[Xoldero's Drac] Beställt lite trimm! [07-05-2013]
Postat: 9 januari 2013, 01:43
Tjena!
Jag började projektet i somras men jag har inte gjort någon tråd om det så jag slänger upp en nu!
Bakgrund:
[spoiler]
Här är lite bakgrund för projektet:
Jag köpte min första moped augusti 2011 som var en fin Rieju Drac 03
Den skruvade jag inte speciellt mycket på förutom att jag plockade ut pluggen/Katalysatorn ur delningen i kröken och bytte munstycke i förgasaren.
Men på påsklovet förra året blev moppen stulen...
men vi hittade den efter en vecka
dock utan motor och avgasrör 
TOMT!

Så jag började leta runt efter något nytt, Det var då jag hittade denna annons:
Perfekt för mig! Jag hade ju 03:an kvar som reservdelsmoppe ifall att något var helslut på den nya moppen, CDI:n kanske var paj och en sån hade jag ju. Kåporna hade jag också kvar från 03:an så dom går ju att ha på tills man lackar dom nya...
Så vi åkte ner till Stockholm, prutade ner moppen till 2500 kr och köpte den.
[/spoiler]
Ska göras:
Klart=:D
Kommer=:)
Kanske=
Få igång moppen
Nya lager, packboxar och packningar i motorn
Ny kolv
Ny vev
Byta till CDI:n från 03:an
Byta till den raka svingen från 03:an
Byta till det raka styret från 03:an
Laga 03:ans kylares fäste
Byta till 03:ans kylare
Byta till 03:ans silvriga fälgar
Slipa ram och sving
Lacka om ram och sving
Slipa kåporna
Lacka om kåpor
Ny framlyktskåpa
Nytt sadelöverdrag
Renovera Framgafflar
Ny framstänka
Nya däck
Fatbar styre
Undersökning:
[spoiler]
När jag kom hem började jag direkt med att försöka få igång motorn, den fick ingen gnista.
CDI:n kanske VAR trasig, men för att få reda på det måste kablarna sitta rätt först

Så jag satte kablarna rätt och gnistan kom
men motorn gick inte igång hur jag en försökte, rengjorde förgasaren och använde startspray...
så jag tömde kylarvätskan och tog av cylindern. Veven glappade skitmycket! så jag tömde växellådsoljan med och kollade innanför kopplingskåpan lite.


Nere i Källaren

Hela moppen

[/spoiler]
FORTSÄTTNINGEN 10-01-2013
[spoiler]
Motorrenovering:
Jag tog båda mopederna till Garaget där jag mekar:

Jag började med att skruva ur motorn:


15 Tandade Framdrevet

Skruvat lös alla skruvar på kopplingskåpan

Kopplingskorgen av, måste komma ihåg vilket håll den fjädrade brickan sitter

Dreven borta

Hemmagjord Svänghjulsavdragare av mässing = fungerade inte så bra

Jämförelse av elsystemen på dom olika årsmodellerna
Det nere är 00:ans och det uppe är 03, jag kommer att använda 03:ans 

Jag fixade mig en redig svänghjulsavdragare och svänghjulet kom loss

Statorplatta, Ser fin ut

Haha, hade visst glömt en skruv ändå

växellådan ramlade ur

Växellådan och den sluta veven



Drevaxel

Kylarvingarna

Beställningen: Packningar till hela AM6:an, Kolv Step Two (originalersättare), Motoforce Vev, Honingsverktyg, Packboxar, Dellorto Vajerchokeskit, Snabbgas, Hastighetsmätardrivare, Vajernippel, Chokevajer (beställde en för kort tror jag
), Gasvajer 

Nya lager



Nya Packboxar

Putsat Toppen

Ljuddämparen slipad metallren och en plåt är ditsvetsad på undersidan för att det var många småhål in till ullen där det hade rostat av kondens



Mynningen på avgasröret var alldeles jackig och det är jämnt nu

Avgasröret är också slipat till metallen

Nya veven sitter och växellådan är i som den ska tillslut



Blocken ihoptryckta!

Nya veven är så fin imellan blocken!


Förgasaren och insuget på

Kolv och cylinder på!

Lite tvåtaktsolja

Toppen På!

