Fyller 15 snart och har börjat kolla runt på moppe. HAr mest vart intresserad av scooter men nu har även crossmoped blivit lite mer intressant. Vill stunta och vill ha en ok stunt moppe under 10000kr helst :/ Hittade den här derbin på blocket och tänkte att den kanske var värd 6500kr DOck ingen cylinder på och då kan man ju inte provköra den... Han kan ju säga att det bara är att det inte är någon cylinder och sen när man köpte cylinder är det nåot helt annat. VAd tror ni? http://www.blocket.se/stockholm/Fin_Der ... ?ca=11&w=2
Kan vara mer som är fel, det är svårt att veta.
Ta med dig någon kunnig till platsen om du ska köpa en icke fungerande moped. Tänk också på att om du är helt dum på mopeder, dvs att du inte ens kan montera den nya cylindern själv kan det stick iväg i pris tillslut, främst om du upptäcker att det är något annat som inte står rätt till.
Ta och fundera på det. Jag säger inte att du inte ska köpa den, min första moppe var också ofungerande, vad jag säger är att du ska vara försiktig och leta efter eventuella dolda fel innan du köper den.
Oj vänta din första men då har Rem ganska mycket rätt men om det inte är nåt fel övrigt kan du ju bara lämmna in den eller fråga nån som kan fixa dit den där cylindern
Men tänk efter ska din första moppe göra ca 70-80 verkligen när du kör dom första dagarna?
MisterDT50R skrev:Oj vänta din första men då har Rem ganska mycket rätt men om det inte är nåt fel övrigt kan du ju bara lämmna in den eller fråga nån som kan fixa dit den där cylindern
Men tänk efter ska din första moppe göra ca 70-80 verkligen när du kör dom första dagarna?
Men man fick ju med orginal rör som var urpluggat så lär ju inte göra 70-80 enligt gps. jag ska ha med mig min pappa som är ganska kunnig och cylinder kan jag byta själv. Kostar 900kr på twostroke. Det där med att köpa sig problem är kanske sant men det kanske bara är cylindern som är fel. Är ju inte så svårt att byta. Dock vet kag inte om pappa kan kolla om han ser nått som är fel. Vad ska man kolla efter? Kan man testa el starten och lampor osv även om det inte finns cylinder?
MisterDT50R skrev:Oj vänta din första men då har Rem ganska mycket rätt men om det inte är nåt fel övrigt kan du ju bara lämmna in den eller fråga nån som kan fixa dit den där cylindern
Men tänk efter ska din första moppe göra ca 70-80 verkligen när du kör dom första dagarna?
Men man fick ju med orginal rör som var urpluggat så lär ju inte göra 70-80 enligt gps. jag ska ha med mig min pappa som är ganska kunnig och cylinder kan jag byta själv. Kostar 900kr på twostroke. Det där med att köpa sig problem är kanske sant men det kanske bara är cylindern som är fel. Är ju inte så svårt att byta. Dock vet kag inte om pappa kan kolla om han ser nått som är fel. Vad ska man kolla efter? Kan man testa el starten och lampor osv även om det inte finns cylinder?
Faktiskt gör urpluggade derbis 65-70 orginal gps. Okej men om han kan fixa det så ska det väl gå fint. Det svåra med att han inte har cylinder på är ju att du inte ens kan starta den, så det blir rätt mycket att kolla på, kan vara massor i motorn som är fel, därav priset, men det är ju inte säkert. Elen är nog inte det du ska oroa dig mest för den här gången!
Glömde läsa igen, motorn nyrenoverad! Då är det visst elen du ska kolla på men också bromssystem, däck, allt som kostar rätt mycket att fixa till liksom. Om en blinkers inte funkar är det ju inte hela världen liksom.
MisterDT50R skrev:Glömde läsa igen, motorn nyrenoverad! Då är det visst elen du ska kolla på men också bromssystem, däck, allt som kostar rätt mycket att fixa till liksom. Om en blinkers inte funkar är det ju inte hela världen liksom.
