Sida 1 av 1

Derbi med gianelli 2t går slött

Postat: 22 oktober 2012, 18:24
av Eri^kk
Tjena slängde på mitt gianelli 2t idag, gick som fan på 1:an 2:an och 3:an sedan på 4:an och 5:an så låter det som den får förmycket bensin, så man måste gå ner till en lättare växel och låta den varva upp till 12 000 varv och sedan kan man växla upp men den orkar ändå inte varva ur växlarna?
Vad kan felet vara?

Orgmunstycke är 63 kör med 72 och choken i då den gick så förbannat dåligt innan jag hade större munstycken och har inte orkat ändra tillbaka det, den är alltså "inställd" med choken på för att gå bättre original.
Drevning är 14/65 (org är 12/65)

Har ni något tips på ny drevning?
(13/53)?!?!?!



Mvh Eri^kk

Postat: 22 oktober 2012, 18:27
av DEA!!
Kör inte med choken i då? :)

Postat: 22 oktober 2012, 18:32
av bensinskalle
Vad har du för övrig setup?

Alltså släpp choken och ställ in förgasaren ordentligt

Postat: 22 oktober 2012, 18:36
av Eri^kk
bensinskalle skrev:Vad har du för övrig setup?

Alltså släpp choken och ställ in förgasaren ordentligt
Org cylinder och 14/65 drevning (12/65 är org).

Men man är ju inte värsta ninjan eller? är det inte bökigt att ställa in förgasaren?
Om den blir fel inställd kan inte cylindern skära då?

Postat: 22 oktober 2012, 18:45
av Börniee
Byt framdrev så blir den inte lika slö ;)

Postat: 22 oktober 2012, 19:23
av bensinskalle
Eri^kk skrev:
bensinskalle skrev:Vad har du för övrig setup?

Alltså släpp choken och ställ in förgasaren ordentligt
Org cylinder och 14/65 drevning (12/65 är org).

Men man är ju inte värsta ninjan eller? är det inte bökigt att ställa in förgasaren?
Om den blir fel inställd kan inte cylindern skära då?
Jo det är bökigt. Ingen har väl påstått att det skulle vara enkelt?

Det är värre att åka såhär än att ställa in den ordentligt.

Man börjar alltid med ett för stort munstycke så att man vet att motorn går fett istället för snålt, och då är risken minimal att det går fel

Postat: 22 oktober 2012, 19:28
av FreZz
börja stort och gå ner i munstycken, jag skulle också byta ner mig i backdrev och kanske i framdrev med.

Postat: 22 oktober 2012, 19:57
av ValoPallo
Vad är det för årsmodell?

Har en Extreme 06 med Gianelli och 12-48, den går som fan. Har dock inte kollat vad det är för munstycke, men köp en sats och ställ in förgasaren, eller lämna in den till verkstad/lokala mopedgurun

Postat: 22 oktober 2012, 19:58
av Roxxen96
För de första är original munstycke 62 inte 63. För de andra så är 73 alldeles för litet. Upp mot 80-86. Sen sätt dit ett 12/13 drev istället för 14... sista så byt till 53 bak istället för 65. Efter de kan ja lova att den går bättre.

Postat: 22 oktober 2012, 20:10
av MrAndersson
Roxxen96 skrev:För de första är original munstycke 62 inte 63. För de andra så är 73 alldeles för litet. Upp mot 80-86. Sen sätt dit ett 12/13 drev istället för 14... sista så byt till 53 bak istället för 65. Efter de kan ja lova att den går bättre.
För de första, de skiljer sig.
För de andra, 73 kan mycket väl funka! Skiljer sig från moped till moped.
För de tredje, varför ska han byta? Kommer ju ha bättre topp med 14/65 än 12/65 även snällare mot motorn.
Sista, han kanske vill köra på den setupen han har? Han fråga efter ett fel, sluta klaga.

Postat: 22 oktober 2012, 20:13
av Börniee
MrAndersson skrev:
Roxxen96 skrev:För de första är original munstycke 62 inte 63. För de andra så är 73 alldeles för litet. Upp mot 80-86. Sen sätt dit ett 12/13 drev istället för 14... sista så byt till 53 bak istället för 65. Efter de kan ja lova att den går bättre.
För de första, de skiljer sig.
För de andra, 73 kan mycket väl funka! Skiljer sig från moped till moped.
För de tredje, varför ska han byta? Kommer ju ha bättre topp med 14/65 än 12/65 även snällare mot motorn.
Sista, han kanske vill köra på den setupen han har? Han fråga efter ett fel, sluta klaga.
Hller med roxxen här för han fråga ju varför den var slö på de högre växlarna och då har han för tung drevning

