Sida 1 av 1

hur trimmar man en 125cc fiddy 4-takt?

Postat: 21 oktober 2012, 12:15
av rieju4life
hej vill ha tipps på hur man trimmar en 125cc fiddy som e 4-takt?? :D

Postat: 21 oktober 2012, 12:22
av DeKoNe
Trim cdi, Trim förgasare mm

Postat: 21 oktober 2012, 12:22
av HondaPojkeN
drev, slipa insug, större förgasare, porta topp, trim cdi, bättre rör, osv..

Postat: 21 oktober 2012, 13:46
av liljegrenarN
finns trim kammar till de flesta motorer också :)
finns högkompskolvar som ökar kompressionen också :)

Postat: 21 oktober 2012, 15:10
av G-son
Sällan värt att trimma denna typ av motorer. Men det finns väl 150-160cc fiddymotorer som passar i ramen? Om dom nu ger nån nämnvärd effektökning...

Lägg pengarna på en bättre hoj, du blir nog mer nöjd. ;)

Postat: 21 oktober 2012, 15:23
av stunt 4 life
om du int vill lägga ut pengar på den så kan du porta å fräsa cylindern, borra förgasaren å insögget, bygga nytt avgasrör å fräsa toppen 2mm

haru pengar så kan du köpa större cylinder,förgasare,kamaxel,drev,kolv,ventiler,topp,avgas,tändning, lättat svänghjul å lättad oljekastare ;)

Postat: 21 oktober 2012, 15:42
av G-son
stunt 4 life skrev:om du int vill lägga ut pengar på den så kan du porta å fräsa cylindern, borra förgasaren å insögget, bygga nytt avgasrör, jacka kolven å fräsa toppen 2mm

haru pengar så kan du köpa större cylinder,förgasare,kamaxel,drev,kolv,ventiler,topp,avgas,tändning, lättat svänghjul å lättad oljekastare ;)
Du har absolut inte en aning om vad du snackar om, right? Du googlade "trimning", tog några av orden du hittade och blandade dom på måfå så dom bildade nått som liknar två meningar...?

Postat: 21 oktober 2012, 15:52
av stunt 4 life
Erik_ skrev:
stunt 4 life skrev:om du int vill lägga ut pengar på den så kan du porta å fräsa cylindern, borra förgasaren å insögget, bygga nytt avgasrör, jacka kolven å fräsa toppen 2mm

haru pengar så kan du köpa större cylinder,förgasare,kamaxel,drev,kolv,ventiler,topp,avgas,tändning, lättat svänghjul å lättad oljekastare ;)
Du har absolut inte en aning om vad du snackar om, right? Du googlade "trimning", tog några av orden du hittade och blandade dom på måfå så dom bildade nått som liknar två meningar...?
jag vet vad jag snackar om då jag har hållit på å trimmat fiddys förut... han frågade om vad man kunde gö? jag skrev några saker som inte kosta pengar å saker som kostade päningar.

Postat: 21 oktober 2012, 15:58
av G-son
Då får du gärna förklara hur man portar cylindern på motorer som inte har portar i cylindern, vad man har för nytta av kolvjackning i fyrtaktsmotorer, och varför du inte verkar veta hur svenska språket ska hanteras - skriver man som en idiot kommer man betraktas som en sån på internet också.

Postat: 21 oktober 2012, 16:09
av stunt 4 life
Erik_ skrev:Då får du gärna förklara hur man portar cylindern på motorer som inte har portar i cylindern, vad man har för nytta av kolvjackning i fyrtaktsmotorer, och varför du inte verkar veta hur svenska språket ska hanteras - skriver man som en idiot kommer man betraktas som en sån på internet också.
porta= bredda avgasporten. jacka kolven = mer bränsle i cylindern

Postat: 21 oktober 2012, 16:12
av ValoPallo
stunt 4 life skrev:porta= bredda avgasporten. jacka kolven = mer bränsle i cylindern
Jackning gör ingen nytta på fyrtaktsmotorer, de har ventiler i toppen där soppan kommer in. På en tvåtaktare så kommer blandningen in genom cylinderväggen, och där hjälper det att jacka så det börjar suga in tidigare.

