Sida 1 av 1
Lackspruta eller Färgburk
Postat: 11 november 2012, 20:07
av Rangad
Tja som några här vet nu har jag lackat mina Derbi Senda kåpor 5-6 gånger (kommer fan inte ihåg själv) med bl.a Corro protect mekonomens och hagmans blanksvarta färg med blank klarlack som sedan blivit matt. Det jag vill komma till är vad är bäst? Att köpa färg från en färgbutik och använda:
http://www.jula.se/kompressor-24-l-200011 + lacksprutan ifrån:
http://www.jula.se/tillbehorspaket-for- ... lar-079040
eller köpa sprayfärg på burk? Kommentera gärna om ni vet nån bra Svart som blänker härligt
Postat: 11 november 2012, 20:12
av some guy
kör på spruta o kompressor, men köp en kompressor som orkar ge ett konstant flöde med lufttryck, annars kan det bli lite jobbigt.. då får du spruta i typ 1 minut och vänta på att trycket ska byggas upp igen

Postat: 11 november 2012, 20:13
av streamjr
har inte du redan haft en tråd om det här?
det blir bättre med färgspruta, annars kan du ju åka till närmaste fordonslinje och fråga om dom kan träna på dina kåpor för en mindre summa

Postat: 11 november 2012, 20:21
av Rangad
streamjr skrev:har inte du redan haft en tråd om det här?
det blir bättre med färgspruta, annars kan du ju åka till närmaste fordonslinje och fråga om dom kan träna på dina kåpor för en mindre summa

Njae gjorde en tråd om tips på hur jag inte ska få matta kåpor med blank färg men detta handlar mest om jag ska köpa färg till sprutan eller bara nya färburkar isf vilken burk
some guy skrev:kör på spruta o kompressor, men köp en kompressor som orkar ge ett konstant flöde med lufttryck, annars kan det bli lite jobbigt.. då får du spruta i typ 1 minut och vänta på att trycket ska byggas upp igen

Men den sprutan tar 100-150l/min och Kompressorn ger 123l per minut, så om jag pumpar upp trycket sen börjar spruta och har den igång så borde allt gå som smort!
Postat: 11 november 2012, 20:24
av streamjr
men en kompressor fungerar inte så att den ligger på det högsta trycket hela tiden utan den börjar jobba när den kanske kommer ner till 70 så skulle tro att den är lite klen...
edit: tänkte fel! borde funka

Postat: 11 november 2012, 20:25
av Rangad
streamjr skrev:men en kompressor fungerar inte så att den ligger på det högsta trycket hela tiden utan den börjar jobba när den kanske kommer ner till 70 så skulle tro att den är lite klen...
edit: tänkte fel! borde funka

Så då rekomenderar du att jag köper bra färg på burk nånstans?
Postat: 11 november 2012, 20:31
av streamjr
Rangad skrev:streamjr skrev:men en kompressor fungerar inte så att den ligger på det högsta trycket hela tiden utan den börjar jobba när den kanske kommer ner till 70 så skulle tro att den är lite klen...
edit: tänkte fel! borde funka

Så då rekomenderar du att jag köper bra färg på burk nånstans?
antingen det eller att hitta en fordons linje som kan lacka kåporna

Postat: 11 november 2012, 21:06
av Rangad
streamjr skrev:Rangad skrev:streamjr skrev:men en kompressor fungerar inte så att den ligger på det högsta trycket hela tiden utan den börjar jobba när den kanske kommer ner till 70 så skulle tro att den är lite klen...
edit: tänkte fel! borde funka

Så då rekomenderar du att jag köper bra färg på burk nånstans?
antingen det eller att hitta en fordons linje som kan lacka kåporna

Och vad rekomenderar du för märke då?
Postat: 11 november 2012, 22:37
av Baszs
Jag rekommenderar starkt Motip. Finns på b.la twostroke osv!
Postat: 11 november 2012, 22:43
av Demuz
jag har använt hagmans blanksvarta med bra resultat så något måste du ju göra fel när du lägger på färgen? det får ju inte vara för kallt eller dragigt och du ska ju spraya lagom tjocka lager osv.
Postat: 11 november 2012, 23:17
av some guy
Baszs skrev:Jag rekommenderar starkt Motip. Finns på b.la twostroke osv!
motip är skitbra faktist! :3 lackade mina skit stunt kåpor i deras mattsvarta färg! blir helt ok resultat.