Sida 1 av 1
Hur får man ut en rund variatorskruv?
Postat: 27 december 2012, 23:24
av Omar59
Tjena
Min kompis skulle öppna sin variator och så paja han variatorskruven.
Skruven är helt rund och ingen hylsa passar in där :/
Är det någon som vet hur man får ut den?
Tacksam för svar

Postat: 27 december 2012, 23:31
av creppish
försök ta en tång och knip åt som fan och försök att få ut den
eller så tar du en insex nyckel nån storlek större än hålet på skruven och slår in, så skruvar du sedan ut skruven, risk finns dock för att du pajjar insex nyckeln

Postat: 27 december 2012, 23:42
av Omar59
Haha jag var kanske inte så tydlig men jag menar variatormuttern
http://www.twostroke.se/product.asp?product=16767
Postat: 27 december 2012, 23:49
av alb1n
använd dina användbara fingrar/muskler

Postat: 27 december 2012, 23:50
av CaToXXo
Jag har personligen aldrig haft loss någon variatormutten, då jag inte grejat med scootrar speciellt mycket.
Men en stor fet rörtång på muttern, och låsa kopplingen på nåt sätt så klockan inte snurrar med?
Postat: 27 december 2012, 23:52
av alb1n
ne, men kan man inte fila ner kanterna på muttern då?

Postat: 27 december 2012, 23:53
av Omar59
Neej de går inte ,det är för lite utrymme :/
Postat: 27 december 2012, 23:59
av CaToXXo
Googlade lite och de metoder jag hittade var väl:
köpa en mutterspräckare
svetsa fast en annan mutter utanpå muttern och dra med skiten ut med hjälp av mutterknack
banka på en mindre hylsa (strl 13) och dra ut skiten med mutterknack
eller som jag sa, spärra motorn och dra med rörtång.
En kolvstopp hindrar så att motorn snurrar med, om det var jobbigt att spärra kopplingen menar jag.
Nämner jag nåt verktyg som du inte vet vad det är för nåt, så googla på det så kommer du hitta svar.
Du kan även få tips av att googla på tex "rundad variatormutter", det gjorde jag.
Postat: 28 december 2012, 00:07
av Omar59
Postat: 28 december 2012, 00:19
av vicke1112
akta så du inte svetsar i vevaxeln! Vill du förhindra det så lägg lite fett på där axeltappen syns igenom muttern. Då svetsar du aldrig i vevaxeln
Postat: 28 december 2012, 00:25
av TheGrimReaper
Ta en platt skruvmejsel (-) håll den mot den bästa kanten på muttern och slå till för kung och fosterland på mejselln så lossnar den antagligen

Postat: 28 december 2012, 00:41
av Omar59
Vicke ska göra det ,tack för infon

aa ska testa det oxå ,om jag ens hittar en kant haha

Postat: 28 december 2012, 01:04
av vicke1112
Så lite så. man har lärt sig lite genom åren. började mecka när jag var 4år
Det tipset med skruvmejseln är ingen bra ide i detta fallet. muttern sitter för hårt för att den ska lossa. du kan förstöra andra saker och skada dig själv allvarligt. motorblocket/CVT'ns kanter är sylvassa. skurit mug flera gånger där. lätt att du slinter.
Har ingen här gått kursen arbetsmiljö och säkerhet här?

Postat: 28 december 2012, 12:27
av -ReM-
Gå till grannen och låna en vinkelslip och ett skjutmått.
Sätt dig och börja slipa ner muttern till en mindre storlek av en sexkantsmutter, en lämplig storlek beroende på hur runt muttern är.
Mät rakt över dina fina slipade kanter och se så att du har samma mått mellan alla.
Hitta en lämplig hylsa och prova igen, den här gången med en mutterdragare som verkligen orkar dra loss muttern.
Är ni säkra på att ni inte använt fel storlek på hylsa när ni försökte lossa muttern första gången? Känns otroligt att den skulle bli rundad om ni använt rätt storlek.

