Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596 Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59
Inlägg
av alb1n » 23 januari 2013, 12:47
Hej, har en liggandes motor från 00- som krånglar. Igår kväll så startade jag moppen och den gick igån på första kicken, stod på tomgång en stund och sedan stängde jag av den. Gjorde inget mer med den efter det. Har bytt munstycke till 70 då den gick perfekt med det, har bara effektrörs setup. Men i morse när jag skulle starta så gick den ej igång, kickade som satan tillslut så tände den och gick ihåg och dog efter 2 sekunder, går bara att starta den en snabbis på choken. Förstår inte vad felet ligger då den stod i värmegarage över natten... Är det tändstiftet som gett sig? Förgasar fel som att den inte får bensin?
MVH
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596 Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59
Inlägg
av alb1n » 23 januari 2013, 12:59
[quote="Jönköping"]Vad är det för motor?[/quote
Oj det skulle jag ju skrivit, en liggandes minarlli, aerox motor
Arkstar
Gasres
Inlägg: 1760 Blev medlem: 2 oktober 2011, 08:54
Ort: Oxelösund
Kontakt:
Inlägg
av Arkstar » 23 januari 2013, 14:04
Byt upp i munstycke
Jönköping
Kinaraket
Inlägg: 1075 Blev medlem: 7 juli 2011, 23:24
Inlägg
av Jönköping » 23 januari 2013, 14:17
För litet munstycke kan jag lova dig
det är ju större orginal.....
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596 Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59
Inlägg
av alb1n » 23 januari 2013, 14:32
Jönköping skrev: För litet munstycke kan jag lova dig
det är ju större orginal.....
det är 66 original, men 70 var perfekt, gick bäst på tomgången då och den dog inte på gaspådrag. förut vid 72 och 75 så tyckte jag att det gick alldeles för fett... men varför dog den så över en natt bara isf?
Jönköping
Kinaraket
Inlägg: 1075 Blev medlem: 7 juli 2011, 23:24
Inlägg
av Jönköping » 23 januari 2013, 14:35
alb1n skrev: Jönköping skrev: För litet munstycke kan jag lova dig
det är ju större orginal.....
det är 66 original, men 70 var perfekt, gick bäst på tomgången då och den dog inte på gaspådrag. förut vid 72 och 75 så tyckte jag att det gick alldeles för fett... men varför dog den så över en natt bara isf?
Har för mig det är 86 på de äldre..
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596 Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59
Inlägg
av alb1n » 23 januari 2013, 14:36
när jag tog av munstycket första gången när den var original så var det 66 stod det iaf, trodde först det var 99 sedan vände jag på det
xepo
Elmoped
Inlägg: 66 Blev medlem: 5 januari 2013, 17:58
Inlägg
av xepo » 23 januari 2013, 14:42
Hej hoppas jag kan hjälpa dig, har precis haft samma problem, och det löstes med ett större munstycke, aerox årsm mellan 98-02 har 86 i munstycke original
men testa på ett större munstycke så ska du se att det funkar
Mvh. Jonathan
AntonBernhardsson02
Avstängd
Inlägg: 181 Blev medlem: 21 september 2012, 18:40
Inlägg
av AntonBernhardsson02 » 23 januari 2013, 15:17
kolla på vilen färg tändstiftet är
Det är inte farten som räknas, det är smällen.
Eller som vi säger här i stan.
it is not the fart counts, it is the smell.
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596 Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59
Inlägg
av alb1n » 23 januari 2013, 15:33
AntonBernhardsson02 skrev: kolla på vilen färg tändstiftet är
Åker och köper en 17,5 förgasare idag, helt komplett. Får se om det fixar problemet. Är det svårt att byta förgasare?
Runkenslider
Elmoped
Inlägg: 142 Blev medlem: 30 augusti 2011, 12:23
Inlägg
av Runkenslider » 23 januari 2013, 15:35
Det är inte svårt att byta, Det ända svåra är att ställa in rätt!
When you walk my way
I feel the rush come over me
It's the things you say
That makes a rush come over me.. Headhunterz
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596 Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59
Inlägg
av alb1n » 23 januari 2013, 16:03
Runkenslider skrev: Det är inte svårt att byta, Det ända svåra är att ställa in rätt!
Ser lite pilligt ut med gasvajer och choken
funkar original throttlenål i 17,5?
AntonBernhardsson02
Avstängd
Inlägg: 181 Blev medlem: 21 september 2012, 18:40
Inlägg
av AntonBernhardsson02 » 23 januari 2013, 16:08
alb1n skrev: AntonBernhardsson02 skrev: kolla på vilen färg tändstiftet är
Åker och köper en 17,5 förgasare idag, helt komplett. Får se om det fixar problemet. Är det svårt att byta förgasare?
läs igen guider här på tsr så borde du förstå det mesta med att ställa in förgasaren
. Jag tyckte det var hyfsat lätt
Det är inte farten som räknas, det är smällen.
Eller som vi säger här i stan.
it is not the fart counts, it is the smell.
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596 Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59
Inlägg
av alb1n » 23 januari 2013, 16:33
AntonBernhardsson02 skrev: alb1n skrev: AntonBernhardsson02 skrev: kolla på vilen färg tändstiftet är
Åker och köper en 17,5 förgasare idag, helt komplett. Får se om det fixar problemet. Är det svårt att byta förgasare?
läs igen guider här på tsr så borde du förstå det mesta med att ställa in förgasaren
. Jag tyckte det var hyfsat lätt
Hur vet jag hur hög throttlefjäder jag ska ha? Måste köpa en ny sådan. 57 eller 53mm hög? Funkar även original throttlenål till 17,5?
ZX
Arctic Cat Racing
Inlägg: 896 Blev medlem: 8 augusti 2010, 13:38
Ort: Umeå
Inlägg
av ZX » 23 januari 2013, 17:03
alb1n skrev: AntonBernhardsson02 skrev: alb1n skrev:
Åker och köper en 17,5 förgasare idag, helt komplett. Får se om det fixar problemet. Är det svårt att byta förgasare?
läs igen guider här på tsr så borde du förstå det mesta med att ställa in förgasaren
. Jag tyckte det var hyfsat lätt
Hur vet jag hur hög throttlefjäder jag ska ha? Måste köpa en ny sådan. 57 eller 53mm hög? Funkar även original throttlenål till 17,5?
Original funkar, varför ska du byta förgasare när du bara har effektrör?
Du kommer inte märka en så stor skillnad. eller jo på soppa förbrukingen
floydei
Varnad
Inlägg: 425 Blev medlem: 9 juni 2012, 12:39
Inlägg
av floydei » 23 januari 2013, 18:11
84 är original munstycke.. Om du kört med 70 har du stora problem..
Söker Yamaha slider billigt eller byte omkring göteborg!!
PMA mig!
alb1n
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 596 Blev medlem: 1 augusti 2012, 17:59
Inlägg
av alb1n » 23 januari 2013, 19:14
ZX skrev: alb1n skrev: AntonBernhardsson02 skrev:
läs igen guider här på tsr så borde du förstå det mesta med att ställa in förgasaren
. Jag tyckte det var hyfsat lätt
Hur vet jag hur hög throttlefjäder jag ska ha? Måste köpa en ny sådan. 57 eller 53mm hög? Funkar även original throttlenål till 17,5?
Original funkar, varför ska du byta förgasare när du bara har effektrör?
Du kommer inte märka en så stor skillnad. eller jo på soppa förbrukingen
hittade en billig, ska bli värre setup i framtiden. så varför inte slå till