moppen drar inte iväg..

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew

moppen drar inte iväg..

Inlägg av Pulze »

Tjena, vet att det har gjort många sådanna trådar på sistone.
Men iaf när jag kör min Derbi så drrar den iväg fint på 1an men sen när man kommer upp på 2an så händer det inte mycket mer på ett tag och sedan när den varvar och lägger i 3an så blir det samma sak.
Den har stått 3-4min innan jag åker iväg och även kört runt lungt på 1an och 2an ett tag innan den videon jag visar.

Är det att det är kallt nu och man behöver större munstycke elelr kan det vara något annat? Om det bara är munstycket så väntar jag tills det blir varmt för det känns som ganska onödiga pengar :P
Kan det vara skit i förgasaren? Kankse luftskruven? Jag kan inte så mycket och har inte plats eller nog med kundskaper (tror jag) för att klyva och göra rent förgasaren.

Notera att det är nedförsbacke i början av klippet. LYssna efter första svängen, där är det lätt uppförsbacke (nästan rakt).

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=o4WUqfNV ... e=youtu.be[/youtube]
ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

kan tyvär inte se filmen pga trögt internet... men är den typ orkeslös och inte vill varva upp? hur klat e det hos dig?
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew

Inlägg av Pulze »

saile96 skrev:kan tyvär inte se filmen pga trögt internet... men är den typ orkeslös och inte vill varva upp? hur klat e det hos dig?
a exakt den orkar inte varva upp, sen direkt när det blir lite nedförsbacke så drar den iväg. ca -5 grader
ta gärna en titt på mitt Senda projekt :D http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43963

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Gilera Stalker: style pro 70cc (för bottendraget), zx rör, malossi variator, 4g vikter, malossi remskivor :)
Användarens profilbild
saile96
King of the street

Inlägg av saile96 »

Pulze skrev:
saile96 skrev:kan tyvär inte se filmen pga trögt internet... men är den typ orkeslös och inte vill varva upp? hur klat e det hos dig?
a exakt den orkar inte varva upp, sen direkt när det blir lite nedförsbacke så drar den iväg. ca -5 grader[/quote

det är symtomen på för litet munstyke så ettera väntar du me och köra tills det blir varmare eller byter du munstycke.
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew

Inlägg av k-skåpet »

Det är munstycket skulle jag säga.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew

Inlägg av Pulze »

k-skåpet skrev:Det är munstycket skulle jag säga.
det är symtomen på för litet munstyke så ettera väntar du me och köra tills det blir varmare eller byter du munstycke.
då väntar jag tills det blir varmare :) tack för hjälpen!

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av draken »

antingen munstycke eller så kan de va kölven. en kompis hade samma problem å han böt kolv så vart de gött igen
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew

Inlägg av Pulze »

draken skrev:antingen munstycke eller så kan de va kölven. en kompis hade samma problem å han böt kolv så vart de gött igen
säg inte så :S blir ju rädd

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Användarens profilbild
draken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av draken »

Pulze skrev:
draken skrev:antingen munstycke eller så kan de va kölven. en kompis hade samma problem å han böt kolv så vart de gött igen
vadårå? busenkelt å byta den.
Derbi_pöjk skrev:
gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....
Linusen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Linusen »

draken skrev:
Pulze skrev:
kostar ju en del... :roll:
På sommarn - Derbi DRD Racing -07- SÅLD
På vintern - Lynx Enduro Millennium -00
Användarens profilbild
GasGas03
Elmoped

Inlägg av GasGas03 »

Istället för att byta munstycke kan du ju testa att justera på luftskruven så att bränsleblandningen anpassas till det höga syrehalten i kalla förhållandet. Alternativ två är att du tejpar för en del (typ halva) av luftintaget på luftburken. Då minskar du luftflödet.
Jag antar att den går bättre med choken i, gör den inte det så kan du utesluta felet i bränsleblandningen o se över det mekaniska istället
Slår man yxan i båten, får man ro som faaan..
Användarens profilbild
winblasers
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av winblasers »

Linusen skrev:
draken skrev:
Pulze skrev: säg inte så :S blir ju rädd
200 kronor typ :D
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew

Inlägg av Pulze »

