Sida 1 av 1
aerox startar inte
Postat: 28 oktober 2012, 10:41
av Alfred123
tjena jag har köpt en yamaha aerox av min pappas jobbarkompis, det var någon som hade snott förgasaren så jag fick den billigt men nu har jag köpt en ny förgasare 17,5 och den startar inte. någon som har något tips på vad jag ska kolla? den har nog inte varit startad på ett tag.
Postat: 28 oktober 2012, 10:42
av Rieju_Jacob
Kolla tändstiftet om den får gnista, sen kicka några gånger å kolla om tändstiftet blir blött
Postat: 29 oktober 2012, 14:20
av Marcus Genberg
tänder den? kolla så de finns bensin i, å byt kanske.
Postat: 29 oktober 2012, 15:41
av HugoTolagen
Testa dra ut sladden till automatchoken. Om det funkade så vet du att det är automatchoken som ligger i hela tiden och då får du justera den.
Postat: 29 oktober 2012, 15:41
av robb4n
Kolla gnista
Kolla om den får soppa
Postat: 29 oktober 2012, 16:47
av jafar86@hotmail.se
kan va så att du har fel inställning
men håll för med tre fingrar för förgasaren och kolla om du får tryck lite grann så håll för och kicka när han är på-väg och gå igång så våbblar du sen sätter på luftburken/sportlufts-filter
så gjorde jag med min så gick han igång! utan nå choke
Postat: 29 oktober 2012, 19:59
av Alfred123
okej tack för svaren! tändstiftet funkar som det ska men den får väldigt lite soppa och det var fullt med skit i den gamla bensinen så jag ska ta loss tanken och försöka göra rent den jag tror slangen börjar bli igentäppt. och jag har precis köpt en ny choke kan det fortfarande vara fel på den? Jarfar jag är inte så kunnig om mopeder så jag vet inte hur man våbblar

men sportluft filter har jag köpt.
Postat: 29 oktober 2012, 20:36
av Marcus Genberg
gammal å skitig bensin är aldrig bra

Postat: 29 oktober 2012, 21:02
av floydei
Prova ta av vacuum slangen och sug i den ca 10 sek. Eftersom den är helt ny förgasaren så finns det ingen bensin i.
Och vacuum kranar öppnas inte så mycket när du kickar så då blir den väääldigt svårstartad. Prova det jag skrev så kan den nog garanterat starta!
Postat: 4 november 2012, 15:50
av Alfred123
okej hej igen den vill fortfarande inte starta, jag har bytt den hara vacum kranen så nu får den bensin och tendstiftet kommer det en gnista ifrån och förgasaren är ny. jag har testat allt som ni har tipsat om förutom att våbbla som jag inte vet hur man görfinns det fortfarande saker som ni vet kan vara fel så snälla skriv det.och om någon skulle kunna skriva hur man våbblar skulle jag bli glad

Postat: 4 november 2012, 16:42
av PalzaR
Har den kompa
Postat: 4 november 2012, 20:59
av Alfred123
när jag tog bort tändstiftet och kickade så så kom det luftpuffar från tändstifthålet i cylindern så jag tror den har kompa men jag vet inte hur man mäter det

Postat: 4 november 2012, 21:00
av PalzaR
Alfred123 skrev:när jag tog bort tändstiftet och kickade så så kom det luftpuffar från tändstifthålet i cylindern så jag tror den har kompa men jag vet inte hur man mäter det

Är det lättare att kicka nu än förut?
Postat: 4 november 2012, 21:24
av Alfred123
nej men min kick suger så man måste dra upp den själv men jag märkte ingen skilnad.
Postat: 4 november 2012, 21:29
av Arkstar
Oftast så brukar man tabbe sig igenom att bensinslangen i vakuum anslutningen och vakuum i bensin,
Kolla om det verkligen sitter rätt ?

Postat: 4 november 2012, 21:31
av derbeyy
kolla så cdi sladdarna sitter i!
Postat: 4 november 2012, 21:38
av PalzaR
Kolla alla kabblar
Postat: 16 november 2012, 21:23
av Alfred123
jag tror jag har hittat felet nu det har lossnat en stor flisa från kolven så jag får väl köpa en ny. om jag köper en sport cylinder behöver jag då ändra något annat (har ju redan en 17,5 förgasare) tex nytt rör

Postat: 16 november 2012, 21:27
av TheGrimReaper
Alfred123 skrev:jag tror jag har hittat felet nu det har lossnat en stor flisa från kolven så jag får väl köpa en ny. om jag köper en sport cylinder behöver jag då ändra något annat (har ju redan en 17,5 förgasare) tex nytt rör

Originalrör fungerar! Men munstycken behöver du byta! eventuellt fjädrar och vikter

Postat: 16 november 2012, 21:32
av ZX
Alfred123 skrev:jag tror jag har hittat felet nu det har lossnat en stor flisa från kolven så jag får väl köpa en ny. om jag köper en sport cylinder behöver jag då ändra något annat (har ju redan en 17,5 förgasare) tex nytt rör

Bara munstycken, dock inte mycket
Postat: 16 november 2012, 22:10
av Alfred123
okej tack för svaren men hur vet man vilket munstycke man ska ha?
Postat: 17 november 2012, 01:22
av Demuz
Alfred123 skrev:okej tack för svaren men hur vet man vilket munstycke man ska ha?
det vet man inte innan man har testat, du får köpa dig ett sett med munstycken och prova dig fram till vilken storlek som fungerar bäst helt enkelt

Postat: 17 november 2012, 12:56
av Alfred123
okej, är det någon som kan tipsa om en bra cylinder?
Postat: 18 november 2012, 20:03
av Alfred123
hur vet man om det är fel på vevlagret? tacksam för snabba svar.

Postat: 18 november 2012, 20:11
av Börniee
Alfred123 skrev:hur vet man om det är fel på vevlagret? tacksam för snabba svar.

Glappar och antagligen låter förhävligt om du snurrar på dom;)
Postat: 18 november 2012, 20:38
av Alfred123
okej tack! men jag har tittat på en ny cyllinder men vad betyder det att dom har två avgasportar kan man ha orginalröret eller är det något special

?
Postat: 18 november 2012, 21:38
av TechnoMen
Alfred123 skrev:okej tack! men jag har tittat på en ny cyllinder men vad betyder det att dom har två avgasportar kan man ha orginalröret eller är det något special

?
Du kan ha orginal röret!

Postat: 18 november 2012, 21:47
av k-skåpet
Ifall de har dubbla avgasportar (Lite fel att säga enligt mig då det egentligen är en delad på mitten.) så låter dom mindre men har i de flesta fall sämre effekt.
Postat: 19 november 2012, 18:36
av Alfred123
okej tack!!
Postat: 20 november 2012, 15:56
av Alfred123