Mm motorn är ny renoverad och han har kvitto på det. Men om man ska kolla bromsar kan man typ rulla den då sen bromsa och kolla om dom hackar eller går det inte att rulla den för den inte har cylinder? Hur kan man kolla elen? Går blinkers att kolla om det funkar även ast man inte kan starta moppen?
MisterDT50R skrev:Oj vänta din första men då har Rem ganska mycket rätt men om det inte är nåt fel övrigt kan du ju bara lämmna in den eller fråga nån som kan fixa dit den där cylindern
Men tänk efter ska din första moppe göra ca 70-80 verkligen när du kör dom första dagarna?
Men man fick ju med orginal rör som var urpluggat så lär ju inte göra 70-80 enligt gps. jag ska ha med mig min pappa som är ganska kunnig och cylinder kan jag byta själv. Kostar 900kr på twostroke. Det där med att köpa sig problem är kanske sant men det kanske bara är cylindern som är fel. Är ju inte så svårt att byta. Dock vet kag inte om pappa kan kolla om han ser nått som är fel. Vad ska man kolla efter? Kan man testa el starten och lampor osv även om det inte finns cylinder?
Faktiskt gör urpluggade derbis 65-70 orginal gps. Okej men om han kan fixa det så ska det väl gå fint. Det svåra med att han inte har cylinder på är ju att du inte ens kan starta den, så det blir rätt mycket att kolla på, kan vara massor i motorn som är fel, därav priset, men det är ju inte säkert. Elen är nog inte det du ska oroa dig mest för den här gången!
Urpluggad Derbi går närmnare 80 ärliga (snäppet bättre än Rieju urpluggad).
Pulze skrev:
Men man fick ju med orginal rör som var urpluggat så lär ju inte göra 70-80 enligt gps. jag ska ha med mig min pappa som är ganska kunnig och cylinder kan jag byta själv. Kostar 900kr på twostroke. Det där med att köpa sig problem är kanske sant men det kanske bara är cylindern som är fel. Är ju inte så svårt att byta. Dock vet kag inte om pappa kan kolla om han ser nått som är fel. Vad ska man kolla efter? Kan man testa el starten och lampor osv även om det inte finns cylinder?
Faktiskt gör urpluggade derbis 65-70 orginal gps. Okej men om han kan fixa det så ska det väl gå fint. Det svåra med att han inte har cylinder på är ju att du inte ens kan starta den, så det blir rätt mycket att kolla på, kan vara massor i motorn som är fel, därav priset, men det är ju inte säkert. Elen är nog inte det du ska oroa dig mest för den här gången!
Urpluggad Derbi går närmnare 80 ärliga (snäppet bättre än Rieju urpluggad).
Gör den dock inte, min Derbi hade grovkrök och den gick 65 enligt gps.
skulle aldrig köpa den, finns nog en anledning till att han har den veven har garanterat varit ganska trimmad!
sen att han inte bara köper en ny cylinder och sätter på själv är ganska oroande då han skulle få mer för den då, säkert något mer som är galet...
streamjr skrev:skulle aldrig köpa den, finns nog en anledning till att han har den veven har garanterat varit ganska trimmad!
sen att han inte bara köper en ny cylinder och sätter på själv är ganska oroande då han skulle få mer för den då, säkert något mer som är galet...
Jo är ju lite surt om man köper den sen är det något mer som man behöver fixa. HAr kollat lite på Robbans Derbi
lite off topic men såg en kille som sa att en urpluggad Derbi gör 80! men det är inte sant, jag har haft både Rieju (endast urpluggad,bytt munstycke) och en Derbi samma med den och Rieju:n gick bättre. Derbi går piss även om man pluggar ur dom. just saying :3
draceN96 skrev:lite off topic men såg en kille som sa att en urpluggad Derbi gör 80! men det är inte sant, jag har haft både Rieju (endast urpluggad,bytt munstycke) och en Derbi samma med den och Rieju:n gick bättre. Derbi går piss även om man pluggar ur dom. just saying :3
Stroxx skrev:
Orkade inte läsa annonsen för jag har gjort det förr men det är bara cylindern ?
enligt annonsen ja
Jag fråga han och han sa att polisen tog hans cylinder men borde inte han fått ombess då?
stämmer ombess då , blev så på mig !
