Bättre kraft på scotern önskas

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Nordia
Elmoped

Bättre kraft på scotern önskas

Inlägg av Nordia »

Jag har en Nordia Big 50 4-takts scoter, jag behöver hjälp med hur jag skall få den att bli starkare mycket backar där jag bor. Topphastighet ej viktig, då jag är medveten om att all trimning ej är tillåten så är jag öppen för alla förslag eller adresser till ställen som kan ha delar, för åker man dit spelar ju inte stor eller liten trimmning någon roll, men det vore bra om det inte syns direkt man ser på moppen.

Har hört att det finns 80cc cylindrar som inte är större än orginal.

Vill ej ha svar där man råder att byta till 2-takt.
Användarens profilbild
Senda
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Senda »

80cc cylindrar är större än orginal =)
Cylinder byte kommer göra den starkare :D
Nu är jag inte så inne 4-takts motorer men en annan kamaxel? Blir den starkare av det tro?
Användarens profilbild
lule
Kinaraket

Inlägg av lule »

Senda skrev:80cc cylindrar är större än orginal =)
Cylinder byte kommer göra den starkare :D
Nu är jag inte så inne 4-takts motorer men en annan kamaxel? Blir den starkare av det tro?
han menar nog att den 80 cc cylindern inte är stär utvändigt men den är ju så klart störe invändigt
Nordia
Elmoped

Inlägg av Nordia »

ja givetvis så inser jag att en 80cc är större än en 50cc men den behöver ju inte vara märkbart större på utsidan, men vem säljer i så fall sådana. Vi har inte ens en mopedhandlar på orten jag bor. Så bra nätsidor vore bra har hittat några men då handlar det mest om cdi-boxar man säljer. Det är ju inte olagligt att sälja trim så det borde ju finnas flera sidor som har, men jag har inte hittat någon bra, kan jag få hjälp med det samt sidor med tillbehör så kanske jag kan lösa mitt problem
Användarens profilbild
Senda
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Senda »

Jag vet att dom har trimdelar till 4-taktare på www.bikenet.se , men jag vet däremot inte om dom passar på din =/
webzter
Elmoped

80cc

Inlägg av webzter »

på DinHoj i Ödåkra där säljer dom 80cc kitt för 1250kr
Användarens profilbild
Johanssons
Svårstartad skrothög

Re: Bättre kraft på scotern önskas

Inlägg av Johanssons »

Nordia skrev:Jag har en Nordia Big 50 4-takts scoter, jag behöver hjälp med hur jag skall få den att bli starkare mycket backar där jag bor. Topphastighet ej viktig, då jag är medveten om att all trimning ej är tillåten så är jag öppen för alla förslag eller adresser till ställen som kan ha delar, för åker man dit spelar ju inte stor eller liten trimmning någon roll, men det vore bra om det inte syns direkt man ser på moppen.

Har hört att det finns 80cc cylindrar som inte är större än orginal.

Vill ej ha svar där man råder att byt till 2-takt.
Bild
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Fyrataktare har många fördelar i gämförelse med tvåtaktaren. De går tystare, drar betydligt mindre bensin och på lägre varv i högre hastigheter än tvåtaktaren. Men det finns också nackdelar med fyrataktaren. De kan aldrig uppnå det accet som en tvåtaktare och när fyrataktaren jävlas så kommer problem in i bilden som ventiler och kamaxel som gör den betydligt dyrare och mera komplicerad att reparara än tvåtaktaren.

Men ofta på chinamopparna sitter just fyrataktare och även på dessa finns en rad strypningar. Så klart går det också att sätta på större cylinder och förgasare. Det finns mera vad gäller motorstyrka att plocka ut, till och med så att du flyger upp från backarna. :wink:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Eftersom de ä en scooter, så antar ja att du har normal variotatik, och då kan du ju kolla om de finns andra drev till slutväxeln ;) Isåfall, efter att du har trimmat, för att få ner hastigheten så kan du dreva ner den

80 cc ser oftast inte större ut nej, eftersom själva cylindern måste rymmas innanför pinnbultarna så blir normalt inte utsidan större.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

köp en större cylinder och någon trimkam. efter det så kan du som bensin skalle säger dreva ner den. kommer gå kanon med gött bottendrag och mycket bättre vrid än orginal
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Låst