Sida 1 av 1
Newtonmeter
Postat: 14 november 2012, 18:18
av johzun
Hejsan!
Jag håller på att sätta ihop min hoj och undrar hur mycket newtonmeter man ska dra cylindern och toppen med?
Tacksam för svar:D
/Johan
Postat: 14 november 2012, 18:21
av Peppenamnlos
Vad har du för moped?
Postat: 14 november 2012, 19:06
av saile96
har du en färja så runt 300 Nm. fixa rubriken och kläm ur dig vad det e för fordon
Postat: 14 november 2012, 20:33
av Mattyyy
Hur fan ska vi kunna veta det när du inte nämner vad du har för moped?
Postat: 14 november 2012, 21:20
av ValoPallo
Räcker det inte med att en gnäller om vilket fordon det är? Kom med det ni har istället...
På AM6 är det 18 Nm, på Derbi är det 19-22 Nm. Dra 20 så blir det nog gött
Postat: 14 november 2012, 22:05
av johzun
okej, ja glömde de men en yamaha yz 85 men runt 20, tack den sista:)
Postat: 14 november 2012, 22:30
av Mattyyy
johzun skrev:okej, ja glömde de men en yamaha yz 85 men runt 20, tack den sista:)
Jag har för mig att det är 30Nm på en yz85 men jag kan kolla i handboken för brorsans yz85
Postat: 14 november 2012, 22:43
av Mura
20-30nm man spänner fan mer med handen?

Postat: 14 november 2012, 23:08
av Mattyyy
Mura skrev:20-30nm man spänner fan mer med handen?

Ja men drar du för mer än 30Nm så är det ju inte direkt bra heller.
Postat: 14 november 2012, 23:29
av Macko96
ett tips kan ju va att köpa en momentnyckel så du drar med en viss kraft...
och kolla en bättre mek manual för din moppe där det står lite bättre siffror på hur hur du ska dra't!
Postat: 14 november 2012, 23:54
av Mattyyy
Macko96 skrev:ett tips kan ju va att köpa en momentnyckel så du drar med en viss kraft...
och kolla en bättre mek manual för din moppe där det står lite bättre siffror på hur hur du ska dra't!
Ehm har han frågat om vad man ska dra med för moment så lär han ju ha en momentnyckel?
Postat: 15 november 2012, 00:56
av bensinskalle
Mattyyy skrev:Macko96 skrev:ett tips kan ju va att köpa en momentnyckel så du drar med en viss kraft...
och kolla en bättre mek manual för din moppe där det står lite bättre siffror på hur hur du ska dra't!
Ehm har han frågat om vad man ska dra med för moment så lär han ju ha en momentnyckel?
pluspoäng där.
Men iaf, en tvåtaktare är inte så känslig för momentet. Fungerar bra att dra på känn OM man nu har lite känsla för det.
Postat: 15 november 2012, 00:56
av siiimooon
Du känner när det sitter..
Postat: 15 november 2012, 01:22
av PK
förklara gärna för mig varför man ska dra med ett speciellt antan nm? har aldrig riktigt fattat det.
jag korsdrar bara och drar åt så in i helvete. det har fan aldrig lossat eller skadats

Postat: 15 november 2012, 02:37
av p0d1
PK skrev:förklara gärna för mig varför man ska dra med ett speciellt antan nm? har aldrig riktigt fattat det.
jag korsdrar bara och drar åt så in i helvete. det har fan aldrig lossat eller skadats

http://approfjordman.com/category/sakra ... ngsmoment/
Skumläste det.
Drar man för löst så sitter det inte korrekt, kan börja glappa och ha sig.
Drar man för hårt så kan man dra sönder skruven, bulten eller vad det nu är, eller materialen man sammanfogar.
Simpelt förklarat som jag fick det utifrån texten.
Postat: 15 november 2012, 04:22
av LennartTuning
beror på vilken gänga de är som bestämmer hur hårt de ska dras.
m6= 8-12nm
m7= 15-18nm
m8=18-22nm
Postat: 15 november 2012, 07:59
av Macko96
LennartTuning skrev:beror på vilken gänga de är som bestämmer hur hårt de ska dras.
m6= 8-12nm
m7= 15-18nm
m8=18-22nm
beror ju inte bar på vilken gänga det är... beror även på vilka metaller blocken är utav som ska pressas ihop
Postat: 15 november 2012, 11:33
av Mattyyy
Macko96 skrev:LennartTuning skrev:beror på vilken gänga de är som bestämmer hur hårt de ska dras.
m6= 8-12nm
m7= 15-18nm
m8=18-22nm
beror ju inte bar på vilken gänga det är... beror även på vilka metaller blocken är utav som ska pressar ihop
Och även hållfasthet på skruven.
PK : Man ska dra med moment för att drar man för hårt kan gängorna gå sönder och även bulten. Drar man för löst kan dom sitta för löst så att det blir glapp eller att dom gängar ut sig själva. Jobbar ni inte med sånt i skolan? Vi måste dra nästan allt med moment och då måste vi berätta för lärarna vad för moment vi drog med och så har vi gått igenom jävligt mycket om newtonmeter.
Postat: 15 november 2012, 18:23
av ValoPallo
PK skrev:förklara gärna för mig varför man ska dra med ett speciellt antan nm? har aldrig riktigt fattat det.
jag korsdrar bara och drar åt så in i helvete. det har fan aldrig lossat eller skadats

Drar man för löst börjar det läcka komp genom topp/cylinderfot, och då går det snabbt åt satan. Drar man för hårt kan man ha sönder packningar och annat vitalt. Och om man dessutom drar med olika moment på varje bult så kan man köra topplocket skevt
På mopeder är det nästan skitsamma, på en gammal YZ är det ju bra om man får det rätt, men på t.ex bilar och andra fordon med högt komp och många topplocksbultar så blåser man lätt en topplockspackning eller vrider topplocket om man inte drar åt efter hur det står i manualen
Postat: 15 november 2012, 18:29
av DEA!!
1Nm=9,81kg?
Postat: 15 november 2012, 18:46
av MrAndersson
DEA!! skrev:1Nm=9,81kg?
1 Newtonmeter är ungefär lika med arbetet som krävs för att lyfta en tyngd på 0,1 kilogram 1 meter rakt upp.
Detta är så då en Newton är ungefär den kraft som en massa på 100 gram utövar på sitt underlag vid normal gravitation.
Postat: 15 november 2012, 19:40
av Axel
DEA!! skrev:1Nm=9,81kg?
nae, mer tvärtom. massan 1kg har tyngden 9.82 Nm i sverige (med en hel del decimaler såklart)
Postat: 15 november 2012, 20:14
av chifen
Axel skrev:DEA!! skrev:1Nm=9,81kg?
nae, mer tvärtom. massan 1kg har tyngden 9.82 Nm i sverige (med en hel del decimaler såklart)
Nja, använd bara newton så blir det rätt då meter inte har någon relevans i det där fallet

Lite såhär kan man väl förklara NM
Kraft: N (Newton) 1N ger massan 1 kg accelerationen 1 m/s²
Vridmoment: Nm (Newtonmeter) Kraft*momentarm => 1 Nm= 1 N * 1 m
Energi (arbete): J (Joule) Kraft * Väg.
Om kraften 1 N går åt för att flytta ett föremål utvecklas för varje meter energin 1 J
Efter det blir det lite mer komplicerat och onödigt att skriva ut här
Låser här då TS fått svar på sin tråd med usel rubrik.