Sida 1 av 1
Svänghjulet lossnar hela tiden.
Postat: 19 november 2012, 11:14
av HyperSendan ;)
Tjenare jag har ett ganska så stort problem med min Derbi och det är att mitt svänghjul lossnar ganska så ofta.. Det hände senst igår när jag va ute och körde på runt 11k rpm så börjar moppen baktända och det kommer ut flammor ur ljuddämparen, och sen tillslut dog. Lagom kul när man va mitt ute i ingenstans

Men nu till min fråga någon som har något tips på varför det gör det varje månad typ? Har det nåt med att göra att den är hypertrimmad?
Postat: 19 november 2012, 11:18
av TheGrimReaper
Vad menar du med "Lossar" skruvas mutter av?
Postat: 19 november 2012, 11:30
av k-skåpet
Nae, det handlar nog mer om att den är jävligt taskigt ihopbyggt, sätter du dit muttern med fingerkraft eller? Om den nu är så hyper så förmodar jag att det sitter innerrotor eller? lite mer ingående setup hjälper nog.
Postat: 19 november 2012, 12:46
av HyperSendan ;)
TheGrimReaper skrev:Vad menar du med "Lossar" skruvas mutter av?
Ja asså att den skruvar ur sig av vibrationerna så att svänghjulet åker av vevaxeln :/
Postat: 19 november 2012, 13:08
av G-son
Använd ventilslippasta för att slipa in svänghjulet så det passar perfekt på vevaxelns kona, skador eller ojämnheter gör att svänghjulet inte fastnar ordentligt när man drar åt muttern och då kan denna typ av grejer hända.
Postat: 19 november 2012, 13:17
av TheGrimReaper
Erik_ skrev:Använd ventilslippasta för att slipa in svänghjulet så det passar perfekt på vevaxelns kona, skador eller ojämnheter gör att svänghjulet inte fastnar ordentligt när man drar åt muttern och då kan denna typ av grejer hända.
Skulle man inte kunna använda lite svag lokite?

Postat: 19 november 2012, 13:22
av G-son
Det kan man få ångra den dagen svänghjulet ska loss. Been there, done that...
Postat: 19 november 2012, 13:38
av HyperSendan ;)
k-skåpet skrev:Nae, det handlar nog mer om att den är jävligt taskigt ihopbyggt, sätter du dit muttern med fingerkraft eller? Om den nu är så hyper så förmodar jag att det sitter innerrotor eller? lite mer ingående setup hjälper nog.
Nej me spärrskaft och nej jag kör med orginatändningen tyvärr men ska köpa värre,
Men det andra är Malossi MHR TEAM 80cc
Metrakit ProRace 3 titanium
Doppler Endurance vev 18.000 rpm
Mikuni 30mm förgasare
Malossi VL17 membran
och lite mera saker som jag inte kommer på just nu.
Postat: 19 november 2012, 14:33
av JagHarEnDerbi
Testa att dra åt det nästa gång du skruvar, bara en tanke.
Postat: 19 november 2012, 15:05
av HyperSendan ;)
JagHarEnDerbi skrev:Testa att dra åt det nästa gång du skruvar, bara en tanke.
Ja men jag vill inte dra det för hårt så att gängerna pajar :/
Postat: 19 november 2012, 15:31
av CaToXXo
HyperSendan ;) skrev:
Ja men jag vill inte dra det för hårt så att gängerna pajar :/
Hur hårt drar du åt grejerna? Tills motorn snurrar runt eller? För du ska dra åt den en hel del hårdare än så. Det kan du göra med hjälp av en kolvstopp tex.
PS: Använd inte spärrskaft till att dra hårt med, spärrskaften ger upp då. Bättre att använda ett stelt skaft istället. DS
Postat: 19 november 2012, 16:43
av DiNozzan
HyperSendan ;) skrev:JagHarEnDerbi skrev:Testa att dra åt det nästa gång du skruvar, bara en tanke.
Ja men jag vill inte dra det för hårt så att gängerna pajar :/
Härre min gud. Du kan nöta med mutterdragare/knackare ett bra tag innan gängorna går sönder... Ett tips är att skruva åt den.
Postat: 19 november 2012, 17:38
av saile96
får man fråga hur mycket som går sönder när svänghjulet lossar? sen borde det inte kunna lossa då det sugs fast av magneter på svänghjulet. sen så tar inte svänghjulkåpan i för att det skall lossna? sen så dra me mutterkanck isf spärrskaft så är ditt problem löst
