Honda MT5 byggd för mopedenduro 2013-01-25
Postat: 25 januari 2013, 21:06
Denna projekttråd har tidigare funnits på mt5,se. Sidan verkar ha dött.
Jag är en återfallsmoppedist som på äldre dagar (33år) tillsammans med min bror (snart 50 ) har fått upp ögonen för mopedenduro.
Vi blev "lurade" att komma och beskåda en tävling av en gemensam bekant.
Efter det blev vi fast!
Eftersom jag hade min gamla moped stående sen jag var 15 i mina föräldrars garage, så tänkte jag att det vore ett perfekt utgångsmaterial.
Målet mer detta bygge:
[spoiler]
HA ROLIGT SOM FAN!
Något att lägga pengar på.
En motor som snurrar som fan.
Tävla.
Inte komma sist.
Utseende kommer i sista hand. FUNKTION är viktigare.
[/spoiler]
Allt som står nedan har utförts under ca 1,5år tid, men för att göra det lättöverskådligt, även för mig så ändrar jag ordningen på sakerna lite.
Nuvarande setup:[spoiler]
65cc noname. Portad av min svåger (gammal guru inom MX värden och mekaniker för ett team som tävlar i SM o EM)
24mm Mikuni VM (äkta).
Mallossi V15 reed.
Matchat insug efter reeden.
HPI tändning.
Proma enduro expansionskammare.
Omsvarvad topp med squish,
6 växlad CR80 låda.
Koppling CR80.
Borttagen balansaxel och varvräknardrev.
Strippad på allt skit som inte fyller någon funktion.
På gång: (monteras antagligen i helgen)
24mm Stage6 flatside (Mikuni TM kopia).
Barikit insug.
VForve3 reed. (Inte beställt ännu)
[/spoiler]
Tack till:
http://www.mopedspecialisten.se För extremt bra service och korta leveranstider.
Min brors fru Anna som låter oss småpojkar leka i garaget.
Min Särbo Anna-Karin som följer med tävlingar och hejar på mig i kampen om ära och berömmelse.
2013-01-01
[spoiler]Har ingen bild på hur den såg ut innan projektek påbörjades. Men det var en Standard otrimmad MT5a
Men här är en bil på hur den såg ut precis när projektet drog igång,

Det första som gjordes var att strippa bort allt vad elsystem heter. (Onöding vikt)
Det kan behövas med tanke på att föraren väger ett antal kilo över 100. (kraftig benstomme)

Sen var det dags för en renovering av motorn.
Nya SKF lager och alla packboxar bytta.
Passade på att sätta i ett nytt vevparti.

Standard insuget till Mikuniförgasaren matchar orginalreeden bra men när jag införskaffade Mallossireeden så behövdes det åtgärdas.
Detta fixades med JB weld. En kemisk metall som tål bensin.

Det färdiga resultatet. Lite otydlig bild, men det är den enda jag har.

Har även passat på att fixa till orginalsadeln. Den var sprucken i klädseln och allmänt obekväm.
Helst av allt skulle jag vilja ha orginalsadeln som satt på MTn utrikes, då den har en helt annan form.

Knölen som är längst bak är borta och sadeln är mycket plattare. Det har gjort underverk för körningen.
Då man tidigare nästan var låst att sitta på ett ställe på sadeln.
Här nedan har ni det färdiga resultatet.

Sedan var det dags att kasta sig på tändningen.
Orginaltändningen med sitt gigantiska svänghjul suger ju rakad vårtsvinspung.
Så ett HPI system införskaffades.

Monteringen är helt smärtfri med undantag från att den röda bottenplattan måste modifieras lite för att passa,
Här har jag märkt ut vad som skall kapas.

Kapat o klart.

Passar som en fläskläpp.

Denna setup fick rulla ett tag.
Sen kände jag att det var dags för lite fler växlar.
Passade även på att skaffa en koppling.

Detta gjorde underverk för moppen.
Men jag misstänker att lamellerna har torkat ut lite då det slirar lite på kopplingen, men det skall provas lite mera.
Sen över till topplocket som fick sig en fin bearbetning av en bekant.

