Slö och svag Aerox

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
cjferm
Elmoped

Slö och svag Aerox

Inlägg av cjferm »

Tjenare!
Har en -04 Aerox som jag precis fick tillbaka från reparation efter den har varit stulen.
Som rubriken lyder är den väldigt slö och svag inte alls som den var innan den blev stulen. Så jag öppnade variatorn och tänkte ta bort v-ringen men då fick jag en liten överraskning att v-ringen är bytt till något slags "v-rör" ett litet rör på kanske 3cm. Iaf fattade att det var en annan typ av variator men tog bort det där lilla röret, men gjorde bara en pytte skillnad.

Och nu till det jag vill veta:

1. Är det någon prestanda/effekt skillnad på den typen av variator jag har nu och den vanliga typen?

2. Efter jag hade tagit bort "v-röret" så snackade jag med några polare som kunde sånt här och dom snackade om någon hastighetsspärr, läst att det inte finns på aerox men eftersom dom har bytt ut många saker till nya saker under reparationen så tänkte jag att det kanske är möjligt, finns det? Isf hur får man bort den?

3. Hade tänkt trimma den lite och är ganska ny inom det där, notera att jag vill inte sätta på ett effektrör eller större cylinder.

Så tänkte på om det går att trimma den bara genom att fixa lite nya vikter och en ny tryckfjäder?

Förslag för vad man ska ha för vikt på vikterna?

Finns det nån slags "regel" på vad man ska ha för vikter till vilken tryckfjäder och vice versa?

Måste man byta munstycke om man byter dessa?

Tack för er tid!
Mvh
Användarens profilbild
HugoTolagen
Elmoped

Inlägg av HugoTolagen »

Om du inte ska byta rör borde du köra med originalvikter (5,5g). Byt till starkare kopplingsfjädrar för bättre acc, mitt förslag är gula.
DeKoNe
Svårstartad skrothög

Inlägg av DeKoNe »

Tryckfjärder ska du bara bytta om den slirar. Det jag tror är att dom evt har satt på ant en blackbox eller en cdi
Rieju 03

Mk pro race 2
Stage6 24mm PWK
Mk pro race limited edition
Pvl tändning
Doppler vev

~120km/h
Skriv svar