Hela motorn!
[/spoiler]
Motorn startade på andra kicken efter att jag hade skruvat i den i ramen och fixat allt med vajrar,slangar och annat skit!
Den gick fint också! 
Kommentera! Jag skriver lite om vad jag har mer har gjort någon gång i helgen tror jag!
Cheers!
STOOOR UPDATE! 14-01-2013
[spoiler]
Det blev ju ingen update i helgen så jag ska försöka klämma in resten fram till var jag är idag i denna update nu!
Jag körde i några veckor efter att moppen hade startat, men jag märkte att att svingen var sné så jag tog den till garaget och bytte till svingen från 03:an
Samtidigt bytte jag bakdämpare till 03:ans för att den var längre, så moppen blev lite högre och ståtligare
Nu kommer lite bilder!
Moppen med Snéa svingen och korta dämparen, Olackat avgasrör och ett exempel på det trasiga sadelöverdraget. Samt gräsligt lerig och gräsig


Fick lite problem med att få loss hjulet från den raka svingen på 03:an...
Den långa distansen i navet satt fast stenhårt på axeln så att den inte kom ut. Kapade av ändarna på axeln så att vi fick loss bakhjulet från svingen iaf, har ju två axlar

Fick loss distansen tillslut med lite bankande, men från en förbrukad axel såklart

Bytt sving och dämpare, Bytt till dom svarta stötdämparskydden satt på ett annat kopplingshandtag, längre stöd...


Lackat avgasröretsvart, nytt drivpaket: 13 fram, 56 bak och ny kedja, bensinkran till att använda oljetanken som reservtank.

Men moppen går väldigt varm som den är nu och jag tror det är för kylaren eller kanske termostaten för att jag testade att värma den i en kastrull och den började inte öppna sig förrän vid 65 grader C.
Nu ska ni i alla fall få se lite bilder på skillnader mellan kylarna och när jag har lött fast fästet på kylaren från 03:an och hur jag "fixar till" flänsarna som är vikna eller snéa:
Båda kylarna:

Den silvriga kylaren från 03:an är bättre för att den har flänsar som är delade i sig själva, Den svarta har inga såna:
Den silvriga kylaren, man kan se att flänsarna är delade i sig själva så att säga

På den svarta som sitter på 00:an är flänsarna inte delade i sig själva, moppen blev överhettad med den här

Dom som stal moppen hade bara ryckt loss kylaren och slängt den på marken
Så jag lödde fast fästet på kylaren igen
Jag använde min lödkolv och en värmepistol för att lödtennet skulle sjunka ner i springorna och fästa lite bättre 





Jag rättade även till lite flänsar som vikt sig med en skruvmejsel




En bild på en fläns som har lossnat från silvriga kylaren:

Plockar ner moppen:

03:an

Stänger där bak som skulle byggas till en Tålva... Ska bort...



Styrkronan av



Styrlager

Ramen Ren!

Stängerna bortkapade!





Kåporna




Dekalen Borta!

Slipade lite... GUULT!

Ramen och svingen lite grovt slipade

Så, Det var allt. Nu är vi där jag står idag
Jag ska slipa klart ramen och svingen i helgen och kanske lämna in dem på lackning då med. Jag har tänkt ha ramen lackad svart och svingen vit och de kåpsetet som är gult nu hade jag tänkt lackat vitt, men frontkåpan var så ful så jag beställde en vit TNT cross frontkåpa från twostroke istället för att lacka den gula 
Kommentera gärna! Skriv vad ni tycker om allt, jag blir bara glad av lite kritik!
[/spoiler]
Update! 21-01-2013
[spoiler]
Tjena!
I helgen har jag varit och mekat lite i garaget
Jag började med att tömma motorn på olja för att byta till nya original kopplingsfjädrar som jag fick på posten, det har varit onödigt tungt att koppla med förstärkta kopplingsfjädrar och jag gissar på att moppen inte har tillräckligt med hästkrafter för att kopplingen ska slira med original-fjädrar, Jag testade hur lätt det var att koppla efteråt, det var stor skillnad

