Hej, min original gas har blivit konstig och orkar inte hålla på med den mer. Så jag undrar om man måste blanda oljan i tanken med denna http://twostroke.se/product.asp?product=11158
Det står att gasvajern man får med inte är 2 delad, men oljepumpen drivs väll av ett plast hjul som sitter på veven?
Eller kan man bara ta den gamla gasvajern?
Det är en aerox 09!
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Vad menar ni med att den inte har tvådelad gasvajer för att pumpen drivs av ett plasthjul? Att pumpen drivs av veven är redan självklart, men hur mycket olja som ska till förgasaren bestäms vad jag vet utav en tvådelad vajer som drar lika mycket i oljepumpen som i trotteln och öppnar för rätt mängd olja.
Är det någon annan typ av funktion på nyare Aerox? Min 03a hade tvådelad original
-ReM- skrev:Vad menar ni med att den inte har tvådelad gasvajer för att pumpen drivs av ett plasthjul? Att pumpen drivs av veven är redan självklart, men hur mycket olja som ska till förgasaren bestäms vad jag vet utav en tvådelad vajer som drar lika mycket i oljepumpen som i trotteln och öppnar för rätt mängd olja.
Är det någon annan typ av funktion på nyare Aerox? Min 03a hade tvådelad original
Hur mycket olja som ska till förgasaren bestäms väll av hur snabbt veven snurrar?
-ReM- skrev:Vad menar ni med att den inte har tvådelad gasvajer för att pumpen drivs av ett plasthjul? Att pumpen drivs av veven är redan självklart, men hur mycket olja som ska till förgasaren bestäms vad jag vet utav en tvådelad vajer som drar lika mycket i oljepumpen som i trotteln och öppnar för rätt mängd olja.
Är det någon annan typ av funktion på nyare Aerox? Min 03a hade tvådelad original
Hur mycket olja som ska till förgasaren bestäms väll av hur snabbt veven snurrar?
Tror jag inte, då skulle ingen moped ha tvådelad wire
-ReM- skrev:Vad menar ni med att den inte har tvådelad gasvajer för att pumpen drivs av ett plasthjul? Att pumpen drivs av veven är redan självklart, men hur mycket olja som ska till förgasaren bestäms vad jag vet utav en tvådelad vajer som drar lika mycket i oljepumpen som i trotteln och öppnar för rätt mängd olja.
Är det någon annan typ av funktion på nyare Aerox? Min 03a hade tvådelad original
Hur mycket olja som ska till förgasaren bestäms väll av hur snabbt veven snurrar?
Tror jag inte, då skulle ingen moped ha tvådelad wire
Om veven snurrar fort levereras mer olja från pumpen, snurra veven långsamt kommer den mindre olja.
Eller?
StruTsen_b skrev:
Hur mycket olja som ska till förgasaren bestäms väll av hur snabbt veven snurrar?
Tror jag inte, då skulle ingen moped ha tvådelad wire
Om veven snurrar fort levereras mer olja från pumpen, snurra veven långsamt kommer den mindre olja.
Eller?
Oljepumparna har i regel en regulator som justerar oljemängden beroende på hur mycket man gasar. Olja ska ju fördelas in med ett visst förhållande till bensinen, och gasar man mer behövs det rimligtvis mer olja.
Vore konstigt om din moped inte har tvådelad vajer, men det finns säkert konstruktioner utan.
Och i princip alla oljepumpar på 2t drivs av vevaxeln.
Ni som bara hävt ur er att det inte är tvådelat utan att faktiskt ha tittat på en aerox kan ju hålla käft.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
ZX skrev:
Tror jag inte, då skulle ingen moped ha tvådelad wire
Om veven snurrar fort levereras mer olja från pumpen, snurra veven långsamt kommer den mindre olja.
Eller?
Oljepumparna har i regel en regulator som justerar oljemängden beroende på hur mycket man gasar. Olja ska ju fördelas in med ett visst förhållande till bensinen, och gasar man mer behövs det rimligtvis mer olja.
Vore konstigt om din moped inte har tvådelad vajer, men det finns säkert konstruktioner utan.
Och i princip alla oljepumpar på 2t drivs av vevaxeln.
Ni som bara hävt ur er att det inte är tvådelat utan att faktiskt ha tittat på en aerox kan ju hålla käft.
Plockade av hela blocket för en vecka sedan och bytte vev men såg inte den andra änden:/
Har ni någon aning om vart den andra änden sitter?
ZX skrev:
Tror jag inte, då skulle ingen moped ha tvådelad wire
Om veven snurrar fort levereras mer olja från pumpen, snurra veven långsamt kommer den mindre olja.
Eller?
Oljepumparna har i regel en regulator som justerar oljemängden beroende på hur mycket man gasar. Olja ska ju fördelas in med ett visst förhållande till bensinen, och gasar man mer behövs det rimligtvis mer olja.
Vore konstigt om din moped inte har tvådelad vajer, men det finns säkert konstruktioner utan.
Och i princip alla oljepumpar på 2t drivs av vevaxeln.[/spoiler]
Ni som bara hävt ur er att det inte är tvådelat utan att faktiskt ha tittat på en aerox kan ju hålla käft.
jo jag har tittat på en aerox, har mekat med ett antal faktiskt.
kan rätt mycket om dessa motorer och jag har aldrig stött på en aerox med tvådelad vajer varken i verkligheten eller på bild men jag antar att dom nyare modellerna har det då det bara är äldre modeller jag har hållit på med.
och jag har sökt överallt men inte en enda bild eller en sida där dom säljer en oljepump med vajerstyrning har jag hittat och då drog jag slutsatsen att aerox inte har vajerstyrd oljeförsörjning vilket var fel av mig.
men nu har jag lärt mig något nytt och det är ju bra. ber om ursäkt för att jag har kommit med felaktig information.