Derbi DRD Limited går skit efter byte till Airsal 73 cc.

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Derbi DRD Limited går skit efter byte till Airsal 73 cc.

Inlägg av Roxxen96 »

Tjenare, har satt på en Airsal 73 cc sport till min Derbi DRD Limited 08 för ett tag sedan, nu när det blivit lite varmare och snön är borta så var det dags för att "ställa" in moppen lite bättre för att få den körbar.

Airsal 73 cc (sport): http://www.twostroke.se/product.asp?product=12151

Men nu är det så att jag inte får den att gå bra alls, den varvar varken rent eller går bra alls. Har testat pilla med luftskruven från längst in till längst ut, har skruvat ut lite, sen kört, skruvat ut lite till, sen kört, ja så höll jag på tills skruven var nästan max ute. Har även testat 115 munstycke, och sedan 118 munstycke, testat nålen i mitten och längst ner utan någon vidare förbättring.

I manualen står det att man ska ha BR8ES stift samt flytta tändningen 0,5 mm, bytte från BR9es till ett splitt nytt BR8es tändstift nyligen. Dock har jag jag inte flyttat tändningen, vad säger ni om detta?

Min setup är följande ( om det är till någon hjälp )

Derbi DRD Limited Edition årsmodell 2008.

Motor: D50bo

Cylinder: Airsal 73 cc sport.

Avgassystem: Hebo Escape Bufanda.

Drevning: 12/53.

Förgasare: Dellorto PHVA 17,5 mm.

Munstycke: Polini storlek 118.

Tändstift: NGK BR8ES.

Luftburk: Original utan "skorsten".

Har även en liten film på hur den går i nuläget:

http://www.youtube.com/watch?v=yV8Nf5UEqg8

( Om det är något problem med filmen så säg gärna till så fixar jag till det ).

Jätte tacksam för alla tips och tricks och hjälpande ord. Bara bomba på med ideer och tankar!

/ Roxxen96
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

byt ner dig i munstycke, hadde liknande setup på min moppe och då hadde jag 102

och då hadde jag sportluftfilter :wink:
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

saile96 skrev:byt ner dig i munstycke, hadde liknande setup på min moppe och då hadde jag 102

Storlek 102 låter väldigt litet om du hade sportluftfilter, airsal 70 cc och 21 mm dellorto black edition... :roll:

Men visst kan jag testa.

Några mer förslag?
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

Roxxen96 skrev:
saile96 skrev:byt ner dig i munstycke, hadde liknande setup på min moppe och då hadde jag 102

Storlek 102 låter väldigt litet om du hade sportluftfilter, airsal 70 cc och 21 mm dellorto black edition... :roll:

Men visst kan jag testa.

Några mer förslag?

sizracer hadde 102 i sin Rieju
hasse tror jag att hadde 92 eller 94 i sin Rieju
och båda hadde rör, 70cc airsal och sportluftfilter
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
PhryxuZ
Svårstartad skrothög

Inlägg av PhryxuZ »

Hej!

Jag har inga egna erfarenheter av detta, men som du själv skriver så borde du kanske justera tändningen eftersom att det står under "Viktig information" på Twostroke´s hemsida.

Från Twostroke: "OBS! Vid montering av detta cylinderkit så behöver tändningen justeras 0,5mm (från fabriksinställning / BTDC). Dvs att man fördröjer tändpunkten och vrider statorn 0,5mm i rotationsriktningen."

Lycka till, hoppas du löser problemet! :)

Mvh PhryxuZ
Användarens profilbild
suzukiwheelier
Farsans gamla zündapp

Inlägg av suzukiwheelier »

Är 99% säker att du har förstort munstycke, pröva byt ner dig några storlekar ska den nog gå bra! har haft detta problem många ggr...
gilerahjärnan
Varnad

Inlägg av gilerahjärnan »

du måste ju flytta fram tändningen som det står i manualen
Användarens profilbild
derbiadde
Elmoped

Inlägg av derbiadde »

flytta fram tändningen och sen byt ner storleken på munstycke till typ 105 eller 110 och sen borde de kanske gå bättre :D
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

Du behöver INTE röra tändningen.
Byt ner munstycket till att börja med. Sätt luftskruven på standardinställning dvs 1,5 varv ut.

