Sida 1 av 1
a-traktor godkänd med enkellåda
Postat: 1 november 2012, 13:07
av adamsson_97
Hej, jag har en a-traktor som vart reg besiktad för länge sen, den vart då godkänd med enkellåda, jag undrar om jag nu skulle få ombesiktning för den går lite för fort. måste jag sätta upp dubbla om jag får ombesiktning ?
Postat: 1 november 2012, 13:09
av HondaPojkeN
upp med dubbla, ifall du inte har tänkt att dreva om lådan

Postat: 1 november 2012, 13:15
av streamjr
finns inga a-traktorer som är bessade med enkel! eller jo om någon har drevat om lådan men det har jag aldrig hört någon göra...
så dubbla lådor är de som gäller oavsett om förra ägaren säger att den är besiktigad med enkel

Postat: 1 november 2012, 14:10
av rexzo
streamjr skrev:finns inga a-traktorer som är bessade med enkel! eller jo om någon har drevat om lådan men det har jag aldrig hört någon göra...
så dubbla lådor är de som gäller oavsett om förra ägaren säger att den är besiktigad med enkel

jag känner då en som har en a traktor som är registrerad med enkellåda

Postat: 1 november 2012, 14:41
av littlebennyboi
rexzo skrev:streamjr skrev:finns inga a-traktorer som är bessade med enkel! eller jo om någon har drevat om lådan men det har jag aldrig hört någon göra...
så dubbla lådor är de som gäller oavsett om förra ägaren säger att den är besiktigad med enkel

jag känner då en som har en a traktor som är registrerad med enkellåda

Det är ett tjänstefel av besiktningsmannen om den inte är nerdrevad !
Postat: 1 november 2012, 15:30
av moppenissen96
Skit i det , ingen har dubbla på blocket... Varför? Jo för att dem pajar efter ett tag
Postat: 1 november 2012, 16:39
av AndreWidestedt
moppenissen96 skrev:Skit i det , ingen har dubbla på blocket... Varför? Jo för att dem pajar efter ett tag
Måste bara gör ett bra grund arbete, men du har rätt, det sliter mer på drivlinan med dubbla lådor.
Postat: 1 november 2012, 17:16
av Mattyyy
moppenissen96 skrev:Skit i det , ingen har dubbla på blocket... Varför? Jo för att dem pajar efter ett tag
Läs första inlägget i trådarna som du svarar i så jävla svårt är det inte.
Till ts så ja du måste ha dubbla lådor eller en nerdrevad enkellåda om du får ombess.
Postat: 1 november 2012, 17:45
av moppenissen96
moppenissen96 skrev:Skit i det , ingen har dubbla på blocket... Varför? Jo för att dem pajar efter ett tag
En som kan mycket om A-traktorer sa att mellan centrumet utstätts för cirka 200 hk och lamellcentrumet är gjort för en B18 på 90 hästar så i långa loppet så lär det ge sig. Kör så mycket utan dubbla du kan för mina pajade efter några månader

Postat: 1 november 2012, 17:45
av jonkyboys
rexzo skrev:streamjr skrev:finns inga a-traktorer som är bessade med enkel! eller jo om någon har drevat om lådan men det har jag aldrig hört någon göra...
så dubbla lådor är de som gäller oavsett om förra ägaren säger att den är besiktigad med enkel

jag känner då en som har en a traktor som är registrerad med enkellåda

vet vem du tänker på men han besiktade den med enkel låda och ettan och backen

Postat: 1 november 2012, 17:57
av streamjr
rexzo skrev:streamjr skrev:finns inga a-traktorer som är bessade med enkel! eller jo om någon har drevat om lådan men det har jag aldrig hört någon göra...
så dubbla lådor är de som gäller oavsett om förra ägaren säger att den är besiktigad med enkel

jag känner då en som har en a traktor som är registrerad med enkellåda

skicka regg numret så kan vi kolla vad som står i papprena, står det inte enkellåda är det dubbla.
Postat: 1 november 2012, 18:49
av ZX
jonkyboys skrev:rexzo skrev:streamjr skrev:finns inga a-traktorer som är bessade med enkel! eller jo om någon har drevat om lådan men det har jag aldrig hört någon göra...
så dubbla lådor är de som gäller oavsett om förra ägaren säger att den är besiktigad med enkel

jag känner då en som har en a traktor som är registrerad med enkellåda

vet vem du tänker på men han besiktade den med enkel låda och ettan och backen

Då har besiktningsmannen gjort fel, du måste ha 2 eller fler växlar (ja du får ha 5 växlar) men man måste fortfarande ha dubbla på en a-traktor.
På en Epa däremot får du ha enkellåda och 1,2.