Malossi

Jag har ju tänkt renovera framgaffeln så jag tog en titt inuti gaffelbenen
Det är en lång fjäder i det vänstra gaffelbenet och enligt sprängskisser på dämparna så sitter det även en liten fjäder i det högra benet, men det har jag inte kollat än 







Jag lämnade inte in ramen och svingen på lackning i helgen, så jag slipade vidare bara
Jag ska skaffa avfettningsmedel och avfetta riktigt innan lackning för säkerhetens skull 
Kommentera och fråga gärna om det är nåt ni undrar!
Hare Gött!
[/spoiler]
Update! Mycket bilder+film! 30-01-2013
[spoiler]
Tjena! Varit i garaget och mekat i helgen igen!
Jag skruvade ihop moppen på 03 ramen lite snabbt bara för att jag var så sugen på att starta den! Jag tog ett litet varv runt gården med
Kopplingen är som sagt mycket bättre nu än tidigare med! 





Jag försökte laga chokereglaget som var av men plasten blev alldeles för svag när jag smälte den

Tändningslåset som har blivit misshandlat

Sen så har jag sågat och donat till fästen och kopplat lamporna till nya framkåpan!, tyckte det blev skitbra
Film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mfYJO_7AXBs[/youtube]









Blev bra







Ramen och svingen är ordentligt avfettade och tvättade så jag skickade in dem på lackning!, Ville ha ramen svart och svingen vit. Ska lacka de gula kåporna jag har vita snart med


Lite bilder i garaget

En jävla hög med prylar

Hyllorna


Och till sist vill jag bara visa hur j*vla slut vevlagret i förra veven verkligen är: En utav nålarna och en liten metallbit som verkar vara fästet till denna nålen har lossnat och skallrar bara runt inuti lagret
Det glappar nåt otroligt... Den måste fått sig en rejäl smäll!
Film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fVJg15hDznE[/youtube]
Vev o kolv

Lagret...



Det var allt för denna gång, men det ska inte dröja länge innan jag kommer med nästa updajt med förhoppningsvis en nylackad ram o sving!
Jag har ett nytt sadelöverdrag liggandes som jag ska dra på snart med 
Skulle inte sitta fel med lite mer feedback!
[/spoiler]
STOR UPDATE! Portat cylindern!+Ram O Sving Lackat!+Uppstart! 09-02-2013
[spoiler]
Tjena! Ramen och svingen är lackade!! Alla bilder finns på min ImageShack!





Den ska jag skruva dit allt på! Kommer bli så jävla bra!
Men jag har varit och mekat i garaget också. Så här kommer två fina bilder på Dracen som den ser ut idag, fullt duglig med den SNÉA SVINGEN och allt!


Portat Cylindern!


Avgasporten lite ojämn:

Avgasporten klar:

Slipade bort ojämnheter i spolportarna och boostN:

Jag använde mig av en stiftslip:

Jag skrev ut en gradskiva som jag tejpade fast på svänghjulet och mätte med:

Här kommer lite port durationer som jag mätte ut, Det är svårt att räkna ut exakt med så lite hjälpmedel som jag har, därför har jag skrivit två värden på allt.
Original:
Avgasduration - 177-178 vevgrader
Spolduration - 123-124 vevgrader
Nya:
Avgasduration - 181-182 vevgrader
Spolduration - 123-124 vevgrader
Blowdownen:
Org:
177-123/2=27
177-124/2=26,5
178-123/2=27,5
178-124/2=27
alltså +-27 vevgrader
Nya:
181-123/2=29
181-124/2=28,5
182-123/2=29,5
182-124/2=29
alltså +-29 vevgrader
Är skitnöjd med portningen, resultatet blev kanonbra! Ingen effektförlust på låga varv eller mellanregistret och den varvar mer och har mycket mer kräm på de högre varven!
En video med lite torrgasande!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aqv6ryxo4I0[/youtube]
Jag har även skruvat i ett nytt tändstift med en fin elektrod i platina, bättre gasrespons både på lågvarv och högvarv, men framför allt på lågvarv!
Jag pluggade igen oljesmörjningen på förgasaren med en slang och skruv...

Nytt sadelöverdrag som jag ska dra på idag om jag orkar!

