liljegrenarN's Ciao Projekt!
Postat: 5 januari 2013, 13:44
LILJEGRENARN's CIAO!
Hej alla gubbar o kärringar!! Skall då påbörja ett Ciao projekt som skall vara klart till våren/sommaren 2013!
HISTORIA
[spoiler]Mopeden köpte min pappa till min storebror för kanske 7-8 år sedan. Han är inte den motorkunnigaste personen o så.. Han borrade hål i ljuddämparen för att ''trimma'' den...
Iaf så körde han och hans kompis den nån kväll, och den stackars moppen dog. Pappa är kunnig mekaniker men han sket väl i den gamla skrothögen. Nu efter kanske 5år så har mitt intresse för motorer o skit växt till sig enormt. Jag fick för mig får några månader sen att plocka ut den och renovera upp skiten helt enkelt!
Började felsöka... tändspolen var kass. Köpte ny. Hade i princip prövat allt så jag öppnade motorn. Värmenyp. Inte konstigt...
Nu skall motorrenvering ske samt utseende förbättring ske!
Hoppas ni vill följa! [/spoiler]
ATT GÖRA LISTA!
[spoiler] ()= skall göras
(/) =Hållerpå att göras
(x) = klart
MOTOR:
Tvätta med avfettning (x)
Motorrenovera (cylinderpaket, nya lager, mm..) (/)
Trimm rör (gianelli)
Lacka blocket ()
CHASSI, ALLT FÖRUTOM MOTOR:
Ta bort trampor, sätta på pegs ()
Lacka ram ()
Lacka fälgar ()
Lackera sidokåporna ()
ev nya fälgar ()
Ramförstärkning ()
Bygga övre motorkåpa i durkplåt ()
Bort med pakethållare ()
Ett snyggt baklyse och framlyse ()
EBR-gaffel ()
Dekalers ()
Vippbrytare ()
Nytt styre ()
Bravo fälgar (?)
Uppdateras med tiden, kom med idéer! [/spoiler]
MÅL!
[spoiler] Målet är att få en clean och en Ciao som sticker ut i mängden.
Målet är inte att hypertrimma, men den skall gå bättre än original![/spoiler]
PROJEKTETS START OCH STOPP
[spoiler] Projektstart: 2013-01-05
Projektets slut: Ej klar! [/spoiler]
UPDATE 1 2013-01-05
[spoiler]Delarna till motorn kom hem igår!
Kommer bilder på det senare.. Har påbörjat en nedplockning men kom på att det var dumt, för jag skall få motorn att gå bra först innan jag påbörjar ramen o det.. Det skall få en ordentlig tvätt snart
Motorn är tvättad (syns kanske inte så bra på bilderna har tvättat mer nu)
Toppen är som ny nu för tiden
Efter helgen så skall pappa ta med sig högra block-halvan till jobbet och ta ur kullagret. Gick inte med slaghammaren
Sorry för dom kassa mobil bilderna
Braap!


Lite slipning och rengöring av topp o block utvändigt så det blir som nytt!


Hoppas det här kan bli något intressant i framtiden!
Mer kommer inom kort!
[/spoiler]
UPDATE 2 2013-01-06
[spoiler]Hej hej! Idag har det inte hänt så mycket. Men jag passade på att tvätta den så allt e rent o cleant när motorn skall i och provköras!
Har även planerat lite saker som fot kåpan över motorn. Skall bli i durkplåt, cleant. Skall även fixa strömbrytare till lamporna o tändningen.
Rost fanns de gott om på fälgarna så dom måste blästras. Skall målas sen också om jag inte hittar ett par andra goa!
Imorgon tar pappa med sig vänstra blockhalvan till jobbet och fixar ur lagret.
Alla motordelar e tvättade och alla muttar, bultar o annat skit badar nu i diesel
Var inte så mycket till update, men lite bättre bilder på ''skönheten''

kameran gör så att lacken ser nästan ut att vara orange

fyfan, behöver blästras det här..

nytt rör är ett måste!! Nån som vet om jarmacol är bra? Skall fungera bra till 50cc enligt Cykelkraft.

