Toppackningsbyte, skrapring

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
johzun
Elmoped

Toppackningsbyte, skrapring

Inlägg av johzun »

Jag har tagit lös toppen på min yamaha yz85 och stött på ett problem när jag skulle sätta ihop den igen. Det är att skrapringen tar i cylinderns kant och därmed får jag inte i kolven i cylindern. Behöver man något visst verktyg för att få dit de igen eller är de bara att vålda eller hur gör man?

Mvh Johan
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

Du trycker in dom medans du trycker ner cylindern ;) kan underlätta om man är två :)
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
Användarens profilbild
wille yz85
Elmoped

Inlägg av wille yz85 »

är det kolvringen du pratar om ? isf så tryck ihop den med ena handen och tryck på cylindern med andra handen se till att du har kolvringen på rätt :lol:
joar skrev:
Monster klibba fungerar bäst, speciellt i kombination med snabbgas, då får du den att gå ca 30 km/h snabbare!
johzun
Elmoped

Inlägg av johzun »

Okej då hör jag väll me pappa imorrn:) tack så mkt:)
Användarens profilbild
GreckE
Kinaraket

Inlägg av GreckE »

har du bara tagit bort toppen så har du inte detta problem ;)
Lådbilsprojekt! NYSTART in och lägg en kommentar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=41350
johzun
Elmoped

Inlägg av johzun »

Nej men jag mena hela cylindern;)
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

På 2-taktare finns det ingen skrapring. Dom är bara till för att hålla kompression!

Kolvringen måste sitta på ett speciellt sätt för att komma på. Det ska finnas ett litet stift i kolvringsspåret, och kolvringsöppningen måste vara precis där. Annars får du aldrig dit sakerna oskadda!

Se till att klämma ihop kolvringen tillräckligt mycket för att det ska gå in, och använd aldrig våld vid detta moment!
johzun
Elmoped

Inlägg av johzun »

Okej, då får ja alltså ta och kolla efter ett stift på kolven och då måste kolvringen sitta precis där och sedan måste man pressa ihop kolvringen och sedan trycka på cylindern, de ska då va ett jäv** petande... haha jaa men tack iaf:)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Olja in ringen och cylindern så går det lättare också.

Det är en fråga om att kunna tekniken för att få cylindern över kolvringarna, när jag började meka tyckte jag det var enklast att koncentrera mig på att hålla kolven och ringarna medan någon annan fick hålla cylindern. Nu med "lite" mer erfarenhet är det bara irriterande om någon annan ska lägga sig i, jag har inte full kontroll över hur grejerna rör sig då... Bara se till att ringarna hamnar i rätt läge kring låsstiftet, klämma in dom med tumme-pekfinger på ena handen, sedan sänka ner cylindern över kolven med andra handen och försiktigt "gunga" den fram och tillbaka åt olika håll så brukar det glida in utan problem.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar