Sida 1 av 1

Derbi drd pro går inte att starta

Postat: 23 oktober 2012, 19:24
av StruTsen_b
Tjena!
Min kompis har en Derbi drd pro, vi var ute och körde på rasten och då dog den. Vi testade att rulla igång den det lät som om den skulle starta men den startade aldrig riktigt om ni fattar vad jag menar. Rasten tog slut så vi fick åka tillbaka till skolan så åkte vi och försökte laga den efter. När vi kom tillbaka så startade den men det nog efter en sekund. Då tog jag loss flottören och blåste rent munstyckena, då startade den och jag kunde köra ca 500meter sen dog den igen...
Sedan började jag pilla å¨CDI boxen och drog ut en grön svart sladd, då startade den utan nyckel(tjuvkopplad?) och gick att köra med men hade ingen tomgång. sen satte jag tillbaka sladden och då startade den inte...
Vet någon vad felet är?

Postat: 23 oktober 2012, 19:33
av floydei
Lite o.t, men går på samma skola som dig :))

Postat: 23 oktober 2012, 19:36
av StruTsen_b
floydei skrev:Lite o.t, men går på samma skola som dig :))
Vilken skola går du på då?

Postat: 23 oktober 2012, 19:37
av floydei
Trulsegårdsskolan.

Postat: 24 oktober 2012, 17:43
av DEA!!
Ta offtopic i PM är ni snälla! :)

Men ta loss förgasaren och gör rent den!

Flyttad till Motorfrågor- Cross/SM!

Postat: 24 oktober 2012, 17:49
av StruTsen_b
DEA!! skrev:Ta offtopic i PM är ni snälla! :)

Men ta loss förgasaren och gör rent den!

Flyttad till Motorfrågor- Cross/SM!

Men den går ju bra när man har dragit ur sladden från CDI boxen.
Borde det inte vara något med elen då?

Postat: 27 oktober 2012, 10:24
av StruTsen_b
Någon som vet?

Postat: 27 oktober 2012, 10:50
av bensinskalle
Inte helt ovanligt att dödarknappen på styret kortsluter och dödar motorn.

Min gjorde det, hade kommit in vatten och annan smuts, så jag kopplade helt enkelt bort den och hade aldrig det problemet igen.

Annars låter det som att du inte får fram bensin ordentligt

Postat: 27 oktober 2012, 11:09
av StruTsen_b
bensinskalle skrev:Inte helt ovanligt att dödarknappen på styret kortsluter och dödar motorn.

Min gjorde det, hade kommit in vatten och annan smuts, så jag kopplade helt enkelt bort den och hade aldrig det problemet igen.

Annars låter det som att du inte får fram bensin ordentligt
Denna moppen har ingen sådan knapp:/
Den gick ju när jag hade tömt flottören men sen gick den inte att starta igen, fattar inte hur den kan funka om sladden är ut dragen.

Får testa att göra rent förgasaren då :(

Postat: 27 oktober 2012, 11:09
av saile96
får den bensin till cylindern? har den gnista? komp?

sen kan du testa spruta lite 5-56 i tändningslåset och se om det sammarbetar bättre då :D

Postat: 27 oktober 2012, 15:49
av CaToXXo
Kolla om du har bensin fram till stiftet (det ska bli blött efter några kickar), kolla så att du har fin blå gnista på stiftet, om inte så byter du stift.

Postat: 27 oktober 2012, 16:41
av StruTsen_b
Nu har jag gjort rent förgasaren, funkar fortfarande inte.
Men drar man ut den grön svarta sladden från CDI boxen startar den men utan tomgång(utan nyckel också) men det kommer väldigt mycket vit rök från röret.

Postat: 27 oktober 2012, 22:22
av Daniel_b
Ingen som vet? Kan det vara cdi boxen eller elen i moppen (glapp någonstans) :)?

Postat: 27 oktober 2012, 22:32
av Peppenamnlos
Vit rök = Topplockspackningen som måste bytas ut. Rätta mig om jag har fel.

Postat: 27 oktober 2012, 22:58
av StruTsen_b
Nu märkte vi även att det "tickar " ifrån motorn :?

Postat: 28 oktober 2012, 01:58
av Robbdog
Ramlagren har farit, har farit en järnflisa mellan kolven o cylindern, så den har skurit? Hur långt är moppen körd, Något trim?

Postat: 28 oktober 2012, 07:18
av saile96
Peppenamnlos skrev:Vit rök = Topplockspackningen som måste bytas ut. Rätta mig om jag har fel.
det har du helt rätt i!

att det tickar kan bero på att tändstiftet kan sitta löst och det brukar "ticka"
det kan också vara därför tomgången är åt hellvete

går den igång som vanligt om man har tagit bort sladden?


rabbdog: har ramlagrena farit så brukar det inte ticka utan allt brukar vibrera mera :wink:

Postat: 28 oktober 2012, 09:00
av zamme
Peppenamnlos skrev:Vit rök = Topplockspackningen som måste bytas ut. Rätta mig om jag har fel.
Tror som peppe! Vit rök=topplockspackningen!

Postat: 28 oktober 2012, 10:19
av linux_b
saile96 skrev:
Peppenamnlos skrev:Vit rök = Topplockspackningen som måste bytas ut. Rätta mig om jag har fel.
det har du helt rätt i!

att det tickar kan bero på att tändstiftet kan sitta löst och det brukar "ticka"
det kan också vara därför tomgången är åt hellvete

går den igång som vanligt om man har tagit bort sladden?


rabbdog: har ramlagrena farit så brukar det inte ticka utan allt brukar vibrera mera :wink:
Den går igång som vanligt om man tagit bort sladden bara att den inte har nån tomgång, och som sagt den tickar.

Postat: 28 oktober 2012, 10:31
av Daniel_b
Det är nog topplockspackningen då. Men hur kan den starta om man bara drar en sladd på CDI boxen (grön svart)? Sen det tickande är nog inte tändstiftet men ska kolla på det :)

Postat: 12 november 2012, 21:51
av Daniel_b
Jag har bytt topplockspackning nu men det är fortfarande samma sak. Den startar bara om jag drar ut en grön,svart sladd i cdi boxen. Är det CDI boxen som det är fel på eller något annat för det ryker fortfarande mycket ur röret (Kallt?)
Kan det vara något fel med oljan?

Postat: 12 november 2012, 22:23
av elias96sandberg
Men om där kommer mycket vit rök så kan det ju också va för mycket olja i bensinen, då startar den inte, jag vet inte om det är problemet men men.

Postat: 12 november 2012, 22:27
av Börniee
elias96sandberg skrev:Men om där kommer mycket vit rök så kan det ju också va för mycket olja i bensinen, då startar den inte, jag vet inte om det är problemet men men.
Han säger ju att den startar!!!

Postat: 12 november 2012, 22:29
av elias96sandberg
Niklas Berntsson skrev:
elias96sandberg skrev:Men om där kommer mycket vit rök så kan det ju också va för mycket olja i bensinen, då startar den inte, jag vet inte om det är problemet men men.
Han säger ju att den startar!!!
Oj, missa det. Fel av mig

Postat: 13 november 2012, 13:21
av StruTsen_b
Han hade gammal 2-t olja kan detta vara ett problem?
Eller är det CDI boxen som är trasig?