Jag uppdaterar mer ikväll eller imorgon så Stay Tuned!
[/spoiler]
1000 visningar! Det firar vi med en omröstning så ni får vara med och bestämma lite!
Liten Update! 10-02-2013
[spoiler]
Har satt svingen på ramen, fettat av dämparen och skruvat dit den


Före:

Har ingen efter, men här kommer en till bild på skiten

Efter avfettningen skruva jag på dämparen med

Plockade ur motorn för en omgång avfettning med, har tyvärr ingen bild på den än

Gjorde rent fälgen med avfättningsmedel och tandborste

Har inte någon tillräckligt stark häftpistol för att få fast sadelöverdraget än men jag krängde på det för att se hur det ser ut

Det var allt för denna gången! men jag kommer med mer när jag har skruvat lite!
Jag ska börja på med att slipa och lacka kåporna så snart jag är klar med att skruva ihop allt på ramen. Sen ska jag lacka motorn och kanske några andra detaljer med?
KÖR LUNGT!
[/spoiler]
Skriftligt inlägg! 16-02-2013
[spoiler]
Hej, Det blir tyvärr inget skruvande i helgen så vi får vänta lite med att se hur fin moppen blir
Uppdaterar jag tillräckligt snabbt eller går det för sakta tycker du? och är upplägget konstigt? Blir det bättre om jag lägger till tydligare vägledande kategorier? Typ färgglada skyltar där det står klart och tydligt MÅL MED PROJEKTET och annat?
Och är det jobbigt med så mycket bilder (Tar de för lång tid att ladda)? Svara vad ni tycker så ändrar jag om det går!
Projektet börjar bli så stort så att jag själv tappar bort mig när jag bläddrar! 
Svara nu om det är något du tycker att jag ska lägga till/fixa/ändra!
[/spoiler]
UPDATE! 04-03-2013!
[spoiler]
Tjena igen! nu har jag inte uppdaterat på ett tag, Men det är en del saker jag har gjort!
Jag börjar väl med en bild på dämparen EFTER avfettningen

Kedjestyraren fram före avfettning

Jag glömde ju att sätta dit den när jag drog fast svingen första gången så jag fick plocka bort svingen och sätta dit den efter att jag hade gjort rent den

ÄLSKAR SVINGENS FINISH! <3

Nuså


Haha! ett styrlager i småbitar! Det skiter jag i!:lol:

Bromssystemet bak på plats!


Framdelen på!

Motorn i!

Lite mer skit på!


Lite mer skit sitter på!

Färdigt!



Nu ska jag dra på det nya sadelöverdraget, byta till de silvriga fälgarna som jag har fått nya lager till då jag inte tycker att dom här passar, lacka hela motorn svart som ni har fått bestämt, lacka de gula fula kåporna vita och kapa de bakkåporna!
Jag ska bygga ett avstämt rör nåt tag också är det tänkt!
Så nu jävlar ska de bli fint!
Men just nu så fungerar ingen elektronik förutom tändningen... D.V.S. varken tutan, lamporna eller blinkers visar några tecken på liv, misstänker att det blivit en kortis någon stans men jag har inte felsökt någonting ännu. och jag undrar om ni har några tips på vad det kan vara
Och sist men inte minst... Tål elsystemet en kortslutning eller är det slut med hela köret?
[/spoiler]
Update! 05-03-2013!
[spoiler]
Tjena, jag har fått igång elektroniken nu! Det var blinkersreläet som kortslöt hela systemet. Så när jag drog kontakten ifrån reläet började alla lampor lysa
så jag bytte till den andra jag har och den fungerade 
Jävla skitgrej asså!

Jag har fixat en häftpistol som duger till att smälla fast sadelöverdraget!

köpt lite sprayfärg med
De vita är till kåporna och den svarta till motorn.

Nya VS Gamla hjullager + 2 nya o-ringar som distanser mellan lagren och hylsan!

Slipar bakkåpa inför lackning

Slipat lite till:

1 Lager:

Lite mer färg!

Klarlack men drog på så in i helvete mycket så jag fick rinningar!
Slipar till det senare 




Men fint blev det!
KÖR LUNGT!
[/spoiler]
Update! 12-03-2013!
[spoiler]
Hej igen! Nu tar jag tag i detta och slänger upp en till update trots motgångar!
Jag maskerar allt som behöver maskeras på motorn inför lackning!