Postat: 1 november 2012, 19:21
av rexzo
streamjr skrev:rexzo skrev:streamjr skrev:finns inga a-traktorer som är bessade med enkel! eller jo om någon har drevat om lådan men det har jag aldrig hört någon göra...
så dubbla lådor är de som gäller oavsett om förra ägaren säger att den är besiktigad med enkel

jag känner då en som har en a traktor som är registrerad med enkellåda

skicka regg numret så kan vi kolla vad som står i papprena, står det inte enkellåda är det dubbla.
CEC486.
ÖPPET BARLASTFLAK.
NY BAKRE HYTTVÄGG BAKOM FRAMSTOLAR VID C-STOLPE.
MOTOR: VOLVO D24.
GODKÄND MED 1 VÄXELLÅDA OCH 1 VÄXEL.
MAX HASTIGHET 30 KM/H.
T31A MOTORN UTBYTT
T71D BARLASTFLAK 1140 GGR 1000 MM
Postat: 1 november 2012, 19:24
av bensinskalle
moppenissen96 skrev:moppenissen96 skrev:Skit i det , ingen har dubbla på blocket... Varför? Jo för att dem pajar efter ett tag
En som kan mycket om A-traktorer sa att mellan centrumet utstätts för cirka 200 hk och lamellcentrumet är gjort för en B18 på 90 hästar så i långa loppet så lär det ge sig. Kör så mycket utan dubbla du kan för mina pajade efter några månader

Men nu är det inte lamellcentrumet som går sönder (brukar förövrigt hålla på b20 motorer med 200hk) utan lagret på ingående axeln eller drevsatsen.
M40, som nästan alla kör med, är helt enkelt för klena för momentet. Dock fungerar det för dom som har byggt seriöst och riktat upp mellanramen och svarvat en schysst adapter. Vissa sätter upp hardyskivan och skruvar sedan lamellcentrumet på, det blir inte stabilt för hur mycket pengar som helst.
Men iaf: Åter till topic. ALLA a-traktorer måste besiktas med dubbla lådor, om man inte byter drevsatsen i växellådan så det blir rätt utväxling. En A-traktor måste gå 30km/h på minst 2:a växeln på maxvarv/ det varv där högst effekt tas ut eller 10% under för förgasarmotorer. Det går inte att uppnå med en vanlig enkellåda.
Köra med varvregulator är således inte tillåtet. Så är det bara. Alla traktorer som inte uppfyller dessa kraven är olagliga, spelar ingen roll om "någon ni känner" har fått igenom traktorn med enkellåda, det blir ändå olovligt om ni råkar ut för flygande besiktning.
rexzo skrev:streamjr skrev:rexzo skrev:
jag känner då en som har en a traktor som är registrerad med enkellåda

skicka regg numret så kan vi kolla vad som står i papprena, står det inte enkellåda är det dubbla.
CEC486.
ÖPPET BARLASTFLAK.
NY BAKRE HYTTVÄGG BAKOM FRAMSTOLAR VID C-STOLPE.
MOTOR: VOLVO D24.
GODKÄND MED 1 VÄXELLÅDA OCH 1 VÄXEL.
MAX HASTIGHET 30 KM/H.
T31A MOTORN UTBYTT
T71D BARLASTFLAK 1140 GGR 1000 MM
Besiktningsmännen som gjort fel. Inte helt ovanligt. Det lurar dock de flesta poliserna, men åker man på flygande är det kört.
Postat: 1 november 2012, 19:30
av Derbi_MackaN
A-traktor måste ha dubbla lådor men får ha alla växlar bara den går i 30! Nej har den gått igenom med en låda så är den omdrevad. Annars ska alla a-traktorer bessas med dubbla! Oftast besiktar man med dubbla och sen enkel med varvreg eftersom det är inte bra för motorn att ligga på så höga var + det drar mer med dubbla. Har själv byggt egna dubbla lådor med min bror och far, det är inte lätt eftersom man ska svarva och få lådorna raka osv osv.
Postat: 1 november 2012, 22:32
av ZX
bensinskalle skrev:moppenissen96 skrev:moppenissen96 skrev:Skit i det , ingen har dubbla på blocket... Varför? Jo för att dem pajar efter ett tag
En som kan mycket om A-traktorer sa att mellan centrumet utstätts för cirka 200 hk och lamellcentrumet är gjort för en B18 på 90 hästar så i långa loppet så lär det ge sig. Kör så mycket utan dubbla du kan för mina pajade efter några månader

