Funkar denna snabbgasen?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm
StruTsen_b
Svårstartad skrothög

Funkar denna snabbgasen?

Inlägg av StruTsen_b »

Hej, min original gas har blivit konstig och orkar inte hålla på med den mer. Så jag undrar om man måste blanda oljan i tanken med denna
http://twostroke.se/product.asp?product=11158
Det står att gasvajern man får med inte är 2 delad, men oljepumpen drivs väll av ett plast hjul som sitter på veven?
Eller kan man bara ta den gamla gasvajern?
Det är en aerox 09! :D
Användarens profilbild
Dürbin
Elmoped

Inlägg av Dürbin »

vet inte hur det är på din, men om din orginal vajer är tvådelad då går en till oljpumpen. då måste du blanda i soppan :)
StruTsen_b
Svårstartad skrothög

Inlägg av StruTsen_b »

Går det att använda den gamla då?
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

Om jag var du så skulle jag läsa vad som står...

''Om du använder gasvajern som medföljer krävs det att man blandar olja direkt i tanken eftersom vajern inte är tvådelad.''
Användarens profilbild
Robbdog
Elmoped

Inlägg av Robbdog »

Bara att sätta på, oljeblandningen på aerox har inget med gasvajern att göra!
Användarens profilbild
wille yz85
Elmoped

Inlägg av wille yz85 »

köp en ny tvådelad vajer eller använd din gamla borde passa :D
joar skrev:
Monster klibba fungerar bäst, speciellt i kombination med snabbgas, då får du den att gå ca 30 km/h snabbare!
StruTsen_b
Svårstartad skrothög

Inlägg av StruTsen_b »

ZX skrev:Om jag var du så skulle jag läsa vad som står...

''Om du använder gasvajern som medföljer krävs det att man blandar olja direkt i tanken eftersom vajern inte är tvådelad.''
Men eftersom oljepumpen drivs av ett plast hjul som sitter på veven så undrade jag.
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

ja det där gashandtaget fungerar på din moped. aerox har inte tvådelad vajer utan oljepumpen drivs som sagt av vevens rotation.
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

Dock kan du räkna med att få modda lite ;)
Vajern är ungefär aa cirkus 5 m.....
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
Användarens profilbild
-ReM-
Farsans gamla zündapp

Inlägg av -ReM- »

Vad menar ni med att den inte har tvådelad gasvajer för att pumpen drivs av ett plasthjul? Att pumpen drivs av veven är redan självklart, men hur mycket olja som ska till förgasaren bestäms vad jag vet utav en tvådelad vajer som drar lika mycket i oljepumpen som i trotteln och öppnar för rätt mängd olja.
Är det någon annan typ av funktion på nyare Aerox? Min 03a hade tvådelad original :)
S6 SP 70cc, Dellorto PHBG21, M. Evolution vev, S6 SP Replica, Malossi karbon reeds, S6 3.5g vikter, Polini gula fjädrar, Malossi tryck +35%, NGK Racing tändhatt, S6 filter, Snabbgas, SSP Ädelstål 280.

Kolla in mitt projekt och skriv en kommentar! :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=53477
StruTsen_b
Svårstartad skrothög

Inlägg av StruTsen_b »

-ReM- skrev:Vad menar ni med att den inte har tvådelad gasvajer för att pumpen drivs av ett plasthjul? Att pumpen drivs av veven är redan självklart, men hur mycket olja som ska till förgasaren bestäms vad jag vet utav en tvådelad vajer som drar lika mycket i oljepumpen som i trotteln och öppnar för rätt mängd olja.
Är det någon annan typ av funktion på nyare Aerox? Min 03a hade tvådelad original :)
Hur mycket olja som ska till förgasaren bestäms väll av hur snabbt veven snurrar? :)
Användarens profilbild
ZX
Arctic Cat Racing

Inlägg av ZX »

StruTsen_b skrev:
-ReM- skrev:Vad menar ni med att den inte har tvådelad gasvajer för att pumpen drivs av ett plasthjul? Att pumpen drivs av veven är redan självklart, men hur mycket olja som ska till förgasaren bestäms vad jag vet utav en tvådelad vajer som drar lika mycket i oljepumpen som i trotteln och öppnar för rätt mängd olja.
Hur mycket olja som ska till förgasaren bestäms väll av hur snabbt veven snurrar? :)
Tror jag inte, då skulle ingen moped ha tvådelad wire
StruTsen_b
Svårstartad skrothög

Inlägg av StruTsen_b »

ZX skrev:
StruTsen_b skrev:
Om veven snurrar fort levereras mer olja från pumpen, snurra veven långsamt kommer den mindre olja.
Eller?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

StruTsen_b skrev:
ZX skrev:
StruTsen_b skrev: Hur mycket olja som ska till förgasaren bestäms väll av hur snabbt veven snurrar? :)
Om veven snurrar fort levereras mer olja från pumpen, snurra veven långsamt kommer den mindre olja.
Eller?
Oljepumparna har i regel en regulator som justerar oljemängden beroende på hur mycket man gasar. Olja ska ju fördelas in med ett visst förhållande till bensinen, och gasar man mer behövs det rimligtvis mer olja.

Vore konstigt om din moped inte har tvådelad vajer, men det finns säkert konstruktioner utan.

Och i princip alla oljepumpar på 2t drivs av vevaxeln.

Ni som bara hävt ur er att det inte är tvådelat utan att faktiskt ha tittat på en aerox kan ju hålla käft.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
StruTsen_b
Svårstartad skrothög

Inlägg av StruTsen_b »

bensinskalle skrev:
StruTsen_b skrev:
ZX skrev: Tror jag inte, då skulle ingen moped ha tvådelad wire
Eller?
Oljepumparna har i regel en regulator som justerar oljemängden beroende på hur mycket man gasar. Olja ska ju fördelas in med ett visst förhållande till bensinen, och gasar man mer behövs det rimligtvis mer olja.

Vore konstigt om din moped inte har tvådelad vajer, men det finns säkert konstruktioner utan.

Och i princip alla oljepumpar på 2t drivs av vevaxeln.

Ni som bara hävt ur er att det inte är tvådelat utan att faktiskt ha tittat på en aerox kan ju hålla käft.
Plockade av hela blocket för en vecka sedan och bytte vev men såg inte den andra änden:/
Har ni någon aning om vart den andra änden sitter?
Användarens profilbild
Demuz
King of the street
Kontakt:

Inlägg av Demuz »

bensinskalle skrev:[spoiler]
StruTsen_b skrev:
ZX skrev: Tror jag inte, då skulle ingen moped ha tvådelad wire
Eller?

Och i princip alla oljepumpar på 2t drivs av vevaxeln.[/spoiler]

jo jag har tittat på en aerox, har mekat med ett antal faktiskt.
kan rätt mycket om dessa motorer och jag har aldrig stött på en aerox med tvådelad vajer varken i verkligheten eller på bild men jag antar att dom nyare modellerna har det då det bara är äldre modeller jag har hållit på med.

och jag har sökt överallt men inte en enda bild eller en sida där dom säljer en oljepump med vajerstyrning har jag hittat och då drog jag slutsatsen att aerox inte har vajerstyrd oljeförsörjning vilket var fel av mig.

men nu har jag lärt mig något nytt och det är ju bra. ber om ursäkt för att jag har kommit med felaktig information. :(
Skriv svar