men tycker du ska kolla på den själv har jag köpt 5 -6 moppar utan cylinder osv bara köpt ditt och sen fungerat som en klocka , och då hade inte motorn renoverats
1 gå dit och känn på veven efter glapp/missljud
2 du kan fortfarande kolla gnistan då de fortfarande blir en gnista fall du kickar även om du inte har en cylinder.
dock kanske inte de bästa men a går att kolla
fall de inte blir gnista när du kickar så köp inte och fall de blir de hade jag köpt den
sen om han blivit tagen så ring 11414 och fråga dem om moppen (du behöver reggnumret) så säger dem fall den måste registreras om elr om de är något annat
david96 skrev:1 gå dit och känn på veven efter glapp/missljud
2 du kan fortfarande kolla gnistan då de fortfarande blir en gnista fall du kickar även om du inte har en cylinder.
dock kanske inte de bästa men a går att kolla
fall de inte blir gnista när du kickar så köp inte och fall de blir de hade jag köpt den
sen om han blivit tagen så ring 11414 och fråga dem om moppen (du behöver reggnumret) så säger dem fall den måste registreras om elr om de är något annat
Jag har blivit erbjuden att köpa Robbans Derbi för 6500 men den har ingen gnista och hela tändsystemet är utbytt.
david96 skrev:1 gå dit och känn på veven efter glapp/missljud
2 du kan fortfarande kolla gnistan då de fortfarande blir en gnista fall du kickar även om du inte har en cylinder.
dock kanske inte de bästa men a går att kolla
fall de inte blir gnista när du kickar så köp inte och fall de blir de hade jag köpt den
sen om han blivit tagen så ring 11414 och fråga dem om moppen (du behöver reggnumret) så säger dem fall den måste registreras om elr om de är något annat
Jag har blivit erbjuden att köpa Robbans Derbi för 6500 men den har ingen gnista och hela tändsystemet är utbytt.
Cylinder med.
Stage6 flatside pwk 21mm säljes med insug munstycken. Passar Derbi!
david96 skrev:1 gå dit och känn på veven efter glapp/missljud
2 du kan fortfarande kolla gnistan då de fortfarande blir en gnista fall du kickar även om du inte har en cylinder.
dock kanske inte de bästa men a går att kolla
fall de inte blir gnista när du kickar så köp inte och fall de blir de hade jag köpt den
sen om han blivit tagen så ring 11414 och fråga dem om moppen (du behöver reggnumret) så säger dem fall den måste registreras om elr om de är något annat
Jag har blivit erbjuden att köpa Robbans Derbi för 6500 men den har ingen gnista och hela tändsystemet är utbytt.
min åsikt är att , köp en fungerande moped , ingen som är hypertrimmad och går i 7000 km/h utan något mer vardagligt. om du ska trimma så får du göra det själv och lära dig saker på vägen , det hjälper i framtiden när du stöter på problem (som de allra flesta gör) så har du förhoppningsvis lite kunnskap om vad problemet rör sig om och kanske hur man löser det
ÖÖÖUEEEEE
PK skrev: We live on the edge. fuck bengen. vi är fett gangsterkriminella. vi är moppepojkar.
HasseMan skrev:min åsikt är att , köp en fungerande moped , ingen som är hypertrimmad och går i 7000 km/h utan något mer vardagligt. om du ska trimma så får du göra det själv och lära dig saker på vägen , det hjälper i framtiden när du stöter på problem (som de allra flesta gör) så har du förhoppningsvis lite kunnskap om vad problemet rör sig om och kanske hur man löser det
Men Robbans moppe får man med pluggat orginal rör och det enda felet är att den inte får gnist även fast hela tändsystemet och cylinder är bytt. Kommer nog hålla på med problemet under vintern eventuellt lämna in den på lagning.