Lite grejs som har kommit

Bild på pluggen som ska filas ur sen.

Lite smått från idag, kom gärna med tips och förslag!
[/spoiler]
UPDATE 3 2013-01-09
[spoiler] Så då har man skruvat ihop motorn!
De mesta gick bra förutom ventilen som var förbannat svår att få dit, men de gick efter mycket blod...
Ciaon är relativt lätt mekade så det gick ganska fort.
Igår monterade jag vev, kolv osv., ställde in brytarspetsen.
Idag så slipade jag in komp-ventilen, monterade topplocket, Och allt de med pysventilen...
Hängde även på motorn, sedan kom jag på att fläktkåpan måste på innan. hahah gör om gör rätt.
Lite bilder från idag och igår då.
Vev monterad.

Gott med dator i garaget. Nära till sprängskisser

Blockhalva på, spetsar justerade, kondning bytt, nya lager och svänghjulet på!



Kolven på!

cylinder på! För er som vill veta så blev det en 50cc. Fanns större för samma pris men jag har redan en trimmad RRX så tänkte att man kunde hålla den här i något 'lagligt' skick

Ventil slipad, kollar om det är tätt med 5-56. Tätt som de bara kan bli!

Satte på veven med tramporna igen, tänkte att det kunde vara lite behändigt vid första start så man slipper springa mil ifall den inte skulle starta

Motorn på sin plats.


Vid kompressions ventilen skall det sitta en liten bricka till vajern. Fanns inte när jag skröv av allt, så vajern var lindad runt pinnbulten. En liten bricka kostar såklart 170 spänn. Nej tack! En helt vanlig bricka med krok på skall kosta 170kr, helt sjukt!! Original kostar..

Dum som man är så glömde jag att skruva på fläktkåpan. Gör om gör rätt.

Så det var lite vad som har hänt!
Imorgon skall ny vajer fixas till komp-ventilen och lite smått och gott! Såg även att kopplingsbackarna var dåliga, men de duger ett tag till.
Hoppas projektet gillas! Kommentera nu då!!
Over And Out!
[/spoiler]
UPDATE 4 2013-01-12
[spoiler]
Då har det hänt roliga saker här!
Har plockat ihop det sista med vajrar o sånt skit!
Ciaon hoppade igång hur lätt som helst, men var lite svårt att trampa igång den för jag behöver en justerings skruv till pysventils-vajern, men det gick. Blev lite förvånad att de gick så smärtfritt för de brukar inte vara så för mig..
Vid första starten så var det lite trix med justeringar o så.
Här kommer en video när jag startade precis efter.
https://www.youtube.com/watch?v=fJ1ihOrZjT4
Lite bilder från idag och igår!
förgasare på!

fixat strömbrytare istället för pysventil, men jag kommer ha pysventilen också sen.

helhets bild på aset!

Kopplade även in lamporna lite provisoriskt och körde i mörkret

Hel o halvljus omkopplare samt tuta och det lilla handtaget till pysen.

Bastu i garaget...

Det som kommer ske nu och inom framtid...
Jag skall fixa fotkåpa i durk.
Ramförstärkning.
Jag kommer inte att lacka ramen förens i vår...(TIPS PÅ ANNORLUNDA OCH CLEANT FÄRGVAL?)
Lite smått och gott kommer iaf att ske
Nu får ni kommentera lite va! vart dåligt med sånt!
Ha't bra så länge!
[/spoiler]
UPDATE 5 2013-01-27
[spoiler] Hej alla på forumet! Har inte hänt så mycket i projektet men jag fick en liten idé i helgen här. Tanken var att flytta över framgaffeln från min gamla fiddy. Allt passade relativt bra men själva bulten igenom var lite för kort och den var lite för smal, men om jag fixar distanser kommer det funka bra. Tänkte flytta över hjulet från ciaon till den gaffeln men pinnbulten som går igenom det hjulet var för kort...
Själv tycket jag att det ser konstigt ut med ett 14'' 2.50 bredd hjul fram och de andra bak. vad tycker ni? behöver tips här...
Låter bilderna tala för sig







omröstning fixad.
Alternativen blir då:
Ebr gaffel
Fiddy gaffel med 14'' hjul.
originalgaffeln
annat alternativ
Kommer stå lite småstilla i projektet fram till vår, då kommer resten fixas och lackning kommer ske.
tack så länge
[/spoiler]
Hej alla gubbar o kärringar!! Skall då påbörja ett Ciao projekt som skall vara klart till våren/sommaren 2013!
HISTORIA
[spoiler]Mopeden köpte min pappa till min storebror för kanske 7-8 år sedan. Han är inte den motorkunnigaste personen o så.. Han borrade hål i ljuddämparen för att ''trimma'' den...