GasGas03 skrev:Istället för att byta munstycke kan du ju testa att justera på luftskruven så att bränsleblandningen anpassas till det höga syrehalten i kalla förhållandet. Alternativ två är att du tejpar för en del (typ halva) av luftintaget på luftburken. Då minskar du luftflödet.
Jag antar att den går bättre med choken i, gör den inte det så kan du utesluta felet i bränsleblandningen o se över det mekaniska istället
den brukar gå bättre med choken i men idag märkte jag ingen skillnad

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Linusen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Linusen »

winblasers skrev:
Linusen skrev:
draken skrev: vadårå? busenkelt å byta den.
original? aha, trodde han hade typ 70cc :P
men 200 är ju också pengar :lol:
På sommarn - Derbi DRD Racing -07- SÅLD
På vintern - Lynx Enduro Millennium -00
groonie
Svårstartad skrothög

Inlägg av groonie »

sota ur röret
Användarens profilbild
winblasers
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av winblasers »

Linusen skrev:
winblasers skrev:
Linusen skrev: kostar ju en del... :roll:
original? aha, trodde han hade typ 70cc :P
men 200 är ju också pengar :lol:
Vet inte vad han har för cylinder ^^ men till 50cc är det billigt [spoiler]Tycker jag ;)[/spoiler]
Användarens profilbild
winblasers
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av winblasers »

groonie skrev:sota ur röret
Kan ju vara bra men tycker det verkar konstigt att ett igensotat rör skulle få mopeden att gå bra ibland och ibland inte :?
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew

Inlägg av Pulze »

winblasers skrev:
Kan ju vara bra men tycker det verkar konstigt att ett igensotat rör skulle få mopeden att gå bra ibland och ibland inte :?
igensotat tror jag inte att det är, den är orginal alltså ingen trimcylinder :)

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Användarens profilbild
winblasers
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av winblasers »

Pulze skrev:
winblasers skrev:
En kompis fick sitt rör igensotat fort som f*n fast han redan hade sotat ur det, den gick asdåligt och han gick runt och trodde det var fel på kolvringarna xD
sen sotade han ur röret och så funkade den bättre.

Men om det var röret så borde den ju som sagt gå skit hela tiden och inte bara komma ibland :)
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew

Inlägg av Pulze »

winblasers skrev:
Pulze skrev:
winblasers skrev: Kan ju vara bra men tycker det verkar konstigt att ett igensotat rör skulle få mopeden att gå bra ibland och ibland inte :?
En kompis fick sitt rör igensotat fort som f*n fast han redan hade sotat ur det, den gick asdåligt och han gick runt och trodde det var fel på kolvringarna xD

Men om det var röret så borde den ju som sagt gå skit hela tiden och inte bara komma ibland :)
sota ur du tar man bara av hela systemet täpperför i ljuddämparen med tyup silvertejp sen häller i avfettning under natten? sen skakar och häller ur det?

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Användarens profilbild
winblasers
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av winblasers »

Pulze skrev:
winblasers skrev:
Pulze skrev: igensotat tror jag inte att det är, den är orginal alltså ingen trimcylinder :)

sota ur du tar man bara av hela systemet täpperför i ljuddämparen med tyup silvertejp sen häller i avfettning under natten? sen skakar och häller ur det?
Så kan man göra, vet dock inte om man ska blanda ut med vatten eller inte...
Användarens profilbild
suzukiwheelier
Farsans gamla zündapp

Inlägg av suzukiwheelier »

du har redan så mycke svar så ska bara kommentera en annan sak.. du har bromsen/kopplingen fel, bromsen ska vara den undre av handtagen... du kommer få det svårt att bromsa när du ex står på sitsen och har bromsen övre...
Användarens profilbild
Pulze
Frihamnen Crew

Inlägg av Pulze »

suzukiwheelier skrev:du har redan så mycke svar så ska bara kommentera en annan sak.. du har bromsen/kopplingen fel, bromsen ska vara den undre av handtagen... du kommer få det svårt att bromsa när du ex står på sitsen och har bromsen övre...
det har jag fan aldrig tänkt på, men tack! har inte satt fast den helt än, håller på och luftar :)

Polini guss 80cc
Metrakit Thrower
14mm förgasare = STULEN!
105 munstycke
12-53 drev

Skriv svar