Det färdiga resultatet,

Tänka sig att ett fint topplock kan göra sådana underverk för låg o mellanregister.
Sqush mättes fram till 1,2 mm med topplockspackning.
Valet var då enkelt...... Skippa packningen!!! Silikon fungerar KANON!

Så här ser den ut idag.

[/spoiler]
Bjuder även på en film som visar vilket rent HELVETE det kan var att köra
Jag är inte med o kör pga att jag hade precis repat mig från ryggskott.
[youtube]http://youtu.be/dnAw0xdGEWo[/youtube]
Hjälmkamera från Järle GP
Jag är inte med i filmen.
2013-03-06
[spoiler]Var hos brorsan och Provmonterade nya förgasaren idag,
Monteringen gick smärtfritt, men det visade sig vid provkörning att vinkeln på förgasaren blev alldeles för stor och till följd av detta så blir nivån alldeles för låg i koppen och motorn hinner suga den torr innan den hunnit fyllas på igen.
Detta problem har jag suttit och funderat på hela vägen till Oslo ikväll.
Jag tror jag har en lösning som kommer att fungera.
[/spoiler]
2013-01-11
[spoiler]Idag fick jag lite tid över för att fixa problemet med den nya förgasaren Stage6 TM24.
Lösningen som jag funderat fram löste problemet med förgasaren.
Jag använde diverse distanser som jag plockade ur vårat ganska digra förråd av reservdelar för att få till lutningen.
Det blev skitbra.
Men nu återstår bara att bestycka den rätt.
Det skall jag fixa nästa fredag. Hade inte tid idag,[/spoiler]
Kan bjuda på en film på brorsans räääcer oxå.
Det biter på som fan med fulldubbade däck.
[youtube]http://youtu.be/VKMiYCGTpdw[/youtube]
2013-01-24
[spoiler]Var förbi Cykelkraft idag.
Dom skulle enligt deras hemsida ha en Polini cylinder i lager. Tänkte titta lite på hur den såg ut. Men det visade sig vara fel på deras lagersaldo.
Men passade på att köpa ett nytt luftfilter då det gamla inte passade till 100%.[/spoiler]
2013-01-25
Beställde en komplett uppsättmimg munstycken idag till Stage6 förgasaren (TM24 kopia)
Skall bestycka nästa helg.
Jag är en återfallsmoppedist som på äldre dagar (33år) tillsammans med min bror (snart 50 ) har fått upp ögonen för mopedenduro.
Vi blev "lurade" att komma och beskåda en tävling av en gemensam bekant.
Efter det blev vi fast!
Eftersom jag hade min gamla moped stående sen jag var 15 i mina föräldrars garage, så tänkte jag att det vore ett perfekt utgångsmaterial.
Målet mer detta bygge:
[spoiler]
HA ROLIGT SOM FAN!
Något att lägga pengar på.
En motor som snurrar som fan.
Tävla.
Inte komma sist.
Utseende kommer i sista hand. FUNKTION är viktigare.
[/spoiler]
Allt som står nedan har utförts under ca 1,5år tid, men för att göra det lättöverskådligt, även för mig så ändrar jag ordningen på sakerna lite.
Nuvarande setup:[spoiler]
65cc noname. Portad av min svåger (gammal guru inom MX värden och mekaniker för ett team som tävlar i SM o EM)
24mm Mikuni VM (äkta).
Mallossi V15 reed.
Matchat insug efter reeden.
HPI tändning.
Proma enduro expansionskammare.
Omsvarvad topp med squish,
6 växlad CR80 låda.
Koppling CR80.
Borttagen balansaxel och varvräknardrev.
Strippad på allt skit som inte fyller någon funktion.
På gång: (monteras antagligen i helgen)
24mm Stage6 flatside (Mikuni TM kopia).
Barikit insug.
VForve3 reed. (Inte beställt ännu)
[/spoiler]
Tack till:
http://www.mopedspecialisten.se För extremt bra service och korta leveranstider.
Min brors fru Anna som låter oss småpojkar leka i garaget.
Min Särbo Anna-Karin som följer med tävlingar och hejar på mig i kampen om ära och berömmelse.
2013-01-01
[spoiler]Har ingen bild på hur den såg ut innan projektek påbörjades. Men det var en Standard otrimmad MT5a
Men här är en bil på hur den såg ut precis när projektet drog igång,

Det första som gjordes var att strippa bort allt vad elsystem heter. (Onöding vikt)
Det kan behövas med tanke på att föraren väger ett antal kilo över 100. (kraftig benstomme)

Sen var det dags för en renovering av motorn.
Nya SKF lager och alla packboxar bytta.
Passade på att sätta i ett nytt vevparti.

