Sida 1 av 1

variator å andra frågor

Postat: 14 juni 2008, 20:04
av legofreak
tjena, har en keeway focus som jag har lite problem/frågor om

1. har satt i 4grams v-vikter och mallossi röda kopplingsfjädrar eftersom den gick bäst med det. men den segar de första 2-4 metrarna oavsett om den är kall eller inte sen drar den på som f*n, antar att det är för tunga vikter då?

2. har en fast gjuten v-ring på variatorn och undrar om den kommer gå bättre om jag köper en ny? den hade 1 vanlig en och sen en liten på 2-3mm som är ett med variatorn.

3. när man flyttar ner clipset på nålen får den väl mer bensin eller är det tvärtom.

Postat: 14 juni 2008, 20:51
av KoNG
1. Din koppling slirar, det ser du om din kopplingskål är lite blå runt om sig, men jag kan lova att den är det

2. Japp det kommer göra skillnad, när den inte har någon v ring/bricka

3 kommer inte ihåg hur det var med det ;)

Postat: 14 juni 2008, 20:54
av dj_philip
du ska ta ner clipset för att få mer soppa

Postat: 14 juni 2008, 21:09
av legofreak
KoNG skrev:1. Din koppling slirar, det ser du om din kopplingskål är lite blå runt om sig, men jag kan lova att den är det

2. Japp det kommer göra skillnad, när den inte har någon v ring/bricka

3 kommer inte ihåg hur det var med det ;)
hmm kopplings skålen är inte det minsta blå däremot är den inte sliten jämt överallt, man ser att den är blank på vissa ställen.
kan det vara så att den inte greppar bra där och slirar?

det är en massa svart dam i v-kåpan oxå, tror det är pga att remmen slirar? avhjälps genom att köpa hårdare tryckfjäder?

får väl se till att ta å köpa en ny variator då så att man får bort den.
vad tror ni den kommer gå då? nu går den ca 70 med mig på
det är endast en effektrörs setup

Postat: 14 juni 2008, 23:01
av Kennie
legofreak skrev:
det är en massa svart dam i v-kåpan oxå, tror det är pga att remmen slirar? avhjälps genom att köpa hårdare tryckfjäder?
Remmen ska slira lite. Till ochmed på min slö fyrtaktare så slirar den..

Postat: 15 juni 2008, 09:53
av Zlacker73
Byte till hårdare tryckfjäder brukar väll ge sämmre axx 1-5meter med orginal cylinder har för mej(för dåligt vrid i sånna cyllar för att de ska funka bra om man inte vill/kan lära sej att leva med de).
Tryckfjäder=hur mycke kopplings slir de ska va(mjukare=mer,hårdare=mindre).
Kopplingsfjädrar=vilket varvtal den ska börja greppa.

Postat: 15 juni 2008, 10:40
av legofreak
grejen är ju att jag har i den hårdaste kopplings fjädern (tror jag) som jag har hemma

Postat: 15 juni 2008, 12:39
av Zlacker73
"Byte till hårdare tryckfjäder brukar väll ge sämmre axx"

Re: variator å andra frågor

Postat: 15 juni 2008, 13:21
av Holma_
legofreak skrev:tjena, har en keeway focus som jag har lite problem/frågor om

1. har satt i 4grams v-vikter och mallossi röda kopplingsfjädrar eftersom den gick bäst med det. men den segar de första 2-4 metrarna oavsett om den är kall eller inte sen drar den på som f*n, antar att det är för tunga vikter då?

2. har en fast gjuten v-ring på variatorn och undrar om den kommer gå bättre om jag köper en ny? den hade 1 vanlig en och sen en liten på 2-3mm som är ett med variatorn.

3. när man flyttar ner clipset på nålen får den väl mer bensin eller är det tvärtom.
1. Vad har du för rör?
Lite hårdare ska man ju ha..men inte så hårda!
Det där med att den segar har nog med förgasaren att göra! Ställ in luftskruven så ska du nog se att den går bättre :)

2. Ja, Den kommer gå fortare!

3. Den får mer bensin :)

Om klockan är ojämn så byt den! Om den är det så kan den nog slira..men kolla så att kopplingen också inte är sliten..isåfall byt den också.

Att det är svart i variatorkåpan är inte nå spec..så är det på alla.. det är rester från remmen.

Zlacker73:
Helt rätt med det där..Byter man till hårdare tryckfjäder tappar man bara kraft om remmen inte slirar.. och slira gör inte remmen om man bara kör orginal/avstrypt och bara med rör.Som jag: Jag har midracekittat stalker med 7% tryckfjäder :P
Om moppen går bättre efter att man har bytt tryckfjäder så har man harf för tunga vikter.
Men : "Tryckfjäder=hur mycke kopplings slir de ska va(mjukare=mer,hårdare=mindre). "
Remmen ska inte slira..Det är trycket från remskivarna på remen som tryckfjädern bestämmer. Man ska inte ha remslir! Men det betyder inte att man kan stoppa i typ en 50% fjäder för att vara säker, utan det gäller att hitta så "svag" tryckfjäder som möjligt innan remmen slirar. Annars förlorar men effekt på det. Det är därför man måste testa en massa olika
//Holma

Postat: 15 juni 2008, 13:21
av KoNG
Zlacker73 skrev:"Byte till hårdare tryckfjäder brukar väll ge sämmre axx"
Nej inte sämre axx, den kanske kommer greppa nån milli sekund senare men när den väl greppar då drar den iväg som attan, men det gäller att hitta rätt


Ingen ide att byta något i med det att din rem/kopplingslirar du gör det bara värre isf ;)

Postat: 15 juni 2008, 21:49
av legofreak
har ett leovince ZX. när jag först bytte till ett par lite hårdare fjädrar drog den iväg snabbare men inte på direkten utan mer vrooom VROOOOM.
Den liksom varavade lite och sen varvade den mer å drog iväg, och ju hårdare fjädrar desto snabbare stack den iväg. just nu sticker den iväg snabbast.

antar att jag måste köpa en ny koppling och en ny variator.
eller är det bara att köpa en ny kopplingsskål för att bli av med att kopplingen slirar?

Postat: 15 juni 2008, 21:59
av Holma_
legofreak skrev:har ett leovince ZX. när jag först bytte till ett par lite hårdare fjädrar drog den iväg snabbare men inte på direkten utan mer vrooom VROOOOM.
Den liksom varavade lite och sen varvade den mer å drog iväg, och ju hårdare fjädrar desto snabbare stack den iväg. just nu sticker den iväg snabbast.

antar att jag måste köpa en ny koppling och en ny variator.
eller är det bara att köpa en ny kopplingsskål för att bli av med att kopplingen slirar?
Om klockan är ojämn, är kopplingen troligtsvis ojämn också..men klockan måste du byta. varren måste du inte byta, men om du gör det kommer du få jämnare axx :)
//Holma