Iaf så körde han och hans kompis den nån kväll, och den stackars moppen dog. Pappa är kunnig mekaniker men han sket väl i den gamla skrothögen. Nu efter kanske 5år så har mitt intresse för motorer o skit växt till sig enormt. Jag fick för mig får några månader sen att plocka ut den och renovera upp skiten helt enkelt!
Började felsöka... tändspolen var kass. Köpte ny. Hade i princip prövat allt så jag öppnade motorn. Värmenyp. Inte konstigt...
Nu skall motorrenvering ske samt utseende förbättring ske!

Hoppas ni vill följa! [/spoiler]
ATT GÖRA LISTA!
[spoiler] ()= skall göras
(/) =Hållerpå att göras
(x) = klart
MOTOR:
Tvätta med avfettning (x)
Motorrenovera (cylinderpaket, nya lager, mm..) (/)
Trimm rör (gianelli)
Lacka blocket ()
CHASSI, ALLT FÖRUTOM MOTOR:
Ta bort trampor, sätta på pegs ()
Lacka ram ()
Lacka fälgar ()
Lackera sidokåporna ()
ev nya fälgar ()
Ramförstärkning ()
Bygga övre motorkåpa i durkplåt ()
Bort med pakethållare ()
Ett snyggt baklyse och framlyse ()
EBR-gaffel ()
Dekalers ()
Vippbrytare ()
Nytt styre ()
Bravo fälgar (?)
Uppdateras med tiden, kom med idéer! [/spoiler]
MÅL!
[spoiler] Målet är att få en clean och en Ciao som sticker ut i mängden.
Målet är inte att hypertrimma, men den skall gå bättre än original![/spoiler]
PROJEKTETS START OCH STOPP
[spoiler] Projektstart: 2013-01-05
Projektets slut: Ej klar! [/spoiler]
UPDATE 1 2013-01-05
[spoiler]Delarna till motorn kom hem igår!


Motorn är tvättad (syns kanske inte så bra på bilderna har tvättat mer nu)
Toppen är som ny nu för tiden

Efter helgen så skall pappa ta med sig högra block-halvan till jobbet och ta ur kullagret. Gick inte med slaghammaren

Sorry för dom kassa mobil bilderna

Braap!


Lite slipning och rengöring av topp o block utvändigt så det blir som nytt!


Hoppas det här kan bli något intressant i framtiden!
Mer kommer inom kort!

UPDATE 2 2013-01-06
[spoiler]Hej hej! Idag har det inte hänt så mycket. Men jag passade på att tvätta den så allt e rent o cleant när motorn skall i och provköras!
Har även planerat lite saker som fot kåpan över motorn. Skall bli i durkplåt, cleant. Skall även fixa strömbrytare till lamporna o tändningen.
Rost fanns de gott om på fälgarna så dom måste blästras. Skall målas sen också om jag inte hittar ett par andra goa!

Imorgon tar pappa med sig vänstra blockhalvan till jobbet och fixar ur lagret.
Alla motordelar e tvättade och alla muttar, bultar o annat skit badar nu i diesel

Var inte så mycket till update, men lite bättre bilder på ''skönheten''


kameran gör så att lacken ser nästan ut att vara orange


fyfan, behöver blästras det här..

nytt rör är ett måste!! Nån som vet om jarmacol är bra? Skall fungera bra till 50cc enligt Cykelkraft.

Lite grejs som har kommit


Bild på pluggen som ska filas ur sen.

Lite smått från idag, kom gärna med tips och förslag!

