etanol moppe
Postat: 8 juni 2008, 20:15
hur mycket effekt gör det om man konventerar sin moppe till etanol och hur mycket fortare går de ? är de lagligt ens ? eller dom kanske inte ens kan märka de ändå men 

Ett forum där vi diskuterar allt om mopeder
https://twostrokerider.se/forum/
han menar hur mycket mer effekt får man om man kör på etanol och om det är lagligt och hur mycket fortare den kommer att gåReijuMrx skrev:Fattar inte frågan
du kommer nog märka av, bestycka om förgasaren (ca 30% större munstycke) och du kan plana ner toppe lite (notera LITE) då etanol klarar av högre komp. min moppe går jävligt friskt, drar det mesta (allt med orgcylle) i axx, drar nästan alla i topp också men kör ganska lätt drevat och den varvar ur på en gång (12/53)meanzick skrev:hur mycket effekt gör det om man konventerar sin moppe till etanol och hur mycket fortare går de ? är de lagligt ens ? eller dom kanske inte ens kan märka de ändå men
du kommer inte tjäna så mycket, den drar ju mer också och du kan inte köra på alla oljor, vegitabiliska oljor går, vissa syntetiska och ricin oljor funkar.Banken92 skrev:ja de går har jag för mig ^^ Tror du får köra på en annan olja då, sen får du typ byta upp dig i munstycke jävligt mycket ^^ men tror man tjänar pengar på de iaf xD
nähä.. då är de inget att tänka på för mej iafchifen skrev:har ingen hastighetsmätare och ingen gps så vet inte riktigt, men hänger lugnt med på 90väg och lite till. men toppfart är knappt vikigt ju, axxet och draget som är viktigt och sköntmen ska dreva lite tyngre sedan och kolla hur fort den går bara för sakens skull.
den går inte som en org 50cc iaf (inte bara etanolkonverterad dock) det är lite annat jobb gjort också. men den kommer lukta rätt mycket om du kör på etanol (se till att du kör på bra olja också)
det stämmer inte om du har mappat om bilen rätt, det ger en bra effektökning att etanolkonvertera.T-J skrev:japp det går men det är olagligt
på en bilmotor gav det 1hk mer än orginal om man ställde om tändning och allt
det beror ju helt och hållet på vad man har för bil kan ge bra mycke mer en 1 hästkraftT-J skrev:japp det går men det är olagligt
på en bilmotor gav det 1hk mer än orginal om man ställde om tändning och allt
1018 har den med etanol:)CIME skrev:det beror ju helt och hållet på vad man har för bil kan ge bra mycke mer en 1 hästkraftT-J skrev:japp det går men det är olagligt
på en bilmotor gav det 1hk mer än orginal om man ställde om tändning och allt![]()
Ta en koenigsegg CCXR eddition som är den etanol drivna levererar 1118 hk
medans samma model CCX eddition som går på bensin gör 888 hk
men det är ju skilnad på en supersportbil och en moped
efter som bensin blandar sig med etanol behöver du inte göra rent tanken. men du måste blanda olja direkt i tanken då oljan du behöver till etanol är för tjock på pumpen att orka med. fixa en bra olja bara, klotz är ett bra mäke som jag rekomenderareddhedd skrev:förstår jag rätt. e det bara o tömma oljan och bensinen och köra in etanol och vegetabilisk olja eller? utan att göra rent motorn o så?
Eh chifen hur är det behöver man byta till hårdeare tändstift lr något lr är det bara att byta munstycke olja och tanka ;D?chifen skrev:efter som bensin blandar sig med etanol behöver du inte göra rent tanken. men du måste blanda olja direkt i tanken då oljan du behöver till etanol är för tjock på pumpen att orka med. fixa en bra olja bara, klotz är ett bra mäke som jag rekomenderareddhedd skrev:förstår jag rätt. e det bara o tömma oljan och bensinen och köra in etanol och vegetabilisk olja eller? utan att göra rent motorn o så?
vill du se vad jag har för setup på min så kan du ju kolla länken nedanför. etanoldrift på min.
kör med br9 i min iaf. kör runt 3% oljaluddemuregard skrev:Eh chifen hur är det behöver man byta till hårdeare tändstift lr något lr är det bara att byta munstycke olja och tanka ;D?chifen skrev:efter som bensin blandar sig med etanol behöver du inte göra rent tanken. men du måste blanda olja direkt i tanken då oljan du behöver till etanol är för tjock på pumpen att orka med. fixa en bra olja bara, klotz är ett bra mäke som jag rekomenderareddhedd skrev:förstår jag rätt. e det bara o tömma oljan och bensinen och köra in etanol och vegetabilisk olja eller? utan att göra rent motorn o så?
vill du se vad jag har för setup på min så kan du ju kolla länken nedanför. etanoldrift på min.
det skulle funka bättre, etanolen tål högre komp (vilket det är i hypercyllar) så du kan köra med högre komp utan att det spikar och ställa mer förtändning om du så villluddemuregard skrev:Men skulle det funka till ett hypersetup?
aa, och gör ett skydd för oljepumpen om du inte redan har det:p kör du på bra olja kan du lira på runt 2,5% ocksåmrxrider skrev:jag skulle gärna vilja prova detta MEN asså oljepumpen är den svår att ta bort? är grymt sugen på att prova det på min mrx04 med heborörbara på kul men som sakt är det värt att ta bort pumpen är den svår att få dit igen? och det var väll bara att ta bort pumpen tömma tanken o hälla i 3%blandad etanol rakt av?
aha, de klartmrxrider skrev:inget om hur man tar bort oljepumpen
jag kan rätt mycket men vill helst vara lite säker innan jag gör nått