Har äntligen klätt sadeln! Blir jävligt bra sålänge man värmer överdraget mycket!



Motorn klar för lackning:


Och tillslut drar man väl på färgen!
Var lite orolig där ett tag innan det torkade och blev matt! 




Torkat!

Och så har jag bankat i nya lager i det finaste bakhjulet! visst blir det snyggt?


Eftersnack:
Jag tycker att moppen börjar likna en riktig pärla, precis så som det ska vara! Det är nu det börjar synas hur mycket tid och kraft man har lagt ner på projektet!
Kommentera om ni tror att den kommer bli fin och om ni vill att jag ska fortsätta uppdatera!
[/spoiler]
Update! 07-05-2013!
Hallå! Det var ett tag sen sist, men nu är det igång igen!
Jag låter bilden förklara det för den här gången
http://img849.imageshack.us/img849/346/bestllning2.png
Grejjorna får jag nog imorrn, då blir de skruva!!
Jag började projektet i somras men jag har inte gjort någon tråd om det så jag slänger upp en nu!
Bakgrund:
[spoiler]
Här är lite bakgrund för projektet:
Jag köpte min första moped augusti 2011 som var en fin Rieju Drac 03

Men på påsklovet förra året blev moppen stulen...



TOMT!

Så jag började leta runt efter något nytt, Det var då jag hittade denna annons:

Perfekt för mig! Jag hade ju 03:an kvar som reservdelsmoppe ifall att något var helslut på den nya moppen, CDI:n kanske var paj och en sån hade jag ju. Kåporna hade jag också kvar från 03:an så dom går ju att ha på tills man lackar dom nya...

Så vi åkte ner till Stockholm, prutade ner moppen till 2500 kr och köpte den.

Ska göras:
Klart=:D
Kommer=:)
Kanske=
Få igång moppen

Nya lager, packboxar och packningar i motorn

Ny kolv

Ny vev

Byta till CDI:n från 03:an

Byta till den raka svingen från 03:an

Byta till det raka styret från 03:an

Laga 03:ans kylares fäste

Byta till 03:ans kylare

Byta till 03:ans silvriga fälgar

Slipa ram och sving

Lacka om ram och sving

Slipa kåporna

Lacka om kåpor

Ny framlyktskåpa

Nytt sadelöverdrag

Renovera Framgafflar

Ny framstänka

Nya däck

Fatbar styre

Undersökning:
[spoiler]
När jag kom hem började jag direkt med att försöka få igång motorn, den fick ingen gnista.
CDI:n kanske VAR trasig, men för att få reda på det måste kablarna sitta rätt först


Så jag satte kablarna rätt och gnistan kom

så jag tömde kylarvätskan och tog av cylindern. Veven glappade skitmycket! så jag tömde växellådsoljan med och kollade innanför kopplingskåpan lite.


Nere i Källaren


Hela moppen


[/spoiler]
FORTSÄTTNINGEN 10-01-2013
[spoiler]
Motorrenovering:
Jag tog båda mopederna till Garaget där jag mekar:

Jag började med att skruva ur motorn:


15 Tandade Framdrevet

Skruvat lös alla skruvar på kopplingskåpan


Kopplingskorgen av, måste komma ihåg vilket håll den fjädrade brickan sitter


Dreven borta


Hemmagjord Svänghjulsavdragare av mässing = fungerade inte så bra


Jämförelse av elsystemen på dom olika årsmodellerna



Jag fixade mig en redig svänghjulsavdragare och svänghjulet kom loss


Statorplatta, Ser fin ut


Haha, hade visst glömt en skruv ändå


växellådan ramlade ur


Växellådan och den sluta veven




Drevaxel

Kylarvingarna

Beställningen: Packningar till hela AM6:an, Kolv Step Two (originalersättare), Motoforce Vev, Honingsverktyg, Packboxar, Dellorto Vajerchokeskit, Snabbgas, Hastighetsmätardrivare, Vajernippel, Chokevajer (beställde en för kort tror jag



Nya lager




Nya Packboxar


Putsat Toppen


Ljuddämparen slipad metallren och en plåt är ditsvetsad på undersidan för att det var många småhål in till ullen där det hade rostat av kondens




Mynningen på avgasröret var alldeles jackig och det är jämnt nu


Avgasröret är också slipat till metallen

Nya veven sitter och växellådan är i som den ska tillslut




Blocken ihoptryckta!