Postat: 22 oktober 2012, 20:32
av Ezkils
Niklas Berntsson skrev:
MrAndersson skrev:
Roxxen96 skrev:För de första är original munstycke 62 inte 63. För de andra så är 73 alldeles för litet. Upp mot 80-86. Sen sätt dit ett 12/13 drev istället för 14... sista så byt till 53 bak istället för 65. Efter de kan ja lova att den går bättre.
För de första, de skiljer sig.
För de andra, 73 kan mycket väl funka! Skiljer sig från moped till moped.
För de tredje, varför ska han byta? Kommer ju ha bättre topp med 14/65 än 12/65 även snällare mot motorn.
Sista, han kanske vill köra på den setupen han har? Han fråga efter ett fel, sluta klaga.
Hller med roxxen här för han fråga ju varför den var slö på de högre växlarna och då har han för tung drevning
Den ska orka den drevningen annars är det nåt fel, min klarar 12-53 utmärkt och då har jag bara kapad blindtarm.

Postat: 22 oktober 2012, 20:40
av Börniee
Ezkils skrev:
Niklas Berntsson skrev:
MrAndersson skrev: För de första, de skiljer sig.
För de andra, 73 kan mycket väl funka! Skiljer sig från moped till moped.
För de tredje, varför ska han byta? Kommer ju ha bättre topp med 14/65 än 12/65 även snällare mot motorn.
Sista, han kanske vill köra på den setupen han har? Han fråga efter ett fel, sluta klaga.
Hller med roxxen här för han fråga ju varför den var slö på de högre växlarna och då har han för tung drevning
Den ska orka den drevningen annars är det nåt fel, min klarar 12-53 utmärkt och då har jag bara kapad blindtarm.

Aa pch han har för faan 14-65

Postat: 22 oktober 2012, 20:55
av MrAndersson
Niklas Berntsson skrev:
Ezkils skrev:
Niklas Berntsson skrev: Hller med roxxen här för han fråga ju varför den var slö på de högre växlarna och då har han för tung drevning
Den ska orka den drevningen annars är det nåt fel, min klarar 12-53 utmärkt och då har jag bara kapad blindtarm.

Aa pch han har för faan 14-65
14/65 är så in i helvete mycket lättare än 12/53.
Du har absolut ingen aning om vad du snackar om, så knip!
Min klarade 14/65 original utan problem så.

Postat: 22 oktober 2012, 21:12
av Ezkils
Niklas Berntsson skrev:
Ezkils skrev:
Niklas Berntsson skrev: Hller med roxxen här för han fråga ju varför den var slö på de högre växlarna och då har han för tung drevning
Den ska orka den drevningen annars är det nåt fel, min klarar 12-53 utmärkt och då har jag bara kapad blindtarm.

Aa pch han har för faan 14-65
Haha vad snackar du om?:O

Postat: 22 oktober 2012, 21:30
av DEA!!
förklaring på varför 14/65 skulle va lättare?

Postat: 22 oktober 2012, 21:55
av Hebbe
Roxxen96 skrev:För de första är original munstycke 62 inte 63. För de andra så är 73 alldeles för litet. Upp mot 80-86. Sen sätt dit ett 12/13 drev istället för 14... sista så byt till 53 bak istället för 65. Efter de kan ja lova att den går bättre.

Angående original munsycket har du fel... Äldre modeller har 62 original tex 2002. 2003 (55). 2004 (63) -->

Postat: 22 oktober 2012, 22:07
av bensinskalle
MrAndersson skrev:
Niklas Berntsson skrev:
Ezkils skrev: Den ska orka den drevningen annars är det nåt fel, min klarar 12-53 utmärkt och då har jag bara kapad blindtarm.

Aa pch han har för faan 14-65
14/65 är så in i helvete mycket lättare än 12/53.
Du har absolut ingen aning om vad du snackar om, så knip!
Min klarade 14/65 original utan problem så.
Ah jäääääääääävlar vad det skiljer sig

14/65 = 0.215
12/53 = 0.226

En skillnad på knappt 5% i utväxling

shit, typ som cykel vs raket...... Så det kanske är du som ska knipa

Postat: 22 oktober 2012, 22:29
av Eri^kk
bensinskalle skrev:
MrAndersson skrev:
Niklas Berntsson skrev:
Aa pch han har för faan 14-65
14/65 är så in i helvete mycket lättare än 12/53.
Du har absolut ingen aning om vad du snackar om, så knip!
Min klarade 14/65 original utan problem så.
Ah jäääääääääävlar vad det skiljer sig

14/65 = 0.215
12/53 = 0.226

En skillnad på knappt 5% i utväxling

shit, typ som cykel vs raket...... Så det kanske är du som ska knipa
Asså jag fattar inte vad är grejen med att alltid påstå att man har "rätt och är bäst" känns som det blir väldigt mycket skit i trådarna istället för att diskutera det folk vill ha svar på, kan inte folk ha bättre attityd än den tråkiga som förstör allt, kom med trevlig attityd och komfram till något bra tillsammans, två ideer kanske betyder att du får fram en bättre lösning.


