Jag har tagit lös toppen på min yamaha yz85 och stött på ett problem när jag skulle sätta ihop den igen. Det är att skrapringen tar i cylinderns kant och därmed får jag inte i kolven i cylindern. Behöver man något visst verktyg för att få dit de igen eller är de bara att vålda eller hur gör man?
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
På 2-taktare finns det ingen skrapring. Dom är bara till för att hålla kompression!
Kolvringen måste sitta på ett speciellt sätt för att komma på. Det ska finnas ett litet stift i kolvringsspåret, och kolvringsöppningen måste vara precis där. Annars får du aldrig dit sakerna oskadda!
Se till att klämma ihop kolvringen tillräckligt mycket för att det ska gå in, och använd aldrig våld vid detta moment!
Okej, då får ja alltså ta och kolla efter ett stift på kolven och då måste kolvringen sitta precis där och sedan måste man pressa ihop kolvringen och sedan trycka på cylindern, de ska då va ett jäv** petande... haha jaa men tack iaf:)
Olja in ringen och cylindern så går det lättare också.
Det är en fråga om att kunna tekniken för att få cylindern över kolvringarna, när jag började meka tyckte jag det var enklast att koncentrera mig på att hålla kolven och ringarna medan någon annan fick hålla cylindern. Nu med "lite" mer erfarenhet är det bara irriterande om någon annan ska lägga sig i, jag har inte full kontroll över hur grejerna rör sig då... Bara se till att ringarna hamnar i rätt läge kring låsstiftet, klämma in dom med tumme-pekfinger på ena handen, sedan sänka ner cylindern över kolven med andra handen och försiktigt "gunga" den fram och tillbaka åt olika håll så brukar det glida in utan problem.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.