Nya veven är så fin imellan blocken!



Förgasaren och insuget på


Kolv och cylinder på!

Lite tvåtaktsolja


Toppen På!


Hela motorn!


Motorn startade på andra kicken efter att jag hade skruvat i den i ramen och fixat allt med vajrar,slangar och annat skit!


Kommentera! Jag skriver lite om vad jag har mer har gjort någon gång i helgen tror jag!
Cheers!
STOOOR UPDATE! 14-01-2013
[spoiler]
Det blev ju ingen update i helgen så jag ska försöka klämma in resten fram till var jag är idag i denna update nu!
Jag körde i några veckor efter att moppen hade startat, men jag märkte att att svingen var sné så jag tog den till garaget och bytte till svingen från 03:an


Nu kommer lite bilder!

Moppen med Snéa svingen och korta dämparen, Olackat avgasrör och ett exempel på det trasiga sadelöverdraget. Samt gräsligt lerig och gräsig



Fick lite problem med att få loss hjulet från den raka svingen på 03:an...
Den långa distansen i navet satt fast stenhårt på axeln så att den inte kom ut. Kapade av ändarna på axeln så att vi fick loss bakhjulet från svingen iaf, har ju två axlar


Fick loss distansen tillslut med lite bankande, men från en förbrukad axel såklart


Bytt sving och dämpare, Bytt till dom svarta stötdämparskydden satt på ett annat kopplingshandtag, längre stöd...


Lackat avgasröretsvart, nytt drivpaket: 13 fram, 56 bak och ny kedja, bensinkran till att använda oljetanken som reservtank.

Men moppen går väldigt varm som den är nu och jag tror det är för kylaren eller kanske termostaten för att jag testade att värma den i en kastrull och den började inte öppna sig förrän vid 65 grader C.
Nu ska ni i alla fall få se lite bilder på skillnader mellan kylarna och när jag har lött fast fästet på kylaren från 03:an och hur jag "fixar till" flänsarna som är vikna eller snéa:
Båda kylarna:

Den silvriga kylaren från 03:an är bättre för att den har flänsar som är delade i sig själva, Den svarta har inga såna:
Den silvriga kylaren, man kan se att flänsarna är delade i sig själva så att säga


På den svarta som sitter på 00:an är flänsarna inte delade i sig själva, moppen blev överhettad med den här


Dom som stal moppen hade bara ryckt loss kylaren och slängt den på marken








Jag rättade även till lite flänsar som vikt sig med en skruvmejsel





En bild på en fläns som har lossnat från silvriga kylaren:

Plockar ner moppen:

03:an


Stänger där bak som skulle byggas till en Tålva... Ska bort...



Styrkronan av




Styrlager


Ramen Ren!


Stängerna bortkapade!






Kåporna





Dekalen Borta!


Slipade lite... GUULT!


Ramen och svingen lite grovt slipade


Så, Det var allt. Nu är vi där jag står idag


Kommentera gärna! Skriv vad ni tycker om allt, jag blir bara glad av lite kritik!

[/spoiler]
Update! 21-01-2013
[spoiler]
Tjena!
I helgen har jag varit och mekat lite i garaget

Jag började med att tömma motorn på olja för att byta till nya original kopplingsfjädrar som jag fick på posten, det har varit onödigt tungt att koppla med förstärkta kopplingsfjädrar och jag gissar på att moppen inte har tillräckligt med hästkrafter för att kopplingen ska slira med original-fjädrar, Jag testade hur lätt det var att koppla efteråt, det var stor skillnad


Malossi

Jag har ju tänkt renovera framgaffeln så jag tog en titt inuti gaffelbenen









Jag lämnade inte in ramen och svingen på lackning i helgen, så jag slipade vidare bara


Kommentera och fråga gärna om det är nåt ni undrar!

Hare Gött!

