Jag undrar hur det är att strypa växlade mopeder med Black Box.
Eftersom den begränsar till ett visst varvtal så borde det vara skitlätt att höra att mopeden bara slutar accelerera vid samma varvtal på alla växlar?
isånnafall så är det ju nästan bara på scootrar som dessa är effektiv..(för att hålla polisN borta)
Har hört av en kompis att de går sönder efter några få gångers användning, typ om man "slår på" den trettio gånger så slutar den strypa, hur är kvalitén?
Nu för tiden så vet polisen om så kallade blackbox jämfört när det var nytt.
Blåser du förbi i 70 km/h och de sedan provkör den och den bara går i 50 km/h så förstår dom att något är fel, och de kommer antagligen ta in den.
Den sägs att det är skadligt att köra med den igång överdrivet utan anledning, mer än så ska jag inte yttra mig om då min kunskap om det tar stopp där
p0d1 skrev:Nu för tiden så vet polisen om så kallade blackbox jämfört när det var nytt.
Blåser du förbi i 70 km/h och de sedan provkör den och den bara går i 50 km/h så förstår dom att något är fel, och de kommer antagligen ta in den.
Den sägs att det är skadligt att köra med den igång överdrivet utan anledning, mer än så ska jag inte yttra mig om då min kunskap om det tar stopp där
Om vi säger att polisen provkör en crossmoped som de inte har sett köra, kommer dom inte känna ett tydligt varvstopp på samma ställe vid varje växel då?
p0d1 skrev:Nu för tiden så vet polisen om så kallade blackbox jämfört när det var nytt.
Om vi säger att polisen provkör en crossmoped som de inte har sett köra, kommer dom inte känna ett tydligt varvstopp på samma ställe vid varje växel då?
självklart kommer de märka det och troligtvis kolla upp det... om det inte är en riktigt schysst eller dum polis
självklart kommer de märka det och troligtvis kolla upp det... om det inte är en riktigt schysst eller dum polis
AntonBernhardsson02 skrev:köpte en black box till min aerox för ett tag sedan och efter en månad så fuckade switchen upp sig så blackboxen va på hela tiden
En strypt cdi håller ju oxå varvtalen nere. Har du ostrypt cdi och blackbox på så är det som att köra med strypt cdi. Om polisen misstänker trim tar de ändå in den
för kontroll. Razzia vid skolor gör det möjligt för de att ta in moppar för koll, en vanlig bil i stan lär inte bekymra sig om transport utan testar o letar efter gömd knapp.
Ang slitage vet jag inget om kvaliten i sig men om du tänkt köra i 50 behöver du inte trimma. Blackboxen har du ju endast på när du blir stoppad.
Det som är bra med växlade mopeder är att OM du vet att en poliser är framför dig så behöver du bara växla upp 2 växlar emot det vanliga. Det blir ju som att strypa den, den blir tystade och går långsammare
Jag har själv haft en blackbox med switch på min Derbi Senda.
Den var helt omöjlig att ställa in, spärrade man den på ca 6000rpm så gjorde den 50 på 4an, men orkade inte 5an eller 6ans växel.
Bränsleblandningen blir helt fel också, iom att den får bränsle för 12-13k rpm när den bara kan varva 6k.
Varvstoppet på 6000rpm lät urlöjligt, smällde och hade sig, och även en liten 8-årig flicka skulle kunna höra att det är nåt allvarligt fel.
Ska du spärra den så att den orkar alla växlar så får du dreva typ 11/53 och spärra på 8-9k rpm, men då kommer den ju ändå göra 65-70, och då finns det ju ingen vits med blackbox, du åker ju dit ändå. (effektrörssetup)
2 månader efter att jag hade satt på blackboxen på moppen så gav min CDI-box upp, och jag misstänker att det var pga blackboxen.
Så jag avråder dig STARKT från att köpa en blackbox, det är ren skit.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
SNODDAS15 skrev:Det som är bra med växlade mopeder är att OM du vet att en poliser är framför dig så behöver du bara växla upp 2 växlar emot det vanliga. Det blir ju som att strypa den, den blir tystade och går långsammare
SNODDAS15 skrev:Det som är bra med växlade mopeder är att OM du vet att en poliser är framför dig så behöver du bara växla upp 2 växlar emot det vanliga. Det blir ju som att strypa den, den blir tystade och går långsammare
vad har du för en moped?
påstår du att det går långsammare i högre växel?
Du förstår vad han menar.
Han menar att axxet blir mycket slöare om du ligger på 6an istället för 4an i 50 km/h, samt varvar mindre = låter mindre.
på scooter är det lättast med blackbox samt ju mindre din moppe låter ju svårare blir det att upptäcka samt du ksa köpa en blackbox med fin inställning det är ett måste !
Edit : om du har tex 70ia , trimrör med dålig packing och sport filter hör man blackboxen direkt men om du har tex ett avstrypt org blås och luftburk hörs det inte ett skit
Men dom kommer ju tycka något är konstigt om du växlar upp till 6an o kör i 50 för då varvar den ju inget. Bättre du växlar ner o säger att avgaspackningen är sönder bara.
I början på 2000 trixade man med fartbegränsare.
Den komponenten som begränsar är en sk polygesterkondensator. Värdet på den ska vara ca 1uf upp till 2,5uf beroende på trim.
De har då två ben ena kopplas till pickup andra till jord.
Då kunde man köpa såna för en tia hos vanliga tv reparatörer men tyvärr så finns det inga såna nu då media är billigt o repareras inte längre.
Ni som går i skolan på el programmet borde kunna ha tillgång till såna. Annars kanske google.
Är du rätt för att bli stopped med moppe som är trimmad så trimma den inte då Eller så skaffar man en moppe som ser original ut och kanske bara borrar pluggen, det gör inte så mycket skillnad på ljud osv, bara hastighet.
Och när du kör, ta det bara lungt. lixom i staden eller något. Är du ute i skogen eller kör på en landsväg så kan du gasa lite mer.
En kompis hade en Original Rieju Drac RR 03 eller 04. Original toppade den 55-60 km/h. Vi drevade den med 12/52 och borra pluggen lite. Den gjorde då 65-70. På 2 år blev han inte stoppad mer än 1 gång pga mitt tips. Köra lungt och inte stressa, bara köra försiktigt och se bra ut!
Men när vi drog in i skogen eller kom på en landsväg så gasade vi och körde den landsvägen rätt fort!