HasseMan skrev:min åsikt är att , köp en fungerande moped , ingen som är hypertrimmad och går i 7000 km/h utan något mer vardagligt. om du ska trimma så får du göra det själv och lära dig saker på vägen , det hjälper i framtiden när du stöter på problem (som de allra flesta gör) så har du förhoppningsvis lite kunnskap om vad problemet rör sig om och kanske hur man löser det
Men det 'r jävligt dyrt att göra på det sättet. Är inte mycket som kan vara fel på en moped. Det är tre väsentliga saker som behövs för att den ska starta och det är komp, gnista och bensin. Sen är det ju förstås lite mer saker som måste fungera för att den ska gå att köra. T.ex växellåda och att vev och lager ska vara fräscha. Allt detta går att kolla oavsett om den inte startar. Mopeder är inte direkt svårt att meka med, bara lär dig logiken av hur en 2t motor fungerar och kolla guider innan du gör nått så kan vilken hobbymek som helst göra allt i stort sett.
HasseMan skrev:min åsikt är att , köp en fungerande moped , ingen som är hypertrimmad och går i 7000 km/h utan något mer vardagligt. om du ska trimma så får du göra det själv och lära dig saker på vägen , det hjälper i framtiden när du stöter på problem (som de allra flesta gör) så har du förhoppningsvis lite kunnskap om vad problemet rör sig om och kanske hur man löser det
Men det 'r jävligt dyrt att göra på det sättet. Är inte mycket som kan vara fel på en moped. Det är tre väsentliga saker som behövs för att den ska starta och det är komp, gnista och bensin. Sen är det ju förstås lite mer saker som måste fungera för att den ska gå att köra. T.ex växellåda och att vev och lager ska vara fräscha. Allt detta går att kolla oavsett om den inte startar. Mopeder är inte direkt svårt att meka med, bara lär dig logiken av hur en 2t motor fungerar och kolla guider innan du gör nått så kan vilken hobbymek som helst göra allt i stort sett.
så värst dyrt blev det inte :O jag gjorde så iallafall , dock hade jag scooter som kanske gjorde allt lite lättare/billigare jag får barnbidraget. köpte den i juli förra året och efter vintern så hade jag en (enligt mig och mina kompisar) en fräsh och clean moppe, jag är självlärd , även om jag inte kan så mycket jämfört med dom flesta här på tsr , men jag kan ändå grunderna anser jag iallafall
ÖÖÖUEEEEE
PK skrev: We live on the edge. fuck bengen. vi är fett gangsterkriminella. vi är moppepojkar.
HasseMan skrev:min åsikt är att , köp en fungerande moped , ingen som är hypertrimmad och går i 7000 km/h utan något mer vardagligt. om du ska trimma så får du göra det själv och lära dig saker på vägen , det hjälper i framtiden när du stöter på problem (som de allra flesta gör) så har du förhoppningsvis lite kunnskap om vad problemet rör sig om och kanske hur man löser det
Men det 'r jävligt dyrt att göra på det sättet. Är inte mycket som kan vara fel på en moped. Det är tre väsentliga saker som behövs för att den ska starta och det är komp, gnista och bensin. Sen är det ju förstås lite mer saker som måste fungera för att den ska gå att köra. T.ex växellåda och att vev och lager ska vara fräscha. Allt detta går att kolla oavsett om den inte startar. Mopeder är inte direkt svårt att meka med, bara lär dig logiken av hur en 2t motor fungerar och kolla guider innan du gör nått så kan vilken hobbymek som helst göra allt i stort sett.
så värst dyrt blev det inte :O jag gjorde så iallafall , dock hade jag scooter som kanske gjorde allt lite lättare/billigare jag får barnbidraget. köpte den i juli förra året och efter vintern så hade jag en (enligt mig och mina kompisar) en fräsh och clean moppe, jag är självlärd , även om jag inte kan så mycket jämfört med dom flesta här på tsr , men jag kan ändå grunderna anser jag iallafall
blir över min budget om jag köper en Derbi iallafall
-Filip skrev:Det bästa är att köpa en helt orginal moped som fungerar och ev. trimma/styla själv!
men vill helst ha en crossmoped och tycker typ bara Derbi Senda, beta rr och Rieju mrx,rrx är snygga. Hittar ingen i min prisklass om dom inte är av äldre generationene MEn är det avanserat att koppla in ett tändsystem? Min lokala moppe meck skulle ha 1200kr för att koppla hela systemet rätt.