Ska pröva munstycken 80 och neråt i morgon.

Postat: 22 oktober 2012, 22:33
av bensinskalle
Eri^kk skrev: Asså jag fattar inte vad är grejen med att alltid påstå att man har "rätt och är bäst" känns som det blir väldigt mycket skit i trådarna istället för att diskutera det folk vill ha svar på, kan inte folk ha bättre attityd än den tråkiga som förstör allt, kom med trevlig attityd och komfram till något bra tillsammans, två ideer kanske betyder att du får fram en bättre lösning.


Ska pröva munstycken 80 och neråt i morgon.
Jo jag håller helt och hållet med dig. Särskilt när personer kaxar upp sig över felaktiga påståenden.

Men jag är moderator och det är min uppgift att tillrättavisa så jag har en ursäkt för att vara butter mot folk som är buttra ;)

80 blir nog lagom för ett första test ja. Jag låg på 85 i min gamla x-treme när jag körde trimrör, dock hade jag öppet filter också. Men det ligger där i krokarna.

Postat: 22 oktober 2012, 22:43
av Eri^kk
bensinskalle skrev:
Eri^kk skrev: Asså jag fattar inte vad är grejen med att alltid påstå att man har "rätt och är bäst" känns som det blir väldigt mycket skit i trådarna istället för att diskutera det folk vill ha svar på, kan inte folk ha bättre attityd än den tråkiga som förstör allt, kom med trevlig attityd och komfram till något bra tillsammans, två ideer kanske betyder att du får fram en bättre lösning.


Ska pröva munstycken 80 och neråt i morgon.
Jo jag håller helt och hållet med dig. Särskilt när personer kaxar upp sig över felaktiga påståenden.

Men jag är moderator och det är min uppgift att tillrättavisa så jag har en ursäkt för att vara butter mot folk som är buttra ;)

80 blir nog lagom för ett första test ja. Jag låg på 85 i min gamla x-treme när jag körde trimrör, dock hade jag öppet filter också. Men det ligger där i krokarna.
Man borde bara släppa det.

Jo det är ju de ni är till för att motverka felaktiga saker på forumet.

Moderator nästan som en lärare i skolan bara det att en moderator på tsr är grymt mycket skönare än en lärare i skolan! ;)

Okej, men tror jag har något gammalt luftfilter liggande i någon låda hemma som jag kan pröva med, (tror du att de kan vara filtret?)

Postat: 22 oktober 2012, 23:02
av MrAndersson
Bensinskalle, i teorin ja! Du kommer känna att moppen är "piggare" med 14/65 än 12/53. Så punkt där.

Till din fråga, skit i o slänga på filter innan du fått den o gå ordentligt med rör.

Re: Derbi med gianelli 2t går slött

Postat: 22 oktober 2012, 23:16
av ic0rn
Eri^kk skrev:Tjena slängde på mitt gianelli 2t idag, gick som fan på 1:an 2:an och 3:an sedan på 4:an och 5:an så låter det som den får förmycket bensin, så man måste gå ner till en lättare växel och låta den varva upp till 12 000 varv och sedan kan man växla upp men den orkar ändå inte varva ur växlarna?
Vad kan felet vara?

Orgmunstycke är 63 kör med 72 och choken i då den gick så förbannat dåligt innan jag hade större munstycken och har inte orkat ändra tillbaka det, den är alltså "inställd" med choken på för att gå bättre original.
Drevning är 14/65 (org är 12/65)

Har ni något tips på ny drevning?
(13/53)?!?!?!


Mvh Eri^kk
det är din cdi som stryper, det har inget med drevningen att göra, byt även munstycke.

Postat: 23 oktober 2012, 08:17
av FreZz
ic0rn det är ingen cdi som stryper han kan ju fan varva till 12k?!?

Postat: 23 oktober 2012, 11:59
av antonbrag
FreZz skrev:ic0rn det är ingen cdi som stryper han kan ju fan varva till 12k?!?
Han kan bara varva till 10k ! :)

Postat: 23 oktober 2012, 13:25
av FreZz
Anton läs hans första inlägg så står det att han kan varva till 12k

Postat: 23 oktober 2012, 14:42
av jarken
Hoppas mitt rör fungerar bra i övrigt! :roll:

Jag körde med 92 munstycke, 13/52 drev, nålen i botten(Clipset längst upp) o luftsnorkeln borta.