1,5varv ut.
Grundinställning för tomgångsskruv finns ingen, iom att du helt enkelt reglerar trotteln med den skruven.
Huvudmunstycket jobbar inget på tomgång.
Okej men om den oxå är svårstartad, ska ja då skruva in eller ut? Eller kan de vara ngt annat? Munstycke? Auto choke?
Postat: 3 februari 2013, 14:25
av winblasers
om den är svårstardad kan det vara en del grejer
*kickar som en kärring
*Choken funkar inte
*skiiit i förgasaren
*massa jävla sot i röret
*tomgångsskruven är för lågt ställd
*Dålig gnista
*dålig luft/bensin-blandning
typ...
Postat: 3 februari 2013, 14:27
av winblasers
Krille_9 skrev:
Okej men om den oxå är svårstartad, ska ja då skruva in eller ut? Eller kan de vara ngt annat? Munstycke? Auto choke?
Hur många varv var dina skruvar på då?
Och vad är de på nu?
Postat: 3 februari 2013, 15:05
av GasGas03
Automatchoke=ej anpassad till swe vinter. Man kan justera den, hassse666 har en video om det på yt.
Ta o stoppa in vanten vid luftingången o sen kicka så startar den fortare i kylan.
Justera luftblandningen för vinterkörning.
Postat: 3 februari 2013, 17:30
av Krille_9
winblasers skrev:Krille_9 skrev:
Okej men om den oxå är svårstartad, ska ja då skruva in eller ut? Eller kan de vara ngt annat? Munstycke? Auto choke?
Hur många varv var dina skruvar på då?
Och vad är de på nu?
Jag provade o skruva ut den 1,5 2 och 2,5 varv men fick inget resultat

Postat: 3 februari 2013, 17:34
av Krille_9
GasGas03 skrev:Automatchoke=ej anpassad till swe vinter. Man kan justera den, hassse666 har en video om det på yt.
Ta o stoppa in vanten vid luftingången o sen kicka så startar den fortare i kylan.
Justera luftblandningen för vinterkörning.
Okej, ska göra ett försök