500 mila service

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Kontakt:

500 mila service

Inlägg av Agge0102 »

Moppen börjar närma sig 500 mil nu och undrar om ni tycker man ska gå till en riktigt verkstad där de servar den eller om jag ska göra det själv? Ungefär vad kostar det med en sådan 500 mils service ( vet att det är olika på olika ställen men Ungefär) det är en Derbi Senda xtreme 06
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare

Re: 500 mila service

Inlägg av TuZx »

Därbiii skrev:Moppen börjar närma sig 500 mil nu och undrar om ni tycker man ska gå till en riktigt verkstad där de servar den eller om jag ska göra det själv? Ungefär vad kostar det med en sådan 500 mils service ( vet att det är olika på olika ställen men Ungefär) det är en Derbi Senda xtreme 06
lär väl landa runt 1-2k,tycker du ska göra själv fast du får de på papper att du har gjort service på företag osv som kan vara bra att ha när du säljer moppen senare
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Är väll typ byta växellådsolja och luftfilter? Fixar du själv och sparar 2000 spänn :D

Är väll ingen som kollar servicehistorik på moppar ändå :)

Vill du veta exakt vad det kostar så fråga där du tänkte göra't :)
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Tuta skrev:Är väll typ byta växellådsolja och luftfilter?
Är säkert inte så mycket grejer som ska bytas enligt schemat, men utan tvekan en lång lista grejer som ska kontrolleras och vid behov justeras/bytas. Har jobbat med att serva moppar, och vi hade listor på 1-1½ A4-sida med grejer som skulle kontrolleras/göras och bockas av efterhand.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Erik_ skrev:
Är säkert inte så mycket grejer som ska bytas enligt schemat, men utan tvekan en lång lista grejer som ska kontrolleras och vid behov justeras/bytas. Har jobbat med att serva moppar, och vi hade listor på 1-1½ A4-sida med grejer som skulle kontrolleras/göras och bockas av efterhand.
Aha ok. Men vad brukade det landa på då ? 1-2k som de andra skriver eller mer?

Tack för svar :)
mrderbiguy
Svårstartad skrothög

Inlägg av mrderbiguy »

Gör detta själv, byt tändstift, olja, luftfiltret(gör rent) sen kolla om något annat behövs justeras t.ex. fögasaren! :)
Derbi asså -.-
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Därbiii skrev:Aha ok. Men vad brukade det landa på då ? 1-2k som de andra skriver eller mer?

Har för mig att de olika servicepaketen låg i området 600-1000kr, inklusive olja men utan andra grejer.

Jag skulle inte lämna in en sju år gammal moppe för service, men som sagt, jag kan ju meka själv och har koll på vad som bör kontrolleras. 8)
Användarens profilbild
Agge0102
Fribajsaren!
Kontakt:

Inlägg av Agge0102 »

Erik_ skrev:
Därbiii skrev:Aha ok. Men vad brukade det landa på då ? 1-2k som de andra skriver eller mer?

Har för mig att de olika servicepaketen låg i området 600-1000kr, inklusive olja men utan andra grejer.

Jag skulle inte lämna in en sju år gammal moppe för service, men som sagt, jag kan ju meka själv och har koll på vad som bör kontrolleras. 8)
Ok. Får tänka på saken lite men tror inte jag lämnar in den då.
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Erik_ skrev:
Frågan är väl hur ofta ni faktiskt behövde byta något? Inte för att tjäna lite extra pengar på servicen utan för att det verkligen behövdes :wink: Samma är det väl med den långa listan... Har man tur kommer man in på en ny timme och kan ta 800 spänn extra :)

Nej...Har inte så höga tankar om mopedverkstäder :roll:

Bild
Användarens profilbild
liljegrenarN
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av liljegrenarN »

Tycker själv att du kan spara pengarna till något vettigare. Byt oljor, nytt filter, nytt kylarvatten, smörj/justera vajrar,byt stift och kanske andra små slitdelar. Kolla upp drivpaket och allt sånt... OCH, efter dra alla skruv o bult!

E lite pyssel ändå om du skall fixa allt de. (vet dock inte allt man gör på 500 servicen) Men de är skönt med nya o fräscha saker och lätt värt att spara pengarna till något annat, så serva själv :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Tuta skrev:Frågan är väl hur ofta ni faktiskt behövde byta något? Inte för att tjäna lite extra pengar på servicen utan för att det verkligen behövdes :wink: Samma är det väl med den långa listan... Har man tur kommer man in på en ny timme och kan ta 800 spänn extra :)

Nej...Har inte så höga tankar om mopedverkstäder :roll:
Då och då byttes det nån trasig glödlampa, utslitna bromsbelägg och lite såna grejer, men oftast dök det inte upp några extragrejer som behövdes - om det fanns några fel som störde moppeägaren hade dom oftast sagt till om det redan när dom lämnade in moppen, så vi visste om vi skulle göra något åt det från början. Större kostnader p.g.a. att "komma in på ny timme" existerade inte, eftersom alla servicepaket hade fast pris.

Märks att du inte har så höga tankar om verkstäder. Det har inte jag heller, sedan jag praoade på en för 15 år sedan - när man sett hur det faktiskt går till på vissa ställen får förtroendet sig en knäck... :roll: Jag sköter allt mekande på mina egna grejer själv nu för tiden, och det finns inte många personer jag litar på tillräckligt mycket för att låta dom röra mina grejer, eller ens mina verktyg. :wink:
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Åh, här i stan så verkar dom inte ha fast pris på servicear.. Åkte på 2500 spänn för en service med bytta bromsbelägg innan jag insåg att man kanske skulle serva själv...

Bläh... innan man kunde något alls, nu är jag lite mindre okunnig iaf :lol:

Bild
Skriv svar