Men nu är det inte lamellcentrumet som går sönder (brukar förövrigt hålla på b20 motorer med 200hk) utan lagret på ingående axeln eller drevsatsen.
M40, som nästan alla kör med, är helt enkelt för klena för momentet. Dock fungerar det för dom som har byggt seriöst och riktat upp mellanramen och svarvat en schysst adapter. Vissa sätter upp hardyskivan och skruvar sedan lamellcentrumet på, det blir inte stabilt för hur mycket pengar som helst.
Men iaf: Åter till topic. ALLA a-traktorer måste besiktas med dubbla lådor, om man inte byter drevsatsen i växellådan så det blir rätt utväxling. En A-traktor måste gå 30km/h på minst 2:a växeln på maxvarv/ det varv där högst effekt tas ut eller 10% under för förgasarmotorer. Det går inte att uppnå med en vanlig enkellåda.
Köra med varvregulator är således inte tillåtet. Så är det bara. Alla traktorer som inte uppfyller dessa kraven är olagliga, spelar ingen roll om "någon ni känner" har fått igenom traktorn med enkellåda, det blir ändå olovligt om ni råkar ut för flygande besiktning.
rexzo skrev:streamjr skrev:
skicka regg numret så kan vi kolla vad som står i papprena, står det inte enkellåda är det dubbla.
CEC486.
ÖPPET BARLASTFLAK.
NY BAKRE HYTTVÄGG BAKOM FRAMSTOLAR VID C-STOLPE.
MOTOR: VOLVO D24.
GODKÄND MED 1 VÄXELLÅDA OCH 1 VÄXEL.
MAX HASTIGHET 30 KM/H.
T31A MOTORN UTBYTT
T71D BARLASTFLAK 1140 GGR 1000 MM
Besiktningsmännen som gjort fel. Inte helt ovanligt. Det lurar dock de flesta poliserna, men åker man på flygande är det kört.
Du får dock ha varvregg, men då är det bara tex om du får ut maxeffekt på 6000rpm men den kan fortfarande varva till 8000, men inte går fortare.
Då får den spärra vid 6000rpm
Postat: 1 november 2012, 22:44
av adamsson_97
men kunde man inte besikta med enkelåda och varvreg för många år sen ?
Postat: 1 november 2012, 23:18
av bensinskalle
adamsson_97 skrev:men kunde man inte besikta med enkelåda och varvreg för många år sen ?
Nope, reglerna för a-traktor har varit desamma. Har kanske varit någorlunda regler tidigare, dålig koll på det, men varvreg har i alla fall inte varit tillåtet. A-traktor bygger på samma princip som riktiga traktorer.
Postat: 2 november 2012, 01:22
av ZX
adamsson_97 skrev:men kunde man inte besikta med enkelåda och varvreg för många år sen ?
Förut före 1965 så hade man EPA inte a-traktorer eporna fick ha enkellåda.
Och bensinis, man får ha varvregg i en A-traktor som övervarningsskydd

Postat: 2 november 2012, 03:38
av zajkowski
ZX skrev:jonkyboys skrev:rexzo skrev:
jag känner då en som har en a traktor som är registrerad med enkellåda

vet vem du tänker på men han besiktade den med enkel låda och ettan och backen

Då har besiktningsmannen gjort fel, du måste ha 2 eller fler växlar (ja du får ha 5 växlar) men man måste fortfarande ha dubbla på en a-traktor.
På en Epa däremot får du ha enkellåda och 1,2.