[/spoiler]
UPDATE 3 2013-01-09
[spoiler] Så då har man skruvat ihop motorn!

Ciaon är relativt lätt mekade så det gick ganska fort.
Igår monterade jag vev, kolv osv., ställde in brytarspetsen.
Idag så slipade jag in komp-ventilen, monterade topplocket, Och allt de med pysventilen...
Hängde även på motorn, sedan kom jag på att fläktkåpan måste på innan. hahah gör om gör rätt.
Lite bilder från idag och igår då.
Vev monterad.

Gott med dator i garaget. Nära till sprängskisser


Blockhalva på, spetsar justerade, kondning bytt, nya lager och svänghjulet på!



Kolven på!

cylinder på! För er som vill veta så blev det en 50cc. Fanns större för samma pris men jag har redan en trimmad RRX så tänkte att man kunde hålla den här i något 'lagligt' skick


Ventil slipad, kollar om det är tätt med 5-56. Tätt som de bara kan bli!

Satte på veven med tramporna igen, tänkte att det kunde vara lite behändigt vid första start så man slipper springa mil ifall den inte skulle starta


Motorn på sin plats.


Vid kompressions ventilen skall det sitta en liten bricka till vajern. Fanns inte när jag skröv av allt, så vajern var lindad runt pinnbulten. En liten bricka kostar såklart 170 spänn. Nej tack! En helt vanlig bricka med krok på skall kosta 170kr, helt sjukt!! Original kostar..


Dum som man är så glömde jag att skruva på fläktkåpan. Gör om gör rätt.

Så det var lite vad som har hänt!
Imorgon skall ny vajer fixas till komp-ventilen och lite smått och gott! Såg även att kopplingsbackarna var dåliga, men de duger ett tag till.
Hoppas projektet gillas! Kommentera nu då!!

Over And Out!
[/spoiler]
UPDATE 4 2013-01-12
[spoiler]
Då har det hänt roliga saker här!
Har plockat ihop det sista med vajrar o sånt skit!
Ciaon hoppade igång hur lätt som helst, men var lite svårt att trampa igång den för jag behöver en justerings skruv till pysventils-vajern, men det gick. Blev lite förvånad att de gick så smärtfritt för de brukar inte vara så för mig..

Vid första starten så var det lite trix med justeringar o så.
Här kommer en video när jag startade precis efter.
https://www.youtube.com/watch?v=fJ1ihOrZjT4
Lite bilder från idag och igår!
förgasare på!

fixat strömbrytare istället för pysventil, men jag kommer ha pysventilen också sen.

helhets bild på aset!

Kopplade även in lamporna lite provisoriskt och körde i mörkret


Hel o halvljus omkopplare samt tuta och det lilla handtaget till pysen.

Bastu i garaget...


Det som kommer ske nu och inom framtid...
Jag skall fixa fotkåpa i durk.
Ramförstärkning.
Jag kommer inte att lacka ramen förens i vår...(TIPS PÅ ANNORLUNDA OCH CLEANT FÄRGVAL?)
Lite smått och gott kommer iaf att ske

Nu får ni kommentera lite va! vart dåligt med sånt!

Ha't bra så länge!

[/spoiler]
UPDATE 5 2013-01-27
[spoiler] Hej alla på forumet! Har inte hänt så mycket i projektet men jag fick en liten idé i helgen här. Tanken var att flytta över framgaffeln från min gamla fiddy. Allt passade relativt bra men själva bulten igenom var lite för kort och den var lite för smal, men om jag fixar distanser kommer det funka bra. Tänkte flytta över hjulet från ciaon till den gaffeln men pinnbulten som går igenom det hjulet var för kort...
Själv tycket jag att det ser konstigt ut med ett 14'' 2.50 bredd hjul fram och de andra bak. vad tycker ni? behöver tips här...
Låter bilderna tala för sig







omröstning fixad.
Alternativen blir då:
Ebr gaffel
Fiddy gaffel med 14'' hjul.
originalgaffeln
annat alternativ
Kommer stå lite småstilla i projektet fram till vår, då kommer resten fixas och lackning kommer ske.
tack så länge