[/spoiler]
Update! Mycket bilder+film! 30-01-2013
[spoiler]
Tjena! Varit i garaget och mekat i helgen igen!

Jag skruvade ihop moppen på 03 ramen lite snabbt bara för att jag var så sugen på att starta den! Jag tog ett litet varv runt gården med







Jag försökte laga chokereglaget som var av men plasten blev alldeles för svag när jag smälte den


Tändningslåset som har blivit misshandlat


Sen så har jag sågat och donat till fästen och kopplat lamporna till nya framkåpan!, tyckte det blev skitbra

Film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mfYJO_7AXBs[/youtube]









Blev bra








Ramen och svingen är ordentligt avfettade och tvättade så jag skickade in dem på lackning!, Ville ha ramen svart och svingen vit. Ska lacka de gula kåporna jag har vita snart med



Lite bilder i garaget


En jävla hög med prylar


Hyllorna



Och till sist vill jag bara visa hur j*vla slut vevlagret i förra veven verkligen är: En utav nålarna och en liten metallbit som verkar vara fästet till denna nålen har lossnat och skallrar bara runt inuti lagret


Film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fVJg15hDznE[/youtube]
Vev o kolv

Lagret...



Det var allt för denna gång, men det ska inte dröja länge innan jag kommer med nästa updajt med förhoppningsvis en nylackad ram o sving!


Skulle inte sitta fel med lite mer feedback!

[/spoiler]
STOR UPDATE! Portat cylindern!+Ram O Sving Lackat!+Uppstart! 09-02-2013
[spoiler]
Tjena! Ramen och svingen är lackade!! Alla bilder finns på min ImageShack!





Den ska jag skruva dit allt på! Kommer bli så jävla bra!
Men jag har varit och mekat i garaget också. Så här kommer två fina bilder på Dracen som den ser ut idag, fullt duglig med den SNÉA SVINGEN och allt!



Portat Cylindern!


Avgasporten lite ojämn:

Avgasporten klar:

Slipade bort ojämnheter i spolportarna och boostN:

Jag använde mig av en stiftslip:

Jag skrev ut en gradskiva som jag tejpade fast på svänghjulet och mätte med:

Här kommer lite port durationer som jag mätte ut, Det är svårt att räkna ut exakt med så lite hjälpmedel som jag har, därför har jag skrivit två värden på allt.
Original:
Avgasduration - 177-178 vevgrader
Spolduration - 123-124 vevgrader
Nya:
Avgasduration - 181-182 vevgrader
Spolduration - 123-124 vevgrader
Blowdownen:
Org:
177-123/2=27
177-124/2=26,5
178-123/2=27,5
178-124/2=27
alltså +-27 vevgrader
Nya:
181-123/2=29
181-124/2=28,5
182-123/2=29,5
182-124/2=29
alltså +-29 vevgrader

Är skitnöjd med portningen, resultatet blev kanonbra! Ingen effektförlust på låga varv eller mellanregistret och den varvar mer och har mycket mer kräm på de högre varven!
En video med lite torrgasande!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=aqv6ryxo4I0[/youtube]
Jag har även skruvat i ett nytt tändstift med en fin elektrod i platina, bättre gasrespons både på lågvarv och högvarv, men framför allt på lågvarv!
Jag pluggade igen oljesmörjningen på förgasaren med en slang och skruv...

Nytt sadelöverdrag som jag ska dra på idag om jag orkar!


Jag uppdaterar mer ikväll eller imorgon så Stay Tuned!

[/spoiler]
1000 visningar! Det firar vi med en omröstning så ni får vara med och bestämma lite!

Liten Update! 10-02-2013
[spoiler]
Har satt svingen på ramen, fettat av dämparen och skruvat dit den



Före:

Har ingen efter, men här kommer en till bild på skiten


Efter avfettningen skruva jag på dämparen med


Plockade ur motorn för en omgång avfettning med, har tyvärr ingen bild på den än


Gjorde rent fälgen med avfättningsmedel och tandborste


Har inte någon tillräckligt stark häftpistol för att få fast sadelöverdraget än men jag krängde på det för att se hur det ser ut


Det var allt för denna gången! men jag kommer med mer när jag har skruvat lite!