Finns ingen begräsning i antalet växlar på en epa-traktor heller. Då det är utväxlingen som ska stämma.
Så man kan ha 5 växlar om man vill, så länge utväxlingen stämmer.
(och kom inte och säg att jag har fel, för det har jag då inte).
rexzo skrev:streamjr skrev:rexzo skrev:
jag känner då en som har en a traktor som är registrerad med enkellåda

skicka regg numret så kan vi kolla vad som står i papprena, står det inte enkellåda är det dubbla.
CEC486.
ÖPPET BARLASTFLAK.
NY BAKRE HYTTVÄGG BAKOM FRAMSTOLAR VID C-STOLPE.
MOTOR: VOLVO D24.
GODKÄND MED 1 VÄXELLÅDA OCH 1 VÄXEL.
MAX HASTIGHET 30 KM/H.
T31A MOTORN UTBYTT
T71D BARLASTFLAK 1140 GGR 1000 MM
Jag vet hur den där blev godkänd sådär.
Det fanns intyg på att lådan var nerdrevad.
Men i själva verket var den spärrad på 1ans växel och back, och sedan varvreg. Så, ja det ligger tjänstfel bakom.
Finns även en audi som är bessad med enkellåda, ja den var nerdrevad.
HAE096
KAROSSERI TYP PICKUP.
BARLASTFLAK SAKNAS.
EN VÄXELLÅDA.
Postat: 2 november 2012, 04:04
av G-son
zajkowski skrev:Jag vet hur den där blev godkänd sådär.
Det fanns intyg på att lådan var nerdrevad.
Men i själva verket var den spärrad på 1ans växel och back, och sedan varvreg. Så, ja det ligger tjänstfel bakom.
Inte absolut nödvändigtvis.
D24 ska ha varvstopp på 5400rpm om Wikipedia har rätt.
Lägsta utväxlingen på ettan i M45 växellådan är 4,33:1, tror 4,03 var den högre (på annan årsmodell).
Lägsta originalutväxlingen jag är
säker på att det suttit i bakaxeln på 240 är 4,1:1, men det finns även 4,56:1; 4,88:1; 5.38 att köpa.
Läste att någon mätt omkretsen på nått vanligt 14" däck och fått det till 1,88m, så vi kör på det - det finns andra storlekar för den som vill, både mindre och större.
5400rpm/4,33/4,1=304,2 varv per minut på hjulen.
Med 60 minuter per timme och 0,00188 kilometer per varv ger det
304,2*60*0,00188= 34,3km/h
Okej, nästan 15% för högt, men som sagt, det går minska hjulstorleken och det går köpa en annan bakaxelutväxling.
Med 4,56:1 i bakaxeln:
5400/4,33/4.56*60*0.00188= 30,9km/h
Fortfarande 3% kvar, men nu börjar det se ut att vara inom räckhåll, eller hur? Och detta med samma standarddäck som förut.
Orkar inte räkna alla alternativ så går direkt till 5,38:1 i bakaxeln.
5400/4,33/5,38*60*0.00188= 26,15km/h
EUREKA! Målet är nått med god marginal! Nu lär det förvisso kosta en stöddig bunt tusenlappar att köpa den utväxlingen eftersom man inte hittar det i någon standardbil på skroten, men poängen är att det
finns.
Däremot har jag för mig att A-traktorreglerna kräver max toppfart 10km/h vid två tredjedelar av maxvarv på ettan, så man bör ändå inte komma igenom med en traktor som toppar nära 30 på lägsta växeln - men alla besiktningsmän har väl inte varit så petiga med att följa alla punkter i reglerna, om det inte gjorts någon ändring på senare år.

Postat: 2 november 2012, 11:18
av streamjr
Problemet ligger i att man måste ha två växlar, exemplet ovanför kanske gick igenom bess men den kommer aldrig gå igenom en flygande av trafikpolisen...
Postat: 2 november 2012, 11:30
av Derbi_MackaN
A-traktor får ha hur många växlar som de finns, så länge den går i 30och utväxlingen stämmer så kan man ha 5 växlar.
Postat: 2 november 2012, 11:55
av streamjr
Derbi_MackaN skrev:A-traktor får ha hur många växlar som de finns, så länge den går i 30och utväxlingen stämmer så kan man ha 5 växlar.
sorry skulle stå minst två växlar

Postat: 2 november 2012, 14:52
av ZX
zajkowski skrev:ZX skrev:jonkyboys skrev: vet vem du tänker på men han besiktade den med enkel låda och ettan och backen

Då har besiktningsmannen gjort fel, du måste ha 2 eller fler växlar (ja du får ha 5 växlar) men man måste fortfarande ha dubbla på en a-traktor.
På en Epa däremot får du ha enkellåda och 1,2.