Standard insuget till Mikuniförgasaren matchar orginalreeden bra men när jag införskaffade Mallossireeden så behövdes det åtgärdas.
Detta fixades med JB weld. En kemisk metall som tål bensin.

Det färdiga resultatet. Lite otydlig bild, men det är den enda jag har.

Har även passat på att fixa till orginalsadeln. Den var sprucken i klädseln och allmänt obekväm.
Helst av allt skulle jag vilja ha orginalsadeln som satt på MTn utrikes, då den har en helt annan form.

Knölen som är längst bak är borta och sadeln är mycket plattare. Det har gjort underverk för körningen.
Då man tidigare nästan var låst att sitta på ett ställe på sadeln.
Här nedan har ni det färdiga resultatet.

Sedan var det dags att kasta sig på tändningen.
Orginaltändningen med sitt gigantiska svänghjul suger ju rakad vårtsvinspung.
Så ett HPI system införskaffades.

Monteringen är helt smärtfri med undantag från att den röda bottenplattan måste modifieras lite för att passa,
Här har jag märkt ut vad som skall kapas.

Kapat o klart.

Passar som en fläskläpp.

Denna setup fick rulla ett tag.
Sen kände jag att det var dags för lite fler växlar.
Passade även på att skaffa en koppling.

Detta gjorde underverk för moppen.
Men jag misstänker att lamellerna har torkat ut lite då det slirar lite på kopplingen, men det skall provas lite mera.
Sen över till topplocket som fick sig en fin bearbetning av en bekant.

Det färdiga resultatet,

Tänka sig att ett fint topplock kan göra sådana underverk för låg o mellanregister.
Sqush mättes fram till 1,2 mm med topplockspackning.
Valet var då enkelt...... Skippa packningen!!! Silikon fungerar KANON!

Så här ser den ut idag.

[/spoiler]
Bjuder även på en film som visar vilket rent HELVETE det kan var att köra
Jag är inte med o kör pga att jag hade precis repat mig från ryggskott.
[youtube]http://youtu.be/dnAw0xdGEWo[/youtube]
Hjälmkamera från Järle GP
Jag är inte med i filmen.
2013-03-06
[spoiler]Var hos brorsan och Provmonterade nya förgasaren idag,
Monteringen gick smärtfritt, men det visade sig vid provkörning att vinkeln på förgasaren blev alldeles för stor och till följd av detta så blir nivån alldeles för låg i koppen och motorn hinner suga den torr innan den hunnit fyllas på igen.
Detta problem har jag suttit och funderat på hela vägen till Oslo ikväll.
Jag tror jag har en lösning som kommer att fungera.
[/spoiler]
2013-01-11
[spoiler]Idag fick jag lite tid över för att fixa problemet med den nya förgasaren Stage6 TM24.
Lösningen som jag funderat fram löste problemet med förgasaren.
Jag använde diverse distanser som jag plockade ur vårat ganska digra förråd av reservdelar för att få till lutningen.
Det blev skitbra.
Men nu återstår bara att bestycka den rätt.
Det skall jag fixa nästa fredag. Hade inte tid idag,[/spoiler]
Kan bjuda på en film på brorsans räääcer oxå.
Det biter på som fan med fulldubbade däck.
[youtube]http://youtu.be/VKMiYCGTpdw[/youtube]
2013-01-24
[spoiler]Var förbi Cykelkraft idag.
Dom skulle enligt deras hemsida ha en Polini cylinder i lager. Tänkte titta lite på hur den såg ut. Men det visade sig vara fel på deras lagersaldo.
Men passade på att köpa ett nytt luftfilter då det gamla inte passade till 100%.[/spoiler]
2013-01-25
Beställde en komplett uppsättmimg munstycken idag till Stage6 förgasaren (TM24 kopia)
Skall bestycka nästa helg.