Postat: 21 oktober 2012, 16:18
av saile96
stunt 4 life skrev:
Erik_ skrev:Då får du gärna förklara hur man portar cylindern på motorer som inte har portar i cylindern, vad man har för nytta av kolvjackning i fyrtaktsmotorer, och varför du inte verkar veta hur svenska språket ska hanteras - skriver man som en idiot kommer man betraktas som en sån på internet också.
porta= bredda avgasporten. jacka kolven = mer bränsle i cylindern


rätta mig om jag har fel nu men en 4t har väll ingen avgasport utan en utsugsventil och kolvjakning spelar ingen roll då all soppa kommer genom insugsventilen

kan ha fel då jag inte alls är insatt i 4t

Postat: 21 oktober 2012, 16:34
av PalzaR
HondaPojkeN skrev:drev, slipa insug, större förgasare, porta topp, trim cdi, bättre rör, osv..
Porta topp? Plana toppen och svätsa i toppen:)

Postat: 21 oktober 2012, 16:42
av stunt 4 life
saile96 skrev:
stunt 4 life skrev:
Erik_ skrev:Då får du gärna förklara hur man portar cylindern på motorer som inte har portar i cylindern, vad man har för nytta av kolvjackning i fyrtaktsmotorer, och varför du inte verkar veta hur svenska språket ska hanteras - skriver man som en idiot kommer man betraktas som en sån på internet också.
porta= bredda avgasporten. jacka kolven = mer bränsle i cylindern


rätta mig om jag har fel nu men en 4t har väll ingen avgasport utan en utsugsventil och kolvjakning spelar ingen roll då all soppa kommer genom insugsventilen

kan ha fel då jag inte alls är insatt i 4t
råka blanda ihop 2t å 4t. lite bakis :P

Postat: 21 oktober 2012, 17:49
av CaToXXo
stunt 4 life skrev:
råka blanda ihop 2t å 4t. lite bakis :P
Du är 14 år och skyller på att du är bakis? fjortis, väx upp.

Postat: 21 oktober 2012, 18:34
av saile96
stunt 4 life skrev:
saile96 skrev:
stunt 4 life skrev: porta= bredda avgasporten. jacka kolven = mer bränsle i cylindern


rätta mig om jag har fel nu men en 4t har väll ingen avgasport utan en utsugsventil och kolvjakning spelar ingen roll då all soppa kommer genom insugsventilen

kan ha fel då jag inte alls är insatt i 4t
råka blanda ihop 2t å 4t. lite bakis :P

haha cool story bro :roll:

Postat: 21 oktober 2012, 18:52
av stunt 4 life
CaToXXo skrev:
stunt 4 life skrev:
råka blanda ihop 2t å 4t. lite bakis :P
Du är 14 år och skyller på att du är bakis? fjortis, väx upp.
ja, jag är 14? so what. kan man inte dricka endå?
om du nu är så duktig på motorer så kanske du kan säga vad en luftmassemätare är och lambda är. Vill veta mer exakt

Postat: 21 oktober 2012, 18:55
av AndreWidestedt
stunt 4 life skrev:
CaToXXo skrev:
stunt 4 life skrev:
råka blanda ihop 2t å 4t. lite bakis :P
Du är 14 år och skyller på att du är bakis? fjortis, väx upp.
ja, jag är 14? so what. kan man inte dricka endå?
om du nu är så duktig på motorer så kanske du kan säga mer exakt vad en luftmassemätare är å lambdna är? å inge jävla google!!
Är man 14 ska man inte dricka...

Postat: 21 oktober 2012, 18:55
av ZX
AndreWidestedt skrev:
stunt 4 life skrev:
CaToXXo skrev: Du är 14 år och skyller på att du är bakis? fjortis, väx upp.
ja, jag är 14? so what. kan man inte dricka endå?
om du nu är så duktig på motorer så kanske du kan säga mer exakt vad en luftmassemätare är å lambdna är? å inge jävla google!!
Är man 14 ska man inte dricka...
Varför inte? det var roligare då

Postat: 21 oktober 2012, 19:00
av stunt 4 life
AndreWidestedt skrev:
stunt 4 life skrev:
CaToXXo skrev: Du är 14 år och skyller på att du är bakis? fjortis, väx upp.
ja, jag är 14? so what. kan man inte dricka endå?
om du nu är så duktig på motorer så kanske du kan säga mer exakt vad en luftmassemätare är å lambdna är? å inge jävla google!!
Är man 14 ska man inte dricka...
då ska man inte dricka om man är 17 heller

Postat: 21 oktober 2012, 19:33
av saile96
du att kroppen är bra mycket mera utväklad när man e 17 än 14... :wink: tänk på det lite

Postat: 21 oktober 2012, 19:41
av CaToXXo
stunt 4 life skrev:
CaToXXo skrev:
stunt 4 life skrev:
råka blanda ihop 2t å 4t. lite bakis :P
Du är 14 år och skyller på att du är bakis? fjortis, väx upp.
ja, jag är 14? so what. kan man inte dricka endå?
om du nu är så duktig på motorer så kanske du kan säga mer exakt vad en luftmassemätare är å lambdna är? å inge jävla google!!
Well challenge accepted...