Finns ingen begräsning i antalet växlar på en epa-traktor heller. Då det är utväxlingen som ska stämma.
Så man kan ha 5 växlar om man vill, så länge utväxlingen stämmer.
(och kom inte och säg att jag har fel, för det har jag då inte).
Jag vet att det är rätt för det var det jag skrev
rexzo skrev:streamjr skrev:
skicka regg numret så kan vi kolla vad som står i papprena, står det inte enkellåda är det dubbla.
CEC486.
ÖPPET BARLASTFLAK.
NY BAKRE HYTTVÄGG BAKOM FRAMSTOLAR VID C-STOLPE.
MOTOR: VOLVO D24.
GODKÄND MED 1 VÄXELLÅDA OCH 1 VÄXEL.
MAX HASTIGHET 30 KM/H.
T31A MOTORN UTBYTT
T71D BARLASTFLAK 1140 GGR 1000 MM
Jag vet hur den där blev godkänd sådär.
Det fanns intyg på att lådan var nerdrevad.
Men i själva verket var den spärrad på 1ans växel och back, och sedan varvreg. Så, ja det ligger tjänstfel bakom.
Finns även en audi som är bessad med enkellåda, ja den var nerdrevad.
HAE096
KAROSSERI TYP PICKUP.
BARLASTFLAK SAKNAS.
EN VÄXELLÅDA.

Postat: 2 november 2012, 17:35
av zajkowski
Erik_ skrev:zajkowski skrev:Jag vet hur den där blev godkänd sådär.
Det fanns intyg på att lådan var nerdrevad.
Men i själva verket var den spärrad på 1ans växel och back, och sedan varvreg. Så, ja det ligger tjänstfel bakom.
Inte absolut nödvändigtvis.
D24 ska ha varvstopp på 5400rpm om Wikipedia har rätt.
Lägsta utväxlingen på ettan i M45 växellådan är 4,33:1, tror 4,03 var den högre (på annan årsmodell).
Lägsta originalutväxlingen jag är
säker på att det suttit i bakaxeln på 240 är 4,1:1, men det finns även 4,56:1; 4,88:1; 5.38 att köpa.
Läste att någon mätt omkretsen på nått vanligt 14" däck och fått det till 1,88m, så vi kör på det - det finns andra storlekar för den som vill, både mindre och större.
Jo, den gick igenom som jag sa för det var en på epaforumet som kände han som besiktiga den första gången och berättade hur den egentligen var. Vet dock inte om de var släkt, eller nära vänner.
Postat: 18 november 2012, 15:17
av YamahaMarcus
Det finns a-traktorer/epor som är besiktiade med enkellåda, men tror det måste vara byggt före något visst årtal.
Postat: 18 november 2012, 15:32
av will3
YamahaMarcus skrev:Det finns a-traktorer/epor som är besiktiade med enkellåda, men tror det måste vara byggt före något visst årtal.
Har aldrig gått att få igenom a-traktorer/epor med enkellåda. Om de är besiktigade med enkel så har besiktningsmannen gjort fel, om nu inte lådan är nerdrevad såpass mycket att man inte kommer upp i någon högre hastighet än 33 km/h.
Postat: 18 november 2012, 15:58
av Runkenslider
will3 skrev:YamahaMarcus skrev:Det finns a-traktorer/epor som är besiktiade med enkellåda, men tror det måste vara byggt före något visst årtal.
Har aldrig gått att få igenom a-traktorer/epor med enkellåda. Om de är besiktigade med enkel så har besiktningsmannen gjort fel, om nu inte lådan är nerdrevad såpass mycket att man inte kommer upp i någon högre hastighet än 33 km/h.
Dåre... Om traktor är besiktigad innan ett visst år tal då det inte var obligatoriskt med dubbla låder så får man ha enkel låda med med gas spärr, Varreg med ett max varv på 3000, eller 33km/h. Läs på innan du ska tjafsa!
bönderna ville ha mer kraft i Trakkarna där för hade dom dubbla. Men då fick man ha en växel spak till bakre men endas två växlar där med. Min broder hade 2 och 4 på bakre.
Postat: 18 november 2012, 16:21
av streamjr
Runkenslider skrev:will3 skrev:YamahaMarcus skrev:Det finns a-traktorer/epor som är besiktiade med enkellåda, men tror det måste vara byggt före något visst årtal.
Har aldrig gått att få igenom a-traktorer/epor med enkellåda. Om de är besiktigade med enkel så har besiktningsmannen gjort fel, om nu inte lådan är nerdrevad såpass mycket att man inte kommer upp i någon högre hastighet än 33 km/h.
Dåre... Om traktor är besiktigad innan ett visst år tal då det inte var obligatoriskt med dubbla låder så får man ha enkel låda med med gas spärr, Varreg med ett max varv på 3000, eller 33km/h. Läs på innan du ska tjafsa!
bönderna ville ha mer kraft i Trakkarna där för hade dom dubbla. Men då fick man ha en växel spak till bakre men endas två växlar där med. Min broder hade 2 och 4 på bakre.
snarare du som ska läsa på!
har alltid varit obligatoriskt med dubbla lådor på en A-TRAKTOR, den ska varva fullt på högsta växeln och inte gå snabbare än 30. man får strypa varvet men inte med mer än 10-15% och då får du ner en standard volvo snurra till ca 4000rpm och då går den fortfarande för fort med enkellåda.
Postat: 18 november 2012, 16:40
av Runkenslider
streamjr skrev:Runkenslider skrev:will3 skrev:
Har aldrig gått att få igenom a-traktorer/epor med enkellåda. Om de är besiktigade med enkel så har besiktningsmannen gjort fel, om nu inte lådan är nerdrevad såpass mycket att man inte kommer upp i någon högre hastighet än 33 km/h.
Dåre... Om traktor är besiktigad innan ett visst år tal då det inte var obligatoriskt med dubbla låder så får man ha enkel låda med med gas spärr, Varreg med ett max varv på 3000, eller 33km/h. Läs på innan du ska tjafsa!
bönderna ville ha mer kraft i Trakkarna där för hade dom dubbla. Men då fick man ha en växel spak till bakre men endas två växlar där med. Min broder hade 2 och 4 på bakre.
snarare du som ska läsa på!
har alltid varit obligatoriskt med dubbla lådor på en A-TRAKTOR, den ska varva fullt på högsta växeln och inte gå snabbare än 30. man får strypa varvet men inte med mer än 10-15% och då får du ner en standard volvo snurra till ca 4000rpm och då går den fortfarande för fort med enkellåda.
Sicket jävla forum... Orkar inte. Någon gång under 1990 ändrades reglerna till att det var OBLIGATORISKT med dubbla låder. DET VAR DET INTE INNAN. Man kunde spärra max varvet med Gasspär (Vanligast för att den var biligast) eller med vartals regulator.
Postat: 18 november 2012, 16:44
av streamjr
helt fel.
epa-traktorn försvan -75 och då kom dom nya reglerna för a-traktor alltså dubbla lådor och fjädring bak. 100% säker på att det är så då jag är ganska insatt i reglerna men om jag har fel tycker jag du kan ta och mot bevisa mig