Postat: 28 december 2012, 13:01
av floydei
Dom måste ha haft en storlek för stort. Eftersom vi säger att det är en 13 hylsa dom ska ha! Alltså en 13mm mutter tror jag det är antagligen..
Så provar dom lite olika hylsor så får dom tag på en 14. Men den tar fortfarande nästan som en 13. alltså det känns som att det är rätt. HAr gjort misstaget själv. Du kan inte runda en skruv med rätt hylsa..
Postat: 28 december 2012, 13:55
av liljegrenarN
-ReM- skrev:Gå till grannen och låna en vinkelslip och ett skjutmått.
Sätt dig och börja slipa ner muttern till en mindre storlek av en sexkantsmutter, en lämplig storlek beroende på hur runt muttern är.
Mät rakt över dina fina slipade kanter och se så att du har samma mått mellan alla.
Hitta en lämplig hylsa och prova igen, den här gången med en mutterdragare som verkligen orkar dra loss muttern.
Är ni säkra på att ni inte använt fel storlek på hylsa när ni försökte lossa muttern första gången? Känns otroligt att den skulle bli rundad om ni använt rätt storlek.

slipa ner en mutter till en mindre storlek? Varför göra det svårt för sig när man kan göra det enkelt?

Låter inte som något man gör på en kvart precis.. Har du gjort de förut? Gick det bra? jag bara undrar för det låter väääldigt drygt
Själv har jag hamnat i den här sitsen, tog bara och svetsade på en annan mutter utanpå, går på nolltid och är för enkelt! Ta bara en mutterknackare o dra loss den sen
Postat: 28 december 2012, 16:15
av -ReM-
liljegrenarN skrev:-ReM- skrev:Gå till grannen och låna en vinkelslip och ett skjutmått.
Sätt dig och börja slipa ner muttern till en mindre storlek av en sexkantsmutter, en lämplig storlek beroende på hur runt muttern är.
Mät rakt över dina fina slipade kanter och se så att du har samma mått mellan alla.
Hitta en lämplig hylsa och prova igen, den här gången med en mutterdragare som verkligen orkar dra loss muttern.
Är ni säkra på att ni inte använt fel storlek på hylsa när ni försökte lossa muttern första gången? Känns otroligt att den skulle bli rundad om ni använt rätt storlek.

slipa ner en mutter till en mindre storlek? Varför göra det svårt för sig när man kan göra det enkelt?

Låter inte som något man gör på en kvart precis.. Har du gjort de förut? Gick det bra? jag bara undrar för det låter väääldigt drygt
Själv har jag hamnat i den här sitsen, tog bara och svetsade på en annan mutter utanpå, går på nolltid och är för enkelt! Ta bara en mutterknackare o dra loss den sen
Har gjort det förut, men det muttern var inte helt och hållet kvaddad. Den hade fått tillräckligt slitna kanter för att hylsan skulle tappa greppet, så jag slipade ner sidorna lite och tog en mindre. För mig gick det bra men jag vill minnas att det tog sin tid. Drygt, som du uttrycker det
Fan va smart du va nu då :O Plötsligt tänker jag referera till din idé istället, min va något mer komplicerad haha!
Postat: 28 december 2012, 16:29
av liljegrenarN
-ReM- skrev:liljegrenarN skrev:-ReM- skrev:Gå till grannen och låna en vinkelslip och ett skjutmått.
Sätt dig och börja slipa ner muttern till en mindre storlek av en sexkantsmutter, en lämplig storlek beroende på hur runt muttern är.
Mät rakt över dina fina slipade kanter och se så att du har samma mått mellan alla.
Hitta en lämplig hylsa och prova igen, den här gången med en mutterdragare som verkligen orkar dra loss muttern.
Är ni säkra på att ni inte använt fel storlek på hylsa när ni försökte lossa muttern första gången? Känns otroligt att den skulle bli rundad om ni använt rätt storlek.

slipa ner en mutter till en mindre storlek? Varför göra det svårt för sig när man kan göra det enkelt?