Luftmassemätaren används ju inte i mopeder nudå, utan i bilar med elektronisk insprutning, den har till funktion att mäta hur mycket luft som motorn suger i sig.

I modernare bilar så sitter det kretskort i lmm'n, och i gamla bilar så kan det sitta platinatrådar i den som värms upp elektriskt, och kyls ned av luften som sugs in.
På detta sättet får den fram info om hur mycket bränsle som ska matas in.
Luftmassemätaren skickar vidare informationen till bilens "motorstyrdon" eller vad det hette, som sen reglerar insprutningen så att bilen får en optimal luft/bränsle-blandning.

I vanliga mopeder med forgasarmotorer får man ju istället ställa in förgasaren med hjälp av nål, munstycken etc, så där finns det ingen lmm.



Lambdan (lambdasonden som den heter egentligen) sitter långt fram på avgasröret på bilen, tex grenröret eller på katten.

Denna känner av så att bilen faktiskt får rätt bränsleblandning, och får den inte det så kommer en lampa på instrumentpanelen att lysa.
Detta är noga för att bilens katalysator ska fungera ordentligt.

Ett bra lambdavärde ska ligga på 1.0. Får bilen för mycket soppa så blir värdet mindre än 1, och får den för lite soppa så blir värdet högre än 1.

Detta värdet får du fram genom att koppla avgasröret på en "avgasgivare"
(kommer inte ihåg exakta namnet) som mäter lambda, HC-halt, CO-halt bl.a.
SBP, bilverkstäder mfl har denna utrustning.
Även skolan jag går på har det, och jag har fått greja en del med detta själv.

jag fattar inte vad i helvete det här har att göra med den här tråden, men tror du att jag är en okunnig liten jävel som bara är jobbig så har du fel. det lutar mer åt att det är du som är det.
stunt 4 life skrev:då ska man inte dricka om man är 17 heller
Klart som fan att du inte "ska". Men många gör ju det ändå. Var det inte dig jag skrev ett långt inlägg till, där du skrev hur dåligt ditt liv var osv?
Ta åt dig av det jag skrev isåfall.

Postat: 21 oktober 2012, 19:56
av ValoPallo
För att återgå till topic:

Lättaste sättet är väl att kasta i en motor som duger till nått från första början, en RM/YZ 80 skulle sitta fint, men om man ska börja jaga efter en 80 i dugligt skick så kommer det antagligen att sluta med att det blir både billigare och roligare att bara köpa en YZ/RM, så mitt råd är att köpa en cross eller nått om det är åka fort du vill.
CaToXXo skrev:Well challenge accepted...

Luftmassemätaren används ju inte i mopeder nudå, utan i bilar med elektronisk insprutning, den har till funktion att mäta hur mycket luft som motorn suger i sig.

I modernare bilar så sitter det kretskort i lmm'n, och i gamla bilar så kan det sitta platinatrådar i den som värms upp elektriskt, och kyls ned av luften som sugs in.
På detta sättet får den fram info om hur mycket bränsle som ska matas in.
Luftmassemätaren skickar vidare informationen till bilens "motorstyrdon" eller vad det hette, som sen reglerar insprutningen så att bilen får en optimal luft/bränsle-blandning.

I vanliga mopeder med forgasarmotorer får man ju istället ställa in förgasaren med hjälp av nål, munstycken etc, så där finns det ingen lmm.



Lambdan (lambdasonden som den heter egentligen) sitter långt fram på avgasröret på bilen, tex grenröret eller på katten.

Denna känner av så att bilen faktiskt får rätt bränsleblandning, och får den inte det så kommer en lampa på instrumentpanelen att lysa.
Detta är noga för att bilens katalysator ska fungera ordentligt.

Ett bra lambdavärde ska ligga på 1.0. Får bilen för mycket soppa så blir värdet mindre än 1, och får den för lite soppa så blir värdet högre än 1.

