Sida 1 av 1
moppen går skit.
Postat: 24 oktober 2012, 15:57
av generictriggersm
tjeena! köpte en till moppe i helgen och den har 19mm förgasare och metrakit sp rör på, men den går förjävligt! kollade på kolven och den ser fin ut, kollade förgasaren och det låg inte nån skit i den. sotade ur röret och tästade det på min andra moppe och det gick skit bra så fattar fan inte va det är för fel

moppen går inte riktigt bra häller, tar tid innan gasen kommer och den går bara lite halft på 1-3 sen orkar den inte mer, knappt den orkar på dom växlarna äns en gång. Går inte fort iaf!:(
12-55 drevning sitter på just nu me. har ni några förslag?:)
Re: moppen går skit.
Postat: 24 oktober 2012, 16:02
av zamme
generictriggersm skrev:tjeena! köpte en till moppe i helgen och den har 19mm förgasare och metrakit sp rör på, men den går förjävligt! kollade på kolven och den ser fin ut, kollade förgasaren och det låg inte nån skit i den. sotade ur röret och tästade det på min andra moppe och det gick skit bra så fattar fan inte va det är för fel

moppen går inte riktigt bra häller, tar tid innan gasen kommer och den går bara lite halft på 1-3 sen orkar den inte mer, knappt den orkar på dom växlarna äns en gång. Går inte fort iaf!:(
12-55 drevning sitter på just nu me. har ni några förslag?:)
Testat att bytt munstycke? Kolla att insuget är helt..
Postat: 24 oktober 2012, 16:04
av generictriggersm
jadå insuget är helt, sitter även 95 munstycke men det borde väll räcka ? min kompis körde ju 70cc metrakit pro race rör 21 mm förgasare och öppet filter med 92?
dock så har min andra moppe 16.5 mm förgasare med 115 munstycke , (70cc , öppet filter och tk rör) men som sagt så är det ju större förgasare på denna och mindre trimm och luftbox. antar att det är samma munstycke som på origina förgasare? dellorto 6mm borde väll funka?

Postat: 24 oktober 2012, 16:11
av Rickards
låter som den får för mycket bensin tästa att gå ner några stolekar med munstyket :)
Postat: 24 oktober 2012, 16:14
av generictriggersm
tror du de? den blöddrar inte eller nåt sånt, den slutar bara varva och sen orkar den inte;/ kunde nästan tro den var halvskuren men kolven var ju fin som sagt.. ingen aning va det kan vara.
Postat: 24 oktober 2012, 16:32
av Rickards
du kan ju alltid tästa att gå ner några stolekar och rengöra luftfiltret :)
Postat: 24 oktober 2012, 19:39
av generictriggersm
kollade lite på förgasaren och såg att det var en 21mm förgasare, tästade att leka lite me luftskruven och utan luftbox och även med öppet luftfilter, inget vidare alls gick det
ska det gå och köra på 21 mm på en 50cc? kanske är lite för stort? men det blöddrar inte eller nåt och tändstiftet är ljusbrunt och tort efter jag har kört. och filtret är rent:)
Postat: 24 oktober 2012, 19:40
av DEA!!
Såklart att det går, men inställningarna blir inte lättare. Ska du köra med 21mm så ska du ju köra med luftburk.
Postat: 24 oktober 2012, 19:49
av generictriggersm
mm går inget bättre med luftburk

förstår fan inte vad som är fel var ute idag 2 timmar och pilla och ingen ändring!kom inte upp i mer än 45 i nerförsbacke me den, kan det vara att jag ska ha mer bensin? att den inte hinner fylla upp förgasaren eller nåt liknande?
för ett årsen körde jag 110 munstycke med luftbox på min andra moppe, 50cc , tk rör och 16,5mm förgasare. är det nån ide att köpa ett 105-110 munstycke tror ni?
är ju 5mm munstycke och inte 6mm i den förgasaren me, kanske har nåt me saken att göra?
Postat: 24 oktober 2012, 21:00
av Drivenx
generictriggersm skrev:mm går inget bättre med luftburk

förstår fan inte vad som är fel var ute idag 2 timmar och pilla och ingen ändring!kom inte upp i mer än 45 i nerförsbacke me den, kan det vara att jag ska ha mer bensin? att den inte hinner fylla upp förgasaren eller nåt liknande?
för ett årsen körde jag 110 munstycke med luftbox på min andra moppe, 50cc , tk rör och 16,5mm förgasare. är det nån ide att köpa ett 105-110 munstycke tror ni?
är ju 5mm munstycke och inte 6mm i den förgasaren me, kanske har nåt me saken att göra?
Det är kallare ute nu så du kan behöva gå upp några storlekar!
Postat: 24 oktober 2012, 21:10
av generictriggersm
ja kanske de du:) ska iaf beställa hem 105 och 110 munstycke när jag endå behöver ny toplocks packning till min 70cc^^
Edit: bytte cylinder idag ifrån min andra moppe och slängde på 70cc, inte fan gick det bättre för de :/ så måste antagligen vara något med förgasaren eller membranet?
moppen stod stilla i ett år innan jag köpte den så membranet kanske är stelt eller nåt? är ju plåt / metal reeds på det. Effekten är jätte konstig... den gick som ett skott på min andra moppe me 70cc men nu så händer det knappt nånting, kände inte ens nån skillnad ifrån 50cc på denna :/
Postat: 25 oktober 2012, 17:56
av generictriggersm
om det är förgasaren som är tät men den är ren runt munstycket och den koppen, räcker det med tryckluft för att blåsa rent alla rör o skit i förgasaren?
Postat: 25 oktober 2012, 18:28
av DRD Broms
Varför i hela fridens namn köpte du en moppe som krånglar som du inte vet vad felet är?!?!
Postat: 25 oktober 2012, 18:33
av generictriggersm
fick den billigt och behövde delar till min andra, och efter lite pill ska denna nog funka me, har inte haft riktigt tid än bara:) därför jag tänkte höra lite om ni vet, ska plocka ner förgasare och insug och membran på söndag så får jag se va felet är.
cylindern var fin och allt så den var helt klart pengarna:) lite förgasar fel bara;)
Postat: 25 oktober 2012, 19:09
av AndreWidestedt
Kolla tändstiftet och se vad för färg de har.
Postat: 25 oktober 2012, 19:10
av generictriggersm
stiftet är ljus brunt:)
Postat: 27 oktober 2012, 15:33
av CaToXXo
Testa att köra med choken i, eller byt upp munstycket. Låter som att den får för lite soppa.