Kollade videon, och man hör ju att den fyrtaktar nåt fruktansvärt. Dvs för mycket soppa.
Senast redigerad av CaToXXo den 2 februari 2013, 18:15, redigerad totalt 1 gånger.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

hur man flyttar fram en fast tändning? jo du slipar upp skruvhålen på tändplattan i sidled så kan du vrida tändningen. du har för stort munstycke. det hörs. det går säkert utan att flytta om tändningen. men det blir mkt bättre om du gör det
lärling på Agria Trädgårdsmaskiner i Kållered

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

saile96 skrev:
Roxxen96 skrev:

Men visst kan jag testa.

Några mer förslag?

Bytte ner först till 108 ifrån 118, och kände direkt att man kunde varva friare, testade även köra lite och den gick mycket bättre men inte helt 100. Så bytte ner till 105 och den går nu väldigt bra. Men det konstiga är att stiftet är helt vitt i stort sett ( BR8ES ).

Bild

Bild

Så ser stiftet ut nu i efterhand. Frågan är då varför det är såpass vitt om den går så bra som den gör nu?

Väldigt tacksam för alla svar!
Användarens profilbild
winblasers
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av winblasers »

[spoiler]
Roxxen96 skrev:
saile96 skrev:
Roxxen96 skrev: Storlek 102 låter väldigt litet om du hade sportluftfilter, airsal 70 cc och 21 mm dellorto black edition... :roll:

Men visst kan jag testa.

Några mer förslag?

Bytte ner först till 108 ifrån 118, och kände direkt att man kunde varva friare, testade även köra lite och den gick mycket bättre men inte helt 100. Så bytte ner till 105 och den går nu väldigt bra. Men det konstiga är att stiftet är helt vitt i stort sett ( BR8ES ).

Bild

Bild

Så ser stiftet ut nu i efterhand. Frågan är då varför det är såpass vitt om den går så bra som den gör nu?

[/spoiler]

När du kollar tänd-stiftet ska du köra på fullgas, slå av tändningen och rulla/bromsa

låta mopeden svalna lite(kanske 5 minuter?) och sedan läsa av stiftet

[spoiler]Tänkte så att du inte läser av det fel :roll: [/spoiler]
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

inte alltid man kan läsa av på stiftet. man ska bara ha det som riktmedel. olika från motor till motor vad dom vill gå med för bandning

fordon jag haft: piaggio ciao -87 bondtrimmad. piaggio nrg mc2 extreme -03 portad cylinder + effektrör. yamaha aerox -02 helrenoverad, stylad, stage6 70cc, mm. nuvarande fordon: gilera runner sp50 -03 portad och ombyggt rör. baotian cityrider -08 72cc, mm. aprilia SR50 ditech -01 portad. saab 900 -96
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

winblasers skrev:[spoiler]
Roxxen96 skrev:
saile96 skrev:

Bild

Bild

[/spoiler]

När du kollar tänd-stiftet ska du köra på fullgas, slå av tändningen och rulla/bromsa

Tack att du påpeka det, men det är något jag redan är fullt medveten om! :)

Vicke1122: Nej jag vet det, men ändå ganska skumt att det är nästintill vitt när den går så bra som den gör.
Användarens profilbild
vicke1112
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av vicke1112 »

Roxxen96 skrev:
winblasers skrev:[spoiler]
Roxxen96 skrev: Bytte ner först till 108 ifrån 118, och kände direkt att man kunde varva friare, testade även köra lite och den gick mycket bättre men inte helt 100. Så bytte ner till 105 och den går nu väldigt bra. Men det konstiga är att stiftet är helt vitt i stort sett ( BR8ES ).

Bild

Bild

[/spoiler]

Vicke1122: Nej jag vet det, men ändå ganska skumt att det är nästintill vitt när den går så bra som den gör.
det är för du kört så lite med den. ta ock kör en sväng. en kvart elr så. då kommer du nog få lite färg på det :)

Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

vicke1112 skrev:
Roxxen96 skrev:
winblasers skrev:[spoiler][/spoiler]

det är för du kört så lite med den. ta ock kör en sväng. en kvart elr så. då kommer du nog få lite färg på det :)
Yes! Ska ta och göra det imorgon :)

Jätte tacksam för alla som svarat.
Skriv svar