Detta värdet får du fram genom att koppla avgasröret på en "avgasgivare"
(kommer inte ihåg exakta namnet) som mäter lambda, HC-halt, CO-halt bl.a.
SBP, bilverkstäder mfl har denna utrustning.
Även skolan jag går på har det, och jag har fått greja en del med detta själv.

jag fattar inte vad i helvete det här har att göra med den här tråden, men tror du att jag är en okunnig liten jävel som bara är jobbig så har du fel. det lutar mer åt att det är du som är det.
stunt 4 life skrev:då ska man inte dricka om man är 17 heller
Klart som fan att du inte "ska". Men många gör ju det ändå. Var det inte dig jag skrev ett långt inlägg till, där du skrev hur dåligt ditt liv var osv?
Ta åt dig av det jag skrev isåfall.
Blir jag president nån dag så ska du bli kommunikationsminister<3
stunt 4 life skrev:om du nu är så duktig på motorer så kanske du kan säga mer exakt vad en luftmassemätare är å lambdna är? å inge jävla google!!
Har man läst mer än två kapitel i en bok om motorer så vet man vad både lambda och LMM är.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4o-FH8c7u_E[/youtube]

Postat: 21 oktober 2012, 20:16
av stunt 4 life
njaa, tror int det. men då vet ja att du kunnig å att man ska fråga dej om man har frågor om motorer! :D


men tbx te topic som ValoPallo sa.
om du nu vill lägga ut pengar så rekomenderar jag på att köpa förgasare till att börja med... om du vill ha mer så kan du byta till högkompskolv, byta kamaxel å rör. å sätta dit en oljekylare, lättad oljekastare. vill du ha ännumer så köperu cylinder å topp så har du en jävla vass fiddy

Postat: 21 oktober 2012, 21:21
av GreckE
du kommer inte få ut nån jätteffekt ur en fiddy, lika bra o köpa nått som går bra ifrån början ;)

Postat: 21 oktober 2012, 21:24
av streamjr
GreckE skrev:du kommer inte få ut nån jätteffekt ur en fiddy, lika bra o köpa nått som går bra ifrån början ;)
ingen jätte effekt? lägger man ner lite pengar å tid kan dom gå redigt bra!
en kompis till mig har en trimmad exxo som reser sig på 1an 2an 3an...

Postat: 21 oktober 2012, 21:29
av CaToXXo
ValoPallo skrev:Blir jag president nån dag så ska du bli kommunikationsminister<3
:mrgreen:

Ont: avgassystem, förgasare gör väl inte jätteskillnad på en fiddy. Det som skulle sätta sprätt lite mer är väl annan kam, ventiler, topp osv.

Postat: 21 oktober 2012, 21:33
av bensinskalle
Helt bortkastade pengar om det inte är en dyr fiddy med en bra och hållbar motor.

Istället tycker jag du ska spara pengarna och köpa en riktig cross istället. Vill du inte ha en 125:a kan du köpa en 80-kubikare och lalla runt på. En 80cc crolle kommer alltid att dynga ifrån vilket 125cc fiddy som helst.
Denna känner av så att bilen faktiskt får rätt bränsleblandning, och får den inte det så kommer en lampa på instrumentpanelen att lysa.
Detta är noga för att bilens katalysator ska fungera ordentligt.
Njaeae typ. Lambdasonden, eller syresensorn, känner av hur mycket syre det är i avgaserna och skickar signalen till motordatorn som beräknar lamdavärdet. Lambdavärdet är till för att styra motorns bränsleblandning i efterhand. Luftmassemätare och mappsensorer är inte 100% exakta, och faktorer i motorn såsom komp, temperatur mm påverkar bränsleblandningen. Lambdasonden står på så vis insprutningen så den optimerar sig själv hela tiden, den lär sig själv.

Skulle lambdavärdet bli katastrofalt fel skulle datorn sätta en felkod, och då tänds motorlampan ja! Förr i tiden, på t.ex. gamla 240, så hade man lambda-bokstaven på motorlampan av någon konstig anledning, men denna har inget att göra med själva lambdasonden utan det är helt enkelt en motorindikeringslampa som tänds om någon (vad som helst) är fel i styrelektroniken eller om den uppfattar något fel.

Och sen kan vi ta och lägga ner offtopic, och personer som inte vet något behöver ju inte uttala sig heller för den delen.