Sida 1 av 1
Derbi drd pro dör i topfart
Postat: 24 november 2012, 01:54
av isaklind
hej jag har en Derbi drd pro 08, har ett gianelli 2t på nu, noppe dör när jag ligger i topfart, det händer inte alltid men ned jämna mellanrum, de är som bensinen bara slutar flöda, men så får jag igång den igen. tacksam för hjälp!!
Postat: 24 november 2012, 02:53
av Arkstar
Verkar som att den inte får tillräckligt med bensin på höga varven..
Postat: 24 november 2012, 03:10
av isaklind
men det händer inte alltid...
Postat: 24 november 2012, 03:37
av TheGrimReaper
Har du bytt munstycke efter rörbytet?
Postat: 24 november 2012, 10:25
av AndreWidestedt
byt upp dig i munstycke om du inte gjort det.
Postat: 24 november 2012, 11:43
av isaklind
orginal är 78, och jag har 92 på nu, med gianellit och tagit bort brickan i förgasaren mot luftfiltret, eller borde jag ha större?

Postat: 24 november 2012, 12:03
av Awwee
jag har 102 i min drd pro med TK Lacada system på, så tror du kan behöva byta upp dig lite
Postat: 24 november 2012, 12:07
av isaklind
funkar det bra då?
Postat: 24 november 2012, 12:13
av Awwee
japp, den går som ett skott
Postat: 24 november 2012, 12:31
av Rexxy
Eller så tömmer förgasaren flottören, om det inte är munstycket. Så prova göra rent allt bensinväg. Soppakran, slangar, förgasare o.s.v
Postat: 24 november 2012, 17:14
av bensinskalle
Awwee skrev:jag har 102 i min drd pro med TK Lacada system på, så tror du kan behöva byta upp dig lite
Låter ju jävligt stort skulle jag säga
Körde 85 i min gamla pro med trimrör, större behövdes inte. Nu är det ju unikt för alla moppar, men tycker det är lite väl stor spridning mellan oss.
I alla fall, slusatsen är att TS inte nödvändigtvis har för litet munstycke. Gör som rexxy sa och kolla så flottör mm funkar ordentligt. Kan också vara bensinkranen som har tätnat, eller skit i tanken som satt igen silen.
Ett annat problem som uppkommer ibland är att dödarknappen kortsluter när det kommer in skit i den.
Postat: 24 november 2012, 17:46
av Robeee
bensinskalle skrev:Awwee skrev:jag har 102 i min drd pro med TK Lacada system på, så tror du kan behöva byta upp dig lite
Låter ju jävligt stort skulle jag säga
Körde 85 i min gamla pro med trimrör, större behövdes inte. Nu är det ju unikt för alla moppar, men tycker det är lite väl stor spridning mellan oss.
I alla fall, slusatsen är att TS inte nödvändigtvis har för litet munstycke. Gör som rexxy sa och kolla så flottör mm funkar ordentligt. Kan också vara bensinkranen som har tätnat, eller skit i tanken som satt igen silen.
Ett annat problem som uppkommer ibland är att dödarknappen kortsluter när det kommer in skit i den.
De e sant, att tvätta/putsa förgasaren är inte dumt allmänt heller. Men om du jämför munstycken på moppar o.s.v. så är det väldigt mopedrelaterat, och med samma förgasarrelaterat också. Antagligen har ni ju samma fög då men ändå
Som t.ex, så har jag på min Gilera Smt 90 munstycke och jag har endast bort brickan i förgasaren och borrat up hålet i mynningen på röret lite grann, det är ju samma maskin på dessa( i alla fall borde va), rabasa med samma cylinder och samma fög
Men ja, bensinskalle och rexxy kan mycket bra ha rätt!
Postat: 24 november 2012, 18:37
av Jönköping
att den går bra ibland kan ju bero på väder.. Den behöver ju mer bensin när det är kallt som nu och mindre på sommarn och då blir det ju samma sak på dagen mindre bensin och kvällen mer därför den går dåligt ibland sen beror det ju på motornstemp med. men försök ställa om förgasaren det är tråkigt och svårt om man inte kan det men man lär sig

Postat: 24 november 2012, 19:22
av derbiadde
tror nog du kan behöva byta upp till typ 105 eller någon sånt. jag har samma som dig med giannelli rör osv men jag kör 104 i munstycke. eller så kan de va att de ha lackt sig vacuum i tanken brukar va normalt fel på dom från 08 och framåt

Postat: 24 november 2012, 19:32
av isaklind
tack för svaren! men varje gång det regnar så dör den också! asså jag kan typ köra en bit men så dör den, o så får jag igång den igen men sen så dör den igen, och så håller det på varje gång det regnar... när den håller på att dö kan man hålla igång den iblan med choken. har kollat insuget och membranet efter typ tjuvlufningar, och har kollat luftburken också men hittar ingenting... hjälp

Postat: 24 november 2012, 20:57
av Robeee
isaklind skrev:tack för svaren! men varje gång det regnar så dör den också! asså jag kan typ köra en bit men så dör den, o så får jag igång den igen men sen så dör den igen, och så håller det på varje gång det regnar... när den håller på att dö kan man hålla igång den iblan med choken. har kollat insuget och membranet efter typ tjuvlufningar, och har kollat luftburken också men hittar ingenting... hjälp

Det beror på att det slipper in vatten mellan tändhatten och tändstiftet, byt till silikontändhatt så e de bra

annars kan du ju pröva skydda det med en plastpåse eller nåt

Postat: 24 november 2012, 21:16
av isaklind
taack, tack!

Postat: 24 november 2012, 23:37
av isaklind
men det kan väll inte vara tändstiftet för jag kan ju choka så klarar den sig. då kan det väll inte vara tänfstifet?