Sida 1 av 1
varför går den dåligt?
Postat: 28 oktober 2012, 15:54
av Kalletheboy
Hej!
Satte på ett metrakit idag (låter skit högt ! Någon som vet hur man får de lite tystare? )
Iallafall så liksom går den konstigt . I 1:an så varvar den segt.. o efter en stund när den kommer upp i varvs så drar den på . Sen växlar man till 2:an o då går den sakta upp till 8 tusen varv då drar den på igen.
Är det munstycket som är fel eller luftskruven ? Har 63 munstycke på nu.
Postat: 28 oktober 2012, 15:56
av derbeyy
det är högt varvigt vafan tror du? du får använda kopplingen!!!!
Postat: 28 oktober 2012, 15:59
av DEA!!
Har du bytt munstycke?
Vad är det för metra kit?
Postat: 28 oktober 2012, 16:03
av Landsten
Hade samma problem, Byt till större munstycke och lek med kopplingen så kommer du märka enorm skillnad!
Postat: 28 oktober 2012, 16:04
av -Filip
63 munstcke känns väl ändå lite för litet? ;o
Postat: 28 oktober 2012, 16:11
av Kalletheboy
Det är ett metrakit thrower.
Men endel säger att det är ett höggradigt rör men tycker ändå den ska gå bättre på låga varv . Den orkar typ inte 3:ans växel ju !
Har inga munstycke hemma men vilka storlekar ska man köpa ?
Postat: 28 oktober 2012, 16:14
av TuZx
Kalletheboy skrev:Det är ett metrakit thrower.
Men endel säger att det är ett höggradigt rör men tycker ändå den ska gå bättre på låga varv . Den orkar typ inte 3:ans växel ju !
Har inga munstycke hemma men vilka storlekar ska man köpa ?
10-15 Storlekar större
Postat: 28 oktober 2012, 16:24
av DEA!!
Kan ju säga att Thrower är lågvarvigt. Det är förgasarinställningarna du ska titta på. Köp en sats där 10-15 storlekar större ingår.
Postat: 28 oktober 2012, 16:26
av 16rieju16
man brukar ju alltid byta till cirka 10storlekar större.. men testa kör med choke lite så ser du om den går bättre genom att den får mer bensin

Postat: 28 oktober 2012, 16:26
av NOName?
63 munstycke? låter ganska litet
du kan tysta det genom att sätta många lager färg på det och sen lacka det några lager, sen även avgasbandage.
Postat: 28 oktober 2012, 19:40
av Hebbe
Mk Thrower är högvarvigt... Jag antar att du har en Derbi Senda med EBS motor och 14mm PHVA eftersom du har 63 strl på munstycket. För att få en bra effekt kurva då bör du dreva den 16-65 eller 13-53 (dom två drevningarna har samma utväxling). Sen bör du ta bort insugskanalen på luftfilterboxen och byta till ca 80-84 munctycke. Då kommer du även få en toppfart på 85 kmh vid 10 000 rpm där cdi boxen stryper.
Kortfattat:
1. 82 munstycke.
2. Ta bort insugsanalen på luftfilterboxen.
3. Dreva den 13-53 eller 16-65.
Då kommer den gå riktigt bra. Och gör inte som dom andra säger... Lek inte med kopplingen för att komma upp i varv så att effekten kommer vid lägre fart. Om du gör som jag har skrivit ovan kommer du bara märka att den är trött på ettan upp till 8000 rpm och om du då varvar motorn till 10 000 rpm innan du växlar hamnar varvet för tvåan växel precis över kurvan så att du ändå ligger med bra effekt.
Postat: 28 oktober 2012, 19:46
av Hebbe
Hebbe skrev:Mk Thrower är högvarvigt... Jag antar att du har en Derbi Senda med EBS motor och 14mm PHVA eftersom du har 63 strl på munstycket. För att få en bra effekt kurva då bör du dreva den 16-65 eller 13-53 (dom två drevningarna har samma utväxling). Sen bör du ta bort insugskanalen på luftfilterboxen och byta till ca 80-84 munctycke. Då kommer du även få en toppfart på 85 kmh vid 10 000 rpm där cdi boxen stryper.
Kortfattat:
1. 82 munstycke.
2. Ta bort insugsanalen på luftfilterboxen.
3. Dreva den 13-53 eller 16-65.
Då kommer den gå riktigt bra. Och gör inte som dom andra säger... Lek inte med kopplingen för att komma upp i varv så att effekten kommer vid lägre fart. Om du gör som jag har skrivit ovan kommer du bara märka att den är trött på ettan upp till 8000 rpm och om du då varvar motorn till 10 000 rpm innan du växlar hamnar varvet för tvåan växel precis över kurvan så att du ändå ligger med bra effekt.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37000 här har du även en guide på hur du kan få den tystare.
Postat: 28 oktober 2012, 19:50
av Hebbe
Hebbe skrev:Hebbe skrev:Mk Thrower är högvarvigt... Jag antar att du har en Derbi Senda med EBS motor och 14mm PHVA eftersom du har 63 strl på munstycket. För att få en bra effekt kurva då bör du dreva den 16-65 eller 13-53 (dom två drevningarna har samma utväxling). Sen bör du ta bort insugskanalen på luftfilterboxen och byta till ca 80-84 munctycke. Då kommer du även få en toppfart på 85 kmh vid 10 000 rpm där cdi boxen stryper.
Kortfattat:
1. 82 munstycke.
2. Ta bort insugsanalen på luftfilterboxen.
3. Dreva den 13-53 eller 16-65.
Då kommer den gå riktigt bra. Och gör inte som dom andra säger... Lek inte med kopplingen för att komma upp i varv så att effekten kommer vid lägre fart. Om du gör som jag har skrivit ovan kommer du bara märka att den är trött på ettan upp till 8000 rpm och om du då varvar motorn till 10 000 rpm innan du växlar hamnar varvet för tvåan växel precis över kurvan så att du ändå ligger med bra effekt.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37000 här har du även en guide på hur du kan få den tystare.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37871 Här är en drevnings guide också. Jag har gjort guiderna själv och jag har provat allt det jag skriver om här.
Postat: 30 oktober 2012, 18:59
av DEA!!
Kolla rörets register så lär du snart inse att det är lågvarvigt.
Inga fler trippelpost, fixar en varning.