Jag ska börja på med att slipa och lacka kåporna så snart jag är klar med att skruva ihop allt på ramen. Sen ska jag lacka motorn och kanske några andra detaljer med?

KÖR LUNGT!
[/spoiler]
Skriftligt inlägg! 16-02-2013
[spoiler]
Hej, Det blir tyvärr inget skruvande i helgen så vi får vänta lite med att se hur fin moppen blir

Uppdaterar jag tillräckligt snabbt eller går det för sakta tycker du? och är upplägget konstigt? Blir det bättre om jag lägger till tydligare vägledande kategorier? Typ färgglada skyltar där det står klart och tydligt MÅL MED PROJEKTET och annat?
Och är det jobbigt med så mycket bilder (Tar de för lång tid att ladda)? Svara vad ni tycker så ändrar jag om det går!


Svara nu om det är något du tycker att jag ska lägga till/fixa/ändra!
[/spoiler]
UPDATE! 04-03-2013!
[spoiler]
Tjena igen! nu har jag inte uppdaterat på ett tag, Men det är en del saker jag har gjort!

Jag börjar väl med en bild på dämparen EFTER avfettningen

Kedjestyraren fram före avfettning


Jag glömde ju att sätta dit den när jag drog fast svingen första gången så jag fick plocka bort svingen och sätta dit den efter att jag hade gjort rent den


ÄLSKAR SVINGENS FINISH! <3

Nuså


Haha! ett styrlager i småbitar! Det skiter jag i!:lol:

Bromssystemet bak på plats!


Framdelen på!

Motorn i!

Lite mer skit på!


Lite mer skit sitter på!

Färdigt!



Nu ska jag dra på det nya sadelöverdraget, byta till de silvriga fälgarna som jag har fått nya lager till då jag inte tycker att dom här passar, lacka hela motorn svart som ni har fått bestämt, lacka de gula fula kåporna vita och kapa de bakkåporna!
Jag ska bygga ett avstämt rör nåt tag också är det tänkt!

Så nu jävlar ska de bli fint!
Men just nu så fungerar ingen elektronik förutom tändningen... D.V.S. varken tutan, lamporna eller blinkers visar några tecken på liv, misstänker att det blivit en kortis någon stans men jag har inte felsökt någonting ännu. och jag undrar om ni har några tips på vad det kan vara

Och sist men inte minst... Tål elsystemet en kortslutning eller är det slut med hela köret?

[/spoiler]
Update! 05-03-2013!
[spoiler]
Tjena, jag har fått igång elektroniken nu! Det var blinkersreläet som kortslöt hela systemet. Så när jag drog kontakten ifrån reläet började alla lampor lysa


Jävla skitgrej asså!

Jag har fixat en häftpistol som duger till att smälla fast sadelöverdraget!

köpt lite sprayfärg med


Nya VS Gamla hjullager + 2 nya o-ringar som distanser mellan lagren och hylsan!


Slipar bakkåpa inför lackning

Slipat lite till:

1 Lager:

Lite mer färg!

Klarlack men drog på så in i helvete mycket så jag fick rinningar!






Men fint blev det!

KÖR LUNGT!
[/spoiler]
Update! 12-03-2013!
[spoiler]
Hej igen! Nu tar jag tag i detta och slänger upp en till update trots motgångar!

Jag maskerar allt som behöver maskeras på motorn inför lackning!




Har äntligen klätt sadeln! Blir jävligt bra sålänge man värmer överdraget mycket!




Motorn klar för lackning:


Och tillslut drar man väl på färgen!






Torkat!

Och så har jag bankat i nya lager i det finaste bakhjulet! visst blir det snyggt?



Eftersnack:
Jag tycker att moppen börjar likna en riktig pärla, precis så som det ska vara! Det är nu det börjar synas hur mycket tid och kraft man har lagt ner på projektet!

Kommentera om ni tror att den kommer bli fin och om ni vill att jag ska fortsätta uppdatera!
[/spoiler]
Update! 07-05-2013!
Hallå! Det var ett tag sen sist, men nu är det igång igen!
Jag låter bilden förklara det för den här gången

http://img849.imageshack.us/img849/346/bestllning2.png
Grejjorna får jag nog imorrn, då blir de skruva!!
