Höga avgasvärden på e36 318is? endast hjälp av proffsen!

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Höga avgasvärden på e36 318is? endast hjälp av proffsen!

Inlägg av PK »

Sha!

som några av er vet så har jag nytt projekt. bmw e36 med en 318is i motorrummet.

Har åkt på höga hc-värden på bes. har kollat det mesta nu men vet fan inte vad jag ska göra nu?

Lite fixade/kollade saker.

oljefilter (ny)
motorolja (ny)
Lambdasond (ny)
batteri (ny)
väldigt bra komp i alla cylindrar.
etanol i tanken (25%+-)
tändstift (ny)
blåst rent luftfiltret (öppet filter)
kollat luftmassemätaren (gick betydligt sämmre utan kontakten i)

har alltså försökt med det mesta. Den går även dåligt på tomgång.

Testade idag att skruva av oljepåyllningslocket. ska ju suga liiiiite där.

var en jävla fors av luft när jag öppnade och motorn dom nästan när man öppnade. skvätte upp massa olja från toppen.

Antar att det är stopp i vevhusventilationen på något sätt? annars misstänker jag tomgångsmotorn....

Något tips på hur man felsöker vevhusventilationen på bra sätt?
Tänkte köpa en ny kat med. några ressensioner på biltemas billiga kat (500kr+-)?
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

Vet inte riktigt om detta hjälper med hc värdena men du kan ju hälla i aspens 4 t bensin i tanken innan bes så sjunker avgasvärdena rejält :)
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

etanolen är en bättre lösning då det fortfarande går att köra helt okej och sänker värdena.

Sen är det ju bara en tillfällig lösning. bättre att fixa felet en gång för alla ;)
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

PK skrev:etanolen är en bättre lösning då det fortfarande går att köra helt okej och sänker värdena.

Sen är det ju bara en tillfällig lösning. bättre att fixa felet en gång för alla ;)
Ja det är det ju ;)
Mitt Rieju Rrx Projekt
kjelle skrev:
moliki skrev:bara föra att man hänger på det här forumet så betyder det inte att man tänker sladda, drifta och leka runt med bilen man har som första bil.
Är du utrustad med penis kommer du att göra det.
Användarens profilbild
moppenissen96
Kinaraket

Inlägg av moppenissen96 »

Brukar vara dyrt , men det är nog katalysatorn
Användarens profilbild
MrAndersson
King of the street

Inlägg av MrAndersson »

LMM?
Every man dies, but not every man really lives!

Kolla In Min KTM Senda!

Träningsnarkoman som gått ifrån sin egna hoj, men hänger kvar här och hjälper till. Går min egna väg.
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Nu kan jag ha supit bort för många hjärnceller och blandat ihop olika bilar, men jag har för mig att nån BMW brukar ha problem med ventiltätningarna så dom drar i sig olja via ventilstyrningarna. Långt ifrån säker på saken, men ger dig i alla fall nått att söka mer info om.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
EmilÅkerström
Varnad
Kontakt:

Inlägg av EmilÅkerström »

dra i en flaska k-sprit i tanken innan bess! :)
hitler is tha king
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

I med mera E85 och kör hårt innan du rullar in på besiktningen.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

Tror ni missuppfattat frågan lite ;)

Det är fel i motorn. Katalysatorn gör inte så att det blir våldsamt vakuum i topplocket osv.

Den går jävligt fett tror jag. Den orkar inte riktigt på låga varv och har ojämn tomgång och det. Stiften är kolsvarta.

Som jag skrev så har jag haft i etanol som tar bort hc-värdet bäst av alla, men det har inte sjunkit kraftigt.

Det är ju fel på insprutningen helt klart. Den sprutar inte in rätt beänsleblandning och IOM att den går fet så är det något med luften som är sne.

Luftmassemätarn är kollad och kör sitt jobb. Problemet är innan det. För et som vet hur vevhusventilationen funkar så sitter det en slang i vevhusventilationen som samlar upp bränsle som åkt igenom cylindern utan att förbrännas och skickar in det igen så att det förbränns.

Skulle det då vara täppt så skulle den få för fet blandning?

Så ska kolla upp ventiltätningarna iallafall :)

Och ja, det blir en ny kat med men om hc ligger på 300 och man fixar insprutningen så den går rent så tippar jag att det går ner till runt 90 vilket inte heller är okej ;) är säkerligen fel på både motorn och katen ;)
Användarens profilbild
EmilÅkerström
Varnad
Kontakt:

Inlägg av EmilÅkerström »

PK skrev:Tror ni missuppfattat frågan lite ;)

Det är fel i motorn. Katalysatorn gör inte så att det blir våldsamt vakuum i topplocket osv.

Den går jävligt fett tror jag. Den orkar inte riktigt på låga varv och har ojämn tomgång och det. Stiften är kolsvarta.

Som jag skrev så har jag haft i etanol som tar bort hc-värdet bäst av alla, men det har inte sjunkit kraftigt.

Det är ju fel på insprutningen helt klart. Den sprutar inte in rätt beänsleblandning och IOM att den går fet så är det något med luften som är sne.

Luftmassemätarn är kollad och kör sitt jobb. Problemet är innan det. För et som vet hur vevhusventilationen funkar så sitter det en slang i vevhusventilationen som samlar upp bränsle som åkt igenom cylindern utan att förbrännas och skickar in det igen så att det förbränns.

Skulle det då vara täppt så skulle den få för fet blandning?

Så ska kolla upp ventiltätningarna iallafall :)

Och ja, det blir en ny kat med men om hc ligger på 300 och man fixar insprutningen så den går rent så tippar jag att det går ner till runt 90 vilket inte heller är okej ;) är säkerligen fel på både motorn och katen ;)

Har samma problem på min b230F nu, den går bra men lite orklös på låga varv och har knepig tomgång.. Och det är luftmassemätaren som jävlas.. kolla om du har någon annans lmm du kan få prova :)
hitler is tha king
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

ja det låter som lmm, fast det är inte det på min ;)

drar man ur sladden helt så dör den nästan och inga felkoder. kollat upp den jäveln noga ;)

ska förövrigt byta drivaxel på farfars hyundai så hinner inte kolla ventilationen idag men kollar imorgon :) hoppas jag får ingenom den på bes om det fixas... måste byta framrutan med :/
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Prova att lossa på vevhusventilationsslangen. Och blås i den! Är den igentäppt går det ju inte blåsa. :)

Blåsa med munnen såklart! Det smakat dock lite illa ett litet tag. ;)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

Rexxy skrev:Prova att lossa på vevhusventilationsslangen. Och blås i den! Är den igentäppt går det ju inte blåsa. :)

Blåsa med munnen såklart! Det smakat dock lite illa ett litet tag. ;)

lol varför har jag inte tänkt på det innan -.-"

får gå ut och göra det sen ;)
Skriv svar