Låter inte som något man gör på en kvart precis.. Har du gjort de förut? Gick det bra? jag bara undrar för det låter väääldigt drygt
Själv har jag hamnat i den här sitsen, tog bara och svetsade på en annan mutter utanpå, går på nolltid och är för enkelt! Ta bara en mutterknackare o dra loss den sen
Har gjort det förut, men det muttern var inte helt och hållet kvaddad. Den hade fått tillräckligt slitna kanter för att hylsan skulle tappa greppet, så jag slipade ner sidorna lite och tog en mindre. För mig gick det bra men jag vill minnas att det tog sin tid. Drygt, som du uttrycker det
Fan va smart du va nu då :O Plötsligt tänker jag referera till din idé istället, min va något mer komplicerad haha!
Haha okej! Ja är den inte helt kvaddad är det nog inga problem att slipa den om man har tålamod

tror de borde gå att kapa ur en liten kil och sen slå runt den med en mejsel eller liknande också:P Men då finns ju risken att man kan kapa för långt...
Postat: 28 december 2012, 16:41
av sam9707
Testa å banka på en passande tum hylsa :)
Postat: 28 december 2012, 18:47
av Omar59
Med en vinkelslip ville jag göra först men det är ju stor risk att man råkar slipa för mycket eller slipar något annat

Jag har alltid använt en mutterdragare.
Vi använde hylsa 14 tror jag.
Vi har bankat in nästan alla hylsor från 14 till 11 så den är helt körd.
Men vi ska svetsa på en hylsa så är det klart

Postat: 28 december 2012, 18:56
av suzukiwheelier
Omar59 skrev:Med en vinkelslip ville jag göra först men det är ju stor risk att man råkar slipa för mycket eller slipar något annat

Jag har alltid använt en mutterdragare.
Vi använde hylsa 14 tror jag.
Vi har bankat in nästan alla hylsor från 14 till 11 så den är helt körd.
Men vi ska svetsa på en hylsa så är det klart

nej nej nej, svetsa inte på en hylsa, en
MUTTER
Postat: 28 december 2012, 20:10
av G-son
sam9707 skrev:Testa å banka på en passande tum hylsa

Att banka på en hylsa på en mutter på en vevaxel är
aldrig en bra idé, utom möjligen om man bara vill ha loss skräpet och ändå ska kasta ramlager och vevaxel i soporna. Slag hårda nog att få dit en för liten hylsa på en mutter är mer än tillräckligt för att slå veven skev.
Postat: 28 december 2012, 21:15
av vicke1112
Erik_ skrev:sam9707 skrev:Testa å banka på en passande tum hylsa

Att banka på en hylsa på en mutter på en vevaxel är
aldrig en bra idé, utom möjligen om man bara vill ha loss skräpet och ändå ska kasta ramlager och vevaxel i soporna. Slag hårda nog att få dit en för liten hylsa på en mutter är mer än tillräckligt för att slå veven skev.
sånna jobb får vi ofta in på verkstaden. folk som försökt fixa saker med dåliga metoder och förstört mera än det var.
att göra veven skev med en vanlig 16 oz hammare så har man lyckats ordentligt. man får nog ha en handslägga för det. men du kan lätt göra så att vevlagrena får sig en knäck och sen skär ihop. men mest troligast är att man böjer själva gängan (gängtappen) på veven. antingen böjs den eller går av. eller en spricka. den utsätts redan av mycket kraft och vridningar när man gör gängan på tappen. blir ju spänningar i då och den blir skörare.
och om du svetsar på en mutter. jorda så NÄRA så möjligt där du svetsar. rakt på vevaxeln/ variatorn/startkransen. man får aldrig låta svetsström gå igenom lager. då pajar de. och koppla loss batteriet innan svets och slipning på ett fordon. finns knallgas i ett batteri. även om det är ett slutet batteri så ska du göra det. du kan även skade tändsystemet och elektoniken om du inte gör det. svetsa på mutter är bäst