Sida 1 av 1

Hjäääälp!!! snälla fort har bytt munstycke går sämmre :(:(

Postat: 13 juni 2008, 13:04
av Rasmus
Tja jag har en Derbi Senda x-race 05 har: Hebo rör 12/53 ostrypt cdi

jag har bytt från 73 (68 är orginal munstycket) till 85 men nu går den sämmre har provat att skruva ut lufftskruven 4 VARV men den går ojämt när man ska iväg på lägre varven.

De är heller inte samma effekt när man åker iväg förut kände man att de som ryckte tag bakom en för att dra ner en.

Men nu är de som min kompis ostrypta moppe.

Snälla vad ska jag göra??


ta bort dom där 3 rören i luftburken?

vill helst inte göra de.

MEn plz vad ska jag göra åt detta? :cry:

Postat: 13 juni 2008, 13:08
av FuriaPower
jo du ska nog ta bort "skorstenarna" i luftburken.. så går det nog mycket bättre sen.. :D

Postat: 13 juni 2008, 13:12
av Rasmus
FuriaPower skrev:jo du ska nog ta bort "skorstenarna" i luftburken.. så går det nog mycket bättre sen.. :D

är du helt 100% på de för den är skitsvår att få dit sen :cry: ?

vill veta vad ni andra tro med innan jag börjar hålla på.

Postat: 13 juni 2008, 13:15
av Yamaha_rider
Du måste prova dig fram i munstycket. Det är förmodligen inte rätt. Tror inte det har med skorstenarna o göra.

Postat: 13 juni 2008, 13:16
av Rasmus
Yamaha_rider skrev:Du måste prova dig fram i munstycket. Det är förmodligen inte rätt. Tror inte det har med skorstenarna o göra.
ok? vadå högre ? eller lägre?

För den blev ju för varm på 73 tror ingen att de hjälper om jag tar av strypningen i luftburken?

Postat: 13 juni 2008, 13:25
av Henry
Ta bort strypningen i luftburken, den kommer göra så att motorn får mer luft och antagligen går bättre.

Skruva även loss stiftet så du får se färgen på det, då kan du ställa in den efter hur stiftet ser ut.

Torrt/vitt = För mycket luft.

Blött = För mycket soppa.

Ska vara något imellan, lite små brunt.

Postat: 13 juni 2008, 13:49
av Rasmus
Henry skrev:Ta bort strypningen i luftburken, den kommer göra så att motorn får mer luft och antagligen går bättre.

Skruva även loss stiftet så du får se färgen på det, då kan du ställa in den efter hur stiftet ser ut.

Torrt/vitt = För mycket luft.

Blött = För mycket soppa.

Ska vara något imellan, lite små brunt.

de var lite vitt men om jag skruvar in den så går den sämmre.

Postat: 13 juni 2008, 13:51
av Frankiii
den får ju för mycket soppa nu, tesat och byt till något mellan 72 och 85 vetja ;) annars kan du dra skorstenarna, för då får den ju mer luft oxo, så jämnar det ut sig. och dom är inte svåra att sätta tillbaka :D

Postat: 13 juni 2008, 14:13
av hannes1
om jag förstår rätt så har du orginal luftburk som inte vill ta bort strypning ifrån, köp ett sportluftfitler vell? åk till närmaste mc affär o köp ett, kostar typ 150-200kr och sen prova med några olika munstycken så klart

/hannes

Postat: 13 juni 2008, 15:36
av Rasmus
hannes1 skrev:om jag förstår rätt så har du orginal luftburk som inte vill ta bort strypning ifrån, köp ett sportluftfitler vell? åk till närmaste mc affär o köp ett, kostar typ 150-200kr och sen prova med några olika munstycken så klart

/hannes
Jag tog skorstenen och bytte till 88 munstycke.

Den går väldigt bra nu.

Men tändstiftet är rätt ljust kan den skära ? pg av att den får för mk luft ??
Asså den skit bra men färgen är jag inte säker på.

Postat: 13 juni 2008, 16:07
av bensinskalle
borde inte hända.... 88 ska räcka. Men är du osäker sätt på ännu större.. Går den bra då också kan du ju behålla de munstycket ;)

Postat: 13 juni 2008, 16:14
av Rasmus
bensinskalle skrev:borde inte hända.... 88 ska räcka. Men är du osäker sätt på ännu större.. Går den bra då också kan du ju behålla de munstycket ;)
haha ok men jag menar färgen den är ju rätt ljus betyder inte de att den får för lite bensin??? asså blandningen. 8)

Postat: 13 juni 2008, 17:50
av meanzick
Rasmus skrev:
bensinskalle skrev:borde inte hända.... 88 ska räcka. Men är du osäker sätt på ännu större.. Går den bra då också kan du ju behålla de munstycket ;)
haha ok men jag menar färgen den är ju rätt ljus betyder inte de att den får för lite bensin??? asså blandningen. 8)
nä, att den får för mycket luft väll ?

Postat: 13 juni 2008, 19:29
av Rasmus
meanzick skrev:
Rasmus skrev:
bensinskalle skrev:borde inte hända.... 88 ska räcka. Men är du osäker sätt på ännu större.. Går den bra då också kan du ju behålla de munstycket ;)
haha ok men jag menar färgen den är ju rätt ljus betyder inte de att den får för lite bensin??? asså blandningen. 8)
nä, att den får för mycket luft väll ?

ja jag sa ju de? :shock:


och om jag skruvar in den så går den ojämt på lågra varven när man ska iväg.... :cry:

Postat: 13 juni 2008, 19:36
av Senda
meanzick skrev:
Rasmus skrev:
bensinskalle skrev:borde inte hända.... 88 ska räcka. Men är du osäker sätt på ännu större.. Går den bra då också kan du ju behålla de munstycket ;)
haha ok men jag menar färgen den är ju rätt ljus betyder inte de att den får för lite bensin??? asså blandningen. 8)
nä, att den får för mycket luft väll ?
Man får inte för mycket luft! Man får för lite bensin, man vill ha så mycket luft som möjligt och sedan ställa in bensin mängden efter hur mycket luft man har.

Postat: 13 juni 2008, 20:29
av Rasmus
Senda skrev:
meanzick skrev:
Rasmus skrev: haha ok men jag menar färgen den är ju rätt ljus betyder inte de att den får för lite bensin??? asså blandningen. 8)
nä, att den får för mycket luft väll ?
Man får inte för mycket luft! Man får för lite bensin, man vill ha så mycket luft som möjligt och sedan ställa in bensin mängden efter hur mycket luft man har.
(villket håll vrider man tomgångs skruven för att höja tommgången?)

Så vad ska jag göra tycker du?

Postat: 13 juni 2008, 22:01
av bensinskalle
innåt för högre tomgång, utåt för lägre.... tvärtom mot luftskruven... innåt för mindre luft, utåt för mer....