Hej, Jag äger en Speedfight 2 från 02 som har gått runt 1000 mil nu.. Jag var ute och körde idag i ungefär 45 minuter mycket varierad körning och sedan så dog den bara och ville inte starta igen.. men efter 20 minuter så hoppade den igång och gick som vanligt men kom bara 500 meter. Vad ska jag ta mig till? Den får lagom med soppa och har bra gnista..
Saker som är bytta för att lösa problemet : CDI , Munstycken , förgasare , Reedventil , Soppa pump soppaslang, soppafilter ,tändspole , tändhat, tändstift.
kan ju vara trasigt ändå? Sen innan man byter allt kanske man ska titta vad som är fel är ju rätt onödigt och byta tändspolde och allt möjligt du hade bytt..
Ta av cylindern och kolla lägg upp bild här om du är osäker
@jönköping absolut så kan det det vara paj endå! men självklart så tar jag reda på vad som var fel jag är ju inte dum? jag byte CDI för den förra var sönder tändspolen för det var dålig gnista och den fick ingen soppa därför böt jag dessa.. @berbeyy Den har gått med munstycket som sitter i förgasaren i snart 6 månader innan problemet uppkom.. Hur kan man ställa så den får mindre olja?! kör så att mopeden blandar åt mig i en separat tank!
Min Honda 125a cross betedde sig liknande, fast lite värre.
Den startade och gick perfekt, tills den blivit ordentligt varm, ca 10-15min, då slutade den ge gnista, stendog. Gick alltså INTE att starta igång direkt.
Efter en kvart så startade den på första kicken och gick 10 minuter till, tills den dog, då fick man vänta en kvart osv...
Var så ett par dagar, blev sämre o sämre hela tiden, till slut så gav den aldrig gnista.
Köpte ny CDI-box och tändspole, fortfarande samma fel.
Sen köpte jag en bättre begagnad tändplatta, hoppade igång på första kicken.
Alltså var det tändplattan som hade gett upp.
Nästa gång den dör, så kolla gnistan så att den verkligen finns där, och inte försvinner en liten stund när den har dött.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan