Sida 1 av 1

Varför har ingen subframe?

Postat: 31 december 2012, 22:23
av Ludvig123456789
Ja som rubriken undrar jag varför ingen har subframe? Jag själv tycker det är sjuuukt snyggt och enkelt att göra själv. Vad finns det för anledningar att inte skaffa det? Skulle va schysst om någon förklarade för mig :oops: :oops: :oops:

Postat: 31 december 2012, 22:27
av k-skåpet
Ju längre än moped är desto svårare är dom att köra, kört en Yamaha DT med förlängd Derbisving, var helt åt helvete när man skulle svänga. Fördelen är ju dock vridmometets kraft att den inte behöver vara så tung framtill utan att längden hjälper till för att slippa att den reser sig i race.

Postat: 31 december 2012, 22:38
av Ludvig123456789
k-skåpet skrev:Ju längre än moped är desto svårare är dom att köra, kört en Yamaha DT med förlängd Derbisving, var helt åt helvete när man skulle svänga. Fördelen är ju dock vridmometets kraft att den inte behöver vara så tung framtill utan att längden hjälper till för att slippa att den reser sig i race.
Aha okej, kanske inte blir de ändå

Postat: 1 januari 2013, 00:41
av LennartTuning
fördelen med subframe, alltså med ett förlängt motorfäste

Mindre gasres
stabilare i höga farter


nackdelarna är:
större vändradie
svårare att svänga med.
krävs svets och andra verktyg


alltså, subframen som s6 säljer som gör att man kan ha förgasaren bakåt förlänger inte motorfästet. samma mått som org.

Postat: 1 januari 2013, 12:02
av Malossi
LennartTuning skrev:fördelen med subframe, alltså med ett förlängt motorfäste

Mindre gasres
stabilare i höga farter


nackdelarna är:
större vändradie
svårare att svänga med.
krävs svets och andra verktyg


alltså, subframen som s6 säljer som gör att man kan ha förgasaren bakåt förlänger inte motorfästet. samma mått som org.
Lånar tråden lite. S6 subframe till aerox passar den endast på aerox eller också på en beta ark, som jag har?

Postat: 2 januari 2013, 12:12
av Ludvig123456789
LennartTuning skrev:fördelen med subframe, alltså med ett förlängt motorfäste

Mindre gasres
stabilare i höga farter


nackdelarna är:
större vändradie
svårare att svänga med.
krävs svets och andra verktyg


alltså, subframen som s6 säljer som gör att man kan ha förgasaren bakåt förlänger inte motorfästet. samma mått som org.
så gör s6 subframe bara att motorn kommer längre ner?

Postat: 3 januari 2013, 19:42
av potog
Ludvig123456789 skrev:
LennartTuning skrev:fördelen med subframe, alltså med ett förlängt motorfäste

Mindre gasres
stabilare i höga farter


nackdelarna är:
större vändradie
svårare att svänga med.
krävs svets och andra verktyg


alltså, subframen som s6 säljer som gör att man kan ha förgasaren bakåt förlänger inte motorfästet. samma mått som org.
så gör s6 subframe bara att motorn kommer längre ner?
nej. den gör så att man slipper ett vist stag så att man kan ha ett rakt insug monterat på motorn.

Postat: 4 januari 2013, 11:56
av Ludvig123456789
potog skrev:
Ludvig123456789 skrev:
LennartTuning skrev:fördelen med subframe, alltså med ett förlängt motorfäste

Mindre gasres
stabilare i höga farter


nackdelarna är:
större vändradie
svårare att svänga med.
krävs svets och andra verktyg


alltså, subframen som s6 säljer som gör att man kan ha förgasaren bakåt förlänger inte motorfästet. samma mått som org.
så gör s6 subframe bara att motorn kommer längre ner?
nej. den gör så att man slipper ett vist stag så att man kan ha ett rakt insug monterat på motorn.
Okej, men gör en 10 cm mycket skillnad i svängradie? känns som de inte kan göra så mycke...

Postat: 4 januari 2013, 12:13
av moppepojk
jag har förlängt svingen på min ganska mycket, och det enda jag tycker stämmer på det som ni beskriver är att de är svårare att få gasres, jag har dragit bakhjulet några meter men det är inte det lättaste kan jag lova!

Postat: 4 januari 2013, 13:46
av Ludvig123456789
moppepojk skrev:jag har förlängt svingen på min ganska mycket, och det enda jag tycker stämmer på det som ni beskriver är att de är svårare att få gasres, jag har dragit bakhjulet några meter men det är inte det lättaste kan jag lova!
Tycker du det blir svårt att svänga? är det stor skillnad på svängradien?

Postat: 4 januari 2013, 15:25
av potog
Ludvig123456789 skrev:
potog skrev:
Ludvig123456789 skrev: så gör s6 subframe bara att motorn kommer längre ner?
nej. den gör så att man slipper ett vist stag så att man kan ha ett rakt insug monterat på motorn.
Okej, men gör en 10 cm mycket skillnad i svängradie? känns som de inte kan göra så mycke...
stor skillnad men inget som stör mig direkt :)

Postat: 4 januari 2013, 15:33
av saile96
moppepojk skrev:jag har förlängt svingen på min ganska mycket, och det enda jag tycker stämmer på det som ni beskriver är att de är svårare att få gasres, jag har dragit bakhjulet några meter men det är inte det lättaste kan jag lova!


bild? :D

Postat: 4 januari 2013, 15:49
av moppepojk
saile96 skrev:
moppepojk skrev:jag har förlängt svingen på min ganska mycket, och det enda jag tycker stämmer på det som ni beskriver är att de är svårare att få gasres, jag har dragit bakhjulet några meter men det är inte det lättaste kan jag lova!


bild? :D
Man kanske inte ser hur lång den egentligen är men den är bra mycket längre än org :D

Bild

Bild

Postat: 8 januari 2013, 20:25
av izeman
Malossi skrev:
LennartTuning skrev:fördelen med subframe, alltså med ett förlängt motorfäste

Mindre gasres
stabilare i höga farter


nackdelarna är:
större vändradie
svårare att svänga med.
krävs svets och andra verktyg


alltså, subframen som s6 säljer som gör att man kan ha förgasaren bakåt förlänger inte motorfästet. samma mått som org.
Lånar tråden lite. S6 subframe till aerox passar den endast på aerox eller också på en beta ark, som jag har?
den passar med det är inte bolt on hade de på min beta ark när jag hade midrace motorn på den, tyvärr har jag int bild på det med s6 subramen är bredare än beta upphängningen

Postat: 8 januari 2013, 20:31
av -ReM-
Svetsa eget, det tänker jag göra till min Aerox.
Jag ser ärligt talat ingen anledning till original motorfästets funktioner.
Möjligtvis om det skulle minsta lite vibrationer men det har jag väldigt svårt att tro.
Dessutom är det så galet fult att man blir ledsen ^^
Svetsa om är det som gäller för min del.

Postat: 8 januari 2013, 21:28
av ValoPallo
Alltså är subframe samma sak som karatesving eller?

Bild

Postat: 8 januari 2013, 22:00
av k-skåpet
ValoPallo skrev:Alltså är subframe samma sak som karatesving eller?

Bild
Subframe är en motorupphängning som flyttar bak motorn på scootrar, så ja ungefär.