har förövrigt suttit i telefon med ett x-antal besiktningsmän i just detta ämne då jag köpte en a-traktor som ägaren hävdade att den var bessad med enkellåda men fick samma svar från alla jag pratade med och det var att det har aldrig gått att bessa med enkel och varvregg/gasspärr.
Re: a-traktor godkänd med enkellåda
Postat: 18 november 2012, 18:10
av EmilÅkerström
adamsson_97 skrev:Hej, jag har en a-traktor som vart reg besiktad för länge sen, den vart då godkänd med enkellåda, jag undrar om jag nu skulle få ombesiktning för den går lite för fort. måste jag sätta upp dubbla om jag får ombesiktning ?
vad är det för a-traktor? det finns vissa A-traktorer som är bessad med enkelåda! min polare har en sj413 som är bessad med ettan och tvåan bara!
Re: a-traktor godkänd med enkellåda
Postat: 18 november 2012, 18:27
av streamjr
EmilÅkerström skrev:adamsson_97 skrev:Hej, jag har en a-traktor som vart reg besiktad för länge sen, den vart då godkänd med enkellåda, jag undrar om jag nu skulle få ombesiktning för den går lite för fort. måste jag sätta upp dubbla om jag får ombesiktning ?
vad är det för a-traktor? det finns vissa A-traktorer som är bessad med enkelåda! min polare har en sj413 som är bessad med ettan och tvåan bara!
sj413 har "dubbla lådor" original i och med att fördelningslådan funkar som en till växellåda

Postat: 5 maj 2014, 10:10
av Ockle96
checka denna då.. besiktad med enkellåda, 4 växlar och gasspärr, går lagligt.. !
http://www.blocket.se/sodermanland/Hano ... 163795.htm